2026-02-14, 08:11
Medlem
Lås in henne tillsammans med dömda våldtäktsmän i några år.
Citera
2026-02-14, 08:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Min partner blev falskanmäld för våldtäkt av sitt ex.
Det fick inga konsekvenser för honom men desto mer för henne då hennes trovärdighet sjönk i andras ögon. Hon påstod sig även ha blivit utsatt för våldtäkt tidigare vilket jag och andra jag känner inte tror ett dugg på längre.

Men att killar sen skulle få sina liv förstörda av det är inget jag håller med om. Hade jag inte fått det berättat för mig hade jag liksom aldrig ens varit medveten om att han blivit anmäld.
Man får ett brev från polisen om att en anmälan gjorts och blir eventuellt kallad till ett förhör.

Då antar jag att processen stannade av väldigt tidigt. Jag skulle i alla fall även må dåligt av vetskapen att det finns människor som är redo att förstöra mitt liv med lögner av det slaget.
Och om det sedan går så långt att det blir rättegång med kanske fällande dom innan lögnen avslöjas så antar jag att även du har förståelse för killens situation och att även framtiden påverkas.

Det går ju även att diskutera hur mycket tjejer verkligen påverkas av dessa nya "våldtäkter" fast det är du nog inte intresserad av och skulle gå i taket om man ifrågasatte.
Citera
2026-02-14, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Då antar jag att processen stannade av väldigt tidigt. Jag skulle i alla fall även må dåligt av vetskapen att det finns människor som är redo att förstöra mitt liv med lögner av det slaget.
Och om det sedan går så långt att det blir rättegång med kanske fällande dom innan lögnen avslöjas så antar jag att även du har förståelse för killens situation och att även framtiden påverkas.

Det går ju även att diskutera hur mycket tjejer verkligen påverkas av dessa nya "våldtäkter" fast det är du nog inte intresserad av och skulle gå i taket om man ifrågasatte.

Ja att bli falskanklagad för våldtäkt och häktad med allt vad det innebär måste vara bland de värsta man kan råka ut för,
Citera
2026-02-14, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Min partner blev falskanmäld för våldtäkt av sitt ex.
Det fick inga konsekvenser för honom men desto mer för henne då hennes trovärdighet sjönk i andras ögon. Hon påstod sig även ha blivit utsatt för våldtäkt tidigare vilket jag och andra jag känner inte tror ett dugg på längre.

Men att killar sen skulle få sina liv förstörda av det är inget jag håller med om. Hade jag inte fått det berättat för mig hade jag liksom aldrig ens varit medveten om att han blivit anmäld.
Man får ett brev från polisen om att en anmälan gjorts och blir eventuellt kallad till ett förhör.

I regel blir man inhämtad till förhör och häktad ifall man anmäls för våldtäkt, tro inte att det räcker med att man får ett brev hem och kallas till förhör så går det till vid mindre brott
Citera
2026-02-14, 09:20
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Jag har inte sagt att någon ska halshuggas ellet stenas din jävla pajas. Jag menar bara att hon han förstört hans liv delvis. Ingen jättestad och han har suttit häktad och är under 18. Du kan tänka dig hur snacket går.

Och ja absolut du är emot det jag skriver men vad är lösningen då?
Gott. Vi kan samtidigt tala om detta fallet i Umeå för den är en del av en större problematik. Det är enorma resurser som slösas på detta utöver den sociala effekten för BO som du nämner.

Först ska man kolla på:
1.) Vilka är vanligaste GM
2.) Vilka är vanligaste BO

Man vet att den vanligaste gruppen för att göra självrapporterade anmälningar för sexualbrott är flickor/kvinnor mellan 16-24. De står för nära hälften av alla anmälningar vilket kan jämföras med kvinnor som är 25-34 år som bara står för 12.3%. (https://bra.se/amnen/sexualbrott)

Man vet att dessa flickor/kvinnor mellan 16-24 är i en majoritet av fallen boendes i lägenhet/flerfamiljshus. Man vet att de som utsätts kommer vanligen från en familj med ensamstående förälder. Man vet till och med att det är personer med som högst en förgymnasial utbildning som utsätts i högre utsträckning än personer med högre utbildningsnivåer.

När det blir så specifikt så bör man själv se över de preventiva insatserna genom att faktiskt titta på vilka skillnader som finns. Sexualiseras den gruppen? Ja. Är den gruppen sexuellt utåtagerande? Ja. Är den gruppen allmänt okunnig och korkad? Ja.

Eftersom vi inte vill göra det svårare att anmäla folk för våldtäkt så är lösningen att inte sätta våldtäktsanklagade i häkte på tunn bevisning eller göra dem till person non-grata. Man skapar sina egna problem i den upptrappningen.

Igen, tjejen är en idiot och det finns många av dem. Men vårat rättsväsende har ingen rätt att vara idiotiskt genom att sätta folk i häkte på lösa grunder. Fallet i Umeå är ett typ exempel av många. Men feminister kommer ta denna statistik som att "det blir inga fällande domar".
Senast redigerad av Apolog 2026-02-14 kl. 09:24.
Citera
2026-02-14, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Så vad anser du är ett rimligt straff?

Nuvarande straffsats är rimlig.
Citera
2026-02-14, 09:33
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nuvarande straffsats är rimlig.

Och vad är nuvarande straffsats?
Citera
2026-02-14, 09:33
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
I regel blir man inhämtad till förhör och häktad ifall man anmäls för våldtäkt, tro inte att det räcker med att man får ett brev hem och kallas till förhör så går det till vid mindre brott
Ja, i Sverige har man en praxis där om brottet har minst två års fängelse i straffskalan så finns en så kallad presumtion för häktning. Våldtäkt enligt Sveriges riksdags lagstiftning har minst två års fängelse i straffskalan. Därför är tröskeln för häktning lägre.

Du kan ju tänka dig vilka miljonsummor det blir med poliser, advokater, skadestånd, häktningstid, utredningar osv.
Citera
2026-02-14, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apolog
Ja, i Sverige har man en praxis där om brottet har minst två års fängelse i straffskalan så finns en så kallad presumtion för häktning. Våldtäkt enligt Sveriges riksdags lagstiftning har minst två års fängelse i straffskalan. Därför är tröskeln för häktning lägre.

Du kan ju tänka dig vilka miljonsummor det blir med poliser, advokater, skadestånd, häktningstid, utredningar osv.

Det har till och med sänkts till 1,5 år och våldtäkt har 3 år som minimistraff så det sker i princip alltid häktning vid våldtäkt
Citera
2026-02-14, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
En falsk angivelse kan.nog vara värre än en våldtäkt. En oskyldig tvingas sitta av ett mångårigt fängelsestraff, riskera att bli misshandlad av diverse våldsdömda och mördare på kåken. Om inte den oskyldigt dömda drivs till självmord så är det bäst att han börjar ett nytt liv på en.ny plats för att undvika hot och vara persona non grata.

Hur tänkte du är det ingen stor grej att anmäla folk för våldtäkt lite hur som helst, pappskalle.
Det kan nog även vara värre än att bli våldtagen, det kan förstöra någons liv.

Hur får du det till att jag tycker att "ingen stor grej att anmäla folk för våldtäkt". Självklart är falsk angivelse allvarligt. Det är dock inte rimligt att det skall bära ett dubbelt så hårt straff som en faktisk våldtäkt.
Citera
2026-02-14, 09:38
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Straffet för en falsk beskyllning som denna, och som kvinnor ofta gör av olika anledningar, t.ex girighet(skadeståndsförhoppning) eller hämndbegär för någon upplevd kränkning, borde vara dubbelt mot vad beskyllningen hade givit om den beskyllda personen blivit dömd. Det är enda sättet att komma till rätta med dessa grova lögner som florerar i dagens samhälle i spåret av feminismen och metoo osv.

Våldtäkt brukar ju iaf ge 2-3 år, så 4 år borde det minst vara för att falskanklaga någon för våldtäkt.

Alla skall vara lika inför lagen, det skall inte ges några fördelar beroende på kön. (Regeringsformen 1:a kapitlet 2:a paragrafen)

Jag håller med dig fullt ut. Dubbla straffet för falska anmälningar. Sådant här med falska anmälningar har blivit ett enormt problem, och unga män får sina liv förstörda på inga grunder alls. Sverige är ingen rättsstat, utan en feminiserad diktatur. Lagstiftningen är avsiktligen utformad för att kunna sätta dit män av ideologiska skäl.
Citera
2026-02-14, 09:50
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Det har till och med sänkts till 1,5 år och våldtäkt har 3 år som minimistraff så det sker i princip alltid häktning vid våldtäkt
Tackar för rättelsen, det är helt otroligt. Det är sjukt.
Speciellt om man har i åtanke att 80-90% av rapporterade våldtäktsfall inte resulterar i att någon döms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in