Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Nu har jag tragglat mig igenom dina textmassor.🙂 Jag märker att du har lagt ner tid på detta spår, och du har fått fram en hel del uppgifter genom detta arbete.
Men - dina texter har väckt vissa frågor under genomläsningen. Jag numrerar frågorna här nedanför. Du får gärna svara kort och koncist på frågorna, gärna med ett "ja" eller "nej" och ett par raders utveckling.
Håll till godo.
1. Har denne JaKe haft möjlighet att begå detta brott? Här menar jag, att har han varit på semester, legat inlagd på sjukhus el dyl, så har han således inte haft möjlighet, utan då har han haft alibi. Är det styrkt/verifierat att han var i Mariestad med omnejd den aktuella kvällen/natten?
2. Du menar att det kan ha varit JaKe som parkerade bilen på sjukhusparkeringen omkring kl 04:20 på söndagsmorgonen den 14 juni -92. Menar du då att han själv har lämnat/gömt kroppen någonstans för tillfällig "förvaring"? För denne kille, han som parkerade bilen, var - åtminstone - själv i/vid bilen när han hade parkerat den.
3. Om det fanns ett vitt hundhår i baksätet på EA:s bil, och vi ponerar att håret kom från Helenas hund Nita och att Helena då befunnit sig i baksätet på hans bil, ev vid försvinnandet, då borde det väl ha varit EA:s bil som parkerade på sjukhusparkeringen? (Detta om det var denna bil som använts.) Hade då JaKe lånat EA:s bil?
4. Var det någon som såg JaKe ute på stan den aktuella kvällen/natten?
5. Var det någon som såg JaKe på Ekudden den aktuella kvällen/natten?
6. Var det någon som såg JaKe med Helena den aktuella kvällen/natten?
7. Är det någon som tipsat om att JaKe skulle ha varit inblandad i Helenas försvinnande, någon som haft uppgifter om detta, eller är din tes ihoppusslad av dig själv, utan några som helst uppgifter utifrån?
8. Har JaKe varit inne på polisförhör angående Helenas försvinnande?
9. Hur har du tänkt att gå vidare med din tes?
Det här blev långt, men avsikten var att försöka få fram på ett så klart sätt som möjligt hur jag menade, och jag försökte förklara så tydligt som jag kunde.
Man kan koka ihop detta till:
Du pekar i din tes ut en namngiven person. Har du några konkreta uppgifter som styrker ditt scenario?
Mycket av dessa frågor du har skall du i så fall ställa direkt till KF. Är Jari K tidigare alibikontrollerad av polisen eller varit hörd överhuvudtaget ? Har de fått info om vilken bil han hade ? Allt detta vet ju KF i så fall då de sitter på allt detta utredningsmaterial. Om KF menade allvar med det de uttalat så sent som i februari 2025 (tror jag det var) till media att Helena fallet tillsammans med bl a Malin Olsson fallet var det fall
som skulle prioriteras så kan jag säga att det inte kommer att bli en ny besvikelse om det tar vid detta spår som jag lagt fram och tar det framåt med topsning os v. Om det har jag inga tvivel om.
2. Att Jari K var den som parkerade denna bil och sedan sprang mot sin bostad på Lockerudsvägen 45. Ja. Han instämmer mycket bra med detta givna signalement som sedan blev grund för den
profil av GM som GW och Rikskrim tog fram och som hamnade i media. Han var högst säkerligen inte själv att tillfälligt dumpa kroppen. Nej. De andra personer hade släppts av innan han parkerar denna bil. De båda personer tror jag var EA och Jouko K som båda bodde på Lockerudsvägen 63 och det som idag heter Insektsvägen alltså strax innan infarten till sjukhuset på motsatt sida. Den danske PN (f.1966) kan eventuellt varit med också. Jari Ks närmaste måste ha varit en finländare som i så fall utgjorde den hårda, iskalla utförande kärnan.
3. Jag tror inte att det var EAs bil som parkerades på sjukhusparkeringen. Vi skall dock inte bara stryka bort det men jag tror att EAs bil istället kan ha varit den bil som användes på söndagsmorgonen neråt Trankärr. Alltså vad jag högst sannolikt tror då GM färdades här neråt och på väg mot den tidigare grannen på Lockerudsvägen och barndomsvännen M*uno L*sk*läs bostad:
Lugnås Stora Myren 3. M*rgereta H*rtnek hade uttalat sig till media att hon sett en brun Ford Sierra med en sorts dekal baktill .
EA får denna fråga om han haft ett klistermärke baktill vid registreringsskylten på sin bil som han tagit bort i detta förhör som finns upplagt på sista sidan.
Varför polisen ställer denna fråga till just han som hade just en beige/ljusbrun Sierra är då uppenbart. Detta vita hundhår hade då högst sannolikt fastnat på en utav GM när de hanterat kroppen och sedan lossnat från deras kläder när de satt sig i baksätet på EAs bil. En tankegång här som jag tror kan ligga mycket bra till.
4. Antingen var Jari K en utav de oidentifierade män (Jari och Jouko ?) som bartendern nämnde och som haft "koll"/intresse av Helena och som hon gav sitt vatten till. Eller så fanns Jari K bara i denna bil på Kungsgatan efter Stadt och som Helena kommit i kontakt med enligt detta tidiga rykte. Hursomhelst är det så att GM satt placerad i en bil på Kungsgatan enligt det scenario som jag tidigare nämnt. Jari K satt alltså i denna bil. Om han var inne på Stadt så har då han med vad jag då tror var Jouko gått ner till bilen vid Kungsgatan i förväg direkt efter stängning då bl a Helena stod och pratade med BW. Att GM (Jari K) satt i en bil på Kungsgatan är hursomhelst det
styrande helt oavsett.
5. Det var ingen som såg GM i Kohagen utan det var endast vittnet "Hanna" som hörde dem. Ja, och det
var GM hon hörde.
6. Se svar på fråga 4. Det är ingen hursomhelst som säger sig ha sett GM med Helena. Nu sade det falska vittnet att han sett Helena med EA och de satt sig hans bil vilket inte var fallet. Det tokiga i detta är att detta falska vittne
ändå lyckas träffa rätt på en medgärningsman med detta förfarande...
7. Detta har jag kommit fram till med just hjälp av denna vittneskedja 1-8 samt instämmer det också, skall vi säga mycket väl med "Mannen på Runstensvägen". När GM kommer infarandes ner på Mariegärdes väg (då Lockerudsvägen) som är en
återvändsgata och "tystnar" vid en utav de två sista husen så avslöjar de att någon av dem i bilen har en koppling till ett utav dessa hus. Lockerudsvittnet berättar alltså detta om denna mindre vita/ljusa bil. Jag kollade av alla de namn som fanns med i telefonkatalogen för 1992 beträffande dessa två hus , alltså Lockerudsvägen 31-45 och det fanns bara ett namn som slog emot mig med full kraft:
Jari K.
Vi sammanför sedan den man som parkerade en mindre vit/ljus bil på sjukhusparkeringen och sprang söderut mot bostadsområdet LOCKERUD. Dv s att dessa båda vittnesobservationer hör samman med GM i en kedja. Då råkar också detta givna signalement som ges av detta vittne stämma in också mycket väl med Jari K. Ni som kände Jari K på den tiden vad har ni att säga om klädsel på denna springande man. Som innebandyspelare på yttersta elitnivå så uppfattas Jari K som just "vältränad" och är ju mycket "lämpad" att göra sådana här löprusher...så att säga.
Mariestadskällan2 ger mig hur många finska namn som helst och däribland M*uno L*sk*lä (f.1961). Han växte alltså upp i grannhuset Lockerudsvägen 53 till K*skis*rjas , Lockerudsvägen 61 och L*sk*läs kom 1970 alltså endast månader senare än familjen K. Alltså även denna geografiska koppling ner åt Trankärr och rakt i riktning mot vad denna bil som Hertn*ks såg färdades mot. GM måste haft en koppling till detta område sedan innan. Ja.
Vi har sedan "Mannen på Runstensvägen" och på detta signalement passar Jari K in också mycket bra. "Fylligt hår", "ljust hårsvall" eventuellt "uppklippt". Ålder emellan 25-30 år. Koppling till Jari K finns också till cykelvägen och då till hans finska kompis i IBK Lockerud : J*n- Er*k V*ara (f.1968) på Norra Kolarestigen 80 sedan hösten 1981. Vi kan ta Vadsboskolans Komvux där Helena gick (vad jag högst sannolikt tror) alldeles nära anslutning till Vadsbohallen där IBK Lockerud tränade och spelade matcher.
Sedan frågar jag om det är någon som tror det kan vara sannolikt att det spetsar till sig alldeles markant om
profilen på den som dödade Helena kan innehålla:
VÅLDTÄKTSMAN ?? En fråga...Dv s
exakt det som denna PM-avsändare skrev till mig angående Jari K och denna kvinna samt hennes bror och vad just detta också resulterade i. Jag kan alltså då inte heller helt utesluta fler fall kopplat till Jari K. Jag kan också inte heller utesluta att Jari K kan haft att göra med det som de tjejer i Mariestad sagt om en bil som stannat till kopplat till obehag/trakasserier en tid innan försvinnandet.