Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Fast i det aktuella fallet så bygger utpekandet på oberoende teknisk expertis, och inte på vad "en grupp på sociala medier ”tar på sig”". Jag hade aldrig hört talas om denna grupp innan, och har noll intresse av att peka ut fel grupp. Vad skulle vi vinna på det?
admin
Respekt för att du svarar, Admin. Det är bra att veta att det finns en teknisk analys i botten och inte bara rykten …
Men med all respekt för den expertis ni anlitar, så vet vi också att i cybervärlden är attribution (att fastställa vem som faktiskt håller i spakarna) det är ju de absolut svåraste som finns... Experter pratar ju ofta om ”sannolika” förövare baserat på mönster, men mönster går att kopiera...
Flashback vinner ju inget på att peka ut fel grupp, men den faktiska förövaren (om det nu skulle vara en lokal kriminell grupp eller en annan aktör) vinner ju allt på att bli maskerad som en rysk statsaktör. Det är den ultimata rökridån.. men sen finns ju också chansen att gruppen är inhyrda av annan aktör det vet man ju inte heller!?
Självklart hoppas jag att ni får fram definitiva svar… Men tills de tekniska bevisen är offentliga eller bekräftade bortom rimligt tvivel, tycker jag det är rimligt att vi fortsätter vara källkritiska.. Det är väl ändå det som är forumets styrka? Att vi inte bara köper de enklaste förklaringarna, oavsett vem som pekar ut dem.