Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Helvete vad skrämd man blir! Pågens "fel" verkar ju varit att han tyvärr hade ett företag. Därmed kunde de kunna kalla dessa åtgärder om koll på bokföring osv. Om han bara hade inte haft det. Handlat bara som privat hade det nog varit fine. Det är ju en läxa fan aldrig bli företagare! Åtminstone inte som enskild där du personligen kommer vara skyldig till allt.
Vad jag kan säga att de har försökt använda ALLT möjligt emot mig. De har använt det faktum att jag drivit enskilda firmor sedan jag var 19. Att "jag är duktig på datorer och sånt". Att "jag gillar att resa". Att "jag hade flera plånböcker med olika valörer" (vet inte ens vad det betyder)... De har gjort allt för att försöka sätta dit mig. De har även försvårat för mig att försvara mig genom att bland annat ta bort ALLA epost kopplat till mitt ärende trots att det överklagats till domstol och jag hade rätt inom ramen för både "partsinsyn" och "offentlig handling" att ta del av epost-loggar.
Men nu är det troligtvis över. Oavsett utfall och påföljd så är det över, äntligen, efter snart 8 år av processer mot myndigheter och domstolar. Jag förlorade alla processer i förvaltningsdomstolarna. Jag har fortfarande förhoppning om att Hovrätten ska göra en mer rättvis bedömning av omständigheterna.
Det handlar om bokföringsbrott (2015-2016) som inte borde vara möjligt att styrka uppsåt för eftersom de rättsliga vägledningarna och svaren från skatteverket fram till 2018 var tydligt att det ALDRIG kunde resultera i näringsverksamhet, OAVSETT omfattning och belopp. Det fanns ingen som helst möjlighet att ha uppsåt 2015-2016 för något som hittades på 2018 (utåtriktad växlingsverksamhet).
Det andra handlar om skattebrott (2015) och det ska inte heller kunna gå att döma mig för enligt mig själv eftersom de kompletta beräkningar av mina intäkter och kostnader har inlämnats för närmare två år sedan och trots några justeringar som utredaren begärt så hamnar resultatet av 2014-2015 års verksamhet på ett underskott på ca 150 tusen kronor. Gränsen för grovt skattebrott är 10 prisbasbelopp. Och det är vad gränsen är för undanhållen skatt. Gränsen för vinsten för 2015 är därför ungefär 700 tusen i vinst och jag har enligt mina beräkningar en förlust för 150 tusen. Enligt mig måste åklagaren bevisa att det finns 850 tusen till i ytterligare intäkter eller otillåtna kostnader. I annat fall motsvarar inte den undanhållna skatten 10 prisbasbelopp och då är brottet inte grovt och då är det preskriberat.
Med andra ord så ska jag inte kunna dömas för varken bokföringsbrott eller skattebrott.
Om jag ändå döms för något av brotten så hoppas jag på villkorlig dom.
Om jag döms till något värre så hoppas jag på samhällstjänst, skyddstillsyn eller fotboja.
Om jag blir dömd till fängelse så får det stora konsekvenser för fler än mig själv och jag blir en belastning för det svenska samhället och skattebetalarna istället för en tillgång som jag är nu eftersom jag idag betalar all skatt till Sverige utan att belasta systemet alls eftersom jag är utflyttad från Sverige sedan snart tre år tillbaka.