2026-02-16, 20:55
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Har ändrat rubriken "Expressen: Stor överbelastningsattack mot Flashback" till "Stor rysk överbelastningsattack mot Flashback (Expressen)".

Den proryska hacktivistgruppen NoName057(16) genomför just nu omfattande attacker mot Flashback. Gruppen har varit aktiv sedan 2022 och utför främst DDoS-attacker mot mål i Europa, Israel och Ukraina. Enligt cybersäkerhetsföretaget Orange Cyberdefense syftar attackerna både till att störa digitala tjänster och till att skapa osäkerhet kring samhällsviktiga funktioner. Deras attacker har påverkat samhällskritisk infrastruktur i flertalet länder, inklusive Sverige där myndigheter och banker historiskt utgjort målen.

admin

Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Men vilka är det då, Ryssar? Löst hållen grupp eller hårt sammansvetsade?
Här ovan har du vad admin tidigare här i tråden har skrivit
Senast redigerad av kubun 2026-02-16 kl. 21:02.
Citera
2026-02-16, 20:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrabKore
Jag har inte hävdat att ryssarna har stängt ner forumet. Jag påpekar dock att det vore märkligt om ryssen skulle vilja stänga ner ett av få ställen på svenska nätet som faktiskt tillåter rysstrollande. Jag ser verkligen inte poängen?

Däremot vill EU-trollen använda överbelastningsattacken som argument för att åsiktscensurera forumet.

Ryssen attackerade Flashback, därför ska vi stämpla alla som inte marscherar i raka led som rysstroll och sedan banna dem”. Dylika mentala återvändsgränder är inte bra för yttrandefriheten, debatter vinner man med bättre argument - inte med ”vatnik” och censur.

De här nyttiga idioterna kan verkligen inte ta in att man kan avsky dem precis lika mycket som man avskyr Ryssland.

Det är väl ingen som hävdat att Ryssland vill stänga ner fb så varför ens lyfta frågan?

Denna attack har inget med fb i sig att göra. Ryssland har satt såna här attacker i system sen många år tillbaka. Denna gång drabbades fb. I morgon kanske HM drabbas och på fredag kanske Sorsele kommun drabbas.
Citera
2026-02-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Jodå, tråden är full med svar på varför ryssen skulle vilja krascha Flashback. Det är också sedvanligt ryskt beteende att utföra hackerattacker mot länder som inte gillar ryssen. Och i Sverige gillar färre än en procent ryssen....Oavsett hur mycket pengar rysseriet vräkt ut på diverse påverkansoperationer (varav vissa påverkanstroll kan misstänkas husera här på Flashback, gärna i denna tråd....) misslyckas de kapitalt i Sverige. Svårt att lura nordbor som sedan generationer vet vad ryssen är. Ingen av oss kommer ändra inställning förrän ryssen på allvar tagit itu med sitt nedärvda storhetsvansinne och sin brutalitet.

Sedan när är Flashback ett land?
Citera
Maviels avatar

Moderatormeddelande

Postat av Maviel 2026-02-16, 21:07
Moderator
Då försöker vi höja nivån ett snäpp i denna tråden. Försök att diskutera sakfrågan som är överbelastningsattacken mot Flashback. Tjafs, oneliners och att kalla enbart kalla motståndare saker kan komma att varnas för 0,03.

/Moderator
2026-02-16, 21:07
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ja

Ja då är det väl sant och Sveriges ambassadöri Moskva får lägga in en diplomatisk démarche hos ryska UD i Kreml.
Citera
2026-02-16, 21:07
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jag skrev att det länkas flitigt på forumet som behandlar kriget i Ukraina och många av de länkarna är proukrainsk propaganda eller betraktas åtminstone av ryssarna som sådan. Sen finns det förutom trådar om kriget också flera antiryska eller putinkritiska - ja rent fientliga. Till exempel har det säkert skrivits massor om hur ryssarna förgiftar sina inhemska politiska motståndare och ja länkar därtill. Så ja, sånt är ju inte till ryssarnas fördel....eller hur?!

Visst, men hur viktigt är Flashback ur ett strategiskt perspektiv för ryssarna? Ja jag vet ju inte, och oavsett hur mycket jag gillar Flashback så kan jag inte tänka mig att den ryska staten skänker detta forum så stor vikt.
Citera
2026-02-16, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag svarade här.
"Enligt cybersäkerhetsföretaget Orange Cyberdefense syftar attackerna både till att störa digitala tjänster och till att skapa osäkerhet kring samhällsviktiga funktioner."
Nackdelen, från ett ryskt perspektiv, är att attacker som dessa gör att vi lär oss hur vi ska hantera dem. Att jämföra med ifall något skulle hända, och de samtidigt lyckas stänga ner flertalet webbplatser. Är övertygad om att Flashback inte är den enda måltavlan. De flesta större svenska medier lär också vara måltavlor, vilka är den sortens måltavlor som NoName057(16) också historiskt riktat in sig på.

Om ryssen - rent hypotetiskt - angriper Gotland, så är det ju extra gynnsamt ifall även medierna (Aftonbladet, DN, Expressen, SVT osv.) ligger nere, liksom Flashback. Man kan tycka vad man vill om Flashback, men det finns ingen annan plattform där svenskarna kan mötas och diskutera vad som händer på samma sätt. Facebookgrupper, X och Familjeliv etc fyller helt andra funktioner, och är inte platser där samhället i stort samlas och läser.

Nu är jag inte ryss, och är fel person att föra deras talan. Men detta är den enligt mig mest troliga orsaken till varför de väljer att angripa Flashback.

admin

Tack för svar även om jag inte delar din uppfattning om Flashbacks storhet. Dock kan du ha rätt i att Flashback var ett lämpligt objekt att träna på. Skulle mycket väl kunna vara svenska myndigheter som beställt nertagningen just i syfte just att testa vad som är möjligt att uppnå.
Citera
2026-02-16, 21:11
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är väl ingen som hävdat att Ryssland vill stänga ner fb så varför ens lyfta frågan?

Denna attack har inget med fb i sig att göra. Ryssland har satt såna här attacker i system sen många år tillbaka. Denna gång drabbades fb. I morgon kanske HM drabbas och på fredag kanske Sorsele kommun drabbas.

Menar Du att attackerna är slumpvisa?
Citera
2026-02-16, 21:12
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Visst, men hur viktigt är Flashback ur ett strategiskt perspektiv för ryssarna? Ja jag vet ju inte, och oavsett hur mycket jag gillar Flashback så kan jag inte tänka mig att den ryska staten skänker detta forum så stor vikt.
Det är väl inte staten Ryssland direkt utan en prorysk gruppering som står bakom attacken - kolla mitt inlägg före detta så ser du vad admin säger!
Citera
2026-02-16, 21:13
Avstängd
Citat:

Jag gissar snarare att Flashback inte nödvändigtvis är det de är ute efter, utan att de vill stresstesta Bahnhofs infrastruktur. Men det är ju också märkligt de inte valde något betydligt värre..

Flera stora företag finns ju där.. bland annat Fortum , Stockholm stad osv..
Citera
2026-02-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Exakt putin och hans anhang bryr sig inte ett skit om fb.det handlar att vad dom kan skrämmas lite.hybridkrig.
På samma sätt som man lurar div lodiar att utföra attentat i europa oftast mot mål med direkt ukrainsk anknytning.billigt .riskfritt.ķontakt tar man på nätet och lockar svaga individer med smicker o pengar.ungefär som gängen gjort här i sverige
Citera
2026-02-16, 21:19
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Hittade nu mer vad admin har skrivit så jag klistrar in vad han säger till en användare som har samma tvivel som du har.
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Ingen har gett ett vettigt svar varför en rysk grupp skulle lägga ner möda på ett svenskt forum? Även om trogna tror att Flashback påverkar så är det nog mest ett forum för redan frälsta. Vilket i sin tur innebär att ingen ryss lägger möda på att störa snacket här.

Att Vd:n skyller på Ryssland är lätt att förstå då han inte vill visa svagheterna i sitt eget system.

Jag svarade här. (alltså admin som svarade)
"Enligt cybersäkerhetsföretaget Orange Cyberdefense syftar attackerna både till att störa digitala tjänster och till att skapa osäkerhet kring samhällsviktiga funktioner."
Nackdelen, från ett ryskt perspektiv, är att attacker som dessa gör att vi lär oss hur vi ska hantera dem. Att jämföra med ifall något skulle hända, och de samtidigt lyckas stänga ner flertalet webbplatser. Är övertygad om att Flashback inte är den enda måltavlan. De flesta större svenska medier lär också vara måltavlor, vilka är den sortens måltavlor som NoName057(16) också historiskt riktat in sig på.

Om ryssen - rent hypotetiskt - angriper Gotland, så är det ju extra gynnsamt ifall även medierna (Aftonbladet, DN, Expressen, SVT osv.) ligger nere, liksom Flashback. Man kan tycka vad man vill om Flashback, men det finns ingen annan plattform där svenskarna kan mötas och diskutera vad som händer på samma sätt. Facebookgrupper, X och Familjeliv etc fyller helt andra funktioner, och är inte platser där samhället i stort samlas och läser.

Nu är jag inte ryss, och är fel person att föra deras talan. Men detta är den enligt mig mest troliga orsaken till varför de väljer att angripa Flashback.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in