2025-07-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Det är jobbigt att vara mer smart och mer bildad än medel... Det är så irriterande arr folk inte fattar och inte läser på. Särskilt om de själva TROR att de är smarta och bildade.

Har en fråga till dig: Råkar du känna till om utländska börser i t.ex. Litauen eller Tyskland, rapporterar till Skatteverket om jag säljer för t.ex. 100k för privata inköp och behåller det på börsens debit kort?

Hej!
Jag är inte insatt i hur informationsutlämning och inhämtning sker mellan länder och börser. Men nya direktiv och regler (t.ex. MiCA och Travel rule) är tvingande och alla som är svenska medborgare eller skatteskyldiga i Sverige måste hantera sådana frågor korrekt om man vill vara säker på att inte ha gjort något brottsligt och riskera fängelsestraff eller andra påföljder. Det "lättaste" är ändå att göra så rätt som man kan från början och se till att spara ALL kommunikation och underlag. Tack vare att jag kunde påvisa att jag gjort allt jag kunnat för att söka svar på mina frågor om beskattning så frikändes jag på alla åtalspunkter i Svea Hovrätt. Hade jag inte sparat alla bevis för mina försök att göra rätt så hade jag suttit i fängelse nu.
Citera
2025-07-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Du är cool och bra. Kan du inte bara sticka från Sverige? Bo nån annanstans i 5 år? Du jobbar inom IT, eller hur? Då är du inte på något sätt fast i Sverige.

Det är helt förskräckligt hur du blivit behandlad.
Dra söderut eller österut. Du har väl kvar lite BTC eller hur?

Hej igen!
Jag har dessvärre inget kvar eftersom jag genomgått både betalningssäkring 2018, företags-konkurs 2019, hamnade hos kronofogden 2020 och personlig konkurs 2021... Även löneutmätning sedan 2021... Jag äger därför inget av värde längre, inte ens en bil eller bostad. Det är en hyresrätt vi bor i nu.

Men vi har flyttat utomlands, redan oktober 2021 flyttade vi bort från Sverige och vi har inga planer på att flytta tillbaka. Men det har inget med skatt att göra. Vi är fortfarande obegränsat skattskyldiga i Sverige och vår Skatterättsliga hemvist eller vad det kallas är fortfarande Sverige. Både jag och min fru jobbar åt svenska bolag inom IT (support, drift, utveckling mm)...

Hoppas ni får en skön svensk sommar, den saknar vi ofta, här ska det bli 42 grader varmt i morgon... Jag klarar inte temperaturer över 28 typ... så det blir till att sitta i hemma-kontoret med AC påslagen.
Citera
2025-07-21, 18:51
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linusdunkers
Hej igen!
Jag har dessvärre inget kvar eftersom jag genomgått både betalningssäkring 2018, företags-konkurs 2019, hamnade hos kronofogden 2020 och personlig konkurs 2021... Även löneutmätning sedan 2021... Jag äger därför inget av värde längre, inte ens en bil eller bostad. Det är en hyresrätt vi bor i nu.

Men vi har flyttat utomlands, redan oktober 2021 flyttade vi bort från Sverige och vi har inga planer på att flytta tillbaka. Men det har inget med skatt att göra. Vi är fortfarande obegränsat skattskyldiga i Sverige och vår Skatterättsliga hemvist eller vad det kallas är fortfarande Sverige. Både jag och min fru jobbar åt svenska bolag inom IT (support, drift, utveckling mm)...

Hoppas ni får en skön svensk sommar, den saknar vi ofta, här ska det bli 42 grader varmt i morgon... Jag klarar inte temperaturer över 28 typ... så det blir till att sitta i hemma-kontoret med AC påslagen.

Jösses alltså.

Tack för svaren. Ja Sverige är ute efter att sätta dit driftiga svenskar som dig och din fru, och klämma ur varenda öre ur dem...

Hur ska man annars finansiera alla nysvenskar, Ukraina-oligarker och HBTQ initiativ....?

Du har aldrig skadat någon men ändå gjorde de detta mot dig. Ändå har de behandlat dig värre än de behandlar klanernas inhyrda mördare, när dessa till äventyrs åker dit.

Jag vill själv inte betala skatt till det Sverige vi har idag och kommer inte få nåt vettigt tillbaka.

Planerar också en reträtt, men ska försöka undvika de misstag som du helt ovetandes begick.

Hoppas AC:n håller under värmeböljan.
Citera
2025-07-21, 22:28
Medlem
Läskig läsning. Sverige är på många sätt en skurkstat och sättet du behandlats låter hemskt. Ska läsa på mer i detalj om hur det gått men kan du sammanfatta dina misstag som försatte dig i den här situationen? Köpte också krypto lääänge sen innan det ens fanns ett regelverk och vågar nu inte röra mina tillgångar på grund av hur de lagt upp regelverket tills jag förstår allt bättre så jag inte hamnar i skiten helt i onödan. Har inte några enorma tillgångar men tillräckligt mycket att jag inte får begå några misstag.

Jobbar också inom IT och förstår poängen med krypto och också att Sverige gör allt de kan för att motverka det på grund av ideologiska skäl, men de är trots det de som har makten och möjligheten att sabotera för de som är mer kompetenta än de själva...
Senast redigerad av dalavita 2025-07-21 kl. 22:36.
Citera
2025-07-22, 01:25
Medlem
Citat:
Utöver det så bekräftar man i domen också att jag var ett pilot-projekt eller pilot-fall vilket också känns som en upprättelse eftersom Kisterud (skatteverkets talesperson) och andra slagit ifrån sig dessa anklagelser tidigare vilket nu både skatterevisorn (i tingsrätten) och handläggaren (i hovrätten) vittnat om. Under dessa vittnesmål så framkom det även att syftet med att inleda revisionen mot mig var delvis för att "lära sig mer om bitcoin".
Wow. Detta alltså drivet av statens utövande arm, helt skyddad från demokratiska inslag.

Se till att du är synbar med wallet-adresser osv. Man vet aldrig.
Citera
2025-08-07, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Läskig läsning. Sverige är på många sätt en skurkstat och sättet du behandlats låter hemskt. Ska läsa på mer i detalj om hur det gått men kan du sammanfatta dina misstag som försatte dig i den här situationen? Köpte också krypto lääänge sen innan det ens fanns ett regelverk och vågar nu inte röra mina tillgångar på grund av hur de lagt upp regelverket tills jag förstår allt bättre så jag inte hamnar i skiten helt i onödan. Har inte några enorma tillgångar men tillräckligt mycket att jag inte får begå några misstag.

Jobbar också inom IT och förstår poängen med krypto och också att Sverige gör allt de kan för att motverka det på grund av ideologiska skäl, men de är trots det de som har makten och möjligheten att sabotera för de som är mer kompetenta än de själva...

Jag skulle säga att det inte finns några direkta risker med att köpa bitcoin. Det är att sälja bitcoin, växla bitcoin eller använda bitcoin som betalmedel som räknas som avyttring och det ska tas upp i deklarationen och skattas för i så fall. Problemet jag hade var inte kring avyttring och den beskattning som man då ska betala (30% kapitalvinstbeskattning). Mitt problem var att jag använde plattformen Localbitcoins. Det var just den plattformen som Skatteverket 2016-2017 valde att ge sig på och bildade en grupp som begärde ut alla underlag för svenska medborgare från Localbitcoins. Från dessa underlag så valdes 4 personer ut som "pilot-projekt" för att se om det är möjligt att ändra typ av beskattning från inkomst av kapital till inkomst av näring. Inkomst av näring innebär flera andra bi-effekter som att kontanta inköp av bitcoin inte längre tillåts räknas in som kostnader. Kraven på underlag och bokföring och mycket annat som kommer med att driva en näringsverksamhet påverkade oss som man drev dessa pilot-projekt mot. Kort sagt så är risken för att du skulle råka ut för något liknande väldigt väldigt liten eftersom Localbitcoins inte finns kvar sedan några år och om du inte använder liknande börs där du köper och säljer bitcoin så bör du vara safe.
Däremot om du avyttrar bitcoin och INTE tar upp det på K4 blankett vid deklaration så riskerar du både skattetillägg och fängelse för skattebrott... Förstår att det känns tråkigt att bli av med 30% av en vinst, men det är betydligt bättre än att tvingas betala över 300% som jag blev beskattad. Och det är framförallt bättre än att förlora 8 år av processer i domstolar och oron för att bli frihetsberövad och sitta i fängelse.
Om du inte vill betala 30% skatt på din vinst så finns det bara ett sätt och det är att inte avyttra något alls. HODLA, håll på dina bitcoin och se vad som händer i framtiden. Om jag hade haft något kvar så är det vad jag hade gjort. Tyvärr tvingade Skatteverket och kronofogden mig att sälja det sista jag hade 2018-2019, vilket suger, för om jag hade haft kvar dem sista 35 bitcoin jag tvingades sälja, då hade jag kunnat betala av all skatt idag och fortfarande vara miljonär... Istället sitter man med 10-15 miljoner i skulder i många år till.
Citera
2025-08-07, 09:35
Medlem
Citat:
Den absurda skatten baserad på en lika absurd påhittad vinst finns kvar. Tack vare det jag lyckades låna, sälja och ordna fram vid årsskiftet 2018-2019, lyckades jag hålla mig borta från kronofogden då. Vid den tiden var jag helt övertygad om att jag skulle vinna i förvaltnings-domstolarna och få tillbaka stora delar av pengarna så att jag kunde betalat av lånen jag tog.
Men 2019-2024 så fortsatte Skatteverket kräva mig på mer och mer skatt och det blev ohållbart. Jag hamnade hos kronofogden, försattes i personlig konkurs och förlorade alla processer i förvaltnings-domstolarna.

Det är en stor vinst att ha blivit friad på alla åtals-punkter i hovrätten, men det påverkar inte alls mina skulder. Skulderna hos kronofogden, inkasso-bolagen och kreditinstituten finns kvar. Det är bara en skuldsanering som skulle kunna få mig skuldfri. Bara räntan är ca 50k varje månad, det är omöjligt att försöka "betala sig fri" från en så stor skuld.
Visst skulden är kanske påhittad.
Men hur tycker du att Skatteverket skulle agera?
Om Skatteverket bara hade litat på ditt ord att du köpte ett USB minne kontant i ett mörkt garage mitt i natten av en person du inte vet vem det är så hade ju alla personer sagt så för att slippa skatt.

Dessutom hur kunde du tro att driva en datahall med elkostnad på 1 miljon per månad skulle kunna klassas som hobbyverksamhet eller inkomst av kapital.
Senast redigerad av dazzy 2025-08-07 kl. 09:37.
Citera
2025-08-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Visst skulden är kanske påhittad.
Men hur tycker du att Skatteverket skulle agera?
Om Skatteverket bara hade litat på ditt ord att du köpte ett USB minne kontant i ett mörkt garage mitt i natten av en person du inte vet vem det är så hade ju alla personer sagt så för att slippa skatt.

Dessutom hur kunde du tro att driva en datahall med elkostnad på 1 miljon per månad skulle kunna klassas som hobbyverksamhet eller inkomst av kapital.

Hej!
Jag kan klargöra lite saker för att det ska bli tydligare...

Bolaget som drev mining-verksamhet hette Dunkers IT AB och var med i samma revision som jag privat utsattes för 2017. Dunkers IT AB godkändes helt och hållet, ingen upptaxering eller förändring i beskattningen till följd av revisionen 2017. Mining-verksamheten med miljon-belopp i elkostnad hade alltså inget alls med min privata trading att göra. Mining-verksamheten drevs i ett aktiebolag som självklart skattade enligt konstens alla regler med hjälp av redovisningsbyrå. Något som revisorerna från Skatteverket också konstaterade. Det fanns inget att kritisera kring Dunkers IT AB i revisionen.

Angående kontanta inköp så finns det underlag. De behöver inte lita på mitt ord, det finns underlag för varje uttag från både bankkontor och från bankomat. Det handlar inte om att de inte "tror på" att uttagen gjorts och inköpen av bitcoin gjorts, det är väl dokumenterat. De har dessutom använt exakt samma typ av underlag för att styrka intäkter i form av insättningar och överföringar. Hade det varit vanlig kapitalvinst-beskattning så hade underlagen godkänts, vilket de ursprungligen gjorde. Det var först när man valde att driva frågan om näringsverksamhet som underlagen ifrågasattes, med all rätt. Om man driver en näringsverksamhet så krävs helt andra typer av underlag, då räcker inte kontoutdrag på långa vägar.

Dunkers IT AB var ett riktigt bolag, vi betalade miljon-belopp i skatt per år och hade som mest 12 avlönade. Vi hade redovisningsbyrå som hjälpte oss och skatte-jurist. Jag hade också tät kontakt med Skatteverket för att försäkra mig om att vi gjorde rätt. Dunkers IT AB godkändes i revisionen 2017. Det du säger om hobby-verksamhet har alltså ingen koppling till den omfattande mining-verksamheten med elkostnader över en miljon per månad.

De kontanta inköpen var inget problem så länge det var kapitalvinst-beskattning. Det blev ett problem när skatteverket rev upp tidigare godkända deklarationer och istället valde att betrakta min trading på Localbitcoins som näringsverksamhet. Där uppstod problemen. Orsaken att de gjorde så har jag beskrivit och det har både Skatteverkets revisor och handläggare bekräftat i vittnesmål i Tingsrätt och Hovrätt. Jag var pilotprojektet för den grupp som Skatteverket beslutade starta 2016. Syftet med denna grupp var specifikt att driva ett ärende till domstol för att få fram prejudikat eller vägledande dom om att trading på Localbitcoins kan anses vara "utåtriktad växlingsverksamhet" och därmed näringsverksamhet.

Hoppas det klargjorde varför jag inte håller med dig i dina påståenden. Den artikel jag tror att du läst var skriven av en frilansjournalist som inte hade något intresse av fakta eller att låta mig komma till tals. Journalisten och tidningen åkte på både polisanmälan och PO-anmälan. Journalisten dömdes i ett annat fall kort därefter för förtal. Han är alltså en dömd brottsling, till skillnad från mig eftersom jag frikändes på alla åtalspunkter i Svea Hovrätt.
Citera
2026-02-06, 20:22
Avstängd
och hur visste skatteverket att linus sålt / köpt crypto
idioten måste skattat
skulle aldrig skatta på crypto
Citera
2026-02-06, 20:47
Avstängd
men wtf
är helften här sossar som älskar skatt
staten har gjort fel som vanligt och tvingat linus lämna landet
att pk sverige hatar crypto är känt
Citera
2026-02-15, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galonseck
och hur visste skatteverket att linus sålt / köpt crypto
idioten måste skattat
skulle aldrig skatta på crypto

Localbitcoins drevs av ett finskt bolag. Finska skatteverket tvingade Localbitcoins att lämna ut alla uppgifter om svenska medborgare som använde deras tjänst. Dessa uppgifter överlämnades till svenska skatteverket. De valde ut ett fåtal (4 st) som "pilot-projekt". Jag var en av dem. Både handläggare och revisor har vittnat i domstol och bekräftat att mitt ärende var ett "pilot-projekt". Man prövade alltså något helt nytt som ingen visste om eller kunnat förutspå. Främst därför jag frikändes av Hovrätten eftersom jag hade försökt göra rätt, sökt information och haft många kontakter med myndigheten under åren för att försäkra mig om att jag gjorde rätt.

Att jag frikändes helt på alla åtalspunkter påverkar dock inte mina skatteskulder. Jag har fortfarande många miljoner i skatteskulder och kommer sitta hos kronofogden i många år framöver bara för att Skatteverket valde mig som pilot-projekt.
Citera
2026-03-27, 13:10
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Localbitcoins drevs av ett finskt bolag. Finska skatteverket tvingade Localbitcoins att lämna ut alla uppgifter om svenska medborgare som använde deras tjänst. Dessa uppgifter överlämnades till svenska skatteverket. De valde ut ett fåtal (4 st) som "pilot-projekt". Jag var en av dem. Både handläggare och revisor har vittnat i domstol och bekräftat att mitt ärende var ett "pilot-projekt". Man prövade alltså något helt nytt som ingen visste om eller kunnat förutspå. Främst därför jag frikändes av Hovrätten eftersom jag hade försökt göra rätt, sökt information och haft många kontakter med myndigheten under åren för att försäkra mig om att jag gjorde rätt.

Att jag frikändes helt på alla åtalspunkter påverkar dock inte mina skatteskulder. Jag har fortfarande många miljoner i skatteskulder och kommer sitta hos kronofogden i många år framöver bara för att Skatteverket valde mig som pilot-projekt.

Jag läste att din ansökan om skuldsanering avslogs i tingsrätten. Vad angavs som skäl för beslutet? Har du överklagat till hovrätten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in