Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Då tycker jag att lagen ska vara klar att det måste finnas ett väldigt klart uttryckt samtycke innan någon sexuell aktivitet utföres. Kanske t.o.m. så långt att man måste fråga. Som det är nu är det inte tydligt vad ett samtycke är enligt lagen och hur den tillämpas.
Jag tog för länge sedan ett exemoel om en chipsskål och blev förlöjligad. Men provar igen med dig.
(nej att äta chios och att ha sex är inte samma sak men det är inte poängen med det hela).
Tänk dig att du är hemma hos en kille på första dejten. Ni ska titta på film. På bordet står det en chipsskål. Du tar ett par chips eftersom du uppfattar det som att skålen står där för att de ska ätas till filmen och killen säger inget, gör inget utan fortsätter att kolla på filmen.
Du tar fler o fler utan någon reaktion från killen.
Efter dejten när han inte hör av sig frågar du om han vill ses igen men han säger nej eftersom han tyckte du var ofin som tog chips av honom utan att fråga.
Jag är helt säker på att du i en sådan situation skulle förvänta dig att killen sade eller gjorde något ifall han verkligen inte ville att du skulle äta chipsen. Jag är helt säker på att du i den situationen skulle tolka hans tystnad och uteblivna fysiska reaktion som att det var OK att du åt av chipsen.
Lite dåligt exempel ja....men låt gå.
Men, jag skulle nog hävda att är man hos en främmande människa och skålen med chips inte bärs in uppenbart för att ingå i filmvisningen, utan typ stod där på bordet innan, så bör man som gäst fråga och inte bara förutsätta att en skål chips är fritt fram.
Samt det vanligaste är att den som är "värd"/ äger chipsen, erbjuder andra detta före, gäster tar för sig.
Traditionella vett och etikett regler för detta är också att ingen äter före värden/ värdparet gör det, om inte värden uppmanar gästerna till att börja.
Och samma med sex, ingen kan bara förutsätta att en annan är intresserad, bara för att X;C eller Y...
utan man bör försäkra sig om att reellt intresse finns innan man tar intiativ. Det är den som tar initiativets ansvar och inte en motparts ansvar att försäkra sig om att någon inte ska göra något sexuellt mot en.
Det är det samtyckeslagen handlar om...var ansvaret för om handlingen sker ska ligga. och det är resultatet av en lång resa...av att söka skylla offret för sexuellt tvång eller våld...
Allt från att offer burit fel kläder, rört sig på fel plats, druckit alkohol, varit på fest, minsann haft sex med någon annan, varit orörlig, passiv, inte gjort motstånd, inte sagt något....etc etc.
Ansvaret för sexuella handlingar ligger alltid hos den som gör handlingen. DEN personen bär ansvaret för att försäkra sig om att motparten är med på noterna.