2026-02-12, 23:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Min fetning

Trankärrsvittnet kontaktade polisen cirka en vecka efter det att de hade fått veta att Helena var försvunnen. Ser ugglan inte längre problemet med detta dröjsmål?

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992-06-14

Nej, själva kärnan - de två av henne gjorda iakttagelserna tidigt på söndagsmorgonen - påverkades väl inte?
Citera
2026-02-12, 23:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Uppfriskande med lite fakta i tråden från en som var med på den tiden Helena försvann. Även IB borde väl förstå det orimliga i att en av de mest kända idrottsmännen i Mariestad kan haft att göra med det som de tjejer i Mariestad sagt om en bil som stannat till kopplat till obehag/trakasserier en tid innan försvinnandet. Hade Jari K varit en av männen i baren på stadt den natten hade han varit både identifierad och avhörd av polisen.

Ingenting säger att de händelser med en bil/bilar som hade kört upp intill tjejer och orsakat dem obehag strax före försvinnandet måste ha haft med försvinnandet att göra.
Citera
2026-02-12, 23:56
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ingenting säger att de händelser med en bil/bilar som hade kört upp intill tjejer och orsakat dem obehag strax före försvinnandet måste ha haft med försvinnandet att göra.

Vore det inte bättre om du citerar IB03 som tror detta?

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
[---] Jag kan alltså då inte heller helt utesluta fler fall kopplat till Jari K. Jag kan också inte heller utesluta att Jari K kan haft att göra med det som de tjejer i Mariestad sagt om en bil som stannat till kopplat till obehag/trakasserier en tid innan försvinnandet.
Citera
2026-02-13, 00:01
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
KF har haft det jag skickat ett bra tag.

Jag tror ju att KF har slagit på Jari K och sett att hans namn inte förekommer i utredningen.

Vad skall Anders Eriksson som spaningsledare göra med detta tips ? Om Jari K inte finns någonstans i utredningen hur skall då KF bearbeta detta tips som sagt att man gjort med alla de andra tipsen till Mariestads-Tidningen i slutet av sept.2024 då det inkom "färska tips" efter podden "Var är Helena ?" av Tina Frennstedt ? Detta var "inget nytt" sade man då. Alltså redan utredda tips i egentlig mening.

Hur skall de utredare som sitter på KF som inte är så insatta i detta fall och när personen kanske inte förekommer i utredningen ens kunna göra rätt bedömning om vad som skall göras med detta tips ? Hur blir Anders Eriksson motiverad till att besluta sig för att börja tillsätta resurser att utreda och agera på ett sådant tips när han inte heller är så insatt i detta fall ens ? Ingen direkt kritik så mot Anders Eriksson utan mer att jag sätter mig in i hans sits så att säga.

Det måste alltså falla sig naturligt med dessa omständigheter som jag helt klart tror är fallet att man helt enkelt lägger detta tips åt sidan då man är obeslutsam om man vill dra igång något som denne IB03 lagt fram...Kafferast och nu ramlade det in nya tips till andra fall, möte och sedan fys...Så kan det rulla på och detta kan vara helt naturligt på en sådan arbetsplats.

Mariestadspolisen samt Skövdepolisen har ju inte kartlagt varje snubbe i hela Mariestad. Det finns också en anledning till varför detta inte har blivit löst och det är ju för att dessa båda samt Rikskrim och då KF aldrig hittade rätt huvudgärningsman. Han kom undan och var under deras radar helt enkelt. Därmed är det heller inte alls säkert att han ens finns i denna utredning. De valde aldrig att se denna vittneskedja som ett inre samband och noterade aldrig att GM kopplingen fanns till en adress på återvändsgatan Mariegärdesväg i det som Lockerudsvittnet berättat om och att Mannen som parkerade en mindre vit bil och sprang från sjukhusparkeringen 4.20 i riktning mot Lockerud kan kopplas ihop med detta. Jag har serverat fram den mannen som hör ihop med detta till KF och till er då.

Därför så är det alltså inte alls säkert att det hjälper att läsa hela utredningen för att lösa detta fall. Det har redan den pensionerade Peter Thylen med medhjälpare Janne (Mariestad) gjort en gång och gått vilse i pannkakan.

Om de kunde inleda en utredning mot CL som visade sig vara helt oskyldig så kan de utreda detta spår som jag lagt fram om Jari K . Om Jari Ks dna finns på Helenas skor så behöver jag inte förklara vidare vad det innebär.

Min fetning

Förhoppningsvis lämnar han det till någon som har kännedom om helenafallet vilket Anders Eriksson själv saknar.
Citera
2026-02-13, 00:29
Medlem
Citat:
Du undviker verkligen med all energi att ta i det mest uppenbara, trots att jag har påtalat det tidigare: Trankärrsvittnet har sagt att det var ovanligt med biltrafik där nere i vanliga fall, men att hon just den där söndagsmorgonen - tidigt, dessutom - såg en bil två gånger (!) inom cirka 45 minuter. Just den där morgonen natten efter det att Helena försvann gjorde alltså vittnet den ovanliga observationen med samma bil - två gånger! - inom cirka 45 minuter. I bilen satt det några unga män som vittnet upplevde betedde sig nervöst och oroligt. Vad gjorde de där unga männen där nere? Självklart är misstanken stor att de hade med Helenas försvinnande att göra. Varför fortsätter du att ha invändningar mot detta?

I övrigt har vi bara en bilmodell att utgå från, den som "Killarna" såg. Men just den bilen - som högst sannolikt var inblandad i försvinnandet - måste inte ha varit den bilen som Trankärrsvittnet såg. Om det var förövarna som var där nere vid Trankärr så kan de väl ha använt en annan bil? Dessutom är ju "Killarnas" vittnesmål om bilmodellen väldigt luddigt. Och vad säger att Trankärrsvittnet fick en tillräckligt bra bild av personen/personerna i baksätet för att kunna lämna ett utpekande signalement? De personer som har varit aktuella kan väl alla vara fel som just sittande i baksätet?

Jag fortsätter att ha invändningar mot detta av samma skäl som jag har haft invändningar hela tiden, nämligen att vittnet inte kan ha vetat att Helena var försvunnen när bilen iakttogs och alltså inte kan ha gjort den kopplingen. Och naturligtvis kan det ha varit en annan bil - högst troligt med tanke på hur den beskrivits. Men då går den förstås inte att koppla ihop med Helenas försvinnande mer än vilken annan bil som helst två mil bort och sex timmar senare.

(För att ha tagit två veckor på dig att svara var det inte någon imponerande prestation från din sida.)
Citera
2026-02-13, 12:47
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
KF har haft det jag skickat ett bra tag.
spelar ingen roll, det relevanta är hur långt dom kommit i en eventuell utredning (om dom ännu hållit förhör, gjort husrannsakan osv).

Citat:
Jag tror ju att KF har slagit på Jari K och sett att hans namn inte förekommer i utredningen.
Vad skall Anders Eriksson som spaningsledare göra med detta tips ?
dom gör förstås som man brukar göra i utredningar oavsett om den misstänkte är känd sedan tidigare eller inte.

Men du har förvarnat din utpekade gm och därmed kan du ha förstört möjligheterna till en framgångsrik utredning.
Och "tipset" är byggt på vaga grunder.
Så visst finns risk att det "läggs åt sidan", men på grund av dig själv.
Citera
2026-02-13, 19:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Jag fortsätter att ha invändningar mot detta av samma skäl som jag har haft invändningar hela tiden, nämligen att vittnet inte kan ha vetat att Helena var försvunnen när bilen iakttogs och alltså inte kan ha gjort den kopplingen. Och naturligtvis kan det ha varit en annan bil - högst troligt med tanke på hur den beskrivits. Men då går den förstås inte att koppla ihop med Helenas försvinnande mer än vilken annan bil som helst två mil bort och sex timmar senare.

(För att ha tagit två veckor på dig att svara var det inte någon imponerande prestation från din sida.)

Vem har påstått att Trankärrsvittnet skulle ha vetat att Helena var försvunnen när hon iakttog bilen? Men sen - när hon visste att Helena var försvunnen - kom hon till insikt om att det som hon hade sett kunde vara av vikt och därför kontaktade hon polisen. Så igen, då: Varför har du problem med det här?
Citera
2026-02-13, 19:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Vore det inte bättre om du citerar IB03 som tror detta?

Ditt usla alster inbjöd till svar.
Citera
2026-02-14, 10:30
Medlem
Citat:
Vem har påstått att Trankärrsvittnet skulle ha vetat att Helena var försvunnen när hon iakttog bilen? Men sen - när hon visste att Helena var försvunnen - kom hon till insikt om att det som hon hade sett kunde vara av vikt och därför kontaktade hon polisen. Så igen, då: Varför har du problem med det här?

Jag har problem med detta eftersom det inte hänger ihop. Om vittnet inte förrän långt senare fick reda på att Helena var försvunnen blir kopplingen av iakttagelserna till den dagen betydligt svagare. Det som hände - om det nu gjorde det - kan alltså ha hänt en helt annan dag. Nu har du fått svar på den frågan, så du behöver inte ställa den ytterligare en gång.
Citera
2026-02-14, 10:55
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ditt usla alster inbjöd till svar.

Är fågeln lika barnslig IRL?
Citera
2026-02-15, 23:16
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag är nog benägen att gå mer på Greenskys linje här. Med tanke på brottets troliga karaktär, saknad kropp och att sjuhus aldrid kontaktades tyder det mesta på att det inte var en olycka utan ett förlopp med ont uppsåt. Visst, det är möjligt att oturen kan ha bidragit, men ändå.

Att GM skulle vara en "duvunge" lr svärmorsdröm känns väldigt osannolikt. Tror att iaf att minst en av GM är/var en ganska ruffig typ med viss tendens till rått o kriminellt beteende, våld mot kvinnor t.ex., förmodligen både före o efter 1992. Det taskiga beteendet blir förmodligen mer framträdande vid påverkan av alkohol o/lr droger, om nu sådana används. Känns inte som det skulle vara en riktigt stolpskott utan han har förmodligen ändå nåt vett i skallen, troligen hade/har han jobb. (Om han inte blivit sjukskriven lr liknande på äldre dagar.) Förmodligen kan han framstå som tämligen normal både i beteende o livsstil.

Jag har lite svårt att tro att det skulle vara en förlorad kriminell och/lr pundare typ B.Holmdahl, Linder, Risto K, Magnusson B lr liknande, i så.fall hade hade det nog kommit fram. Nä, han bör som sagt vara en relativt smart person med ett någorlunda normalt liv men där det lite ruffiga kriminella beteendet visar sig emellanåt. Kan ju förvisso vara så att han också har skärpt till sig lite med åren.

I detta andra stycke närmar sig Xeitum detta mycket skarpt skulle jag vilja säga. Alltså en sådan här profil på GM och som går under polisens radar då GM har ett städat yttre med arbete o s v. Men denna person är inte vem som helst som kan göra ett sådant här brott. Att finnarna i stan "höll ihop" och "var som en pakt" gör det i vart fall inte svårare att upptäckas av polisen då inget läcker ut. Sedan behöver inte så många finnar känt till detta heller. Vi har även den danske EA samt vad jag tror den danske PN. De som jag tror var där uppe i Kohagen i denna bil: Jari K, Jouko K, EA och möjligtvis PN. KM som gick med Helena upp hit.

I denna profil av GM träffar Xeitum helt rätt och denne person är Jari K. Jo, om detta har jag inga tvivel om. Jag tror att det var en annan broder alltså till Jari som fanns med i detta denna natt och det tror jag var Jouko K (f.1960). Jouko bodde också ensam som Jari och bodde i samma trappuppgång som EA på Lockerudsvägen 63. Jag skulle dock vilja veta mer om denne Jouko K som skall sägas avled hastigt i mars 2011.

Jag tänker nu igen lite på den bil som vittnet Carina såg vid cykelvägen vid Vikingavägen c.a kl. 3:30 på denna natt. Carina sade att denna bil var en KOMBI och den hade även takrails vilket endast kombimodeller hade vid denna tid.

För det första skall sägas är GM av någon anledning otroligt fräckt bekväm med att köra in på denna cykelväg och upphämta en kvinnokropp (Helenas) med att köra in på lekplatsen. Bara detta är ju galet fräckt. Kan de då kommit tillbaka ytterligare en gång ? Jag får anledning att tro detta. Det kan då vara så då att det är Jouko Ks bil detta eller Jaris som då vill köra tillbaka igen då det kan ha gnagt väldigt att man lämnat spår på brottsplatsen som man vet om. Alltså Helenas skor som man i ren stress reflex slängt in i bushen om var sida skogsstigen i Kohagen. Föraren kan inte alls varit och letat särskilt länge om vi tänker på tiderna från "Hanna" och "Killarnas" vittnesmål och om vi betänker att de först måste gjort sig av med kroppen i en tillfällig dumpning.

Den eller de som letar här hör alltså väldigt snart Carina med mansällskap komma cyklande alldeles förbi dem ute på den gamla västra cykelbanan och redan här kan han/ de stå blickstilla och lyssna. Sedan cyklar de runt och in på cykelvägsinfarten strax innan infarten till Bäcken och får sedan leda cyklarna förbi bilen på cykelvägen och stå och kommentera den ett tag och försöka kika in genom de tonande rutorna. GM inne skogen står och lyssnar spänt och inser att detta letande är alltför riskfyllt och tar sig tillbaka till bilen så fort allt är lugnt och drar därifrån tomhänta utan Helenas skor.
Senast redigerad av IB03 2026-02-15 kl. 23:19.
Citera
2026-02-18, 00:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Jag har problem med detta eftersom det inte hänger ihop. Om vittnet inte förrän långt senare fick reda på att Helena var försvunnen blir kopplingen av iakttagelserna till den dagen betydligt svagare. Det som hände - om det nu gjorde det - kan alltså ha hänt en helt annan dag. Nu har du fått svar på den frågan, så du behöver inte ställa den ytterligare en gång.

Jag tar upp frågan precis hur många gånger jag vill.

Trankärrsvittnet är säker på att hon såg bilen två gånger med cirka 45 minuters mellanrum tidigt på söndagsmorgonen den 14 juni 1992. Hon och hennes son var vid den andra iakttagelsen på väg till stallet i Stora Ek. Vittnet vet att det var så därför att vittnet var uppmärksam därför att hon och familjen bodde längst ner i Trankärr och att biltrafik där nere var väldigt ovanligt. Sedan behövdes det inte mer än att vittnet fick höra om försvinnandet kort därefter för att hon skulle höra av sig till polisen. Så jag frågar igen: Varför är det här ett problem för dig?

Men vet du vad jag tror? Jag tror att just din iver att försöka mota bort diskussionerna om Kl*s och Trankärr leder oss rätt: Det är verkligen Kl*s och Trankärr som är det centrala här. Vi ligger helt rätt i tråden. Kl*s gick med Helena över bron, bilen som "Killarna" såg hade med försvinnandet att göra - och bilen nere i Trankärr hade också med försvinnandet att göra. Och frågan är - faktiskt, trots allt - om inte polisen tror rätt: Att Kl*s nog hade med Helenas död att göra. Avsaknaden av egen bil är inte ett oöverstigligt problem. Grattis Bananen, nu har du satt fokuset på Kl*s igen genom att försöka söndra Trankärrsvittnet!
Senast redigerad av Ugglan. 2026-02-18 kl. 01:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in