Citat:
Ursprungligen postat av
Browser
Bevisföringen är fri och det är alltså ingen hittills som påvisat att metaboliten inte är en rest från just kokain. RMV är likställt med en rättsmedicinsk expertis och har med stor sannolikhet kallats in i tidigare fall. Alltså är det försvarets uppgift att påvisa att metaboliten har kommit från annat håll än just kokain.
Hej,
Tack för ditt inhopp. Jag ser att du inte riktigt hängt med i vad som diskuteras. Och det är riktigt att ingen, inte ens jag, som påstått att det inte är en rest från kokain. Därav min position att det bör finnas utrymme för att dömas för (ringa) narkotikabrott, men inte rattfylleri.
Min position är vidare att rattfylleri och narkotikabrott inte går hand-i-hand. Vilket framgår i inlägget du citerar? Vet inte hur jag ska förklara det tydligare för dig.
Varken försvaret eller åklagaren ska bevisa hur domstolen ska tolka lagen. Därav jura novit curia. Vilket gör att jag ifrågasätter att RMV går ut i media med sin PR-avdelning bestående av lobbyister. Varför behöver man ens PR om man inte bedriver en politisk linje?
Därmed ifrågasätter jag att RMV säger hur domstolen ska tolka någonting som inte uttryckligen framgår som förbjudet. Normalt ska man förklara omständigheter och visa stöd för en viss slutsats. Inte säga åt domstolen hur de ska döma.
Att bevisföringen är fri betyder bara att domstolen fritt får värdera om ett bevis är äkta. Det ger dem inte rätt att fritt tolka om lagboken. Fri bevisprövning upphäver inte legalitetsprincipen. Beviset (BZE) visar att kokain har brukats, vilket ingen (förutom Katja) förnekar (hon hävdar att hon förbrukat BZE, inte Kokain, vilket är... Ehm. "Intressant" invändning). Men det bevisar inte att rekvisitet för rattfylleri var uppfyllt under körfärden.
För övrigt är det Åklagaren som ska bevisa att narkotika har intagits innan eller under färden och därmed att detta fanns i blodet under eller efter färden. Det är inte Katja som ska motbevisa åklagarens påstående.