2026-02-16, 23:42
  #1729
Medlem
SD vill samarbeta med ett annat EU-vänligt och Israel-vänligt parti.

Båda partierna är köpta av globalisterna, uppenbarligen.

Hur blir det med MEDs vapenkrav? SD vill förbjuda vapenägande medan MED vill göra det friare.

Betyder detta att MED kommer att ändra sin story till "jovisst vill vi att vapenlagarna ska vara friare, men det finns viktigare saker att fokusera på just nu", alltså israel.
Citera
2026-02-17, 10:11
  #1730
Medlem
JohnClays avatar
Jag tror deras främsta mål är att ta sig in i riksdagen. Om det krävs att de måste kompromissa i ed del frågor under en mandatperiod så må det vara hänt.
Om SD kräver att de böjer sig i en del frågor som tack för hjälpen är det väl bara att hålla för näsan och trycka på knappen.
Det är nog ändå den enda realistiska vägen in i nuläget.

Att sådanna som machineman och jag skulle kunna tänka oss att rösta SD för första gången om detta samarbete blir av är kanske en liten indikation på att det skulle kunna funka.
Citera
2026-02-17, 10:16
  #1731
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClay
Jag tror deras främsta mål är att ta sig in i riksdagen. Om det krävs att de måste kompromissa i ed del frågor under en mandatperiod så må det vara hänt.
Om SD kräver att de böjer sig i en del frågor som tack för hjälpen är det väl bara att hålla för näsan och trycka på knappen.
Det är nog ändå den enda realistiska vägen in i nuläget.

Att sådanna som machineman och jag skulle kunna tänka oss att rösta SD för första gången om detta samarbete blir av är kanske en liten indikation på att det skulle kunna funka.

Jag har inte skrivit att jag kan tänka mig att rösta på SD. Jag frågar mig snarare vad SD ska med ett mikroskopiskt parti på 0 1% till?
Citera
2026-02-17, 10:18
  #1732
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Jag har inte skrivit att jag kan tänka mig att rösta på SD. Jag frågar mig snarare vad SD ska med ett mikroskopiskt parti på 0 1% till?

Ett liberalt sådant typ som M. Mycket konstigt. Meningslöst.

Var har SD fått mandat till det från sina medlemmar och Landsdagar?
Citera
2026-02-17, 10:26
  #1733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Intressant. SD siktar på att ersätta L med MED i regeringsunderlaget. Tidigare antydningar om att SD-väljare skulle kunna stödrösta på L lär väl därmed upphöra.

Möjligtvis kan detta locka några Liberaler som är missnöjda med partiets nej till SD i regeringen och kanske någon centerväljare som inte gillar Centerns nej till allt och alla. Man undrar dock om Moderaterna är så förtjusta i att få in ännu en konkurrent från ett lite mer maskulint högerparti när man redan sladdar så betänkligt i konkurrensen med SD.

Hur skulle detta gå till ? MED har ju inget underlag ! 0.2 % av ju helt försumbart.
Även om dom skulle DUBBLA sin populariet så blir det 0.4 %
Citera
2026-02-17, 10:31
  #1734
Medlem
JohnClays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Jag har inte skrivit att jag kan tänka mig att rösta på SD. Jag frågar mig snarare vad SD ska med ett mikroskopiskt parti på 0 1% till?
Sorry! Läste väl för fort och missförstod.
Citera
2026-02-17, 10:33
  #1735
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Intressant!

Har alltid röstat M men skulle hellre rösta MED om det var meningsfullt. Hittills har det varit att kasta bort en röst och det har jag inte gjort, men intressant om det ligger något i detta "rykte".

1. Intressant att SD väljer att samarbeta högerut.
2. Positivt att SD väljer att samarbeta med ett Israelvänligt parti (trött på vänsternazism och vänsternazister som har judar på loftet).
3. Toppen att SD väljer att samarbeta med ett högerliberalt parti som MED. Ser fram emot nyliberala reformer och inte en massa brunt trams från SD (som det varit historiskt).


Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Ett liberalt sådant typ som M. Mycket konstigt. Meningslöst.

Var har SD fått mandat till det från sina medlemmar och Landsdagar?

Det är intressant om det ligger något i detta "rykte". Jag skulle som sagt gärna rösta på MED om de hade en chans på riksdagen men det mikroskopiska MED har legat konstant på 0,1% i två val, så i praktiken vore en röst på MED detsamma som att rösta indirekt på de rödgröna.
Citera
2026-02-17, 10:39
  #1736
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClay
Sorry! Läste väl för fort och missförstod.

Ingen har förklarat hur detta valtekniska samarbete skulle fungera. Innebär det att rösta på SD för att KANSKE få in en MED-medlem i riksdagen så skulle jag INTE göra det. Innebär det att rösta på SD för att GARANTERAT få in en MED-medlem i riksdagen så skulle jag göra det.

Men, som sagt, vad ska SD med ett mikroskopiskt parti på 0,1% till? Kvartal är pro-MED så det här handlar nog mest om önsketänkande.
Citera
2026-02-17, 10:50
  #1737
Medlem
JohnClays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Ingen har förklarat hur detta valtekniska samarbete skulle fungera. Innebär det att rösta på SD för att KANSKE få in en MED-medlem i riksdagen så skulle jag INTE göra det. Innebär det att rösta på SD för att GARANTERAT få in en MED-medlem i riksdagen så skulle jag göra det.

Men, som sagt, vad ska SD med ett mikroskopiskt parti på 0,1% till? Kvartal är pro-MED så det här handlar nog mest om önsketänkande.
Från artikeln:

Citat:
Några av avtalsförslagets viktigaste punkter är dessa:
  • Partiledaren Daniel Sonesson placeras på valbar plats på SD:s lista i Stockholms län.
  • MED slutar distribuera egna riksdagsvalsedlar och uppmanar sina väljare att rösta på SD.
  • I stället för att MED lägger ut egna valsedlar till riksdagsvalet (region- och kommunval påverkas inte) placeras MED-kandidater på SD:s listor i samtliga övriga 28 valkretsar.
  • MED åtar sig röstlojalitet – att rösta i enlighet med SD:s gruppledare i riksdagen.
  • I gengäld: statligt partistöd, politiska sekreterare och tillgång till riksdagens lokaler.

Så Daniel Sonesson kommer in i riksdagen för Stockholms län. Fler MED-kandidater kan kryssas in från andra valkrestar.
Citera
2026-02-17, 10:55
  #1738
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClay
Från artikeln:

Så Daniel Sonesson kommer in i riksdagen för Stockholms län. Fler MED-kandidater kan kryssas in från andra valkrestar.

Önsketänkande från ett mikroskopiskt parti på 0,1% alltså.

Nej du gosse 2026 blir det M som alltid för min del.
Citera
2026-02-17, 11:05
  #1739
Medlem
JohnClays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Önsketänkande från ett mikroskopiskt parti på 0,1% alltså.

Nej du gosse 2026 blir det M som alltid för min del.
Jag röstar inte på M igen. Inte efter könsbytarlagen. Det var tydligen det viktigaste i hela världen för Kristerson. Den fråga han valde att riskera allt för.

Sedan AR15 haveriet. Att vara beredd att avskaffa principen om gynnande myndighetsbeslut över utseendet på ett jaktvapen är totalt huvudlöst. Vad händer när MP får möjligheten att upphäva olika tillstånd när de får lite feeling?
Citera
2026-02-17, 11:35
  #1740
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClay
Jag röstar inte på M igen. Inte efter könsbytarlagen. Det var tydligen det viktigaste i hela världen för Kristerson. Den fråga han valde att riskera allt för.

Sedan AR15 haveriet. Att vara beredd att avskaffa principen om gynnande myndighetsbeslut över utseendet på ett jaktvapen är totalt huvudlöst. Vad händer när MP får möjligheten att upphäva olika tillstånd när de får lite feeling?

Det finns två alternativ i svensk politik att rösta på som kommer att resultera i verklig politik. Dels Tidö, dels rödgröna. En röst på ett mikroskopiskt parti på 0,1% är en indirekt röst på de rödgröna. Föredrar du de rödgröna framför Tidö så varsågod att rösta på MED.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in