Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2026-02-11, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AxelKardan
Skriv ut plats då.
Annars anser jag ditt påstående vara falskt.
Finns gott om ledtrådar och man brukar inte skedmata och ge bort exakta koordinater. Lägger inte någon större vikt vid vad du anser då du uppenbarligen har noll koll på 870/871. 60-70 km räknas inte som långt ifrån kusten. Vi har färdig en reservanläggning 200+ km från kusten. Finns en aktiv anläggning 140-180 km från kusten. Lite bred range för att inte ge bort platsen.
Citera
2026-02-12, 11:57
Medlem
matsljungqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckHamas
Finns gott om ledtrådar och man brukar inte skedmata och ge bort exakta koordinater. Lägger inte någon större vikt vid vad du anser då du uppenbarligen har noll koll på 870/871. 60-70 km räknas inte som långt ifrån kusten. Vi har färdig en reservanläggning 200+ km från kusten. Finns en aktiv anläggning 140-180 km från kusten. Lite bred range för att inte ge bort platsen.

PS-870/871 är i grunden en kustkedja. Försvarsmakten skriver själva att systemet “grupperas framför allt nära vattnet längs hela Sveriges kustlinje” och används för lågspaning mot sjö- och luftmål. Det är alltså primärt en kustnära låghöjdsradar med 10–15 mils räckvidd. 79% av anläggningarna står maximalt 30 km från närmaste kust.

Resterande 21% är undantag och de utgörs typiskt av Övnings- och flygområden i fredstid, där låghöjdstäckning behövs över:
* större sjöar (Vänern/Vättern)
* Småländska höglandet
* Norrbotten

Det är alltså inte slumpmässiga inlandspunkter, utan systematiska korridorer eller särskilda geografiska behov.

En placering NV om Falun passar inte in i något av dessa typfall:
* Den ligger inte kustnära.
* Den ligger inte vid någon av de stora sjöarna.
* Den ligger för långt från närmaste lågflygningsområde av samma karaktär som t.ex. Värmland–Älvdalen, Norrbotten eller Småländska höglandet

Du brukar skriva initierat, men här sticker det ut lite. Att hävda att en sådan placering är “precis där den ska ligga” kräver då en annan systemlogik och motivering än den som normalt präglar 870/871-kedjan. Jag säger inte att inlandstationer är omöjliga – de finns. Men de följer vanligtvis tydliga mönster.
Citera
2026-02-12, 14:50
Medlem
I all ödmjukhet tänker jag att man kanske kan fortsätta detta iofs intressanta ämne i tex tråden om norra rörum?
Citera
2026-02-12, 22:46
Medlem
Mysläser genom tråden på kvällarna. Tänke jag skulle fråga öppet om några platser som återkommer ofta. Dels för att jag själv undrar, men säkert också kul för andra som hittar tråden och vill ha lite intro. Har själv noll koll, men folk får väl addera i mån av expertis?

Greckåsar? (RB60?)
Norakorset/Lilla Mon? (RB80?)
Gyttorp?
Ölsjön/Lillsjön?
Pershyttan?
Stensjön?
Långban?
Skyllberg?
3/trestabsberget?
Hästskoberget?
Hallsberg Tisarvägen?

Som sagt, dessa platser blir frekvent nämnda i trådet. Går enkelt att hitta - tänkte bara att vi kunde behöva en liten recap.
Senast redigerad av ArthurK 2026-02-12 kl. 22:57.
Citera
2026-02-13, 00:10
Medlem
Jag har för mig att Stab Stab gjorde gällande att många anläggningar styrdes med nycklingslänk från Rv 60 korset.
Citera
2026-02-13, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurK
Mysläser genom tråden på kvällarna. Tänke jag skulle fråga öppet om några platser som återkommer ofta. Dels för att jag själv undrar, men säkert också kul för andra som hittar tråden och vill ha lite intro. Har själv noll koll, men folk får väl addera i mån av expertis?

Greckåsar? (RB60?)
Norakorset/Lilla Mon? (RB80?)
Gyttorp?
Ölsjön/Lillsjön?
Pershyttan?
Stensjön?
Långban?
Skyllberg?
3/trestabsberget?
Hästskoberget?
Hallsberg Tisarvägen?

Som sagt, dessa platser blir frekvent nämnda i trådet. Går enkelt att hitta - tänkte bara att vi kunde behöva en liten recap.

Gyttorp? Inte hört tidigare. Är det ett seriöst påstående?
Citera
2026-02-13, 15:47
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling
Gyttorp? Inte hört tidigare. Är det ett seriöst påstående?

Gyttorp har väl "bara" ammunitionsfabriken?
Eller finns det mer?
Citera
2026-02-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Gyttorp har väl "bara" ammunitionsfabriken?
Eller finns det mer?

Några små bergrum men inget av större intresse,,, eller har jag fel?
Citera
2026-02-15, 15:36
Medlem
Xonia Wuns avatar
Upptäckte en grej (som kanske folk i tråden sett för flera år sedan, men jaja). Jag har inte använt https://kartbild.com/ så mycket på grund av att jag tycker att gränssnittet är lite kluddigt, Lantmäteriets är slickare och snabbare.

Men! På kartbild finns ju svartvita ortofoto från årtal som inte finns hos LM. Väljer man då exempelvis 1986 och tittar på en av de anläggningar det talats mest om i tråden så får man se den helt omaskerad under vad jag kan bedöma är uppförandefasen? Södra inslaget synligt med ovanjordsbyggnader på plats (en verkar vara riven nu), stor hög med färsk sten ner mot mossen. Norra inslaget synligt med den stora (hjärtformade, gulligt!) stenhögen norr om inslaget som nu syns i terrängskuggning. Osv.

Bra upplösning också. Måste ju vara en tokmiss att de inte retuscherade bort detta? Fick en liten pulshöjning och utbrast i ett "vafan!" av detta efter alla dessa år!
Citera
2026-02-15, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xonia Wun
Upptäckte en grej (som kanske folk i tråden sett för flera år sedan, men jaja). Jag har inte använt https://kartbild.com/ så mycket på grund av att jag tycker att gränssnittet är lite kluddigt, Lantmäteriets är slickare och snabbare.

Men! På kartbild finns ju svartvita ortofoto från årtal som inte finns hos LM. Väljer man då exempelvis 1986 och tittar på en av de anläggningar det talats mest om i tråden så får man se den helt omaskerad under vad jag kan bedöma är uppförandefasen? Södra inslaget synligt med ovanjordsbyggnader på plats (en verkar vara riven nu), stor hög med färsk sten ner mot mossen. Norra inslaget synligt med den stora (hjärtformade, gulligt!) stenhögen norr om inslaget som nu syns i terrängskuggning. Osv.

Bra upplösning också. Måste ju vara en tokmiss att de inte retuscherade bort detta? Fick en liten pulshöjning och utbrast i ett "vafan!" av detta efter alla dessa år!

1986? vilken knapp är det? var sitter den?
Citera
2026-02-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling
1986? vilken knapp är det? var sitter den?

OK! hittade den! åhhh! men vaddå fanns det två inslag... eller vad menar du för plats... egentligen.
Menar du den steniga sjön eller...
finns 1986 på alla platser... verkar inte så!
Citera
2026-02-15, 21:06
Medlem
Xonia Wuns avatar
För övrigt borde ni läsa den här (kom i fredags tror jag) som handlar om just denna tråd och olika dimensioner av hemligheter och de sociala hierarkier som skapas kring dessa. Spännande!

https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2026.1701598/full
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in