2026-02-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Men kan man verkligen få 2 anmärkningar på en skuld ?

EDIT:
Finns ett bolag som lånar ut pengar oavsett anmärkningar, dom kollar på betalningsförmågan istället.
Kommer inte ihåg vad dom heter men torde inte va svårt å ta reda på m intresse finns.
Svar Ja
Citera
2026-02-13, 16:31
Medlem
Nochillss avatar
Jag befinner mig i en riktigt jobbig sits, då jag för länge sen gick in i en investering som borgenär.
Medparterna hade betalningsanmärkningar och fick därför inte ta något lån.

Lösningen blev social manipulation av mig och morsan tills att vi gav med oss för borgenärsskapet(!)

Huvudproblemet är att investeringen visade sig vara falsk och ägaren blåste oss på 250K!

Nu försöker jag att förklara ärendet per mejl, åt både inkassobolaget som Kronkalle.
Den betalande parten/anhörig lider av psykisk sjukdom och klarar inte längre av betalningarna.

Jag motsätter mig helt och hållet betalningskravet på 40K här då jag saknar likviditet helt.
Den andre parten som var drivande för investeringen, vägrar att ta sitt ansvar.
Jag har beskrivit per e-post detta komplicerade förhållande. Den enda chansen är att part 2 betalar.

Hur stor är risken att jag själv blir stämd i domstol av inkassobolaget egentligen?
Citera
2026-02-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag befinner mig i en riktigt jobbig sits, då jag för länge sen gick in i en investering som borgenär.

Lösningen blev social manipulation av mig och morsan tills att vi gav med oss för borgenärsskapet(!)

Huvudproblemet är att investeringen visade sig vara falsk och ägaren blåste oss på 250K!

Nu försöker jag att förklara ärendet per mejl, åt både inkassobolaget som Kronkalle.
Den betalande parten/anhörig lider av psykisk sjukdom och klarar inte längre av betalningarna.

Jag motsätter mig helt och hållet betalningskravet på 40K här då jag saknar likviditet helt.
Den andre parten som var drivande för investeringen, vägrar att ta sitt ansvar.
Jag har beskrivit per e-post detta komplicerade förhållande. Den enda chansen är att part 2 betalar.

Hur stor är risken att jag själv blir stämd i domstol av inkassobolaget egentligen?

Är ärendet redan hos kronis eftersom du har någon dialog där?
Citera
2026-02-15, 16:56
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Är ärendet redan hos kronis eftersom du har någon dialog där?

Jadå, stående hos Kronis. Jag står som borgenär till skiten... och inkassofirman kräver inbetalning sen i fredags 40K.

Jag fattar att alltihop är juridiskt klurigt men när gäldenär sedan skiter i ansvaret.
Citera
2026-02-16, 18:15
Medlem
Citat:
Jadå, stående hos Kronis. Jag står som borgenär till skiten... och inkassofirman kräver inbetalning sen i fredags 40K.

Jag fattar att alltihop är juridiskt klurigt men när gäldenär sedan skiter i ansvaret.

Du kan nog räkna med att dom inte kommer ge sig, poängen med att ha borgensman är ju att ha möjlighet att kräva någon ytterligare på betalning.

Man kommer inte bry sig om vad ni använde pengarna till.
Citera
2026-02-16, 22:33
Medlem
Har dragit på mina två ärenden hos KFM ett bra tag nu men givetvis knackade de på i förra veckan och frugan var hemma så nu är man delgiven.

Ena ärendet är på cirka 9000;-.

Det andra ärendet på cirka 22000:-.

Någon som vet hur lång tid jag har på mig att betala in dessa pengar?

Minns tyvärr inte ens vem skulden på 22000:- är till längre.

Någon med kunskap och erfarenhet får gärna upplysa mig.

Kan jag på något sätt skjuta upp skulden?
Ringa de två bolagen och tex erbjuda delbetalning på tex 10000:- och att de återkallar ärendet?

Mvh
Benke
Citera
2026-02-20, 11:25
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixabilbengt
Har dragit på mina två ärenden hos KFM ett bra tag nu men givetvis knackade de på i förra veckan och frugan var hemma så nu är man delgiven.

Ena ärendet är på cirka 9000;-.

Det andra ärendet på cirka 22000:-.

Någon som vet hur lång tid jag har på mig att betala in dessa pengar?

Minns tyvärr inte ens vem skulden på 22000:- är till längre.

Någon med kunskap och erfarenhet får gärna upplysa mig.

Kan jag på något sätt skjuta upp skulden?
Ringa de två bolagen och tex erbjuda delbetalning på tex 10000:- och att de återkallar ärendet?

Mvh
Benke

Du borde ju ha fått full information om ärendet när delgivarna kom till dig. Annars så bör du kunna följa ärendet genom att logga in via Kronkalles egna webportal...

Det ska nog gå bra att delbetala av skulderna i egen takt, man är ju inte gjord av pengar.
Senast redigerad av Nochills 2026-02-20 kl. 11:27.
Citera
2026-02-24, 20:17
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Varför jagar kronofogden dig när det är du som har lånat ut pengarna? Det bör ju vara du som via kronofogden kräver gäldenärerna på pengar.
Citera
2026-02-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Varför jagar kronofogden dig när det är du som har lånat ut pengarna? Det bör ju vara du som via kronofogden kräver gäldenärerna på pengar.

Läser man mellan raderna är han antagligen medlåntagare eller borgensman på lån för investeringen.
Citera
2026-03-02, 23:16
Medlem
Griper efter halmstrån här då jag hoppas att någon varit med om/känner någon i liknande situation.

Jag blev avskedad pga mina skulder. Hann få utmätning i väntan på att min skuldsaneringsansökan skulle handläggas, skuldsaneringen är nu beviljad sedan ett år tillbaka.
Mitt fackförbund stämde min arbetsgivare då inga krav på min privatekonomi fanns iom min dåvarande anställning. Förhandling i ad har varit och mitt case är starkt, väntar på dom.
Man har yrkat på en himla massa pengar uppdelat i både allmänt och ekonomiskt skadestånd. Totalt rör det sig om strax över 1mkr. Processen har pågått i lite mer än ett år och såklart tärt på mig riktigt mycket.

Nu till det lite speciella. Jag har läst mig till att när det handlar om skadestånd från arbetsgivare så är alla delar skattepliktiga. Där rök 50%. Det verkar inte heller som några delar av eventuellt skadestånd ”fredade” från kfm.
Nettobeloppet från ev skadestånd skulle heller inte påverka min totala skuld till den grad att min skuldsaneringsplan skulle förkortas.

Det känns såklart väldigt dystert men ni vet.. hoppet är det sista som överger en.
Ja, jag vet.. jag får skylla mig själv och det är ingen annan än jag som orsakat mina skuldsättning. Det enda jag känner är förgäves är all den tid, energi, oro och stress som har drabbat mig och min familj och som jag nu kanske inte ens ”får något för”.

Finns det någon möjlighet att få behålla någon del av skadestånd från en arbetsrättslig tvist när jag har pågående skuldsanering?
Citera
2026-03-03, 10:32
Medlem
Min sambo har utmätning sen många år tillbaka innan vi träffades, blev kära och sambos. Inga gemensamma barn men mina två barn 13-19 år bor hemma varannan vecka . Först gick ekonomin bra men olika omständigheter försämrade min ekonomi vilket ledde till fler smålån och krediter . Det kom smygandes. Nu är det så illa så jag går back varje månad. Lyckats klara mej undan fogden då jag alltid kunnat ta mer lån och krediter. Visste väl att denna dag skulle komma då jag inte lyckas betala och riskerar inkasso på flera krediter denna månad och då kommer det gå vidare till kronofogden. Min sambo säger att det är helt kört för oss om jag också får utmätning men stressat så med detta i drygt 2 år. Om ett lån el kredit hamnar hos fogden kommer jag inte ha råd att betala övriga så om jag låter allt gå till Kronofogden ( ca en miljon) skulle jag få mer pengar över efter utmätning än vad jag har nu. Är det dumt tänkt ?
Testat uträkning på kronofogdens hemsida men vet ju inte hur de räknar då sambon redan har utmätning.
Hyra: 11 tusen
1 barn 14 år , 1 barn 19 år. ( varannan vecka)
Min lön 35000kr
Sambos lön 36000 ( och utmätning)
Vad tror ni vi skulle få över varje månad efter 2 utmätningar ?
Och skulle jag göra rätt i att sluta låna pengar ( av föräldrar , jaga krediter vilket är kört just nu) ?
Inbillar mej att jag skulle må psykiskt bättre med utmätning än att ha det som jag har det nu
Svar om att jag gjort fel, är en idiot mm undanbedes, jag vet att jag borde gjort annorlunda från början
Citera
2026-03-03, 19:51
Medlem
På Kronofogdens hemsida finns en funtkin för att räkna ut hur mycket du får behålla. Läs instruktionerna noga så slipper du få en tråkig överraskning sen., https://kronofogden.se/nagon-har-krav-mot-dig/du-ska-betala-eller-gora-nagot-verkstallighet/du-kan-inte-betala-eller-gora-nagot/vad-du-far-behalla-i-en-loneutmatning

Det går inte att säga vad som är rätt eller fel för dig men med löneutmätning och alla skulder hos kronofogden står det ju åtminstone klart vad du ska betala varje månad och hur mycket du får behålla.
Citat:
Ursprungligen postat av Piafia69
Min sambo har utmätning sen många år tillbaka innan vi träffades, blev kära och sambos. Inga gemensamma barn men mina två barn 13-19 år bor hemma varannan vecka . Först gick ekonomin bra men olika omständigheter försämrade min ekonomi vilket ledde till fler smålån och krediter . Det kom smygandes. Nu är det så illa så jag går back varje månad. Lyckats klara mej undan fogden då jag alltid kunnat ta mer lån och krediter. Visste väl att denna dag skulle komma då jag inte lyckas betala och riskerar inkasso på flera krediter denna månad och då kommer det gå vidare till kronofogden. Min sambo säger att det är helt kört för oss om jag också får utmätning men stressat så med detta i drygt 2 år. Om ett lån el kredit hamnar hos fogden kommer jag inte ha råd att betala övriga så om jag låter allt gå till Kronofogden ( ca en miljon) skulle jag få mer pengar över efter utmätning än vad jag har nu. Är det dumt tänkt ?
Testat uträkning på kronofogdens hemsida men vet ju inte hur de räknar då sambon redan har utmätning.
Hyra: 11 tusen
1 barn 14 år , 1 barn 19 år. ( varannan vecka)
Min lön 35000kr
Sambos lön 36000 ( och utmätning)
Vad tror ni vi skulle få över varje månad efter 2 utmätningar ?
Och skulle jag göra rätt i att sluta låna pengar ( av föräldrar , jaga krediter vilket är kört just nu) ?
Inbillar mej att jag skulle må psykiskt bättre med utmätning än att ha det som jag har det nu
Svar om att jag gjort fel, är en idiot mm undanbedes, jag vet att jag borde gjort annorlunda från början
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in