2024-09-05, 09:10
Medlem
Hoppas på ett rättvist utfall. Det är verkligen ruttet att skatteverket kan gång efter gång gå via domstolar mot enskilda privatpersoner för att skapa prejudikat istället för att gå den uttänkta demokratiska vägen.

Du kämpar för mer än bara ditt egna namn. Givetvis skulle inte skatteverket stanna här och istället bedriva mer övertramp på andra områden inom branschen så som defi, staking etc. Skatteverket har ensamt nästan dödat all svensk konkurrenskraft och innovation i denna snabbt växande sektor. Kompetensen flyr landet och dem som försöker göra rätt för sig får orimliga påföljder och behöver leva i en stor osäkerhet.

Den moraliska kompassen brukar lösa det mesta. Kanske inte alltid betalar tillbaka sig så som man hade hoppats på, men på ett eller annat sätt brukar det göra det. Lycka till!
Senast redigerad av darkwingdack 2024-09-05 kl. 09:27.
Citera
2024-09-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linusdunkers
Tack för ditt stöd! Idag är det andra dagen i Hovrätten, i morgon är förhoppningsvis sista gången jag sitter i en rättssal. Om några veckor så vet jag hur min närmaste framtid kommer att se ut.

För mig har alltid mitt namn, mitt eget varumärke, mina principer varit väldigt viktiga. Jag jobbar också som konsult och representerar då både min arbetsgivare och mig själv när jag jobba i uppdrag, ofta med stort ansvar och känsliga uppgifter. Jag har också familj och vänner i Sverige och vill vara fri att resa till och från Sverige. Att fly och gömma mig har aldrig varit en väg för mig.

Men det var inte bara jag som råkade ut för den första omgången revisioner i pilot-projektet hos Skatteverket. Jag vet att en av de andra tre försvann strax efter att han fått svaret "våra svar är inte bindande" från Skatteverket. Där någonstans fick han troligtvis nog och sket i allt och lämnade landet. För honom kanske det var ett alternativ, det får stå för honom. För mig har det aldrig varit ett alternativ.

Jag känner mig som en vinnare oavsett vad de ger mig för dom och påföljd eftersom jag genom alla processer i över 7 år mot Skatteverket har gjort rätt för mig och styrkt alla mina påståenden med underlag och bevis. Jag känner mig stolt över att fortfarande kunna stå för allt jag sagt och gjort. Ingen domstol eller myndighet kommer ändra på det. Jag litar fullt på min moraliska kompass och mina värderingar och är öppen för dialog med vem som helst, när som helst.
Stort lycka till! Skönt att du känner som du gör.
Citera
2024-09-06, 18:05
Avslutad
Det samma hände väl Bosse Ringholm, för jävligt.
Citera
2024-09-07, 13:05
Medlem
Lycka till! Påminner om när Skatteverket skulle börja beskatta pokervinster på 2000 talet. Då skulle varje hand beskattas individuellt. Vann en hand med 10,000:- i vinst, 3000:- i skatt. Nästa hand förlora 10,000:- men det fick man inte dra av.

Helt orimligt såklart, men har för mig att skatteverket drev några ärenden för några stackars försökskaniner där i början. Nu är det ändrat tror jag så dom beskattar nettovinsten under ett kalenderår. Men du får vad jag vet inte dra av förluster, så gör man en förlust ett år och vinst nästa år så får man skatta på vinsten. Men spelsr man på en site nu som har spellicens så är det skattefritt.

Men det är väldigt dåligt att skatteverket utsätter enskilda medborgare för ett sådant här övergrepp som dig Linus för att själva reda ut vad som gäller. Helt förkastligt och hoppas du får upprättning i Hovrätten.
Citera
2024-09-08, 02:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Helvete vad skrämd man blir! Pågens "fel" verkar ju varit att han tyvärr hade ett företag. Därmed kunde de kunna kalla dessa åtgärder om koll på bokföring osv. Om han bara hade inte haft det. Handlat bara som privat hade det nog varit fine. Det är ju en läxa fan aldrig bli företagare! Åtminstone inte som enskild där du personligen kommer vara skyldig till allt.
Citera
2024-09-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Helvete vad skrämd man blir! Pågens "fel" verkar ju varit att han tyvärr hade ett företag. Därmed kunde de kunna kalla dessa åtgärder om koll på bokföring osv. Om han bara hade inte haft det. Handlat bara som privat hade det nog varit fine. Det är ju en läxa fan aldrig bli företagare! Åtminstone inte som enskild där du personligen kommer vara skyldig till allt.

Vad jag kan säga att de har försökt använda ALLT möjligt emot mig. De har använt det faktum att jag drivit enskilda firmor sedan jag var 19. Att "jag är duktig på datorer och sånt". Att "jag gillar att resa". Att "jag hade flera plånböcker med olika valörer" (vet inte ens vad det betyder)... De har gjort allt för att försöka sätta dit mig. De har även försvårat för mig att försvara mig genom att bland annat ta bort ALLA epost kopplat till mitt ärende trots att det överklagats till domstol och jag hade rätt inom ramen för både "partsinsyn" och "offentlig handling" att ta del av epost-loggar.

Men nu är det troligtvis över. Oavsett utfall och påföljd så är det över, äntligen, efter snart 8 år av processer mot myndigheter och domstolar. Jag förlorade alla processer i förvaltningsdomstolarna. Jag har fortfarande förhoppning om att Hovrätten ska göra en mer rättvis bedömning av omständigheterna.

Det handlar om bokföringsbrott (2015-2016) som inte borde vara möjligt att styrka uppsåt för eftersom de rättsliga vägledningarna och svaren från skatteverket fram till 2018 var tydligt att det ALDRIG kunde resultera i näringsverksamhet, OAVSETT omfattning och belopp. Det fanns ingen som helst möjlighet att ha uppsåt 2015-2016 för något som hittades på 2018 (utåtriktad växlingsverksamhet).

Det andra handlar om skattebrott (2015) och det ska inte heller kunna gå att döma mig för enligt mig själv eftersom de kompletta beräkningar av mina intäkter och kostnader har inlämnats för närmare två år sedan och trots några justeringar som utredaren begärt så hamnar resultatet av 2014-2015 års verksamhet på ett underskott på ca 150 tusen kronor. Gränsen för grovt skattebrott är 10 prisbasbelopp. Och det är vad gränsen är för undanhållen skatt. Gränsen för vinsten för 2015 är därför ungefär 700 tusen i vinst och jag har enligt mina beräkningar en förlust för 150 tusen. Enligt mig måste åklagaren bevisa att det finns 850 tusen till i ytterligare intäkter eller otillåtna kostnader. I annat fall motsvarar inte den undanhållna skatten 10 prisbasbelopp och då är brottet inte grovt och då är det preskriberat.

Med andra ord så ska jag inte kunna dömas för varken bokföringsbrott eller skattebrott.
Om jag ändå döms för något av brotten så hoppas jag på villkorlig dom.
Om jag döms till något värre så hoppas jag på samhällstjänst, skyddstillsyn eller fotboja.
Om jag blir dömd till fängelse så får det stora konsekvenser för fler än mig själv och jag blir en belastning för det svenska samhället och skattebetalarna istället för en tillgång som jag är nu eftersom jag idag betalar all skatt till Sverige utan att belasta systemet alls eftersom jag är utflyttad från Sverige sedan snart tre år tillbaka.
Citera
2024-09-27, 11:17
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Svea hovrätt meddelar dom i mål om åtal för grovt skattebrott som avser köp och försäljning av kryptovaluta):
Citat:
Svea hovrätt ändrar tingsrättens dom och frikänner en man som haft inkomster från bland annat köp och försäljning av kryptovaluta, men inte tagit upp detta i sin inkomstdeklaration, från åtal för grovt skattebrott. Enligt hovrätten har mannen inte haft det uppsåt som krävs för straffansvar.

Västmanlands tingsrätt dömde en man som åtalats för grovt skattebrott för att i sin inkomstdeklaration inte ha angett inkomster från bland annat köp och försäljning av kryptovaluta.

Hovrätten instämmer i tingsrättens bedömning att mannens förfarande med kryptovaluta är att betrakta som en näringsverksamhet och hans inkomster därför skulle ha deklarerats som inkomst av sådan verksamhet. Men till skillnad från tingsrätten anser hovrätten att mannen inte har haft det uppsåt som krävs för straffansvar, eftersom det inte är bevisat vare sig att han insett att det fanns en avsevärd risk för skattskyldighet enligt åklagarens påstående eller att han skulle ha låtit bli att deklarera sina inkomster på det sättet även om han hade känt till att det fanns en sådan skyldighet.

– Vid bedömningen av uppsåtsfrågan har hovrätten beaktat att köp och försäljning och andra förfaranden med kryptovaluta var förhållandevis nytt vid den aktuella tiden, inte minst i skattehänseende. Det har också haft stor betydelse att mannen tagit flera kontakter med olika myndigheter för att få deras syn på sitt förfarande, säger Maria Hölcke, rättens ordförande.

Hovrätten frikänner även mannen från åtal för två fall av grovt bokföringsbrott, eftersom brotten är av normalgraden och därmed är preskriberade.

Rätten är enig.
Svea hovrätt, mål: B 15642-22
Citera
2024-09-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från domstolen (Svea hovrätt meddelar dom i mål om åtal för grovt skattebrott som avser köp och försäljning av kryptovaluta):

Underbart!

Frågan är hur i helvette domstolar kan tycka han är skyldig ens från början?
Jag som lekman förstår ju att linus inte kunnat göra på något annat sätt eftersom han följt reglerna som gällde just då.

Kommer linus nu få stort skadestånd eller vad?
Han har väl trots allt legat ute med massa pengar för advokater osv.
Citera
2024-09-27, 15:47
Medlem
Citat:
Vad jag kan säga att de har försökt använda ALLT möjligt emot mig. De har använt det faktum att jag drivit enskilda firmor sedan jag var 19. Att "jag är duktig på datorer och sånt". Att "jag gillar att resa". Att "jag hade flera plånböcker med olika valörer" (vet inte ens vad det betyder)... De har gjort allt för att försöka sätta dit mig. De har även försvårat för mig att försvara mig genom att bland annat ta bort ALLA epost kopplat till mitt ärende trots att det överklagats till domstol och jag hade rätt inom ramen för både "partsinsyn" och "offentlig handling" att ta del av epost-loggar.

Men nu är det troligtvis över. Oavsett utfall och påföljd så är det över, äntligen, efter snart 8 år av processer mot myndigheter och domstolar. Jag förlorade alla processer i förvaltningsdomstolarna. Jag har fortfarande förhoppning om att Hovrätten ska göra en mer rättvis bedömning av omständigheterna.

Det handlar om bokföringsbrott (2015-2016) som inte borde vara möjligt att styrka uppsåt för eftersom de rättsliga vägledningarna och svaren från skatteverket fram till 2018 var tydligt att det ALDRIG kunde resultera i näringsverksamhet, OAVSETT omfattning och belopp. Det fanns ingen som helst möjlighet att ha uppsåt 2015-2016 för något som hittades på 2018 (utåtriktad växlingsverksamhet).

Det andra handlar om skattebrott (2015) och det ska inte heller kunna gå att döma mig för enligt mig själv eftersom de kompletta beräkningar av mina intäkter och kostnader har inlämnats för närmare två år sedan och trots några justeringar som utredaren begärt så hamnar resultatet av 2014-2015 års verksamhet på ett underskott på ca 150 tusen kronor. Gränsen för grovt skattebrott är 10 prisbasbelopp. Och det är vad gränsen är för undanhållen skatt. Gränsen för vinsten för 2015 är därför ungefär 700 tusen i vinst och jag har enligt mina beräkningar en förlust för 150 tusen. Enligt mig måste åklagaren bevisa att det finns 850 tusen till i ytterligare intäkter eller otillåtna kostnader. I annat fall motsvarar inte den undanhållna skatten 10 prisbasbelopp och då är brottet inte grovt och då är det preskriberat.

Med andra ord så ska jag inte kunna dömas för varken bokföringsbrott eller skattebrott.
Om jag ändå döms för något av brotten så hoppas jag på villkorlig dom.
Om jag döms till något värre så hoppas jag på samhällstjänst, skyddstillsyn eller fotboja.
Om jag blir dömd till fängelse så får det stora konsekvenser för fler än mig själv och jag blir en belastning för det svenska samhället och skattebetalarna istället för en tillgång som jag är nu eftersom jag idag betalar all skatt till Sverige utan att belasta systemet alls eftersom jag är utflyttad från Sverige sedan snart tre år tillbaka.
Grattis! Fri man!
Citera
2024-09-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse

ÄNTLIGEN!
Äntligen fick jag gehör för att jag faktiskt gjort allt jag kunnat för att göra rätt. Det är också detta som till stor del ligger till grund för frikännandet. Åklagaren har inte kunnat bevisa att det funnits uppsåt, vilket är en självklarhet för mig att det inte funnits men som tingsrätten ansåg att det var styrkt. Utöver det så bekräftar man i domen också att jag var ett pilot-projekt eller pilot-fall vilket också känns som en upprättelse eftersom Kisterud (skatteverkets talesperson) och andra slagit ifrån sig dessa anklagelser tidigare vilket nu både skatterevisorn (i tingsrätten) och handläggaren (i hovrätten) vittnat om. Under dessa vittnesmål så framkom det även att syftet med att inleda revisionen mot mig var delvis för att "lära sig mer om bitcoin".

Ekonomiskt så har beslutet från hovrätten ingen direkt betydelse och jag ser ingen direkt möjlighet att begära skadestånd eller liknande heller. Jag har mina skulder och det enda sättet att komma till rätta med dem är att ansöka om skuldsanering, gång på gång, tills jag förhoppningsvis får det beviljat.

Tack för ert stöd här på flashback, inte den plattform jag förväntade mig ett sånt stort stöd.
Citera
2024-09-27, 17:38
Medlem
Bra, men fortfarande skandalöst orättvist IMO. Systemfel.
Citera
2024-09-27, 21:48
Medlem
Citat:
ÄNTLIGEN!
Äntligen fick jag gehör för att jag faktiskt gjort allt jag kunnat för att göra rätt. Det är också detta som till stor del ligger till grund för frikännandet. Åklagaren har inte kunnat bevisa att det funnits uppsåt, vilket är en självklarhet för mig att det inte funnits men som tingsrätten ansåg att det var styrkt. Utöver det så bekräftar man i domen också att jag var ett pilot-projekt eller pilot-fall vilket också känns som en upprättelse eftersom Kisterud (skatteverkets talesperson) och andra slagit ifrån sig dessa anklagelser tidigare vilket nu både skatterevisorn (i tingsrätten) och handläggaren (i hovrätten) vittnat om. Under dessa vittnesmål så framkom det även att syftet med att inleda revisionen mot mig var delvis för att "lära sig mer om bitcoin".

Ekonomiskt så har beslutet från hovrätten ingen direkt betydelse och jag ser ingen direkt möjlighet att begära skadestånd eller liknande heller. Jag har mina skulder och det enda sättet att komma till rätta med dem är att ansöka om skuldsanering, gång på gång, tills jag förhoppningsvis får det beviljat.

Tack för ert stöd här på flashback, inte den plattform jag förväntade mig ett sånt stort stöd.
Om jag var du skulle jag flytta skattehemvist till Bulgarien, Malta, Portugal eller Irland och ha noll skatteskyldighet i Sverige.
Betala inte en krona till som hamnar hos Skatteverket på något sätt. Kräv även tillbaka all moms på allt som du köper när du är på semester i Sverige.

Alltså det är inte bara pengarna de försökte stjäla från dig och stulit, de har sen 2018 satt de dig i ett mentalt tillstånd i ett slags läget där du missade 2 bull runs, du kunde ha haft flera hundra miljoner kronor just nu.
Senast redigerad av Trotsbud 2024-09-27 kl. 21:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in