Citat:
Ursprungligen postat av
dazzy
Visst skulden är kanske påhittad.
Men hur tycker du att Skatteverket skulle agera?
Om Skatteverket bara hade litat på ditt ord att du köpte ett USB minne kontant i ett mörkt garage mitt i natten av en person du inte vet vem det är så hade ju alla personer sagt så för att slippa skatt.
Dessutom hur kunde du tro att driva en datahall med elkostnad på 1 miljon per månad skulle kunna klassas som hobbyverksamhet eller inkomst av kapital.
Hej!
Jag kan klargöra lite saker för att det ska bli tydligare...
Bolaget som drev mining-verksamhet hette Dunkers IT AB och var med i samma revision som jag privat utsattes för 2017. Dunkers IT AB godkändes helt och hållet, ingen upptaxering eller förändring i beskattningen till följd av revisionen 2017. Mining-verksamheten med miljon-belopp i elkostnad hade alltså inget alls med min privata trading att göra. Mining-verksamheten drevs i ett aktiebolag som självklart skattade enligt konstens alla regler med hjälp av redovisningsbyrå. Något som revisorerna från Skatteverket också konstaterade. Det fanns inget att kritisera kring Dunkers IT AB i revisionen.
Angående kontanta inköp så finns det underlag. De behöver inte lita på mitt ord, det finns underlag för varje uttag från både bankkontor och från bankomat. Det handlar inte om att de inte "tror på" att uttagen gjorts och inköpen av bitcoin gjorts, det är väl dokumenterat. De har dessutom använt exakt samma typ av underlag för att styrka intäkter i form av insättningar och överföringar. Hade det varit vanlig kapitalvinst-beskattning så hade underlagen godkänts, vilket de ursprungligen gjorde. Det var först när man valde att driva frågan om näringsverksamhet som underlagen ifrågasattes, med all rätt. Om man driver en näringsverksamhet så krävs helt andra typer av underlag, då räcker inte kontoutdrag på långa vägar.
Dunkers IT AB var ett riktigt bolag, vi betalade miljon-belopp i skatt per år och hade som mest 12 avlönade. Vi hade redovisningsbyrå som hjälpte oss och skatte-jurist. Jag hade också tät kontakt med Skatteverket för att försäkra mig om att vi gjorde rätt. Dunkers IT AB godkändes i revisionen 2017. Det du säger om hobby-verksamhet har alltså ingen koppling till den omfattande mining-verksamheten med elkostnader över en miljon per månad.
De kontanta inköpen var inget problem så länge det var kapitalvinst-beskattning. Det blev ett problem när skatteverket rev upp tidigare godkända deklarationer och istället valde att betrakta min trading på Localbitcoins som näringsverksamhet. Där uppstod problemen. Orsaken att de gjorde så har jag beskrivit och det har både Skatteverkets revisor och handläggare bekräftat i vittnesmål i Tingsrätt och Hovrätt. Jag var pilotprojektet för den grupp som Skatteverket beslutade starta 2016. Syftet med denna grupp var specifikt att driva ett ärende till domstol för att få fram prejudikat eller vägledande dom om att trading på Localbitcoins kan anses vara "utåtriktad växlingsverksamhet" och därmed näringsverksamhet.
Hoppas det klargjorde varför jag inte håller med dig i dina påståenden. Den artikel jag tror att du läst var skriven av en frilansjournalist som inte hade något intresse av fakta eller att låta mig komma till tals. Journalisten och tidningen åkte på både polisanmälan och PO-anmälan. Journalisten dömdes i ett annat fall kort därefter för förtal. Han är alltså en dömd brottsling, till skillnad från mig eftersom jag frikändes på alla åtalspunkter i Svea Hovrätt.