Ok, vi ponerar att Stegra inte överlever.
Men hur skulle det gå till, jag målar upp scenariot och jag vill gärna att någon som vill försöker förklarar hur det skulle gå till.
För jag själv begriper inte hur eller varför, det är stort komplext och svårt men KORUPTION finns där, men även den är svår att ta på.
Stegra är en gigantisk tvättinrättning, mycket större än dom i dom maffia filmer som finns.
Stegra har under befintligt ledarskap från regering, investerare och styrelse bränt 70 miljarder. Vi ska vara snälla vi säger att dom har 30% klart.
Investerare har bussas runt inne på Stegra som fått visa upp sina kulisser, ett välrenommerat konsultbolag har stått som garant för att 60% är färdigt, HH beskrev att man bygger 1% färdigt per vecka.
Så vi får utgå från att idag skulle man presentera runt 70% är färdigt.
En kompetent Komunikatör och styrelse förmedlar det.
INKOMPETENS kan visas i många former.
Medveten INKOMPETENS, omedveten INKOMPETENS, tillsammans med MÖJLIGGÖRARE.
Jag lägger in gårdagens ledare från Expressen ( inte bakom betalvägg än ) läs den
https://www.expressen.se/ledare/ledare-har-fifflas-det-i-sverige-just-nu/
”I Sundsvall gjorde Ekobrottsmyndigheten ett tillslag mot kommunhuset i slutet av januari. Man utreder grovt svindleri och grovt bokföringsbrott inom det kommunala logistikbolaget, vars värdering var helt uppåt väggarna, 400 miljoner kronor för hög. Den politiskt utsedda styrelsen har nu avgått.
Det är möjligt att i denna insats slutar i platt intet. Det är inte kriminellt att vara katastrofalt inkompetent.”
Småpengar i jämförelse med Stegra.
Hur skulle övergången se ut.
Inne på Stegra finns en massa MÖJLIGGÖRARE för att upplägget ska fungera.
Idag finns fortfarande kraftigt expanderande EPCM och entreprenörer som är fullt bemannade med ”Dosar”.
Jag lyfter fram några företag som verkar tuffa på.
GEMKOM, IDOM, EIFFAGE och MCDERMOTT. Och GRK om dom nu ska kliva in igen med förskott som ettalternativ enligt DI.
Hur skulle upplägget vid ett ”namnbyte” på Stegra gå till i praktiken.
Ska MÖJLIGGÖRARNA behålla sina nuvarande kontrakt och bara fortsätta i den misären och misslyckanden det tidigare Stegra under sitt obefintliga ”LEDARSKAP” har MÖJLIGGJORT.
Eller ska Stegra dö och sedan startas upp som STEGRA 2,0 där man helt plötsligt börjar göra saker i rätt ordning enligt den normala projektmodelen.
projekt har inte hamnat här pågrund av otur det är KORUPTION, två smutsiga händer den ena bestående av INKOMPETENS den andra av KORUPTION gnuggar du dom mot varandra så blir båda rena.
Så hur tar sig detta KORRUPTA projekt vidare, och dessutom hur ska alla företag som är MÖJLIGGÖRA hanteras vid ett ”namnbyte”?
Stålverk, grönt stålverk, OS stad eller vad man hävdar att man bygger, det kan vi i det här läget lägga åt sidan, det är en gigantisk tvättinrättning som det är ytterst tveksamt om Boden behöver.