Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
89,29%
517 röster
Nej
10,71%
62 röster
2026-02-13, 14:10
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Reportaget var ju riktigt uselt så det sades inte speciellt mycket. Vad jag menar är att det inte är bara en person som inte har något att göra och det fortsätter rekryteras. Detta borde reportaget ha handlat om. Varför gick inte Riks till Stegras informationscenter och frågade om det?

Sedan att det är närmare 700 som inte har något att göra och att många kommit från Northvolt, där de inte hade något att göra heller, säger väl en del om vilket klientel som anställts. Hur kan någon med driv orka gå omkring och göra ingenting månad efter månad på en ofärdig byggplats? Ingen, således måste de han anställt oduglingar.

Haha, allt det du skriver är ju helt sant, och jag håller med dig till fullo. Det var därför jag la ut "reportaget", jag uppfattade det som att det var det som var deras poäng. Men precis som du säger var det uselt, kanske jag missförstod alltihop.
Citera
2026-02-13, 16:27
Medlem
Felpost..
Senast redigerad av ToZon 2026-02-13 kl. 16:35.
Citera
2026-02-13, 18:24
Medlem
Liknande aktivitet idag som igår på Stegra vad jag förstår.
Upploppet närmar sig för Stegra, dock måste Stegra bevisas insolvent innan galärslavarna (= många av dom entreprenörer som fortfarande rör sig i sakta mak därinne) kan lossa kedjorna och släppa årorna och känna sig fria att lämna detta för dom betungande projekt.

Jag förstår att kontrakten är väl skrivna.
SAPIENS har förslavat varandra i århundraden för att tillskansat sig rikedomar på andra SAPIENS bekostnad.

Men Stegra får inte dö, för runt guldkalven står så många andra SAPIENS i stora horder med glänsande ögon och väntar och hoppas på att snart kommer guldäggen.

Stegra kommer överleva, så är det bara.
Kronofogden kommer inte få möjligheten att rädda slavarna.
Tyvärr
Citera
2026-02-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filfjant
Liknande aktivitet idag som igår på Stegra vad jag förstår.
Upploppet närmar sig för Stegra, dock måste Stegra bevisas insolvent innan galärslavarna (= många av dom entreprenörer som fortfarande rör sig i sakta mak därinne) kan lossa kedjorna och släppa årorna och känna sig fria att lämna detta för dom betungande projekt.

Jag förstår att kontrakten är väl skrivna.
SAPIENS har förslavat varandra i århundraden för att tillskansat sig rikedomar på andra SAPIENS bekostnad.

Men Stegra får inte dö, för runt guldkalven står så många andra SAPIENS i stora horder med glänsande ögon och väntar och hoppas på att snart kommer guldäggen.

Stegra kommer överleva, så är det bara.
Kronofogden kommer inte få möjligheten att rädda slavarna.
Tyvärr

Det kan du ju hoppas på, men sanningen är att Stegra inte har någon framtid som Stegra.
Nya ägare är den enda vägen fram.
Citera
2026-02-14, 03:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
Det kan du ju hoppas på, men sanningen är att Stegra inte har någon framtid som Stegra.
Nya ägare är den enda vägen fram.

Vem skulle vara så korkad att de tar sig an detta? Att tillverka vätgas är en oprövad idé och elpriserna kommer att bli permanent höga framöver. Det är ju inte utan anledning Stegra nekades bidrag ur Klimatklivet eftersom de inte alls skulle göra det de lovade initialt. De skulle använda naturgas och står för rätt påtagliga utsläppsökningar.

Inom en överblickbar framtid är »grönt stål« mer en fantasi än en realiserbar möjlighet. Säkert kommer någon att försöka göra en »Lyten«, som i fallet Northvolt, men det leder ingen vart. Jag kan inte se att SSAB skulle vara intresserat att köpa ännu en anläggning.
Citera
2026-02-14, 06:57
Medlem
Ok, vi ponerar att Stegra inte överlever.

Men hur skulle det gå till, jag målar upp scenariot och jag vill gärna att någon som vill försöker förklarar hur det skulle gå till.
För jag själv begriper inte hur eller varför, det är stort komplext och svårt men KORUPTION finns där, men även den är svår att ta på.

Stegra är en gigantisk tvättinrättning, mycket större än dom i dom maffia filmer som finns.

Stegra har under befintligt ledarskap från regering, investerare och styrelse bränt 70 miljarder. Vi ska vara snälla vi säger att dom har 30% klart.

Investerare har bussas runt inne på Stegra som fått visa upp sina kulisser, ett välrenommerat konsultbolag har stått som garant för att 60% är färdigt, HH beskrev att man bygger 1% färdigt per vecka.
Så vi får utgå från att idag skulle man presentera runt 70% är färdigt.
En kompetent Komunikatör och styrelse förmedlar det.

INKOMPETENS kan visas i många former.
Medveten INKOMPETENS, omedveten INKOMPETENS, tillsammans med MÖJLIGGÖRARE.

Jag lägger in gårdagens ledare från Expressen ( inte bakom betalvägg än ) läs den https://www.expressen.se/ledare/ledare-har-fifflas-det-i-sverige-just-nu/

”I Sundsvall gjorde Ekobrottsmyndigheten ett tillslag mot kommunhuset i slutet av januari. Man utreder grovt svindleri och grovt bokföringsbrott inom det kommunala logistikbolaget, vars värdering var helt uppåt väggarna, 400 miljoner kronor för hög. Den politiskt utsedda styrelsen har nu avgått.

Det är möjligt att i denna insats slutar i platt intet. Det är inte kriminellt att vara katastrofalt inkompetent.”

Småpengar i jämförelse med Stegra.

Hur skulle övergången se ut.
Inne på Stegra finns en massa MÖJLIGGÖRARE för att upplägget ska fungera.
Idag finns fortfarande kraftigt expanderande EPCM och entreprenörer som är fullt bemannade med ”Dosar”.
Jag lyfter fram några företag som verkar tuffa på.
GEMKOM, IDOM, EIFFAGE och MCDERMOTT. Och GRK om dom nu ska kliva in igen med förskott som ettalternativ enligt DI.

Hur skulle upplägget vid ett ”namnbyte” på Stegra gå till i praktiken.

Ska MÖJLIGGÖRARNA behålla sina nuvarande kontrakt och bara fortsätta i den misären och misslyckanden det tidigare Stegra under sitt obefintliga ”LEDARSKAP” har MÖJLIGGJORT.

Eller ska Stegra dö och sedan startas upp som STEGRA 2,0 där man helt plötsligt börjar göra saker i rätt ordning enligt den normala projektmodelen.

projekt har inte hamnat här pågrund av otur det är KORUPTION, två smutsiga händer den ena bestående av INKOMPETENS den andra av KORUPTION gnuggar du dom mot varandra så blir båda rena.

Så hur tar sig detta KORRUPTA projekt vidare, och dessutom hur ska alla företag som är MÖJLIGGÖRA hanteras vid ett ”namnbyte”?

Stålverk, grönt stålverk, OS stad eller vad man hävdar att man bygger, det kan vi i det här läget lägga åt sidan, det är en gigantisk tvättinrättning som det är ytterst tveksamt om Boden behöver.
Senast redigerad av Filfjant 2026-02-14 kl. 07:06.
Citera
2026-02-14, 08:54
Medlem
glimmandes avatar
1000000-kr frågan är om det handlar om grav inkompetens eller finansiellt fiffel. Faktiskt samma fråga man ställer sig om Northvolt, Stockholm Exergi och de övriga sk miljöprojekten.

Kanske båda iofs.
Citera
2026-02-14, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
1000000-kr frågan är om det handlar om grav inkompetens eller finansiellt fiffel. Faktiskt samma fråga man ställer sig om Northvolt, Stockholm Exergi och de övriga sk miljöprojekten.

Kanske båda iofs.

Om du besöker närmsta kommun eller region eller trafikverket så kan du få en bild över vilka enorma ekonomiska konsekvenser inkompetens kan resultera i. Särskilt när högutbildade unga män och kvinnor utan särskilt stor praktisk eller teknisk erfarenhet är inblandade. När man kombinerar den byråkrati som ofrånkomligen uppstår inom stora organisationer - med sk. LinkedIn- eller PowerPoint-ingenjörer. Då kan man förvänta sig exakt de haverier som vi ser inom Trafikverket, Northvolt, Kiruna Badhus, Slussens bussstation eller Stegra.
Citera
2026-02-14, 09:48
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Om du besöker närmsta kommun eller region eller trafikverket så kan du få en bild över vilka enorma ekonomiska konsekvenser inkompetens kan resultera i. Särskilt när högutbildade unga män och kvinnor utan särskilt stor praktisk eller teknisk erfarenhet är inblandade. När man kombinerar den byråkrati som ofrånkomligen uppstår inom stora organisationer - med sk. LinkedIn- eller PowerPoint-ingenjörer. Då kan man förvänta sig exakt de haverier som vi ser inom Trafikverket, Northvolt, Kiruna Badhus, Slussens bussstation eller Stegra.

Har tidigare presenterat min teori om att en drivkraft består i vad man kan kalla tjänstemannaklassens klaaskrig mot alla andra. Om man är ingenjör eller ekonom som arbetar i projekt så spelar inte projektets framgång så stor roll. Om det går åt helvete så kan man ju bara låta sig anlitas i nåt annat projekt. Viktiga här är att det ständigt kommer nya projekt man kan hoppa på. Här passar det bra med en ideologisk överbyggnad som kan motivera det hela som t ex CO2. Faktiskt liknande principer bakom det enormt starka stödet för svensk migrationspolitik inom offentlig sektor och advokatskrået fast med invandring som motivering för byråkratklassens existens istället för tveksamma miljöprojekt.

Det jag finner chockerande är att vi helt verkar sakna styrning från högre nivå. Allt är ett dysfunktionellt självstyrande piano.
Citera
2026-02-14, 10:07
Medlem
Citat:
Vem skulle vara så korkad att de tar sig an detta? Att tillverka vätgas är en oprövad idé och elpriserna kommer att bli permanent höga framöver. Det är ju inte utan anledning Stegra nekades bidrag ur Klimatklivet eftersom de inte alls skulle göra det de lovade initialt. De skulle använda naturgas och står för rätt påtagliga utsläppsökningar.

Inom en överblickbar framtid är »grönt stål« mer en fantasi än en realiserbar möjlighet. Säkert kommer någon att försöka göra en »Lyten«, som i fallet Northvolt, men det leder ingen vart. Jag kan inte se att SSAB skulle vara intresserat att köpa ännu en anläggning.

kanske vattenfall kan ta över tomten och bygga 1 kärnkraftverk?

70 miljarder kommer man väl 1 bit på vägen med..

..då kanske även wall-enberg öppnar börsen?
Senast redigerad av klinkerhofen 2026-02-14 kl. 10:21.
Citera
2026-02-14, 10:08
Medlem
Citat:

Jag tror inte att SSAB vill ha det.
Ett knappt halvfärdigt bygge är svårt att sälja, jag kan inte se vem som skulle vilja ta över det.
Citera
2026-02-14, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filfjant
Ok, vi ponerar att Stegra inte överlever.

Men hur skulle det gå till, jag målar upp scenariot och jag vill gärna att någon som vill försöker förklarar hur det skulle gå till.
För jag själv begriper inte hur eller varför, det är stort komplext och svårt men KORUPTION finns där, men även den är svår att ta på.

Stegra är en gigantisk tvättinrättning, mycket större än dom i dom maffia filmer som finns.

Stegra har under befintligt ledarskap från regering, investerare och styrelse bränt 70 miljarder. Vi ska vara snälla vi säger att dom har 30% klart.

Investerare har bussas runt inne på Stegra som fått visa upp sina kulisser, ett välrenommerat konsultbolag har stått som garant för att 60% är färdigt, HH beskrev att man bygger 1% färdigt per vecka.
Så vi får utgå från att idag skulle man presentera runt 70% är färdigt.
En kompetent Komunikatör och styrelse förmedlar det.

INKOMPETENS kan visas i många former.
Medveten INKOMPETENS, omedveten INKOMPETENS, tillsammans med MÖJLIGGÖRARE.

Jag lägger in gårdagens ledare från Expressen ( inte bakom betalvägg än ) läs den https://www.expressen.se/ledare/ledare-har-fifflas-det-i-sverige-just-nu/

”I Sundsvall gjorde Ekobrottsmyndigheten ett tillslag mot kommunhuset i slutet av januari. Man utreder grovt svindleri och grovt bokföringsbrott inom det kommunala logistikbolaget, vars värdering var helt uppåt väggarna, 400 miljoner kronor för hög. Den politiskt utsedda styrelsen har nu avgått.

Det är möjligt att i denna insats slutar i platt intet. Det är inte kriminellt att vara katastrofalt inkompetent.”

Småpengar i jämförelse med Stegra.

Hur skulle övergången se ut.
Inne på Stegra finns en massa MÖJLIGGÖRARE för att upplägget ska fungera.
Idag finns fortfarande kraftigt expanderande EPCM och entreprenörer som är fullt bemannade med ”Dosar”.
Jag lyfter fram några företag som verkar tuffa på.
GEMKOM, IDOM, EIFFAGE och MCDERMOTT. Och GRK om dom nu ska kliva in igen med förskott som ettalternativ enligt DI.

Hur skulle upplägget vid ett ”namnbyte” på Stegra gå till i praktiken.

Ska MÖJLIGGÖRARNA behålla sina nuvarande kontrakt och bara fortsätta i den misären och misslyckanden det tidigare Stegra under sitt obefintliga ”LEDARSKAP” har MÖJLIGGJORT.

Eller ska Stegra dö och sedan startas upp som STEGRA 2,0 där man helt plötsligt börjar göra saker i rätt ordning enligt den normala projektmodelen.

projekt har inte hamnat här pågrund av otur det är KORUPTION, två smutsiga händer den ena bestående av INKOMPETENS den andra av KORUPTION gnuggar du dom mot varandra så blir båda rena.

Så hur tar sig detta KORRUPTA projekt vidare, och dessutom hur ska alla företag som är MÖJLIGGÖRA hanteras vid ett ”namnbyte”?

Stålverk, grönt stålverk, OS stad eller vad man hävdar att man bygger, det kan vi i det här läget lägga åt sidan, det är en gigantisk tvättinrättning som det är ytterst tveksamt om Boden behöver.

EPCM expanderar verkligen inte, 50% har fått gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in