2018-04-03, 19:25
  #529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giraffstallet
Vad tycker MED om Systembolagets detaljhandelsmonopol?

Jag blev nyfiken och googlade mig fram till att de vill avskaffa Systembolagets monopol på försäljning och tillåta gårdsförsäljning.

Oklart om det innebär en total avreglering, deras facebook antyder det. Inget jag skulle ställa mig bakom så som konservativ, kasta inte bort något som fungerar. Att det blir enklare att köpa ICA basic / Eldorado rödvin tycker jag inte väger upp. Besviken. Känns som något tok-liberaler gärna ylar om.
Citera
2018-04-04, 02:28
  #530
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskKonservativ
Jag blev nyfiken och googlade mig fram till att de vill avskaffa Systembolagets monopol på försäljning och tillåta gårdsförsäljning.

Oklart om det innebär en total avreglering, deras facebook antyder det. Inget jag skulle ställa mig bakom så som konservativ, kasta inte bort något som fungerar. Att det blir enklare att köpa ICA basic / Eldorado rödvin tycker jag inte väger upp. Besviken. Känns som något tok-liberaler gärna ylar om.

Att även tillåta försäljning på andra ställen än på Systembolaget behöver ju inte innebära att man måste stänga igen Systembolagets alla butiker.
Citera
2018-04-04, 16:32
  #531
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskKonservativ
Jag blev nyfiken och googlade mig fram till att de vill avskaffa Systembolagets monopol på försäljning och tillåta gårdsförsäljning.

Oklart om det innebär en total avreglering, deras facebook antyder det. Inget jag skulle ställa mig bakom så som konservativ, kasta inte bort något som fungerar. Att det blir enklare att köpa ICA basic / Eldorado rödvin tycker jag inte väger upp. Besviken. Känns som något tok-liberaler gärna ylar om.
Ponera att Systembolaget avskaffas. Vem ska då stå för de förlorade skatteintäkterna? Att Löfven skulle ta pengar från migrationspolitiken är knappast troligt. Snarare blir det ytterligare nedskärningar i sjukvården etc.
Citera
2018-04-04, 18:12
  #532
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Ponera att Systembolaget avskaffas. Vem ska då stå för de förlorade skatteintäkterna? Att Löfven skulle ta pengar från migrationspolitiken är knappast troligt. Snarare blir det ytterligare nedskärningar i sjukvården etc.

Vad menar du? Alkoholskatterna skulle väl rimligtvis vara desamma om inget annat sagts.

Kanske kan de till och med ökas. Systembolagets egna reklamfilmer försöker ju skryta med hur dåliga de är på att sälja. Mer försäljning innebär mer skatteintäkter.

Om Systembolagets avskaffande följer samma mall som Apoteket kan vi förvänta oss att priset på märkesprodukter stiger snabbare än KPI under en kort övergångsperiod. Samtidigt som vi får betydligt billigare produkter av märken Eldorado och ICA Basic.
Citera
2018-04-04, 18:58
  #533
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskKonservativ
Vad jag sett klarar inte denne Jan-Olof Bengtsson av att peka ut någonting på ett tillfredsställande sätt. På vilket sätt skulle MED vara neokonservativa? Liberalkonservativ rimmar inte särskilt väl med neocons, och jag har inte någon stans läst om att MED skulle driva den amerikanska typen av konservatism.

Du är den som självtillräckligt konstaterar att liberalism och konservatism är oförenliga, förmodligen eftersom du utgår från de amerikanska definitionerna. Klassisk liberalism och klassisk konservatism (tysk eller engelsk) är inte svåra att förena. Konservatism, staten ska inte lägga sig i och styra samhällsutvecklingen, naturlig framväxt av förändringar, beslut tas på den nivå som ligger närmast den det berör. Liberalism betonar i princip samma syn, men utifrån andra bevekelsegrunder. Staten ska lägga sig i så lite som möjligt för att garantera frihet åt individen, ett ramverk av regler ska garantera friheten, men inte gör inspel på planen. Liberalkonservativ. Inga problem.

MED deklarerar öppet att de stöder en konservativ syn på samhällsutveckling och en liberal syn på personlig frihet. Inte svårare än så.

Den viktigaste konservativa ståndpunkten är framhållandet av institutionerna - sådant som nation och stat, kyrka, armé, familj och kung där det finns - som något essentiellt för samhället välbefinnande. Svenska kungahuset är också en sådan institution - älskad av konservativa. Det är också därför konservativa är så intresserad av olika sorters "nationella" symboler och konstverk, och går i taket när progressiva konstnärer skändar dem.

Din definition av liberalkonservativ är nästan exakt amerikansk neocon. Att staten inte ska lägga sig i samhällsutvecklingen är absolut inte en konservativ ståndpunkt, annat än i USA. Regeringarna i Ungern, Polen och Ryssland är alla konservativa - där är staten inblandad i precis allt. Amerikanska neocons må vara mer frihetliga i vissa avseenden men de kräver ändå trohet till flaggan, hyllar amerikanska försvaret, kärnfamiljen och kristendomen.

Att kräva att människor lever sina liv inom sagda institutioner är antiliberalt. Liberalism innebär att folk själva ska få välja vilka institutioner de vill vara del av, och själva forma sina liv.

Den här nya svenska "liberalkonservativa" idén är extremt förvirrad. I praktiken verkar det betyda att man i grund och botten är liberal och för att folk får välja, men samtidigt fördömer de som väljer "fel"
Citera
2018-04-04, 19:03
  #534
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Vad menar du? Alkoholskatterna skulle väl rimligtvis vara desamma om inget annat sagts.

Kanske kan de till och med ökas. Systembolagets egna reklamfilmer försöker ju skryta med hur dåliga de är på att sälja. Mer försäljning innebär mer skatteintäkter.

Om Systembolagets avskaffande följer samma mall som Apoteket kan vi förvänta oss att priset på märkesprodukter stiger snabbare än KPI under en kort övergångsperiod. Samtidigt som vi får betydligt billigare produkter av märken Eldorado och ICA Basic.
Systembolaget är ett statligt bolag.

Även om alkoholskatten är densamma och alkoholen säljs på ICA, så kommer ju fortfarande vinsten att inte gå direkt till statskassan som fallet är med systembolaget. Vilket innebär att statskassan kommer att få ett finansiellt underskott. Då är min fråga om du inser vilka som kommer få finansiera den uteblivna skatteintäkten för detta? Självklart kommer det dras pengar från sjukvård, skola, försvar etc... Alternativt en högre generell inkomstskatt.
__________________
Senast redigerad av Mellbergan 2018-04-04 kl. 19:06.
Citera
2018-04-04, 19:30
  #535
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Systembolaget är ett statligt bolag.

Även om alkoholskatten är densamma och alkoholen säljs på ICA, så kommer ju fortfarande vinsten att inte gå direkt till statskassan som fallet är med systembolaget. Vilket innebär att statskassan kommer att få ett finansiellt underskott. Då är min fråga om du inser vilka som kommer få finansiera den uteblivna skatteintäkten för detta? Självklart kommer det dras pengar från sjukvård, skola, försvar etc... Alternativt en högre generell inkomstskatt.

Intäkter från alkoholskatt var 13,9 miljarder kronor 2016.

289 miljoner delades ut av Systembolaget till staten samma år.

Med andra ord, ifall en privatisering skulle öka alkoholförsäljningen i Sverige med 2% skulle staten gå plus/minus noll på en total utförsäljning av Systembolaget, vars utdelning kompenseras av mer intäkter från alkoholskatt. Två procents (1,9%) ökad försäljning är händelsevis vad Systembolaget hade 2017, så det är inom marginalen för förändringar år till år.
Citera
2018-04-04, 19:31
  #536
Medlem
rostigamazons avatar
Tycker man ska avskaffa spelmonopolet. Det skulle bara vara bra för svenska spel, att få lite konkurrens. Ofta påstår regeringen att Sverige är ett öppet land, då ska man även släppa in utländska spelbolag, så det gynnar dom som spelar.
Citera
2018-04-05, 08:14
  #537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskKonservativ
Jag blev nyfiken och googlade mig fram till att de vill avskaffa Systembolagets monopol på försäljning och tillåta gårdsförsäljning.

Oklart om det innebär en total avreglering, deras facebook antyder det. Inget jag skulle ställa mig bakom så som konservativ, kasta inte bort något som fungerar. Att det blir enklare att köpa ICA basic / Eldorado rödvin tycker jag inte väger upp. Besviken. Känns som något tok-liberaler gärna ylar om.

Medborgerlig Samling har ett stämmobeslut på avreglera monopolet, det betyder inte att Systembolaget ska stängas ner och faktum är att hela spektrat av åsikter om alkoholmonopolet finns faktiskt inom partiet. Skälet är förstås folkhälsoperspektivet.

Det skulle därför sannolikt bli ett väldans liv internt om MED drev den hyperliberala "avreglera allt-modellen", men sannolikt vill man boosta mikrobryggeriers möjligheter att verka samt tillåta gårdsförsäljning
Citera
2018-04-05, 21:47
  #538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Den viktigaste konservativa ståndpunkten är framhållandet av institutionerna - sådant som nation och stat, kyrka, armé, familj och kung där det finns - som något essentiellt för samhället välbefinnande. Svenska kungahuset är också en sådan institution - älskad av konservativa. Det är också därför konservativa är så intresserad av olika sorters "nationella" symboler och konstverk, och går i taket när progressiva konstnärer skändar dem.

Din definition av liberalkonservativ är nästan exakt amerikansk neocon. Att staten inte ska lägga sig i samhällsutvecklingen är absolut inte en konservativ ståndpunkt, annat än i USA. Regeringarna i Ungern, Polen och Ryssland är alla konservativa - där är staten inblandad i precis allt. Amerikanska neocons må vara mer frihetliga i vissa avseenden men de kräver ändå trohet till flaggan, hyllar amerikanska försvaret, kärnfamiljen och kristendomen.

Att kräva att människor lever sina liv inom sagda institutioner är antiliberalt. Liberalism innebär att folk själva ska få välja vilka institutioner de vill vara del av, och själva forma sina liv.

Den här nya svenska "liberalkonservativa" idén är extremt förvirrad. I praktiken verkar det betyda att man i grund och botten är liberal och för att folk får välja, men samtidigt fördömer de som väljer "fel"

Att staten inte ska blanda sig i skulle alltså vara neokonservatism efter amerikansk modell? Och Ungen, Ryssland och Polen skulle alla vara liknande konservativa styren? Jag håller med om att du är förvirrad.

Först tycker jag du ska utsträcka en ursäkt till Ungern och Polen när du klumpar ihop etnonationalismens Ungern och katolska värdekonservatismens Polen med diktaturens och personkultens Ryssland.

Sen bör du läsa på om anglosaxisk kontra kontinental (tysk) konservatism och slutligen amerikansk neo- kontra paleokonservatism.

Jag hoppas att din förrvirring lättar.
Citera
2018-04-05, 21:50
  #539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardamel
Medborgerlig Samling har ett stämmobeslut på avreglera monopolet, det betyder inte att Systembolaget ska stängas ner och faktum är att hela spektrat av åsikter om alkoholmonopolet finns faktiskt inom partiet. Skälet är förstås folkhälsoperspektivet.

Det skulle därför sannolikt bli ett väldans liv internt om MED drev den hyperliberala "avreglera allt-modellen", men sannolikt vill man boosta mikrobryggeriers möjligheter att verka samt tillåta gårdsförsäljning

Gårdsförsäljning av gårdens egna produkter kan jag stödja.
Citera
2018-04-06, 09:47
  #540
Medlem
Alfheims avatar
MED får förstärkning av Katerina Janouch som ställer upp som oberoende kandidat för partiet, placerad på riksdagslistans 11:e plats.

https://www.medborgerligsamling.se/katerina-janouch-gar-politiken/
__________________
Senast redigerad av Alfheim 2018-04-06 kl. 09:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in