2026-01-29, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Hur kommer det sig att du svarar på inlägg riktat till IB? Blev det lite fel där?

Det var nog bara ett sätt att "hjälpa till". Vi andra har ett gäng, de två hjälper varandra helt oberoende.
Citera
2026-01-30, 01:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Hur kommer det sig att du svarar på inlägg riktat till IB? Blev det lite fel där?

Varför skulle inte jag kunna svara på Banankontrakts inlägg för att påpeka att han/hon hade utelämnat väsentligheter?
Citera
2026-01-30, 01:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
United gänget 😂 alla som inte har din åsikt är visst med i det gänget!!! 😂😂😂😂😂 vi har ingen pakt eller gäng som du och IB, det enda är att vi tycker ungefär lika..

Nej, ni i United-gänget sluter i samlad trupp upp bakom Kl*s. Det är där det ligger.
Citera
2026-01-30, 01:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Problemen med detta är:

1. När iakttagelsen gjordes var det inte känt att Helena var försvunnen, och den kan alltså inte ha kopplats till det förrän i efterhand, med de tveksamheter som då uppstår.

2. Jag vidhåller att det inte går att se från en efterföljande bil till en annan om personerna är oroliga för att de har ett lik i bilen eller om de bara överraskas av att bli upphunna. Men jag är ju inte heller så klärvoajant som vissa andra.

Vilket är problemet? Trankärrsvittnet gjorde ju de iakttagelser som hon gjorde. Tacka fanken för att de blev högintressanta när det visade sig att hon hade gjort iakttagelserna just den där söndagsmorgonen. Självklart att vittnet kontaktade polisen när hon fick veta att Helena hade försvunnit just natten till den aktuella söndagsmorgonen när hon såg bilen två gånger i samma område inom cirka 45 minuter OCH att hon ansåg att de unga männen i bilen betedde sig nervöst. Har du några problem med att Trankärrsvittnet såg en bil som kan ha haft med försvinnandet att göra? För annars förstår jag inte varför du hela tiden motarbetar det här.
Citera
2026-01-30, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vilket är problemet? Trankärrsvittnet gjorde ju de iakttagelser som hon gjorde. Tacka fanken för att de blev högintressanta när det visade sig att hon hade gjort iakttagelserna just den där söndagsmorgonen. Självklart att vittnet kontaktade polisen när hon fick veta att Helena hade försvunnit just natten till den aktuella söndagsmorgonen när hon såg bilen två gånger i samma område inom cirka 45 minuter OCH att hon ansåg att de unga männen i bilen betedde sig nervöst. Har du några problem med att Trankärrsvittnet såg en bil som kan ha haft med försvinnandet att göra? För annars förstår jag inte varför du hela tiden motarbetar det här.

Problemet är det okritiska accepterandet av detta vittnesmål i denna tråd. Du skriver att vittnet "gjorde ju de iakttagelser som hon gjorde", men jag föredrar att säga att hon säger att hon gjorde dessa iakttagelser. Du skriver att hon "såg en bil", men det korrekta vore att hon säger att hon såg en bil.

Och på vilket sätt kan bilen ha haft med försvinnandet att göra mer än vilken annan bil som helst cirka sex timmar efter händelserna cirka två mil från Mariestad? Ingenting om bilen eller personerna stämmer ju med de bilar eller personer som annars har varit aktuella. På de förutsättningarna kan ju vad som helst anses "högintressant".
Citera
2026-01-30, 11:28
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Problemet är det okritiska accepterandet av detta vittnesmål i denna tråd. Du skriver att vittnet "gjorde ju de iakttagelser som hon gjorde", men jag föredrar att säga att hon säger att hon gjorde dessa iakttagelser. Du skriver att hon "såg en bil", men det korrekta vore att hon säger att hon såg en bil.

Och på vilket sätt kan bilen ha haft med försvinnandet att göra mer än vilken annan bil som helst cirka sex timmar efter händelserna cirka två mil från Mariestad? Ingenting om bilen eller personerna stämmer ju med de bilar eller personer som annars har varit aktuella. På de förutsättningarna kan ju vad som helst anses "högintressant".

Min fetning

Fast vi vet ju inte färg eller märke på den bil som “Hanna” varken hörde eller såg cirka sex timmar tidigare, bara hur det lät när dörrarna stängdes.
Citera
2026-01-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Min fetning

Fast vi vet ju inte färg eller märke på den bil som “Hanna” varken hörde eller såg cirka sex timmar tidigare, bara hur det lät när dörrarna stängdes.

Nej, det är sant. Jag tänker mig nog ändå att om en sådan bil har existerat och inte bara är fabricerad av någon som vill vara överdrivet tjänstvillig så är den identisk med den bil som iakttogs av de två unga män som satt i sin bil på Hällristningsvägen. Men ingenting kan ju garanteras, förstås.
Citera
2026-01-31, 11:47
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Problemen med detta är:

1. När iakttagelsen gjordes var det inte känt att Helena var försvunnen, och den kan alltså inte ha kopplats till det förrän i efterhand, med de tveksamheter som då uppstår.

2. Jag vidhåller att det inte går att se från en efterföljande bil till en annan om personerna är oroliga för att de har ett lik i bilen eller om de bara överraskas av att bli upphunna. Men jag är ju inte heller så klärvoajant som vissa andra.

Citat:

Min fetning

Trankärrsvittnet kontaktade polisen cirka en vecka efter det att de hade fått veta att Helena var försvunnen. Ser ugglan inte längre problemet med detta dröjsmål?

Citat:
Värt att notera är att M*argareta ska ha sagt att bilen var en brun Ford Sierra, men vi saknar uppgiften för när hon sa detta. Det finns en klar risk att M*argareta kan ha blivit påverkad av media.
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992-06-14
Senast redigerad av Sculley 2026-01-31 kl. 11:49.
Citera
2026-01-31, 14:25
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nu har jag tragglat mig igenom dina textmassor.🙂 Jag märker att du har lagt ner tid på detta spår, och du har fått fram en hel del uppgifter genom detta arbete.

Men - dina texter har väckt vissa frågor under genomläsningen. Jag numrerar frågorna här nedanför. Du får gärna svara kort och koncist på frågorna, gärna med ett "ja" eller "nej" och ett par raders utveckling.

Håll till godo.

1. Har denne JaKe haft möjlighet att begå detta brott? Här menar jag, att har han varit på semester, legat inlagd på sjukhus el dyl, så har han således inte haft möjlighet, utan då har han haft alibi. Är det styrkt/verifierat att han var i Mariestad med omnejd den aktuella kvällen/natten?

2. Du menar att det kan ha varit JaKe som parkerade bilen på sjukhusparkeringen omkring kl 04:20 på söndagsmorgonen den 14 juni -92. Menar du då att han själv har lämnat/gömt kroppen någonstans för tillfällig "förvaring"? För denne kille, han som parkerade bilen, var - åtminstone - själv i/vid bilen när han hade parkerat den.

3. Om det fanns ett vitt hundhår i baksätet på EA:s bil, och vi ponerar att håret kom från Helenas hund Nita och att Helena då befunnit sig i baksätet på hans bil, ev vid försvinnandet, då borde det väl ha varit EA:s bil som parkerade på sjukhusparkeringen? (Detta om det var denna bil som använts.) Hade då JaKe lånat EA:s bil?

4. Var det någon som såg JaKe ute på stan den aktuella kvällen/natten?

5. Var det någon som såg JaKe på Ekudden den aktuella kvällen/natten?

6. Var det någon som såg JaKe med Helena den aktuella kvällen/natten?

7. Är det någon som tipsat om att JaKe skulle ha varit inblandad i Helenas försvinnande, någon som haft uppgifter om detta, eller är din tes ihoppusslad av dig själv, utan några som helst uppgifter utifrån?

8. Har JaKe varit inne på polisförhör angående Helenas försvinnande?

9. Hur har du tänkt att gå vidare med din tes?

Det här blev långt, men avsikten var att försöka få fram på ett så klart sätt som möjligt hur jag menade, och jag försökte förklara så tydligt som jag kunde.

Man kan koka ihop detta till:

Du pekar i din tes ut en namngiven person. Har du några konkreta uppgifter som styrker ditt scenario?

Mycket av dessa frågor du har skall du i så fall ställa direkt till KF. Är Jari K tidigare alibikontrollerad av polisen eller varit hörd överhuvudtaget ? Har de fått info om vilken bil han hade ? Allt detta vet ju KF i så fall då de sitter på allt detta utredningsmaterial. Om KF menade allvar med det de uttalat så sent som i februari 2025 (tror jag det var) till media att Helena fallet tillsammans med bl a Malin Olsson fallet var det fall som skulle prioriteras så kan jag säga att det inte kommer att bli en ny besvikelse om det tar vid detta spår som jag lagt fram och tar det framåt med topsning os v. Om det har jag inga tvivel om.

2. Att Jari K var den som parkerade denna bil och sedan sprang mot sin bostad på Lockerudsvägen 45. Ja. Han instämmer mycket bra med detta givna signalement som sedan blev grund för den profil av GM som GW och Rikskrim tog fram och som hamnade i media. Han var högst säkerligen inte själv att tillfälligt dumpa kroppen. Nej. De andra personer hade släppts av innan han parkerar denna bil. De båda personer tror jag var EA och Jouko K som båda bodde på Lockerudsvägen 63 och det som idag heter Insektsvägen alltså strax innan infarten till sjukhuset på motsatt sida. Den danske PN (f.1966) kan eventuellt varit med också. Jari Ks närmaste måste ha varit en finländare som i så fall utgjorde den hårda, iskalla utförande kärnan.

3. Jag tror inte att det var EAs bil som parkerades på sjukhusparkeringen. Vi skall dock inte bara stryka bort det men jag tror att EAs bil istället kan ha varit den bil som användes på söndagsmorgonen neråt Trankärr. Alltså vad jag högst sannolikt tror då GM färdades här neråt och på väg mot den tidigare grannen på Lockerudsvägen och barndomsvännen M*uno L*sk*läs bostad: Lugnås Stora Myren 3. M*rgereta H*rtnek hade uttalat sig till media att hon sett en brun Ford Sierra med en sorts dekal baktill .

EA får denna fråga om han haft ett klistermärke baktill vid registreringsskylten på sin bil som han tagit bort i detta förhör som finns upplagt på sista sidan. Varför polisen ställer denna fråga till just han som hade just en beige/ljusbrun Sierra är då uppenbart. Detta vita hundhår hade då högst sannolikt fastnat på en utav GM när de hanterat kroppen och sedan lossnat från deras kläder när de satt sig i baksätet på EAs bil. En tankegång här som jag tror kan ligga mycket bra till.

4. Antingen var Jari K en utav de oidentifierade män (Jari och Jouko ?) som bartendern nämnde och som haft "koll"/intresse av Helena och som hon gav sitt vatten till. Eller så fanns Jari K bara i denna bil på Kungsgatan efter Stadt och som Helena kommit i kontakt med enligt detta tidiga rykte. Hursomhelst är det så att GM satt placerad i en bil på Kungsgatan enligt det scenario som jag tidigare nämnt. Jari K satt alltså i denna bil. Om han var inne på Stadt så har då han med vad jag då tror var Jouko gått ner till bilen vid Kungsgatan i förväg direkt efter stängning då bl a Helena stod och pratade med BW. Att GM (Jari K) satt i en bil på Kungsgatan är hursomhelst det styrande helt oavsett.

5. Det var ingen som såg GM i Kohagen utan det var endast vittnet "Hanna" som hörde dem. Ja, och det var GM hon hörde.

6. Se svar på fråga 4. Det är ingen hursomhelst som säger sig ha sett GM med Helena. Nu sade det falska vittnet att han sett Helena med EA och de satt sig hans bil vilket inte var fallet. Det tokiga i detta är att detta falska vittne ändå lyckas träffa rätt på en medgärningsman med detta förfarande...

7. Detta har jag kommit fram till med just hjälp av denna vittneskedja 1-8 samt instämmer det också, skall vi säga mycket väl med "Mannen på Runstensvägen". När GM kommer infarandes ner på Mariegärdes väg (då Lockerudsvägen) som är en återvändsgata och "tystnar" vid en utav de två sista husen så avslöjar de att någon av dem i bilen har en koppling till ett utav dessa hus. Lockerudsvittnet berättar alltså detta om denna mindre vita/ljusa bil. Jag kollade av alla de namn som fanns med i telefonkatalogen för 1992 beträffande dessa två hus , alltså Lockerudsvägen 31-45 och det fanns bara ett namn som slog emot mig med full kraft: Jari K.

Vi sammanför sedan den man som parkerade en mindre vit/ljus bil på sjukhusparkeringen och sprang söderut mot bostadsområdet LOCKERUD. Dv s att dessa båda vittnesobservationer hör samman med GM i en kedja. Då råkar också detta givna signalement som ges av detta vittne stämma in också mycket väl med Jari K. Ni som kände Jari K på den tiden vad har ni att säga om klädsel på denna springande man. Som innebandyspelare på yttersta elitnivå så uppfattas Jari K som just "vältränad" och är ju mycket "lämpad" att göra sådana här löprusher...så att säga.

Mariestadskällan2 ger mig hur många finska namn som helst och däribland M*uno L*sk*lä (f.1961). Han växte alltså upp i grannhuset Lockerudsvägen 53 till K*skis*rjas , Lockerudsvägen 61 och L*sk*läs kom 1970 alltså endast månader senare än familjen K. Alltså även denna geografiska koppling ner åt Trankärr och rakt i riktning mot vad denna bil som Hertn*ks såg färdades mot. GM måste haft en koppling till detta område sedan innan. Ja.

Vi har sedan "Mannen på Runstensvägen" och på detta signalement passar Jari K in också mycket bra. "Fylligt hår", "ljust hårsvall" eventuellt "uppklippt". Ålder emellan 25-30 år. Koppling till Jari K finns också till cykelvägen och då till hans finska kompis i IBK Lockerud : J*n- Er*k V*ara (f.1968) på Norra Kolarestigen 80 sedan hösten 1981. Vi kan ta Vadsboskolans Komvux där Helena gick (vad jag högst sannolikt tror) alldeles nära anslutning till Vadsbohallen där IBK Lockerud tränade och spelade matcher.

Sedan frågar jag om det är någon som tror det kan vara sannolikt att det spetsar till sig alldeles markant om profilen på den som dödade Helena kan innehålla: VÅLDTÄKTSMAN ?? En fråga...Dv s exakt det som denna PM-avsändare skrev till mig angående Jari K och denna kvinna samt hennes bror och vad just detta också resulterade i. Jag kan alltså då inte heller helt utesluta fler fall kopplat till Jari K. Jag kan också inte heller utesluta att Jari K kan haft att göra med det som de tjejer i Mariestad sagt om en bil som stannat till kopplat till obehag/trakasserier en tid innan försvinnandet.
Senast redigerad av IB03 2026-01-31 kl. 15:07.
Citera
2026-01-31, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Mycket av dessa frågor du har skall du i så fall ställa direkt till KF. Är Jari K tidigare alibikontrollerad av polisen eller varit hörd överhuvudtaget ? Har de fått info om vilken bil han hade ? Allt detta vet ju KF i så fall då de sitter på allt detta utredningsmaterial. Om KF menade allvar med det de uttalat så sent som i februari 2025 (tror jag det var) till media att Helena fallet tillsammans med bl a Malin Olsson fallet var det fall som skulle prioriteras så kan jag säga att det inte kommer att bli en ny besvikelse om det tar vid detta spår som jag lagt fram och tar det framåt med topsning os v. Om det har jag inga tvivel om.

2. Att Jari K var den som parkerade denna bil och sedan sprang mot sin bostad på Lockerudsvägen 45. Ja. Han instämmer mycket bra med detta givna signalement som sedan blev grund för den profil av GM som GW och Rikskrim tog fram och som hamnade i media. Han var högst säkerligen inte själv att tillfälligt dumpa kroppen. Nej. De andra personer hade släppts av innan han parkerar denna bil. De båda personer tror jag var EA och Jouko K som båda bodde på Lockerudsvägen 63 och det som idag heter Insektsvägen alltså strax innan infarten till sjukhuset på motsatt sida. Den danske PN kan eventuellt varit med också. Jari Ks närmaste måste ha varit en finländare som i så fall utgjorde den hårda, iskalla utförande kärnan.

3. Jag tror inte att det var EAs bil som parkerades på sjukhusparkeringen. Vi skall dock inte bara stryka bort det men jag tror att EAs bil istället kan ha varit den bil som användes på söndagsmorgonen neråt Trankärr. Alltså vad jag högst sannolikt tror då GM färdades här neråt och på väg mot den tidigare grannen på Lockerudsvägen och barndomsvännen M*uno L*sk*läs bostad: Lugnås Stora Myren 3. M*rgereta H*rtnek hade uttalat sig till media att hon sett en brun Ford Sierra med en sorts dekal baktill .

EA får denna fråga om han haft ett klistermärke baktill vid registreringsskylten på sin bil som han tagit bort i detta förhör som finns upplagt på sista sidan. Varför polisen ställer denna fråga till just han som hade just en beige/ljusbrun Sierra är då uppenbart. Detta hundhår hade då högst sannolikt fastnat på en utav GM när de hanterat kroppen och sedan lossnat från deras kläder när de satt sig i baksätet på EAs bil. En tankegång här som jag tror kan ligga mycket bra till.

4. Antingen var Jari K en utav de oidentifierade män (Jari och Jouko ?) som bartendern nämnde och som haft "koll"/intresse av Helena och som hon gav sitt vatten till. Eller så fanns Jari K bara i denna bil på Kungsgatan efter Stadt och som Helena kommit i kontakt med enligt detta tidiga rykte. Hursomhelst är det så att GM satt placerad i en bil på Kungsgatan enligt det scenario som jag tidigare nämnt. Jari K satt alltså i denna bil. Om han var inne på Stadt så har då med vad jag då tror var Jouko gått ner till bilen i vid Kungsgatan i förväg direkt efter stängning då bl a Helena stod och pratade med BW. Att GM (Jari K) satt i en bil på Kungsgatan är hursomhelst det styrande helt oavsett.

5. Det var ingen som såg GM i Kohagen utan det var endast vittnet "Hanna" som hörde dem. Ja, och det var GM hon hörde.

6. Se svar på fråga 4. Det är ingen hursomhelst som säger sig ha sett GM med Helena. Nu sade det falska vittnet sagt att han sett Helena med EA och satt sig hans bil vilket inte var fallet. Det tokiga i detta är att detta falska vittne ändå lyckas träffa rätt på en medgärningsman med detta förfarande...

7. Detta har jag kommit fram till med just hjälp av denna vittneskedja 1-8 samt instämmer det också, skall vi säga mycket väl med "Mannen på Runstensvägen". När GM kommer infarandes ner på Mariegärdes väg (då Lockerudsvägen) som är en återvändsgata och "tystnar" vid en utav de två sista husen så avslöjar de att någon av dem i bilen har en koppling till ett utav dessa hus. Lockerudsvittnet berättar om denna mindre vita/ljusa bil. Jag kollade av alla de namn som fanns med i telefonkatalogen för 1992 beträffande dessa två hus , alltså Lockerudsvägen 31-45 och det fanns bara ett namn som slog emot mig med full kraft: Jari K.

Vi sammanför sedan den man som parkerade en mindre vit/ljus bil på sjukhusparkeringen och sprang söderut mot bostadsområdet LOCKERUD. Dv s att dessa båda vittnesobservationer hör samman med GM i en kedja. Då råkar också detta givna signalement som ges av detta vittne stämma in också mycket väl med Jari K. Ni som kände Jari K på den tiden vad har ni att säga om klädsel på denna springande man. Som innebandyspelare på yttersta elitnivå så uppfattas Jari K som just "vältränad" och är ju mycket "lämpad" att göra sådana här springrusher...så att säga.

Mariestadskällan2 ger mig hur många finska namn som helst och däribland M*uno L*sk*lä (f.1961). Han växte alltså upp i grannhuset Lockerudsvägen 53 till K*skis*rjas , Lockerudsvägen 61 och L*sk*läs kom 1970 alltså endast månader senare än familjen K. Alltså även denna geografiska koppling ner åt Trankärr och rakt i riktning mot vad denna bil som Hertn*ks såg färdades mot. GM måste haft en koppling till detta område sedan innan. Ja.

Vi har sedan "Mannen på Runstensvägen" och på detta signalement passar Jari K in också mycket bra. "Fylligt hår", "ljust hårsvall" eventuellt "uppklippt". Ålder emellan 25-30 år. Koppling till Jari K finns också till cykelvägen och då till hans finska kompis i IBK Lockerud : J*n- Er*k V*ara (f.1968) på Norra Kolarestigen 80 sedan hösten 1981. Vi kan ta Vadsboskolans Komvux där Helena gick (vad jag högst sannolikt tror) alldeles nära anslutning till Vadsbohallen där IBK Lockerud tränade och spelade matcher.

Sedan frågar jag om det är någon som tror det kan vara sannolikt att det spetsar till sig alldeles markant om profilen på den som dödade Helena kan innehålla: VÅLDTÄKTSMAN ?? En fråga...Dv s exakt det som denna PM-avsändare skrev till mig angående Jari K och denna kvinna samt hennes bror och vad just detta också resulterade i. Jag kan alltså då inte heller helt utesluta fler fall kopplat till Jari K. Jag kan också inte heller utesluta att Jari K kan haft att göra med det som de tjejer i Mariestad sagt om en bil som stannat till kopplat till obehag/trakasserier en tid innan försvinnandet.
No.5 Så nu menar du att Klas inte längre såg gärningsmännen?
Citera
2026-01-31, 16:30
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
No.5 Så nu menar du att Klas inte längre såg gärningsmännen?

KM gick ju med Helena ända upp till skogsstigens början på Ekuddenvägen och där stod GMs bil redan och inväntade dem. Detta har sagt hur många gånger som helst. Men jag undrar dock om "Hanna" hörde KM. Hon kan ha gjort det men...Att han kanske inte gjorde så mycket väsen av sig och var mer rädd alltså då han var själv med Helena. Att han alltså inte var en utav de aggressiva mansröster som pratade i munnen på varandra som "Hanna" hörde.

KM hinner inte vara med på ens en tillfällig dumpning då hans tider motsäger detta som vi tidigare sagt. Inte mördaren och inte medgärningsman. Ett vittne. Jag tror denna hårdgranskning av KM bara hjälpt honom då jag visat att de två alternativen: HGM och MGM blir helt orimligt för hans del. Detta måste vara huvudsaken att helt bli av med.

Men sedan finns väldigt mycket nu i vågskålen till hans egen nackdel när GM har dragit iväg med bilen och han antagligen står uppe vid Helenas kropp och konstaterar att de faktiskt dödat henne. Igen tiderna säger att han inte lämnar förrän c.a 2:50-2:55 (sträckan i tid det tar att gå upp till Henrik A vid början på sista backen hem). Tyvärr är då också att han dröjer sig kvar även då när GM återkommer alltså med bil in på cykelvägen och hämtar kroppen. Kanske då inte alls konstigt då GM återkommer väldigt fort från Mariegärdesväg(Lockerudsvägen 45) och tillbaka igen alltså denna gång in på cykelvägen.

Han är berusad och skulle egentligen inte ha följt Helena hem samt inte heller stött på henne inne på Stadt om vi betänker sambon- en av Helenas nära väninnor. KM kan faktiskt gått in till polisstationen men konstaterat att ingen varit där, gått vidare över bron vidare över torget och tiden har tickat på. Sedan träffar han Henrik A vid 3:30 i sista backen hem och här kan han vilja skjuta upp det också med att berätta detta...

Han funderar ytterligare på väg till hans bostad och sedan ringer han sambon vid 4:00 och lyssnar av henne. Här har allt blivit väldigt sent redan och helt slut som han är somnar han. Sambon kommer hem alltså tidigt hem på morgonkvisten och nu ju givetvis hemma. När han vaknar nu så har allt redan blivit ännu senare och än mer problematiskt för honom att berätta.

KM hade inget att sätta emot uppe i Kohagen mot GM. Problemet blir då som sagts tidigare att han setts med Helena hela kvällen och varit mycket intresserad av henne en längre tid. Säger han också till polisen att han följt henne ända fram till skogsstigen och sedan där händer det att folk i en bil väller ut och en utav dem bråkar och med Helena och sedan springer efter och mördar henne utan någon hinner blinka typ. GM försvinner från platsen samt Helena. Tänk om inte polisen tror honom och istället tror att det är han själv ?

Vi vet också hur polisen brukar tänka och det är en närstående man som har eller tidigare haft stort intresse/relation med brottsoffret. Sedan vad media brukar spekulera samt kanske allra värst vad hur folk kan tänka samt döma och tro om man var på plats men inte kunde hjälpa Helena.

Om vi ärligt ser på denna problematik så är inte alldeles lätt detta ur KMs synvinkel. Detta skulle blivit ett helvete alltså. Sedan blir han ändå misstänkt för mord av polisen helt felaktigt och då kan han faktiskt inte säga att han faktiskt var på plats då detta bara skulle användas emot honom. Han kan inte berätta när han är inträngd i ett hörn av helt fyrkantiga poliser. Hade han sagt det så hade det gått till häktning och åtal som ensam gärningsman och då skulle det sedan bara tjata om vart han hade gjort av kroppen big time. Det är just detta som kallas att vara helt i händerna på en helt livsfarligt enfaldig polis...Lite Frans Kafka "Processen" över det kan jag lite se framför mig...hm.

Om profilen på denna huvudgärningsman innefattar att han tidigare är en våldtäktsman är ju detta dåd ett sorts sexualmord riktat mot denna unga kvinna Helena. Detta kan ju förklara att KM fick löpa samt att de andra (medgärningsmännen) skulle stoppat huvudgärningsman dv s inte ville bli inblandade i ännu ett mord.
Senast redigerad av IB03 2026-01-31 kl. 16:46.
Citera
2026-01-31, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

2. Att Jari K var den som parkerade denna bil och sedan sprang mot sin bostad på Lockerudsvägen 45. Ja. Han instämmer mycket bra med detta givna signalement som sedan blev grund för den profil av GM som GW och Rikskrim tog fram och som hamnade i media. Han var högst säkerligen inte själv att tillfälligt dumpa kroppen. Nej. De andra personer hade släppts av innan han parkerar denna bil. De båda personer tror jag var EA och Jouko K som båda bodde på Lockerudsvägen 63 och det som idag heter Insektsvägen alltså strax innan infarten till sjukhuset på motsatt sida. Den danske PN (f.1966) kan eventuellt varit med också. Jari Ks närmaste måste ha varit en finländare som i så fall utgjorde den hårda, iskalla utförande kärnan.

EA får denna fråga om han haft ett klistermärke baktill vid registreringsskylten på sin bil som han tagit bort i detta förhör som finns upplagt på sista sidan. Varför polisen ställer denna fråga till just han som hade just en beige/ljusbrun Sierra är då uppenbart. Detta vita hundhår hade då högst sannolikt fastnat på en utav GM när de hanterat kroppen och sedan lossnat från deras kläder när de satt sig i baksätet på EAs bil. En tankegång här som jag tror kan ligga mycket bra till.

4. Antingen var Jari K en utav de oidentifierade män (Jari och Jouko ?) som bartendern nämnde och som haft "koll"/intresse av Helena och som hon gav sitt vatten till. Eller så fanns Jari K bara i denna bil på Kungsgatan efter Stadt och som Helena kommit i kontakt med enligt detta tidiga rykte. Hursomhelst är det så att GM satt placerad i en bil på Kungsgatan enligt det scenario som jag tidigare nämnt. Jari K satt alltså i denna bil. Om han var inne på Stadt så har då han med vad jag då tror var Jouko gått ner till bilen vid Kungsgatan i förväg direkt efter stängning då bl a Helena stod och pratade med BW. Att GM (Jari K) satt i en bil på Kungsgatan är hursomhelst det styrande helt oavsett.

6. Se svar på fråga 4. Det är ingen hursomhelst som säger sig ha sett GM med Helena. Nu sade det falska vittnet att han sett Helena med EA och de satt sig hans bil vilket inte var fallet. Det tokiga i detta är att detta falska vittne ändå lyckas träffa rätt på en medgärningsman med detta förfarande...

7. Detta har jag kommit fram till med just hjälp av denna vittneskedja 1-8 samt instämmer det också, skall vi säga mycket väl med "Mannen på Runstensvägen". När GM kommer infarandes ner på Mariegärdes väg (då Lockerudsvägen) som är en återvändsgata och "tystnar" vid en utav de två sista husen så avslöjar de att någon av dem i bilen har en koppling till ett utav dessa hus. Lockerudsvittnet berättar alltså detta om denna mindre vita/ljusa bil. Jag kollade av alla de namn som fanns med i telefonkatalogen för 1992 beträffande dessa två hus , alltså Lockerudsvägen 31-45 och det fanns bara ett namn som slog emot mig med full kraft: Jari K.

Vi sammanför sedan den man som parkerade en mindre vit/ljus bil på sjukhusparkeringen och sprang söderut mot bostadsområdet LOCKERUD. Dv s att dessa båda vittnesobservationer hör samman med GM i en kedja. Då råkar också detta givna signalement som ges av detta vittne stämma in också mycket väl med Jari K. Ni som kände Jari K på den tiden vad har ni att säga om klädsel på denna springande man. Som innebandyspelare på yttersta elitnivå så uppfattas Jari K som just "vältränad" och är ju mycket "lämpad" att göra sådana här löprusher...så att säga.

Jag tror du kan släppa tanken att Jari K är en av de två som sågs i baren vid stängningsdags. Bartendern hade aldrig sett dom innan och om nu Jari spelat i Lockerud, vilket var ett av Sveriges bästa innebandylag på den tiden, så borde han känt igen honom. Idrottsintresserad eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in