2026-02-13, 18:21
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Vad är det för mening med att glida på sanningen som du gör? Hon har medgett att ett prov tagit på henne visar på metaboliter i blodet. Det är allt. Inte att hon tagit kokain, tvärtom förnekar hon det.

Problemet är ju att varken du och hon verkar förstå hur pass tillförlitliga testerna är. Hon har tagit kokain, annars skulle inte labbet skicka ut provsvaret som påvisat. Eller ni menar att det står "metaboliter: påvisat" i provsvaren?

Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Nej ett snabbtest leder aldrig till en dom. Snabbtest visar ibland fel. Snabbtest har inget med vad personer kommer dömas för att göra. Endast ett analyserat test hos RMV kan ligga till grund för dom när det gäller påverkan.

Har dom tagit ett snabbtest som visat positivt så har dom ju såklart verifierat det med ett labb? Vore konstigt annars..
Citera
2026-02-13, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Problemet är ju att varken du och hon verkar förstå hur pass tillförlitliga testerna är. Hon har tagit kokain, annars skulle inte labbet skicka ut provsvaret som påvisat. Eller ni menar att det står "metaboliter: påvisat" i provsvaren?

Har dom tagit ett snabbtest som visat positivt så har dom ju såklart verifierat det med ett labb? Vore konstigt annars..
Självklart. Det görs alltid. Ibland tar man ett snabbtest, lika ofta eller oftare gör man det inte. Alla tester skickas till RMV. Det är endast RMVs analys som gäller i domstol.
Citera
2026-02-13, 18:24
Medlem
smickras avatar
Testerna har varit kända ett tag nu. När kommer åklagaren berätta om han väcker åtal?
Citera
2026-02-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Testerna har varit kända ett tag nu. När kommer åklagaren berätta om han väcker åtal?
Inte säkert misstänkt ens är hörd? Vet man det ?
Kan också vara att misstänkt inkommit med nån form av invändning/erinran som gör att man måste inhämta ytterligare utlåtande från RMV utöver analysresultatet. Detta görs ofta om en påverkad nekar brott och har elvanse utskrivet och analysen visar amfetamin (kiral analys givetvis inte aktuellt här utan nämns mer som exempel).

Ett förnyat utlåtande kan ta lite tid så det är inget konstigt att åtal ännu inte väckts.
Senast redigerad av spitvenom 2026-02-13 kl. 18:36.
Citera
2026-02-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det heter rattfylla även när man har narkotika i blodet.

Beviset kommer från offentligt håll. Nämligen från Transportstyrelsen.

I ett brev från Transportstyrelsen till Katja står det mycket riktigt att hennes alkoholhalt var tillåten. Men det står också att man fann narkotika i blodet.

Det är inte tillåtet att köra bil med narkotika i blodet. Det finns ingen lägre gräns för narkotika. Så det blir automatisk rattfylla om blodprovet visar det och man inte kan visa upp ett personligt recept på en narkotikaklassad medicin, som man enligt läkaren har rätt att köra bil med.

Katja har ju uppenbarligen inte ett sånt recept. Så när uppgiften från Transportstyrelsen om rattfylla blev offentlig sa SD att de saknade förtroende för henne och bad henne lämna sin plats i riksdagen. Hon vägrade, gick ut ur partiet och blev politisk vilde.

Från Aftonbladet samma dag som de rapporterade nyheten. Det finns ingen offentlig källa, men AF säger sig ha en förmodad polisläcka som nämner just 2 gram.

Jaha Aftonbladet är källan hahaha...

Om hon nu är skyldig var är åtalet?

Alltså jag tycker katja ser suspekt ut.

Men det bevisar ju samtidigt ingenting.

Det som gör mig misstänkt är alla äckliga vänsteraktivister som svärmar omkring här och skapar trådsanningar kring allt möjligt.
Citera
2026-02-13, 18:38
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Hur pass vanligt är det? Händer det att provet görs om för att beskräfta det ursprungliga resultatet? (Man undrar ju varför åklagaren verkar dra benen efter sig.)
Rent allmänt är det inte så ovanligt att prov är falskt negativa eller falskt positiva. Just detta prov verkar inte ge så många falska positiva resultat. Det bör finnas ett B-prov om resultatet blir omtvistat.
Senast redigerad av Bigpox 2026-02-13 kl. 18:42.
Citera
2026-02-13, 18:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Jaha Aftonbladet är källan hahaha...

Om hon nu är skyldig var är åtalet?

Alltså jag tycker katja ser suspekt ut.

Men det bevisar ju samtidigt ingenting.

Det som gör mig misstänkt är alla äckliga vänsteraktivister som svärmar omkring här och skapar trådsanningar kring allt möjligt.

Det står samma sak i Samnytt och Fria Tider om du upplever att de är mer SD-vänliga.

Citat:
Vid en visitation hittade polisen en påse med misstänkt kokain som skickades på analys.

Transportstyrelsen har nu fattat beslut om att återkalla hennes körkort. Myndigheten hänvisar till analysresultatet.

”Polisen omhändertog ditt körkort den 28 december 2025, på grund av misstanke om rattfylleri med alkohol och/eller narkotika i blodet, samma dag. Analysbeskedet visar att det fanns narkotika i blodet. Du hade också 0,12 promille alkohol i blodet”, står det i beslutet.

I beslutets motivering skriver myndigheten att ”det är sannolikt att du kommer att dömas för rattfylleri med narkotika i blodet”.

https://www.friatider.se/katja-nyberg-hade-knark-i-blodet-presstraff-med-akesson-stalls

Citat:
Enligt analyssvaren hade Nyberg både alkohol och narkotika i blodet, och nu har hennes körkort dragits in.
”Polisen omhändertog ditt körkort den 28 december 2025, på grund av misstanke om rattfylleri med alkohol och/eller narkotika i blodet, samma dag. Analysbeskedet visar att det fanns narkotika i blodet. Du hade också 0,12 promille alkohol i blodet”, står det i beslutet som också tycks innebära ett definitivt slut för den politiska karriären i Sverigedemokraterna.

https://samnytt.se/analysen-nyberg-hade-narkotika-i-blodet

Åtalet har inte väckts än för att utredning inte är klar än.

Jag är 100% höger, även om jag ofta blev anklagad för att vara 100% vänster när jag var moderator. Men jag har aldrig nånsin röstat vänster i hela mitt liv.

Du får så klart störa dig på vad jag skriver, men du ska veta att det inte ligger en politisk agenda bakom det jag skriver. Jag stör mig på alla politiker som begår brott oavsett parti.
Citera
2026-02-13, 19:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Öh min kommentar handlade inte om dig. Har inte sett dig tidigare i tråden.

Det förstod jag, även om du skrev till mig.

Men jag skriver väldigt mycket i tråden. 232 inlägg i nuläget. Men i mina inlägg finns det ingen vänsteragenda om du stör dig på det.

Citat:
Instämmer. Oerhört långt ifrån att vara vänster. Avskyr allt som skett med Sverige från vänsterns sida. Oaktat det så ska denna sopa ändå ut med huvudet före, både från politiken OCH polisen om hon döms för detta. Jävla sopa i så fall.

Ja, bryr man sig om Sverige, kan man ju inte hålla nån politiker bakom ryggen som bryter lagen och göder de kriminella gäng som tagit över delar av vårt landet. Detta oavsett vilket parti man själv röstar på.

Katja får fortsätta låtsas vara ovetande. Men hon har ju uppenbarligen intagit narkotika. Och haft det i blodet när hon kört bil. Det kommer hon inte ifrån hur mycket hon än försöker flytta fokus från det hon gjort.
Citera
2026-02-13, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Åklagaren har nog "skitit i det blå skåpet" är min gissning baserat på hans historik i andra fall, hur han vart omplacerat från Västerås tingsrätt Hedinfallet mm. samt hur talförd han var i början , nu helt knäpptyst.. väntar med spänning,

Det är en ringa narkotikabrott pucko. Inget mord. Positiv analys och hon är redan dömd för innehav och/eller bruk.
Citera
2026-02-13, 19:33
Medlem
BombaySaphires avatar
Experten totalsågar Katja Nybergs argument:

– Har du haft det i kroppen så har du haft kokain i kroppen, säger Jimmy Blomqvist Larsson på Rättsmedicinalverket.

https://www.tv4.se/artikel/2mxERMXdPgUSBUitijYEDf/experten-totalsagar-katja-nybergs-argument
Citera
2026-02-13, 19:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Inte säkert misstänkt ens är hörd? Vet man det ?
Kan också vara att misstänkt inkommit med nån form av invändning/erinran som gör att man måste inhämta ytterligare utlåtande från RMV utöver analysresultatet. Detta görs ofta om en påverkad nekar brott och har elvanse utskrivet och analysen visar amfetamin (kiral analys givetvis inte aktuellt här utan nämns mer som exempel).

Ett förnyat utlåtande kan ta lite tid så det är inget konstigt att åtal ännu inte väckts.

Advokaten visste innan blodprovsanalysen exakt vad snabbtestet visade på apropå boliter. Och Katja verkar veta exakt i dagens intervju vad blodprovet visade på ned till boliter.

Hur kunde de veta det? Jo, de så klart fått de uppgifterna från åklagaren. I vilket sammanhang? Förmodligen i flera förhör där de fått möjlighet att förklara sig.

Jag tror som du att det är nåt mer som tillkommit. Nåt man vill analysera eller utreda mer innan åtal. Och precis såsom du säger tar ju en analys tid. Vi såg det ju med blodprovet.

Hon har ju uppenbarligen ingen ADHD-medicin som hon har utskriven på recept. I så fall hade hon sagt det direkt när cirkusen startade. Försökt förklara resultatet med det - eller med att hon har recept på en narkotikaklassad värkmedicin. Men inte ett ljud om det.
Citera
2026-02-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Experten totalsågar Katja Nybergs argument:

– Har du haft det i kroppen så har du haft kokain i kroppen, säger Jimmy Blomqvist Larsson på Rättsmedicinalverket.

https://www.tv4.se/artikel/2mxERMXdPgUSBUitijYEDf/experten-totalsagar-katja-nybergs-argument

Ur artikeln

Citat:
Kan den här metaboliten uppstå på något annat sätt än om man tagit kokain?

– Nej.

Det är inget att diskutera och praxis anger också hur liknande fall bedömts tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in