Citat:
Ursprungligen postat av
trmg
Den där länken har väl med en helt annan problematik att göra. Att kvinnor som är livrädda för sina fäder, bröder, män osv inte vill anmäla de brott de utsetts för är ju sedan gammalt och just därför som man ändrat lagarna. Förr i tiden kunde ju en misshandlad kvinna öppna dörrren helt blåslagen och säga att inget hade hänt. Och ville en kvinna inte anmäla en våldtäkt så blev det så. Idag (om då inte polisen begår tjänstefel) så funkar det ju inte så.
Våldtäktsmän ska givetvis sättas dit men det får ju inte ske på bekostnad av att oskyldiga döms för våldtäkt. Att beviskraven i Sverige ofta är höga är såklart något som alla brottslingar är glada över men det är ett pris ett rättssamhälle måste vara beredda att betala.