2026-02-12, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Förr i tiden skrev folk så som TS gör. Det rör sig inte om en textrobot utan om en pösmunk med inte mycket för sig annat än att författa inlägg på debattsajter:
Ett annat återkommande problem är beroendet av myter och felaktig information. Det hävdas till exempel ofta att det inte finns några randomiserade kontrollerade vaccinstudier (RCT) där kontrollgruppen får ”äkta placebo” i den benämningen att placebo utgörs av saltlösning och inte av jämförelsevaccin eller aktiv placebo. I själva verket finns det flera sådana studier. Till exempel, i Jonas Salks polio-studie från 1954 fick 200,745 barn polio-vaccin, medan 201,229 barn fick en saltlösning. Dessutom observerades över en miljon barn som kontrollgrupp. På liknande sätt genomförde Hilleman et al. 1968 en studie där de jämförde fyra mässlingsvaccin mot en saltlösningsgrupp.
Texten innehåller flagranta misstag som ingen textrobot begår. Hårda blanksteg är svenskans tusentalsavgränsare inte kommatecken. Här får TS skämmas - trots årtionden som verksam jurist kände han inte till denna basa skrivregel. Att skylla på ordbehandlaren hjälper icke!
Jag noterar med viss fascination att jag nu anklagas för att ha använt blanksteg i ett inlägg där det inte förekommer några blanksteg. Det är en nivå av detaljgranskning som närmast kräver att man först uppfinner det man tänker kritisera.
Citera
2026-02-12, 22:10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Om man inte ser att ts är en eller flera LLM så måste man trolla.
Är ju iaf väldigt bekvämt att bara avfärda folk som troll och llm om man inte orkar argumentera mot deras uppfattningar.
Citera
2026-02-12, 22:39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Jag noterar med viss fascination att jag nu anklagas för att ha använt blanksteg i ett inlägg där det inte förekommer några blanksteg. Det är en nivå av detaljgranskning som närmast kräver att man först uppfinner det man tänker kritisera.
Då får du nog läsa en gång till. Kopierade du möjligen siffrorna från någon amerikansk sajt? Som sagt, har man decimalkomma, som vi har, så funkar det ju inte alls med kommatecken som tusentalsavskiljare. Hoppas att du iaf inte försöker översätta billions till biljoner.

Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Förr i tiden skrev folk så som TS gör. Det rör sig inte om en textrobot utan om en pösmunk med inte mycket för sig annat än att författa inlägg på debattsajter:
Ett annat återkommande problem är beroendet av myter och felaktig information. Det hävdas till exempel ofta att det inte finns några randomiserade kontrollerade vaccinstudier (RCT) där kontrollgruppen får ”äkta placebo” i den benämningen att placebo utgörs av saltlösning och inte av jämförelsevaccin eller aktiv placebo. I själva verket finns det flera sådana studier. Till exempel, i Jonas Salks polio-studie från 1954 fick 200,745 barn polio-vaccin, medan 201,229 barn fick en saltlösning. Dessutom observerades över en miljon barn som kontrollgrupp. På liknande sätt genomförde Hilleman et al. 1968 en studie där de jämförde fyra mässlingsvaccin mot en saltlösningsgrupp.
Texten innehåller flagranta misstag som ingen textrobot begår. Hårda blanksteg är svenskans tusentalsavgränsare inte kommatecken. Här får TS skämmas - trots årtionden som verksam jurist kände han inte till denna basa skrivregel. Att skylla på ordbehandlaren hjälper icke!
Inte så snällt formulerat, men du har nog rätt i att misstagen är högst mänskliga. Och ja, som pensionär har han nog en del tid över.

Inser folk här att TS nog faktiskt är minst 75 bast och har skrivit långa juridiska texter i hela sitt liv, varav en ansenlig mängd på skrivmaskin? Konstigt att han inte skriver på samma sätt som varenda snorunge på Flashback? Inte så.

---
Till modsen: asså fan, skärp er.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-02-12 kl. 22:44.
Citera
2026-02-12, 23:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Det du beskriver ovan har i praktiken ingen bäring på vare sig den aktuella debatten eller den tråd som föranledde administrationens ingripande, men frågan är intressant ur en helt annan aspekt

Det är den godtyckliga inkonsekvensen som är problematisk—inte någon påstådd AI-problematik. När regelverk tillämpas godtyckligt och transparens saknas uppstår en situation som inger berättigad oro, särskilt när det gäller forumets trovärdighet och förmåga till konsekvent administration.

Vad saken i själva verket gäller är betydligt mer principiellt. I den aktuella tråden tolereras upprepade och uppenbara regelöverträdelser utan åtgärd. Att ha fel är i sig ingen orsak till åtgärd, men desto värre är att inlägg som på ett sakligt och hövligt sätt redogör för faktiska omständigheter och relevanta rättsliga förutsättningar avlägsnas. Någon motivering har inte presenterats, annat än vaga hänvisningar till vad ”andra användare tycker”—en grund som framstår som synnerligen olämplig.

Därtill är detta knappast ett isolerat fall. Det finns flera exempel på trådar där felaktigheter och direkta osanningar tillåts stå kvar, medan den som påtalar bristerna snabbt möts av affektiva reaktioner och anklagelser som gränsar till ren oförskämdhet—något vi ser upprepade prov på inte minst i den här tråden. Ett sådant klimat främjar varken saklighet eller kvalitet i diskussionen.

En manipulerad video skulle naturligtvis kunna komplicera bedömningen av de faktiska omständigheterna. I det här fallet är dock frågan inte att underlaget är osäkert eller tvivelaktigt, utan att observerbara omständigheter—trots sin tydlighet—av någon anledning förnekas.

Det är naturligtvis möjligt att frågan om AI-genererat material i framtiden kan bli föremål för seriös prövning. Men det är svårt att inte notera ironin i att just de som mest högljutt varnar för manipulation och ”AI” samtidigt själva ägnar sig åt selektiv tolkning, omformulering av händelseförlopp och i vissa fall rent osanna påståenden—såsom att Pretti skulle ha varit fasthållen, avväpnad och under full kontroll vid tidpunkten för skottlossningen.

Det som förefaller utlösa störst upprördhet är dock inte oklara fakta, utan att någon över huvud taget påpekar att observerbara omständigheter sätter gränser för hur långt spekulativ fantasi rimligen kan drivas. När vissa i det läget väljer att tillskriva ”AI” ansvar för sina egna sakliga och retoriska brister framstår det mindre som kritik och mer som en bekväm reträtt—ett sätt att undvika konfrontation med de egna argumentens svagheter. Det verkligt anmärkningsvärda är kanske inte att strategin används, utan att det sker så öppet och med sådan brist på självinsikt att det blir närmast blir rörande.
Jag tycker visst att min observation träffar huvudet på spiken i denna tråd. AI tar över allt mer på nätet och vi är många som redan är sjukt trötta på det. En film på yotube om katter kan vara skitrolig tills man inser eller iaf starkt misstänker att det är AI slop. Så vi skärper våra sinnen i rent självförsvar för att slippa fler minor, och snart ser vi AI-spöken mitt på ljusan dag, även där det bara finns verkliga människor -- och roliga katter. Det är det som drabbar dig här.

(Till alla AI-jagande genier: I text och formelredigeringsverktyget LaTeX skriver man dubbelminus -- för skapa ett lagom långt solitt streck i en text.)

Men egentligen går ju ingen säker. Man kan ju prompta en AI med vad som helst.
"Skriv ett antivaxx-inlägg som om du hade hoppat av skolan i mellanstadiet"
"Skriv ett inlägg där du anklagar den som har skrivit den här texten för att vara en llm, utifrån felaktig användning av skijetecken"
"Skriv ett annat inlägg där du argumenterar emot det förra"
Osv, osv.

INGEN går säker.
Citera
2026-02-13, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Är ju iaf väldigt bekvämt att bara avfärda folk som troll och llm om man inte orkar argumentera mot deras uppfattningar.
(FB) Klagomål på raderade inlägg

Väldigt bekvämt att bara avfärda argument när man är ett troll.
Citera
2026-02-13, 09:43
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
(FB) Klagomål på raderade inlägg

Väldigt bekvämt att bara avfärda argument när man är ett troll.
Om du kallar alla mina bidrag i tråden (help yourself) för trolleri behöver du nog uppdatera din ordlista. Fattar du öht att andra kan tycka eller skriva på andra sätt än du utan att vara troll eller llms?
Citera
2026-02-13, 10:42
Medlem
Citat:
Jag tycker visst att min observation träffar huvudet på spiken i denna tråd. AI tar över allt mer på nätet och vi är många som redan är sjukt trötta på det. En film på yotube om katter kan vara skitrolig tills man inser eller iaf starkt misstänker att det är AI slop. Så vi skärper våra sinnen i rent självförsvar för att slippa fler minor, och snart ser vi AI-spöken mitt på ljusan dag, även där det bara finns verkliga människor -- och roliga katter. Det är det som drabbar dig här.

(Till alla AI-jagande genier: I text och formelredigeringsverktyget LaTeX skriver man dubbelminus -- för skapa ett lagom långt solitt streck i en text.)

Men egentligen går ju ingen säker. Man kan ju prompta en AI med vad som helst.
"Skriv ett antivaxx-inlägg som om du hade hoppat av skolan i mellanstadiet"
"Skriv ett inlägg där du anklagar den som har skrivit den här texten för att vara en llm, utifrån felaktig användning av skijetecken"
"Skriv ett annat inlägg där du argumenterar emot det förra"
Osv, osv.

INGEN går säker.
Ursprunget till en korrekt uppgift är irrelevant för sakfrågan. Det centrala är huruvida uppgiften kan verifieras mot observerbara faktiska omständigheter. Om underlaget manipuleras uppstår naturligtvis en mer komplex situation, men det har inte skett i det här fallet.

Men att reflexmässigt ropa ”AI-slop” (vad nu det är) eller ”textrobot” när den egna fantasivärlden hotas är bara ett demonstrativt sätt att undvika sakprövning genom att angripa formen i stället för innehållet.

Det verkligt svårbegripliga är som sagt inte att den strategin används, utan att det sker så öppet—som om bristen på självkännedom vore något att stolt exponera. Än mer bekymmersamt är att administrationen inte tydligt klargör att neutral och sakligt underbyggd argumentation inte är önskvärd, utan i stället tillåter att modereringen i praktiken styrs av användare som med godtyckliga AI-anklagelser får sakligt hållna inlägg att avlägsnas.

Under sådana omständigheter vore en tydlig redogörelse—och i förekommande fall en uppriktig ursäkt—fullt rimlig.
Citera
2026-02-13, 11:02
Medlem
Citat:
Det var inte orden äkta placebo som kritiserades.

Du som är så intelligent kunde alltså inte tyda skriven text.

Nästan som om du vore en textrobot.
Citat:
Som sagt,det är förolämpande och samtidigt otroligt skrattretande att en helt uppenbar textrobot, med en medelmåttig algoritm dessutom, gnäller på riktiga människor.

Om din LLM hade "hållit sig till sakfrågan" så hade den inte hallucinerat om placebo.

Japp... AI är inte så smart som folk tror. Testa att mata in följande fråga i din AI och se vad du får för svar 😁:

Jag vill tvätta min bil och biltvätten ligger bara 50 meter från mitt hem, tycker du att jag ska ta mig dit till fots eller med bil?

AI'n kommer förmodligen vara PK och tycka att du ska rädda miljön genom att promenera till biltvätten och lämna bilen hemma. Det har flera olika AI jag frågat föreslagit! 😂

Det är därför AI:n som TS använder sig av inte förstod vad jag skrev utan började tjafsa om placebo istället för att diskutera sakfrågan.

Men om folk vill käbbla med en AI via ett flashback-troll så får de väl göra det. 🤡
Citera
2026-02-13, 11:49
Medlem
Citat:
Om du kallar alla mina bidrag i tråden (help yourself) för trolleri behöver du nog uppdatera din ordlista. Fattar du öht att andra kan tycka eller skriva på andra sätt än du utan att vara troll eller llms?
Dina "bidrag" i tråden: https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=539607&threadid=3717 498

Alla går ut på att främja en bot.

Denna är komisk: "Inser folk här att TS nog faktiskt är minst 75 bast och har skrivit långa juridiska texter i hela sitt liv, varav en ansenlig mängd på skrivmaskin?"
Citera
2026-02-13, 12:59
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Dina "bidrag" i tråden: https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=539607&threadid=3717 498

Alla går ut på att främja en bot.

Denna är komisk: "Inser folk här att TS nog faktiskt är minst 75 bast och har skrivit långa juridiska texter i hela sitt liv, varav en ansenlig mängd på skrivmaskin?"
Är du en bot? Tror du att det inte går att prompta en AI så att den skriver och argumenterar som du? Modsen borde kanske ta bort dina inlägg?
Citera
2026-02-13, 14:24
Medlem
Citat:
Är du en bot? Tror du att det inte går att prompta en AI så att den skriver och argumenterar som du? Modsen borde kanske ta bort dina inlägg?
Anmäl bara.
Citera
2026-02-13, 14:32
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Japp... AI är inte så smart som folk tror. Testa att mata in följande fråga i din AI och se vad du får för svar 😁:

Jag vill tvätta min bil och biltvätten ligger bara 50 meter från mitt hem, tycker du att jag ska ta mig dit till fots eller med bil?

AI'n kommer förmodligen vara PK och tycka att du ska rädda miljön genom att promenera till biltvätten och lämna bilen hemma. Det har flera olika AI jag frågat föreslagit! 😂

Det är därför AI:n som TS använder sig av inte förstod vad jag skrev utan började tjafsa om placebo istället för att diskutera sakfrågan.

Men om folk vill käbbla med en AI via ett flashback-troll så får de väl göra det. 🤡
Japp, varje miss i läsförståelsen bevisar ju förstås att en AI har skrivit. Riktiga människor förstår ALLTID alla nyanser och missförstår aldrig liknelser och ironier, så är det ju, eller hur!? Banna alla såna!

Men...

Vart tog alla vägen? Hallå?

--
Men tack ändå för dina AI-exempel. Kul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här