2026-02-13, 11:30
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
”Larmet till polisen” kom 01.55 står det. Det skulle kunna vara 112 som beslutar att skicka både ambulans och polis, eller det kan vara ambulanspersonal på plats som ser behov av att polis kommer.

Jag läste detta ovan, så missförstånd OCH slarvigt skrivet då:

"Åklagare Sara Sundström leder utredningen och vill inte gå in på uppgifter om den misstänkte, men hon berättar att det var den misstänkte själv som ringde in till polisen."
Citera
2026-02-13, 11:31
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaeppdeba
Vilket nummer är det till ambulansen? Bara så jag vet utifall jag någonsin hamnar i en situation där jag befinner mig vid en död människa och inte vill ha dit polisen. 🤦

Det är naturligtvis 112, och så ber man om en ambulans. Eller en polispatrull. Eller räddningstjänsten.
Citera
2026-02-13, 11:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Jag läste detta ovan, så missförstånd OCH slarvigt skrivet då:

"Åklagare Sara Sundström leder utredningen och vill inte gå in på uppgifter om den misstänkte, men hon berättar att det var den misstänkte själv som ringde in till polisen."

Jag vet inte om du ska tolka det så bokstavligt. En stressad journalist ska skriva ihop en artikel. Dialogen kan sett ut typ så här:

TV4: Vem var det som ringde polisen?

Åklagaren: Det var den misstänkte själv, som ringde 112.
Citera
2026-02-13, 11:35
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag vet inte om du ska tolka det så bokstavligt. En stressad journalist ska skriva ihop en artikel. Dialogen kan sett ut typ så här:

TV4: Vem var det som ringde polisen?

Åklagaren: Det var den misstänkte själv, som ringde 112.

Precis, missförstånd av mig och slarvigt skrivet. Du har såklart rätt

Men OnT, någon som vet något om ev. adress?
Citera
2026-02-13, 11:49
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis 112, och så ber man om en ambulans. Eller en polispatrull. Eller räddningstjänsten.

Vad tror du personen på 112 gör när du ber om en ambulans? Bara skickar en utan vidare frågor, eller utrönar lite varför du behöver en ambulans?

Finns en miljon svar som den som ringde in kan ge larmoperatören som gör att polis även tillkallas. Och skulle det vara så att det inte bedömdes att det fanns behov för stöd av polis så tillkallade Ambulanspersonal polisen vid ankomsten.

Min vilda gissning är att inringaren antingen uppgav blod, ålder på offret som inte skriker plötsligt död i sängen eller har ett känt efternamn.
Citera
2026-02-13, 11:51
Medlem
Citat:

Man ber inte om ett jävla skit. Man ringer och förklarar vad som hänt så får 112 besluta vad de ska skicka.
Citera
2026-02-13, 11:52
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaeppdeba
Vad tror du personen på 112 gör när du ber om en ambulans? Bara skickar en utan vidare frågor, eller utrönar lite varför du behöver en ambulans?

Finns en miljon svar som den som ringde in kan ge larmoperatören som gör att polis även tillkallas. Och skulle det vara så att det inte bedömdes att det fanns behov för stöd av polis så tillkallade Ambulanspersonal polisen vid ankomsten.

Min vilda gissning är att inringaren antingen uppgav blod, ålder på offret som inte skriker plötsligt död i sängen eller har ett känt efternamn.

Det är liksom lite skillnad på "hej, jag har mördat min fru" och "hej, min fru har brutit benet". Polis behöver ju inte åka med på varenda utryckning. Men nog med OT nu.
Citera
2026-02-13, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Man ber inte om ett jävla skit. Man ringer och förklarar vad som hänt så får 112 besluta vad de ska skicka.

-Vad har inträffat? - verkar vara standardsvar när någon ringer 112. Lyssnade på sådant larmsamtal i rättegång nyligen. Inringaren hittat kropp liggande ute i terrängen. Ett antal frågor ledde till att larm-centralen skickade polis. Ambulans hade varit onödigt när kroppen var "stendöd."
Citera
2026-02-13, 13:45
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
-Vad har inträffat? - verkar vara standardsvar när någon ringer 112. Lyssnade på sådant larmsamtal i rättegång nyligen. Inringaren hittat kropp liggande ute i terrängen. Ett antal frågor ledde till att larm-centralen skickade polis. Ambulans hade varit onödigt när kroppen var "stendöd."

Precis så. Det funkar likadant åt andra hållet, en kompis till mig försökte ta livet av sig med Theralen. Jag ringde 112, de frågade precis som du skriver "vad har inträffat". Jag sa "skicka en ambulans, min kompis har försökt ta livet av sig med Theralen. Hon andas, men jag får inte liv i henne". Det kom en ambulans, ingen polis. Theralen är inte dödligt, men det visste varken hon eller jag, haha

Men det här är Flashback, här är folk så autistiska att de inte kan tolka nyanser i det man skriver.

OnT: Fortfarande ingen som sett nåt i området? Det är ju ingen liten byhåla det handlar om, nån i området måste väl ändå hänga på Flashback?
Citera
2026-02-13, 16:38
Medlem
Tydligen inte. Men Fålhagen kan vara ett rätt stort område, det råder ju delade meningar om vad som hör dit och inte. Och hela huset har väl inte spärrats av, så kanske inte så synligt att polisen är där.

Är filmen SVT lagt ut på avspärrningen från den verkliga brottsplatsen är det ju ivf en lägenhet och inte i de gamla delarna från början på förra seklet

Men hur som låter det ju som en familjegrej och inget som är/var ett hot mot omgivningen.
Citera
2026-02-13, 16:46
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Tydligen inte. Men Fålhagen kan vara ett rätt stort område, det råder ju delade meningar om vad som hör dit och inte. Och hela huset har väl inte spärrats av, så kanske inte så synligt att polisen är där.

Är filmen SVT lagt ut på avspärrningen från den verkliga brottsplatsen är det ju ivf en lägenhet och inte i de gamla delarna från början på förra seklet

Men hur som låter det ju som en familjegrej och inget som är/var ett hot mot omgivningen.

Det har du rätt i. Är nog bäst låta det vara.
Citera
2026-02-13, 17:48
Medlem
Menade det inte som nån tillrättavisning! Jag är också nyfiken och vill veta. Menade bara att man behöver nog inte oroa sig för att röra sig i området. Det kommer inte att börja skjutas och kastas bomber. 😉

Vad vanligt det verkar ha blivit att folk slår ihäl varandra sådär förresten. T.o.m. åldringar. Har det inte varit flera såna fall på sistone?
Senast redigerad av filifjonken 2026-02-13 kl. 18:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in