Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Du och några andra sätter fingret på en intressant logisk paradox.. Varför skulle en aktör vilja sänka den plattform där de själva anses ha störst inflytande utan att de tystas helt? Det är precis därför man inte ska dra för snabba slutsatser.
Ju mer man granskar det, desto mindre ser det ut som en statlig påverkansoperation och desto mer som en riktad attack mot just Flashbacks existens... och vem skulle då det vara som har stört behov av att tysta ner den? Gängkriminella nätverk? USA? Mossad?
Politiska aktivistnätverk?
Om man tänker som en strategisk brottsling eller en aktör med ett specifikt motiv att tysta Flashback, så är det nuvarande säkerhetsläget en "get out of jail free"-kort...
Det blir ju garanterad anonymitet … De vet ju att svenska myndigheter, media och "tyckarna" på nätet är så fixerade vid Ryssland att de inte ens kommer att leta efter andra förövare. Men de kan ju faktiskt också har hyrt hackers att utföra jobbet åt dom.
Putindyrkarna på flashback är inte speciellt många de bara verkar vara det eftersom de sitter dag ut och dag in och spammar Moskvas senaste synpunkter. De ändrar aldrig ståndpunkt helt oavsett hur många gånger de blir motbevisade. Deras huvudsyfte har alltid verkat vara att blanda bort korten. Om något pinsamt eller obehagligt rapporteras om de ryska styrkorna i Ukraina (Bucha mm) så är aldrig trollens uppgift att motbevisa med fakta utan att föra fram helt ovidkommande synpunkter för att rikta uppmärksamheten mot något helt annat. Det tydligaste mönstret är "Whataboutismen", som är standardmetoden som alltid kommer fram i alla diskussioner.
Vad som många missar dock är att motståndarna mot trollen är mångdubbelt fler och för fram fakta och bevis på nivåer som sällan kan ifrågasättas. Om någon ryskt politruk verkligen sitter och följer den här och liknande trådar så tror jag att han sliter sitt hår över hur korkade Putindyrkarna hela tiden avslöjas att vara, och hur hudflängda och avklädda de blir och hur alla ryska ståndpunkter som de för fram verkar mer och mer korkade. Om dessa troll verkligen sitter i Petersburg tror jag att de har en framtid i ett sibiriskt omskolningsläger, med sällskap av en färggrann sydamerikansk groda, att se fram emot. Sitter de i Sverige tror jag att de snart kommer på att de saknar gödsellukten från Balkan och längtar hem.