2020-02-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Betänk också att brottet är av den karaktären att man bör kunna utesluta att samtliga gm är förstagångsförbrytare (om det nu är mer än en ensam person).

Vad grundar du det på? Det mesta tyder på att dådet inte alls var planerat att sluta som det gjorde: GM försök till närmande blev inte besvarat, varvid gm tappade självkontrollen totalt. Tror inte H skulle släppt en tidigare straffad person nära inpå sig utan att skrika på hjälp.
Citera
2020-02-12, 18:41
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Vad grundar du det på? Det mesta tyder på att dådet inte alls var planerat att sluta som det gjorde: GM försök till närmande blev inte besvarat, varvid gm tappade självkontrollen totalt. Tror inte H skulle släppt en tidigare straffad person nära inpå sig utan att skrika på hjälp.

Tror också stenhårt på att det var oplanerat, ngt annat finns inte av vad som framkommit.

Men att begå ett mord och sen kunna hålla käft och va kall nog att få bort kroppen tyder på att det inte var några "duvungar" precis, inte allihop i alla fall. (om det nu inte var ngn ensam galning).

Skulle bli väldigt förvånad om jag har fel.
Senast redigerad av Greensky 2020-02-12 kl. 18:45. Anledning: stavfel
Citera
2020-02-14, 00:14
Medlem
Loviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Tror också stenhårt på att det var oplanerat, ngt annat finns inte av vad som framkommit.

Men att begå ett mord och sen kunna hålla käft och va kall nog att få bort kroppen tyder på att det inte var några "duvungar" precis, inte allihop i alla fall. (om det nu inte var ngn ensam galning).

Skulle bli väldigt förvånad om jag har fel.
Att begå ett brott som detta kan mycket väl vara begått av en störd duvunge.
Att hålla käft om det handlar nog om priset om det kommer fram, och att personen/personerna är skamlösa.
Det kan ju också trots allt vara någon utifrån för man vet så lite så det är absolut inte omöjligt och då kan ju personen prata så att det ej kan härledas nog för att åhörare ska förstå vem denne/dem pratar om. Kanske inte ens tror på det.
Alla är ju inte så insatta och medvetna som dem som läser denna tråd.
Allt är möjligt med så lite att gå på tycker jag.
Citera
2020-02-14, 22:33
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovik
Att begå ett brott som detta kan mycket väl vara begått av en störd duvunge.
Att hålla käft om det handlar nog om priset om det kommer fram, och att personen/personerna är skamlösa.
Det kan ju också trots allt vara någon utifrån för man vet så lite så det är absolut inte omöjligt och då kan ju personen prata så att det ej kan härledas nog för att åhörare ska förstå vem denne/dem pratar om. Kanske inte ens tror på det.
Alla är ju inte så insatta och medvetna som dem som läser denna tråd.
Allt är möjligt med så lite att gå på tycker jag.
Jag är nog benägen att gå mer på Greenskys linje här. Med tanke på brottets troliga karaktär, saknad kropp och att sjuhus aldrid kontaktades tyder det mesta på att det inte var en olycka utan ett förlopp med ont uppsåt. Visst, det är möjligt att oturen kan ha bidragit, men ändå.

Att GM skulle vara en "duvunge" lr svärmorsdröm känns väldigt osannolikt. Tror att iaf att minst en av GM är/var en ganska ruffig typ med viss tendens till rått o kriminellt beteende, våld mot kvinnor t.ex., förmodligen både före o efter 1992. Det taskiga beteendet blir förmodligen mer framträdande vid påverkan av alkohol o/lr droger, om nu sådana används. Känns inte som det skulle vara en riktigt stolpskott utan han har förmodligen ändå nåt vett i skallen, troligen hade/har han jobb. (Om han inte blivit sjukskriven lr liknande på äldre dagar.) Förmodligen kan han framstå som tämligen normal både i beteende o livsstil.

Jag har lite svårt att tro att det skulle vara en förlorad kriminell och/lr pundare typ B.Holmdahl, Linder, Risto K, Magnusson B lr liknande, i så.fall hade hade det nog kommit fram. Nä, han bör som sagt vara en relativt smart person med ett någorlunda normalt liv men där det lite ruffiga kriminella beteendet visar sig emellanåt. Kan ju förvisso vara så att han också har skärpt till sig lite med åren.
Citera
2020-02-15, 00:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag är nog benägen att gå mer på Greenskys linje här. Med tanke på brottets troliga karaktär, saknad kropp och att sjuhus aldrid kontaktades tyder det mesta på att det inte var en olycka utan ett förlopp med ont uppsåt. Visst, det är möjligt att oturen kan ha bidragit, men ändå.

Att GM skulle vara en "duvunge" lr svärmorsdröm känns väldigt osannolikt. Tror att iaf att minst en av GM är/var en ganska ruffig typ med viss tendens till rått o kriminellt beteende, våld mot kvinnor t.ex., förmodligen både före o efter 1992. Det taskiga beteendet blir förmodligen mer framträdande vid påverkan av alkohol o/lr droger, om nu sådana används. Känns inte som det skulle vara en riktigt stolpskott utan han har förmodligen ändå nåt vett i skallen, troligen hade/har han jobb. (Om han inte blivit sjukskriven lr liknande på äldre dagar.) Förmodligen kan han framstå som tämligen normal både i beteende o livsstil.

Jag har lite svårt att tro att det skulle vara en förlorad kriminell och/lr pundare typ B.Holmdahl, Linder, Risto K, Magnusson B lr liknande, i så.fall hade hade det nog kommit fram. Nä, han bör som sagt vara en relativt smart person med ett någorlunda normalt liv men där det lite ruffiga kriminella beteendet visar sig emellanåt. Kan ju förvisso vara så att han också har skärpt till sig lite med åren.

Min understrykning respektive fetning: Kan du utveckla detta så att det blir tydligare? Exakt vad menar du med "ont uppsåt"?
Citera
2020-02-15, 01:53
Medlem
Loviks avatar
Citat:

Tänkvärt det du skriver. Bra för att kicka igång hjärnan m lite, se bredare lixom.
Tror det är bra att försöka snacka lite runt om och inte bara haka upp sig på vem utan lite allmänt. Spåna.
Har tänkt så jävla dumt slog det mig.
Jag har tänkt att det måste nästan varit en olycka för vem ville Heöen något ont egentligen men bortsett ifrån att hon kan varit full och gapig så kan detta giveyvis handöa om någon som inte respekterar just kvinnor med.
Så svårt att tänka sig att lappa till en brud men sedan spelar det ju mindre roll hur JAG känner.
Var Helena gapig full? Irriterande? Kaxig? Provocerande?
Vilka har hon ens varit ihop med, med säkerhet? Var hon någon gång officiellt ihop med Wallber#g?
Senast redigerad av Lovik 2020-02-15 kl. 01:56.
Citera
2020-02-15, 12:29
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min understrykning respektive fetning: Kan du utveckla detta så att det blir tydligare? Exakt vad menar du med "ont uppsåt"?

Det här är naturligtvis spekulation i vad som jag personligen mistänker är mest troligt. Man var ju som sagt inte där. Alternativ kan naturligtvis inte uteslutas, vare sig GM’s egenskaper lr handlande.. Ont uppsåt (att medvetet ämna våldta, misshandla, allvarligt skada lr döda), ja den exakta anledningen till att GM begick den brottsliga handlingen vet iaf inte jag. Trolig händelse varierar med vem GM är. Sexuellt motiv, som ligger nära till hands att misstänka, gör det sannolikt mindre troligt att t.ex PR lr TS (o ev BW) skulle vara GM. Alternativ kan vara en dispyt, som t.ex kan grunda sig i ekonomiska mellanhavanden lr drogrelaterat på ngt vis, o som urartar till våld då GM helt tappar fattningen.

Det är väl lite att slå in öppna dörrar när man hävdar att det är ngn form av ”ont uppsåt”, inte minst då man tar hänsyn till hundvittnets uppgifter om skrik, gråt o frasen ”neeej, så får ni inte göra…”. Att kroppen förflyttades från den troliga brottsplatsen (död lr levande), Kohagen, är också en stark indikation på att det inte var ”olycka”, typ knuff-fall-slå huvudet i sten (vållande till annans död).
Citera
2020-02-15, 18:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det här är naturligtvis spekulation i vad som jag personligen mistänker är mest troligt. Man var ju som sagt inte där. Alternativ kan naturligtvis inte uteslutas, vare sig GM’s egenskaper lr handlande.. Ont uppsåt (att medvetet ämna våldta, misshandla, allvarligt skada lr döda), ja den exakta anledningen till att GM begick den brottsliga handlingen vet iaf inte jag. Trolig händelse varierar med vem GM är. Sexuellt motiv, som ligger nära till hands att misstänka, gör det sannolikt mindre troligt att t.ex PR lr TS (o ev BW) skulle vara GM. Alternativ kan vara en dispyt, som t.ex kan grunda sig i ekonomiska mellanhavanden lr drogrelaterat på ngt vis, o som urartar till våld då GM helt tappar fattningen.

Det är väl lite att slå in öppna dörrar när man hävdar att det är ngn form av ”ont uppsåt”, inte minst då man tar hänsyn till hundvittnets uppgifter om skrik, gråt o frasen ”neeej, så får ni inte göra…”. Att kroppen förflyttades från den troliga brottsplatsen (död lr levande), Kohagen, är också en stark indikation på att det inte var ”olycka”, typ knuff-fall-slå huvudet i sten (vållande till annans död).

Min fetning: Nja, att kroppen togs med - direkt eller om gärningsmannen/gärningsmännen återvände - kan minst lika gärna bero på att gärningsmannen/gärningsmännen var rädda för att de hade avsatt spår på Helenas kropp. PU har av PK anklagats för att ha haft en sönderriven underläpp bland annat, och om detta stämmer är ju bara det en blytung anledning till att få bort kroppen. Oavsett vem som var gärningsmannen, talar minst lika mycket för att kroppen var tvungen att fås bort för att inte ge polisen några spår att arbeta efter. Vi kan till och med koka ner det till att gärningsmannen/gärningsmännen kände Helena.
Citera
2020-02-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vi kan till och med koka ner det till att gärningsmannen/gärningsmännen kände Helena.

Delar den uppfattningen helt. Vore det helt främmande personer skulle hon instinktivt ha vrålat ”HJÄLP”.
Citera
2020-02-15, 20:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Delar den uppfattningen helt. Vore det helt främmande personer skulle hon instinktivt ha vrålat ”HJÄLP”.

Så är det. Detta att hon ska hörts säga typ "Så kan/får ni inte göra" talar starkt för att hon försökte "resonera" med personerna. I övrigt känns det som att Helena antagligen överraskades av hur situationen utvecklade sig.
Citera
2020-02-16, 10:19
Bannlyst
Citat:
Är det någon som vet hur man döljer en människokropp från att bli hittad i 30 år så är det Krämer.

Varför tror du den pundaren skulle ha kunskaper om sånt🤣🤣?
Citera
2020-02-16, 12:13
Medlem
Dansken EA ”25åringen” som häktades en dryg månad efter Helenas försvinnande säger i förhör att han ej har skjutsat hem några eller befunnit sig utanför stadshotellet senare den natten då han befunnit sig hemma efter ca kl:00:30. Varför säger hans dåvarande flickvän då till expressen den 18juli:
”Nina blev chockad när hon fick reda på att hennes pojkvän häktats.
-Han har alltid reagerat på våld mot kvinnor och förmanat mig att aldrig gå ensam hem på kvällarna.
-Även om jag tyckte det var jobbigt har han faktiskt visat samma hänsyn mot sin tidigare sambo. Så var det också natten Helena försvann berättar hon.
-Han skjutsade hem sin före detta från stadshotellet. ”

Polisen hade också hittat vita hårstrån i hans Ford sierra som skulle kunna komma från Helena (från Helenas vita hund).

Fick man någon förklaring på detta ? Något man skulle kunna DNA kolla idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in