2026-02-17, 17:55
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jo, visst, men nu kanske man vill sätta lite guldkant på tillvaron när man 71 år gammal och inte behöva snåla. Oavhängigt vad som händer med pengarna när man dör.

Vi har ju avhandlat det tidigare i tråden, statliga pensionen bör du maxa ut , tjänstepensionen PPM osv kan du avvakta med för den går att ärva.
Citera
2026-02-17, 17:57
  #50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Vi har ju avhandlat det tidigare i tråden, statliga pensionen bör du maxa ut , tjänstepensionen PPM osv kan du avvakta med för den går att ärva.
Okej, och om man inte vill att den ska gå i arv och man istället vill använda den när man lever?
Citera
2026-02-17, 18:13
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Okej, och om man inte vill att den ska gå i arv och man istället vill använda den när man lever?

Det är väldigt många olika scenarion, skattekonsekvenser vilka TJP du har.. går inte att svara på.
Citera
2026-02-17, 18:24
  #52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är väldigt många olika scenarion, skattekonsekvenser vilka TJP du har.. går inte att svara på.
Okej, men jag hade iaf inte pausat min tjänstepension när jag är 71 år gammal och riskerar att dö vilken dag som helst.
Citera
2026-02-18, 11:25
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Okej, men jag hade iaf inte pausat min tjänstepension när jag är 71 år gammal och riskerar att dö vilken dag som helst.

Återigen , 1 miljon scenarion. men man lyfter oftast den statliga pensionen först som försvinner när du dör och i andra hand TJP som ärvs.
Citera
2026-02-18, 11:57
  #54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Återigen , 1 miljon scenarion. men man lyfter oftast den statliga pensionen först som försvinner när du dör och i andra hand TJP som ärvs.
Eller båda om man vill maximera.
Citera
2026-02-18, 12:21
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Eller båda om man vill maximera.

Om du inte tänker på efterlevanden så visst.
Citera
2026-02-18, 12:54
  #56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Om du inte tänker på efterlevanden så visst.
Eftersom tjänstepensionen ska inte ska användas till detta ändamål, idiot.
Citera
2026-02-18, 21:16
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Eftersom tjänstepensionen ska inte ska användas till detta ändamål, idiot.

Tjp är ju dina egna pengar? varför nyttja dessa om du klarar dig på de statliga?
Citera
2026-02-25, 21:33
  #58
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej, kolla noga så du inte hamnar på statlig skatt.

Se till att vanlig pension och tjänstepension blir max 53,500 kr ( = 30 % skatt )

Menade att man bör ta ut maxbeloppet på tjänstepensionen när du väl blir ålderspensionär. Vi vet inte hur gamla vi blir och åtminstone jag vill leva så bra det går tills man kastar in handuken.
Citera
2026-02-26, 09:16
  #59
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Vi har ju avhandlat det tidigare i tråden, statliga pensionen bör du maxa ut , tjänstepensionen PPM osv kan du avvakta med för den går att ärva.

Va ? PPM går väl inte att ärva ?
Citera
2026-02-26, 10:55
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Va ? PPM går väl inte att ärva ?

Självklart, det är ju dina "egna" pengar på samma sätt som TJP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in