Citat:
Ursprungligen postat av
Emma18
Konstig fråga. Om det inte funnits narkotika i blodet så hade rattfylleri såklart varit orimligt. Men nu fanns det ju det.
Du måste väl förstå att domstolar förhåller sig till lagstiftning och föreskrifter och inte vad du personligen tycker är narkotika?
Man kan absolut tycka att ämnen som är narkotikaklassade trots att de inte har någon berusande effekt, för att de antingen är en metabolit eller att de är en del av tillverkningsprocessen, bör undantas för lagarna om rattfylleri. Men så är inte lagen skriven och så har inte domstolen applicerat lagen fram tills nu. Så vi får nog konstatera att Katja troligtvis blir dömd för rattfylleri.
Vilken narkotika fanns i blodet? Såvitt jag vet är alla överens om att Bensoylekgonin (bze) fanns i blodet. Vilket visar på ringa narkotikabrott eftersom det är en metabolit av kokain. Men det visar inte att kokain fanns i blodet under eller efter färden. Vilket innebär att det inte är rattfylleri.
BZE är inte narkotika, ens på sida 12 i LVFS 2011:10
att domstolar rundar kravet på strikt lagtolkning genom att luta sig mot Läkemedelsverkets luddiga gruppföreskrifter om estrar, gör inte BZE till ett aktivt påverkansämne. Vilket innebär att det principiellt inte är rattfylleri.
Ja, att hon troligen kommer bli dömd för rattfylleri råder ingen tvekan om. Det finns ett par tusen domar som talar i den riktningen. Men jag anser ändå att det är fel, och jag står på solid grund för den positionen.
Du får läsa mina föregående inlägg och bemöta det du känner inte är hållbart. Orkar inte upprepa mig för din skull. Sorry.