2026-02-17, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du är betydlig bättre på att uttrycka dig än vad jag är, men ditt sista stycke är de tankar ovan länkade klipp (DI) även väckte hos mig.

Ja men detta ju mest bara spekulationer från min sida .. men med tanke på hans bakgrund bör man ju iaf ta med det med i en utredning!

För några år sedan var ju Bahnhof drivande i att peka ut konkurrenter (som t.ex. IP-Only/GlobalConnect tror jag de heter) för att ha ryska kopplingar eller använda rysk materiel i sina nät... Det visade sig vara en sanning med rejäl modifikation, men Karlung lyckades skrämma upp både kommuner och statliga aktörer att välja Bahnhof istället. Det var ett rent affärsmässigt drag klätt i "nationell säkerhet".

Man ska inte heller vara historielös när det gäller Bahnhof... Det här är ett bolag vars ägare tidigare har varit extremt skicklig på att manipulera det offentliga Sverige .. minns bara hur de använde ”ryss-skräck” för att smutskasta sina konkurrenter och vinna marknadsandelar genom att peka ut kopplingar som knappt existerade..
Om man har en historik av att lura eller vilseleda opinionen för att främja sina egna affärsintressen, varför skulle man inte göra det nu när kvartalsrapporten blöder? Flashback är ju rätt harmlöst ställe att använda i något sådant.. istället för tex Fortum!

Att sänka Flashback (eller låta det ligga nere) och skylla på Putin är exakt den typen av ”High stakes”- PR som Jon Karlung har gjort sig känd för i decennier…
Det är spekulationer, visst, men baserat på ett mönster av hur det här bolaget faktiskt fungerar när det handlar om att vinna rubriker och rädda aktiekurser bör man ju tänka lite extra!
Citera
2026-02-17, 17:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
är nog inte specifikt flashback utan är nog mer störa och förstöra en informationsplattform, med risk för att låta foliehattisk så tror jag rent allmänt i samhällsperskeptivet att det pågår mer än vi får veta.

Handen på hjärtat, hur många svenska plattformar utöver flashback finns det där människor kan dela och diskutera vad som bla händer lokalt och globalt, där alla får komma till tals oavsett religion, sexuell eller politisk åsikt och är sökbart på google, total avsaknad av cancelkultur?

Många grupper på facebook är stängda, facebooksidor har ofta en agenda och många sidor som ex: reddit är ryggdunkarklubbar.

Tyvärr har folket med nya generationer, millennials och gen z, tappat kollen på nätet. Finns det inte en jättestor sida eller någon app, så vet inte dessa människor om alla andra ställen man kan träffas och uttrycka sig.

Det är en rätt obehaglig utveckling. Nätet som sådant erbjuder väldigt många alternativa lösningar.
Citera
2026-02-17, 17:48
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Att sänka Flashback (eller låta det ligga nere) och skylla på Putin är exakt den typen av ”High stakes”- PR som Jon Karlung har gjort sig känd för i decennier…
Det är spekulationer, visst, men baserat på ett mönster av hur det här bolaget faktiskt fungerar när det handlar om att vinna rubriker och rädda aktiekurser bör man ju tänka lite extra!

Hur skulle detta fejkas gentemot flashbacks tekniker, eller är de också inblandade?
Citera
2026-02-17, 17:52
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virility99
Föga förvånande att det skylls på ryssen, vad skulle de vinna på detta? Finns det någon som faktiskt har någon vinning?

Lustigt att man synar ryssen fram och bak men absolut ingen spekulerar om vem det annars skulle kunna vara som vill - inte vinna något - utan skada FB.
Citera
2026-02-17, 18:23
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Respekt för att du svarar, Admin. Det är bra att veta att det finns en teknisk analys i botten och inte bara rykten …
Men med all respekt för den expertis ni anlitar, så vet vi också att i cybervärlden är attribution (att fastställa vem som faktiskt håller i spakarna) det är ju de absolut svåraste som finns... Experter pratar ju ofta om ”sannolika” förövare baserat på mönster, men mönster går att kopiera...

Flashback vinner ju inget på att peka ut fel grupp, men den faktiska förövaren (om det nu skulle vara en lokal kriminell grupp eller en annan aktör) vinner ju allt på att bli maskerad som en rysk statsaktör. Det är den ultimata rökridån.. men sen finns ju också chansen att gruppen är inhyrda av annan aktör det vet man ju inte heller!?

Självklart hoppas jag att ni får fram definitiva svar… Men tills de tekniska bevisen är offentliga eller bekräftade bortom rimligt tvivel, tycker jag det är rimligt att vi fortsätter vara källkritiska.. Det är väl ändå det som är forumets styrka? Att vi inte bara köper de enklaste förklaringarna, oavsett vem som pekar ut dem.

Mycket bra sammanfattning av läget, Menea! Kudos!
Citera
2026-02-17, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Lustigt att man synar ryssen fram och bak men absolut ingen spekulerar om vem det annars skulle kunna vara som vill - inte vinna något - utan skada FB.

Ja du, varför misstänker man vaneförbrytare först tror du?
Citera
2026-02-17, 18:28
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ja du, varför misstänker man vaneförbrytare först tror du?

Men inga andra?
Citera
2026-02-17, 18:31
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Flashback behöver skyddas!
FB skulle väl rent av kunna vara en faktor i en eventuell strid. Så lätt att kommunicera.
Hur kan man skydda FB mer?
Citera
2026-02-17, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Hur skulle detta fejkas gentemot flashbacks tekniker, eller är de också inblandade?

Jag är ju inte IT säkerhetsexpert men jag tror inte det är omöjligt att fejka…

Normalt sett brukar ju NoName skryta om sina framgångar på sin Telegram-kanal…
Det stora frågetecknet blir ju om NoName inte har lagt upp Flashback på sin lista över mål de attackerat, men Bahnhof ändå säger att det är dem, då har vi en glipa i historien…
Citera
2026-02-17, 18:49
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Flashback behöver skyddas!
FB skulle väl rent av kunna vara en faktor i en eventuell strid. Så lätt att kommunicera.
Hur kan man skydda FB mer?
Kasta ut alla rysshoror, vatniks och andra low lifes som sprider rysk propaganda och saboterar olika trådar.
Citera
2026-02-17, 18:55
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Bahnhofs VD var med i DI TV i morse och kommenterade deras Q4-rapport men fick även en fråga om Flashback-attacken https://www.di.se/ditv/vd-intervjuer/bahnhofs-tillvaxten-ar-det-gladjande-med-den-har-rapporten/ (Flashback-frågan ca 6:25 in).
Tack, vad kul å få se vår välgörare och höra hans välvilliga ord om Flashback.

Fan alltså, ni som snackar en massa dynga om VD:n var så vänliga å lägg av med att här pränta era stolliga konspirationstankar om att attacken skulle vara false flag.
Citera
2026-02-17, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Varför då försvara ett land där allt det du beskriver och vill ha inte existerar i det landet? Sen när de attackerar andra länder eller gör en överbelastningattack så är det en lögn enligt er för att det ska passa er agenda.
Anledningen till att det framstår som att man ”försvarar Ryssland” är väldigt enkel. Man vill inte ha fakeartister och lögnare på sin sida. Ja, jag är 100% på Sveriges sida men kan inte acceptera att så många av mina svenska bröder är samma falska skit som ryssen, bara med en annan färg på flaggan.

Jag vill inte leva i en lögn bland ormar som när som helst kan hugga en i ryggen beroende på hur det dagsaktuella narrativet lyder. Sådär, det går bra att kalla mig ”vatnik” nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in