Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-04-10, 21:14
Medlem
Bergakungens avatar
Jag har väl IOFS kommenterat detta tidigare, men även om det är krig så kommer ju mycket av arbetet att gå till ungefär som i fred. I Stockholm låg ju inte regering, riksdag, kungen och alla de viktiga verken samlat i samma stora byggnad och att arbeta utspritt på det sättet skulle kunna vara fullt möjligt. Sedan skall man ta uttalandet "berghåla för 4000 personer" med en nypa salt. Det är en rasande skillnad på en anläggning som uthålligt kan härbärgera och stödja 4000 personer i hårt arbete och en anläggning som kan skydda såpass många en helt kort tid.

Låt oss bara anta att den är rymlig, att spekulera i en "stad i berget" är inte helt meningsfullt. Det finns två motsvarande anläggningar (stora) från ungefär samma tid, den västtyska och den engelska. Dessa är båda rejält stora. En jämförelse med den stora staben i Boden ("anläggning 8") kan man kanske göra - i så fall skall man tänka sig ca 4 sådana. Det är stort, men inte omöjligt.
Citera
2011-04-10, 21:42
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Tycker att vi ska vara mycket försiktiga när det gäller att anklaga Lindström för att fantisera.
Lindström var utbildad i stenografi. Hon säger själv någonstans att hon förde anteckningar under sammanträdena och renskrev på kvällen.

Man ska nog utgå från att hon skrev sanningen som hon uppfattat den och att hon hade goda möjligheter att också fatta rätt. Hon räknar också upp vilka som ska sitta i RB, och 4000 verkar vara ett rimligt antal. Men UL hörde till partiets vänsterflygel, hon var fredsivrare och mot atomvapen. Hon var säkert inte informerad om det nära NATO-samarbetet, hon hade nog inte referensramar för att vid en plötslig regeringsinformation uppfatta alla fina detaljer.

Dock, tänkandet med ett enda bergrum stör mig. I fredstid klarade ju regerinegn att sitta utspridd i ganska många hus. Varför inte i krigstid? Och hur många dörrar behövs egentligen? Tänk på hur det ser ut vid en ishockyarena som kanske har 4000 åskådare. Finns det motsvarande antal entreer vid RB?

Jag vet ju ingenting, jag kan bara spekulera. Men om jag fick i uppdrag att projektera en anläggning för 4000 så nog skulle jag dela upp det på ett par anläggningar.
Citera
2011-04-10, 21:52
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Menar främst att hon faktiskt inte sagt att det är 4000 sovplatser. De kan vara utanför.

Se även tidigare inlägg i tråden om t ex Gyttorp, vilket ju ligger utanför Nora, har bostäder, järnväg etc. Går att gå till "Berget" från orten om det är där det ligger. Annars kan man sikta på någon stor turistanläggning.

Exempelvis låg anläggningen Josef, krigsstabplats A1 för Milo Väst, på gångavstånd från anläggningen Billingehus (enligt bergrum.se), där alltså personalen kunde inkvarteras när de behövde sova.

Någon turistanläggning finns inte i rimlig närhet o har heller inte funnits.Att Bussa folk från Nora el.Gyttorp är natv.möjligt men i ett skarpt läge när ett A-bombshot är överhängande är ju denna lösning helt omöjlig.Gångavstånd från dessa orter skulle snart slita ut skosulorna på kontorspersonalen o dessutom vara praktiskt omöjligt.
Rb60 har aldrig haft eller har någon infrastruktur värd namnet.
Citera
2011-04-11, 04:33
Medlem
eatsoups avatar
här verkar det finnas någonting som spelar en stor roll för Sverige. Ingen riksbunker men definitivt ett gigantiskt hemligt SO bergrum

https://www.flashback.org/t1501977
Citera
2011-04-11, 07:05
Medlem
en liten lustighet och OT:

läser boken om muskö och ser till min häpnad att antalet människor som de ansåg skulle jobba i och runt berget, vid utbrott av ofred, var just 4089 st.
och det är rätt nära 4000, som är den magiska siffra vi ältat flera ggr här.
Citera
2011-04-11, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2

läser boken om muskö och ser till min häpnad att antalet människor som de ansåg skulle jobba i och runt berget, vid utbrott av ofred, var just 4089 st.

Kort sagt, Lindströms riksbunker skulle vara lika omfattande som Musköbasen. Musköbasen och dess bergrum var en illa dold hemlighet, som åtminstone jag fick höra talas om redan som liten telning.

Å andra sidan så gjorde ju tusentals värnpliktiga värnplikt där, vilket de inte gjort vid en eventuell Riksbunker.
Citera
2011-04-11, 10:17
Medlem
Citat:
Någon turistanläggning finns inte i rimlig närhet o har heller inte funnits.Att Bussa folk från Nora el.Gyttorp är natv.möjligt men i ett skarpt läge när ett A-bombshot är överhängande är ju denna lösning helt omöjlig.Gångavstånd från dessa orter skulle snart slita ut skosulorna på kontorspersonalen o dessutom vara praktiskt omöjligt.
Rb60 har aldrig haft eller har någon infrastruktur värd namnet.

Gångavstånd sliter inte ut skosulor. Finns 10 000-tals människor i Sverige som varje dag går till jobbet.

Fast du vet förstås var Rb60 låg någonstans. Informera oss.
Citera
2011-04-11, 10:54
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Gångavstånd sliter inte ut skosulor. Finns 10 000-tals människor i Sverige som varje dag går till jobbet.

Fast du vet förstås var Rb60 låg någonstans. Informera oss.

Det tänker jag absolut inte av förklarliga skäl att göra om jag nu vet det!
Citera
2011-04-11, 11:07
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2

Har precis nyss läst denna bok som jag tyckte var mycket intressant o informativ,inte mins det rika bildmaterialet var väldigt intressant.Nog går det att bygga en bergrumsanläggning för 4000 persomer om man bara vill o har ekonomiska medel till detta!
Att referera till utländska RB är natv. intressant men vi vet ju inte vad kriterierna har varit vid deras byggande...
Citera
2011-04-11, 11:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Att referera till utländska RB är natv. intressant men vi vet ju inte vad kriterierna har varit vid deras byggande...

Syftet är bara att peka ut vilken storlek på anläggning som kan vara aktuell, särskilt om man skall tänka sig 4000 personer i krig. Jämförelsen med Muskö är intressant. En annan jämförelse kan vara med hela Bodens fästning med alla sina anläggningar.

Om man vill fästa tilltro till Lindströms uppgift om 4000 personer i samma bergrum, torde vi vara tvungna att tänka oss en maskirovka av rejäla mått i samband med att material och utrustning tillförts. Men det kan nog tänkas gå att genomföra, försvaret och civilförsvaret hade stora förråd och lager och att hämta och lämna på ett sådant är ju normalt. Hur man skulle kunna skapa en sådan (fysiskt stor) anläggning utan att byggprojektet i sig skulle avslöja saken får läsaren i så fall själv tänka ut.
Senast redigerad av Bergakungen 2011-04-11 kl. 12:10.
Citera
2011-04-11, 14:14
Medlem
ApolloGrekens avatar
Tråden är ganska mogen, i den meningen att det verkar uppstått en konsensus om var RB60 ligger. Det lite trista är att diskussionsformen här och ämnets karaktär gör att det inte går att publicera bevis som är entydiga.

Mina tankar leddes ett bra tag mot Stråssa. Det stämmer med bergakungens tal om maskerinsgprojekt. Argumenten var att här återöppnade man plötsligt en gruva på 1950-talet och lade snart ner den. Massvis med pengar gick åt, är detta Sveriges sämsta gruvinvestering någonsin? Man byggde ett mönstersamhälle på samma sätt som i Gyttorp. Dock var arkitekturen mer normal, så Stråssa blev aldrig lika omtalat.

jag påstår ingenting om Stråssa, jag har ingen som helst kunskap för att säga någonting om den gruvan. Bara som ett påpekande, för oss som inte vet facit kan man ge goda argument för många orter.
Citera
2011-04-11, 18:46
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Kort sagt, Lindströms riksbunker skulle vara lika omfattande som Musköbasen. Musköbasen och dess bergrum var en illa dold hemlighet, som åtminstone jag fick höra talas om redan som liten telning.

Å andra sidan så gjorde ju tusentals värnpliktiga värnplikt där, vilket de inte gjort vid en eventuell Riksbunker.

Nu har jag inte läst din bok skall tilläggas men med tanke på ämnet den handlar om så verkar du mycket dåligt insatt i frågor som verkligen rör ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in