"En person har hittats död i en bostad i Uppsala. Omständigheter på plats gör att polisen kan inte utesluta brott och har inlett en förundersökning om mord.
– Vi beordras till en adress efter att en person anträffats avliden. På platsen går det inte initialt att utesluta att det begåtts brott, säger Jonas Olsson, presstalesperson polisregion Mitt."
Åklagare Sara Sundström leder utredningen och vill inte gå in på uppgifter om den misstänkte, men hon berättar att det var den misstänkte själv som ringde in till polisen.
Vad kan du säga om den misstänkte och offrets relation?
– De bodde tillsammans, säger Sara Sundström.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-02-13 kl. 10:34.
Stadsdelen består av flerfamiljshus, i stort sett enbart bostadsrätter, samt villor i prisklassen från cirka 6 miljoner kronor och uppåt. Skjutningen den 29 april 2025 ägde rum i en frisörsalong i utkanten av området. Historiskt sett ett lugnt område.
Vilket nummer är det till ambulansen? Bara så jag vet utifall jag någonsin hamnar i en situation där jag befinner mig vid en död människa och inte vill ha dit polisen. 🤦
Som jag tolkade texten så bad han specifikt om polis, men jag kan ha missuppfattat eller så var texten slarvigt skriven.
”Larmet till polisen” kom 01.55 står det. Det skulle kunna vara 112 som beslutar att skicka både ambulans och polis, eller det kan vara ambulanspersonal på plats som ser behov av att polis kommer.