2025-11-09, 00:04
  #1717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Är det inte vettigare att rösta på Örebropartiet istället? Det partiet verkar iaf ha en chans att komma in i riksdagen via Örebro och +12% där. Båda partierna är väl ganska så kritiska mot "klägget" i toppen av samhället och vill återdistribuera mer av resurserna till vanligt folk.

Örebropartiet. Dom har ju inte ens en webbsida. Vem röstar på ett parti som det inte går att veta vad de ens står för?
Citera
2025-11-09, 08:13
  #1718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Örebropartiet. Dom har ju inte ens en webbsida. Vem röstar på ett parti som det inte går att veta vad de ens står för?

Jo det har man www.orebropartiet.se och om man tänker som dig skulle ju aldrig några nya partier kunna startas. Bland partiets hjärtefrågor finns sänkta politikerlöner, skärpt migrationspolitik samt införande av avgiftsfri tandvård. Låter som en bra start för mig och så skulle jag älska en politiker som kan skälla ut andra inkompetenta politiker.

Verkar som om man kan ha en bra chans att komma över 12% i Örebro och då blir det ju inga bortkastade röster även om man inte når 4% spärren i landet.
Citera
2025-11-10, 00:07
  #1719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Jo det har man www.orebropartiet.se och om man tänker som dig skulle ju aldrig några nya partier kunna startas. Bland partiets hjärtefrågor finns sänkta politikerlöner, skärpt migrationspolitik samt införande av avgiftsfri tandvård. Låter som en bra start för mig och så skulle jag älska en politiker som kan skälla ut andra inkompetenta politiker.

Verkar som om man kan ha en bra chans att komma över 12% i Örebro och då blir det ju inga bortkastade röster även om man inte når 4% spärren i landet.

Har du ens kollat på sidan du länkar till? Det står inte ett ord om politik. Allt som står är "Under konstruktion" samt att de har en länk där de vill att man ska swisha pengar. Kallar man det för webbsida så lär man ha skapligt låga förväntningar.
Citera
2025-11-10, 10:29
  #1720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Har du ens kollat på sidan du länkar till? Det står inte ett ord om politik. Allt som står är "Under konstruktion" samt att de har en länk där de vill att man ska swisha pengar. Kallar man det för webbsida så lär man ha skapligt låga förväntningar.

Ja man arbetar med hemsidan och det är ett litet parti i dagsläget, man kan kolla på wikipedia och andra källor om man vill ha mer info.
Citera
2026-01-03, 11:01
  #1721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
En röst på Med är en vaskad röst, tyvärr.
Kanske det men vad ska man rösta på om man inte vill rösta på utpräglade vänsterpartier?


Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Är det inte vettigare att rösta på Örebropartiet istället? Det partiet verkar iaf ha en chans att komma in i riksdagen via Örebro och +12% där. Båda partierna är väl ganska så kritiska mot "klägget" i toppen av samhället och vill återdistribuera mer av resurserna till vanligt folk.
Örebropartiet ser ut att vara ett genuint vänsterparti. T ex menar dom att skattebetalarna skall betala 100% bidrag till tandläkarbesök. Är väl nästan så dom står till vänster om V.

Det är väl mer ett parti som ser Nordkorea som ett föredöme.
Citera
2026-01-03, 15:45
  #1722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251



Örebropartiet ser ut att vara ett genuint vänsterparti. T ex menar dom att skattebetalarna skall betala 100% bidrag till tandläkarbesök. Är väl nästan så dom står till vänster om V.

Det är väl mer ett parti som ser Nordkorea som ett föredöme.



Och vad är så fel med att alla medborgarna har tillgång till gratis tandvård? Eller ska fattiga och utsatta behöva gå med dåliga tänder bara för att man har dålig ekonomi? Tandhälsan påverkar också den generella hälsobilden och kan leda till hjärt, kärlsjukdomar, diabetes, cancer, demens osv. Vem finns Sverige till för egentligen??

Tror knappast att Nordkoreaner har tillgång till bra sjukvård eller tandläkare för den delen...
Citera
2026-01-03, 17:54
  #1723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Och vad är så fel med att alla medborgarna har tillgång till gratis tandvård?
Nej, inte om du öppnar din plånbok och betalar för det.

Men om offentlig sektor skall stjäla ihop pengarna och ordna fram det, är det väldigt fel.


Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Tror knappast att Nordkoreaner har tillgång till bra sjukvård eller tandläkare för den delen...
Då borde det väl leda till en tankeställare. För NK kör just den politiken du önskar. Dvs att det är det offentliga som ordnar saker och ting. Det leder till misär, undernäring och svält.

Din föredragna politik har lett till att NK inte haft tillväxt på 65 år. Och ligger kvar på 1800-tals nivå.
Citera
2026-01-03, 20:45
  #1724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nej, inte om du öppnar din plånbok och betalar för det.

Men om offentlig sektor skall stjäla ihop pengarna och ordna fram det, är det väldigt fel.



Då borde det väl leda till en tankeställare. För NK kör just den politiken du önskar. Dvs att det är det offentliga som ordnar saker och ting. Det leder till misär, undernäring och svält.

Din föredragna politik har lett till att NK inte haft tillväxt på 65 år. Och ligger kvar på 1800-tals nivå.

Det där kan man ju säga om nästan all välfärd som samhället ger till sina invånare, dvs sjukvård, äldreboende, rättsväsendet, skola, barnbidrag osv. Faktum kvarstår att samhället på det hela tjänar på att alla dess medborgare får bra livsvillkor och kan tillåtas fungera på en högre nivå.

Jaha så du menar alltså på allvar att NK satsar på sina medborgare med alla sina välfärdsprogram, för det är nämligen nytt för mig, men du kanske är någon expert på NK med unik insyn??

Nordiska länder med en välfärdsmodell kombinerat med kapitalism verkar vara den bästa samhällsmodellen och därför dessa länder brukar komma väldigt högt upp i olika mätningar.
Citera
2026-01-06, 18:04
  #1725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Nordiska länder med en välfärdsmodell kombinerat med kapitalism verkar vara den bästa samhällsmodellen och därför dessa länder brukar komma väldigt högt upp i olika mätningar.

Rätt. Och de skulle ligga ännu högre i olika mätningar om alla stod för en stramare invandringspolitik med krav på integration, arbete, att betala skatt och att lära sig språket, bland annat.
Citera
2026-02-16, 16:35
  #1726
Medlem
JohnClays avatar
Kvartal: Avslöjar: SD:s hemliga MED-plan
Citat:
Sverigedemokraterna och Medborgerlig Samling för diskussioner om ett valtekniskt samarbete inför riksdagsvalet i september. Samarbetet skulle ge Medborgerlig Samlings partiledare Daniel Sonesson en plats i riksdagen. Det kan Pelle Zackrisson avslöja idag.

Vad tror ni om detta? Kan det vara vägen til Riksdagen för MED?
Jag skulle nog kunna tänka mig att skifta till att rösta på SD och kryssa en MED:are.
Citera
2026-02-16, 18:55
  #1727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClay
Kvartal: Avslöjar: SD:s hemliga MED-plan


Vad tror ni om detta? Kan det vara vägen til Riksdagen för MED?
Jag skulle nog kunna tänka mig att skifta till att rösta på SD och kryssa en MED:are.
Intressant. SD siktar på att ersätta L med MED i regeringsunderlaget. Tidigare antydningar om att SD-väljare skulle kunna stödrösta på L lär väl därmed upphöra.

Möjligtvis kan detta locka några Liberaler som är missnöjda med partiets nej till SD i regeringen och kanske någon centerväljare som inte gillar Centerns nej till allt och alla. Man undrar dock om Moderaterna är så förtjusta i att få in ännu en konkurrent från ett lite mer maskulint högerparti när man redan sladdar så betänkligt i konkurrensen med SD.
__________________
Senast redigerad av Svenshult 2026-02-16 kl. 18:58.
Citera
2026-02-16, 22:12
  #1728
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClay
Kvartal: Avslöjar: SD:s hemliga MED-plan


Vad tror ni om detta? Kan det vara vägen til Riksdagen för MED?
Jag skulle nog kunna tänka mig att skifta till att rösta på SD och kryssa en MED:are.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Intressant. SD siktar på att ersätta L med MED i regeringsunderlaget. Tidigare antydningar om att SD-väljare skulle kunna stödrösta på L lär väl därmed upphöra.

Möjligtvis kan detta locka några Liberaler som är missnöjda med partiets nej till SD i regeringen och kanske någon centerväljare som inte gillar Centerns nej till allt och alla. Man undrar dock om Moderaterna är så förtjusta i att få in ännu en konkurrent från ett lite mer maskulint högerparti när man redan sladdar så betänkligt i konkurrensen med SD.

Intressant!

Har alltid röstat M men skulle hellre rösta MED om det var meningsfullt. Hittills har det varit att kasta bort en röst och det har jag inte gjort, men intressant om det ligger något i detta "rykte".

1. Intressant att SD väljer att samarbeta högerut.
2. Positivt att SD väljer att samarbeta med ett Israelvänligt parti (trött på vänsternazism och vänsternazister som har judar på loftet).
3. Toppen att SD väljer att samarbeta med ett högerliberalt parti som MED. Ser fram emot nyliberala reformer och inte en massa brunt trams från SD (som det varit historiskt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in