2026-02-19, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ok men vad menas med "gatan mot polisen"?

Enkelt uttryckt:

Att folk inte samarbetade med polisen i polisens kamp mot hasch, utan gemensamt stod upp för rätten att sälja och bruka hasch.
Citera
2026-02-19, 07:22
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminellReporter
Enkelt uttryckt:

Att folk inte samarbetade med polisen i polisens kamp mot hasch, utan gemensamt stod upp för rätten att sälja och bruka hasch.
aha . .ok . jo.
Men är det bara blattar nu eller finns hippiekänslan kvar?
Citera
2026-02-19, 08:32
Medlem
Citat:
aha . .ok . jo.
Men är det bara blattar nu eller finns hippiekänslan kvar?

Hippiekänslan är där, men känns rätt turistifierad i nuläget. Vad gäller ”blattar” så har jag inget emot ett multietniskt Pusher Street och några av de bästa gamla old school legenderna på gatan genom tiderna är ”blattar”, liksom många är riktiga danska vikingar, men som svar på din fråga är det nog lika blandat som det alltid varit. Det är min upplevelse i alla fall.
Citera
2026-02-19, 08:36
Medlem
526s avatar
Citat:
Hippiekänslan är där, men känns rätt turistifierad i nuläget. Vad gäller ”blattar” så har jag inget emot ett multietniskt Pusher Street och några av de bästa gamla old school legenderna på gatan genom tiderna är ”blattar”, liksom många är riktiga danska vikingar, men som svar på din fråga är det nog lika blandat som det alltid varit. Det är min upplevelse i alla fall.
Med blattar menar jag den gängkriminella typen. Det pratades tidigare om att gängen tagit över Chris och att det gamla var förstört.
Citera
2026-02-19, 08:39
Medlem
Citat:
Med blattar menar jag den gängkriminella typen. Det pratades tidigare om att gängen tagit över Chris och att det gamla var förstört.

Ja, det pratas mycket, haha.

Det du refererar till är polisens syn på saken, samt en grupp Christianiter som kallar sig Nok er Nok och har allierat sig med polisen. Dessa aktörer ansåg att gängkriminella typer förstört gatan, men det är inte sant. Polisvåldet förstörde gatan. Några enskilda idiotiska skjutningar, utförda av personer utifrån, blev alibi för att få samarbeta med polisen och stänga gatan.

Damen som leder denna rörelse är typ 80-90 år och har en gång i tiden själv tjänat på Pusher Street, men med åren blivit gammal, så att säga…
Citera
2026-02-19, 08:50
Medlem
Comitiums avatar
Citat:

Jag turistade i Köpenhamn och fick tips om vilken t-banestation som gäller. När jag väl var där var det bara att följa lämmeltåget på väg till Christiniania. Själv var jag klädd i La Coste-tröja, ljusa chinos, mockaskor och Gantkeps. Kände mig inte alls hemma på Pusher Street. Bidrog starkt till turistifieringen.
Citera
2026-02-19, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag turistade i Köpenhamn och fick tips om vilken t-banestation som gäller. När jag väl var där var det bara att följa lämmeltåget på väg till Christiniania. Själv var jag klädd i La Coste-tröja, ljusa chinos, mockaskor och Gantkeps. Kände mig inte alls hemma på Pusher Street. Bidrog starkt till turistifieringen.

Jag menar inte så. Turister är alltid välkomna på Pusher Street. Det jag menar är att själva Christianiterna, eller åtminstone en viss falang, liksom har sålt ut sina gamla ideal och börjat sikta mer och mer på turisternas kapital, så klart delvis som kompensation för det inkomstbortfall som nedstängningen av den öppna cannabishandeln medfört, ch som de själva förhandlat fram med tungorna i politiets røv.
Citera
2026-02-19, 08:58
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Jag menar inte så. Turister är alltid välkomna på Pusher Street. Det jag menar är att själva Christianiterna, eller åtminstone en viss falang, liksom har sålt ut sina gamla ideal och börjat sikta mer och mer på turisternas kapital, så klart delvis som kompensation för det inkomstbortfall som nedstängningen av den öppna cannabishandeln medfört, ch som de själva förhandlat fram med tungorna i politiets røv.

Ja det är ju inte bra förstås. Tar bort charmen. Den som gjort att Christiniania har fått finnas kvar. En pittoresk accessoir i en eljest prydlig Kongens by.
Citera
2026-02-19, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ja det är ju inte bra förstås. Tar bort charmen. Den som gjort att Christiniania har fått finnas kvar. En pittoresk accessoir i en eljest prydlig Kongens by.

Ja, exakt. Men vi får se hur det utvecklar sig i sommar. När turisterna väller in finns det alltid de som vill tjäna pengar på cannabis.
Citera
2026-02-19, 10:13
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ja, exakt. Men vi får se hur det utvecklar sig i sommar. När turisterna väller in finns det alltid de som vill tjäna pengar på cannabis.

Ja utbudet var stort när jag var där.
Citera
2026-02-19, 12:00
Medlem
Är man i Köpenhamn och vill köpa röka så försök hitta danska Signal grupper istället, mycket bättre utbud och priser. Så var det redan innan Pusher Street stängdes, ville man ha Dry Sift så fick man leta en del ibland och det bästa man hittade var Semi Dry, via apparna hittar man Dry från farms, finns till och med riktigt Static Sift (från Concrete Farms för tillfället), koncentrat som wax och rosin, bra weed osv.
Citera
2026-02-19, 18:54
Medlem
526s avatar
Citat:
Förlåt min okunnighet . . men va? Är det inga bås kvar i C?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in