2026-02-17, 15:14
Medlem
Bahnhofs VD var med i DI TV i morse och kommenterade deras Q4-rapport men fick även en fråga om Flashback-attacken https://www.di.se/ditv/vd-intervjuer/bahnhofs-tillvaxten-ar-det-gladjande-med-den-har-rapporten/ (Flashback-frågan ca 6:25 in).
Citera
2026-02-17, 15:43
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Fast i det aktuella fallet så bygger utpekandet på oberoende teknisk expertis, och inte på vad "en grupp på sociala medier ”tar på sig”". Jag hade aldrig hört talas om denna grupp innan, och har noll intresse av att peka ut fel grupp. Vad skulle vi vinna på det?

admin
Personligen tror jag inte att FB vilseleder, utan att ni utgår från det Bahnhofs vd sagt. Och vad jag förstår har han inte sagt att de vet, utan vad de misstänker. Rätta mig om jag har fel.

I tider där det mesta skylls på ryssen är det nog sunt att vara lite försiktig, iallafall för oss som inte drivs av känslor. Med det sagt är det absolut inte omöjligt att det är den pro-ryska hackergruppen som varit i farten, men vet vi det med säkerhet?
Senast redigerad av Pripps0.0 2026-02-17 kl. 15:47.
Citera
2026-02-17, 15:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Inom cybersäkerhet är ”false flag”-operationer standard… Att en attack ser rysk ut (t.ex. genom att använda ryska proxy-servrar eller rysk skadlig kod eller köpa till sig attack utförd av annan) är det enklaste sättet för en helt annan aktör att dölja sina spår… Om vi slutar kräva bevis och bara pekar på Ryssland varje gång det laggar på någon sida, så ger vi i praktiken ett fribrev till alla andra kriminella nätverk, script kiddies å eller andra stater att sänka svenska mål helt anonymt..
Att dömma ut någon som skyldig utan bevis, bara för att det passar din världsbild, är precis motsatsen till den intelligens och logik du själv efterlyser.

Det är redan bevisat att det var ryssarna, jag förstår att du som nazi-rysstroll inte kan acceptera att människor säger sanningen.

Med tanke på vad Nazi-Ryssland har gjort mot Ukraina och Georgien så är det ju bara nazi-rysstroll som har något intresse av att försvara nazi-ryssland så som du gör.
Citera
2026-02-17, 16:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Fast i det aktuella fallet så bygger utpekandet på oberoende teknisk expertis, och inte på vad "en grupp på sociala medier ”tar på sig”". Jag hade aldrig hört talas om denna grupp innan, och har noll intresse av att peka ut fel grupp. Vad skulle vi vinna på det?

admin

Respekt för att du svarar, Admin. Det är bra att veta att det finns en teknisk analys i botten och inte bara rykten …
Men med all respekt för den expertis ni anlitar, så vet vi också att i cybervärlden är attribution (att fastställa vem som faktiskt håller i spakarna) det är ju de absolut svåraste som finns... Experter pratar ju ofta om ”sannolika” förövare baserat på mönster, men mönster går att kopiera...

Flashback vinner ju inget på att peka ut fel grupp, men den faktiska förövaren (om det nu skulle vara en lokal kriminell grupp eller en annan aktör) vinner ju allt på att bli maskerad som en rysk statsaktör. Det är den ultimata rökridån.. men sen finns ju också chansen att gruppen är inhyrda av annan aktör det vet man ju inte heller!?

Självklart hoppas jag att ni får fram definitiva svar… Men tills de tekniska bevisen är offentliga eller bekräftade bortom rimligt tvivel, tycker jag det är rimligt att vi fortsätter vara källkritiska.. Det är väl ändå det som är forumets styrka? Att vi inte bara köper de enklaste förklaringarna, oavsett vem som pekar ut dem.
Citera
2026-02-17, 16:18
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Bahnhofs VD var med i DI TV i morse och kommenterade deras Q4-rapport men fick även en fråga om Flashback-attacken https://www.di.se/ditv/vd-intervjuer/bahnhofs-tillvaxten-ar-det-gladjande-med-den-har-rapporten/ (Flashback-frågan ca 6:25 in).
Intressant. Uppmanar folk att se klippet från början.
Han promotar såklart sitt företag och flörtar lite med politiker och staten vad jag förstår.

Han säger att man kan se spår av hackergruppen i loggfilerna, men att det naturligtvis inte innebär att den ryska staten är inblandad.
Citera
2026-02-17, 16:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Avfoering
Skojarna och kompisarna Jan Axelsson och Jon Karlung hittar på konspirationer som vanligt.

Det är faktiskt en viktig poäng man också bör ha i åtanke…. Om man nu ser Axelsson och Karlung som figurer som gärna bygger egna narrativ för att tjäna pengar och prestige så blir det ju ännu mer logiskt att de skulle använda Ryssland som täckmantel. Kuslig tanke dock om dessa figurer ligger bakom en false flag!

När ett börsnoterat företag som Bahnhof backar på börsen och visar ett halverat resultat som nyligen behöver de hi en rejäl distraktion och en stark hjälteberättelse för att lugna …. Att positionera sig som Sveriges främsta försvarare mot "ryska cyberattacker" är perfekt PR för att dölja en svag kvartalsrapport!
Senast redigerad av Menea 2026-02-17 kl. 16:30.
Citera
2026-02-17, 16:46
Medlem
snooper123s avatar
Varför bryr sig Ryssland om Flashback?
Citera
2026-02-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
”Nu vet vi i alla fall lite mer om vilka det är som ligger bakom och mycket tyder på att det är den proryska gruppen ”No names”, säger Karlung.”

Föga förvånade att det var Ryzzvänliga avskum som var dem skyldiga.
Slava Ukraini 💪🏻
Make them naziz burn in hell.

Det är förmodligen för att vi hela tiden lyckas syna ryzztrollen direkt i trådarna de skapar. Har sett flera ryzztroll klaga över att de blir blir kallade just "ryzztroll".

Rasisterna må ha tagit över flashback sen 90-talet, men Ryssjävlarna ska iaf inte få infiltrera skiten.
Citera
2026-02-17, 16:55
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är faktiskt en viktig poäng man också bör ha i åtanke…. Om man nu ser Axelsson och Karlung som figurer som gärna bygger egna narrativ för att tjäna pengar och prestige så blir det ju ännu mer logiskt att de skulle använda Ryssland som täckmantel. Kuslig tanke dock om dessa figurer ligger bakom en false flag!

När ett börsnoterat företag som Bahnhof backar på börsen och visar ett halverat resultat som nyligen behöver de hi en rejäl distraktion och en stark hjälteberättelse för att lugna …. Att positionera sig som Sveriges främsta försvarare mot "ryska cyberattacker" är perfekt PR för att dölja en svag kvartalsrapport!
Du är betydlig bättre på att uttrycka dig än vad jag är, men ditt sista stycke är de tankar ovan länkade klipp (DI) även väckte hos mig.
Citera
2026-02-17, 17:04
Medlem
needAlifes avatar
Säkert en påverkansoperation av de sedvanliga Ukro-nazis som härjar här döljt som att det skulle vara våra vänner i Ryssland. Typiskt Zelenskiy och hans korrupta regim. *Obs Ironi*
Citera
2026-02-17, 17:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Varför bryr sig Ryssland om Flashback?
är nog inte specifikt flashback utan är nog mer störa och förstöra en informationsplattform, med risk för att låta foliehattisk så tror jag rent allmänt i samhällsperskeptivet att det pågår mer än vi får veta.

Handen på hjärtat, hur många svenska plattformar utöver flashback finns det där människor kan dela och diskutera vad som bla händer lokalt och globalt, där alla får komma till tals oavsett religion, sexuell eller politisk åsikt och är sökbart på google, total avsaknad av cancelkultur?

Många grupper på facebook är stängda, facebooksidor har ofta en agenda och många sidor som ex: reddit är ryggdunkarklubbar.
Citera
2026-02-17, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slimmbo2
Det är förmodligen för att vi hela tiden lyckas syna ryzztrollen direkt i trådarna de skapar. Har sett flera ryzztroll klaga över att de blir blir kallade just "ryzztroll".

Rasisterna må ha tagit över flashback sen 90-talet, men Ryssjävlarna ska iaf inte få infiltrera skiten.

Det kan inte ha att göra med att dom *trumvirvel* inte är ryzztroll? Utan det bara är andra svenskar som har en annan åsikt och inte går på all propaganda som sprids och faktiskt också lyfter de problem som finns?

Rasistiskt övertag och rysk infiltration på forumet.. Man börjar ju förstå vilken typ av individ du är Argument, logik och debatt är inte huvudfokus utan det viktiga är att lokalisera de som har en annan åsikt och sen klistra olika epitet, öknamn och anklagelser mot dom. Lågt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in