2026-02-13, 06:25
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
Dagens bästa ursäkt för att vara lat. Jag har inte råd åka på Arbetsförmedlingen 😂😂
du kan skratta, det är mindre kul med 20 spänn i plånboken och man väljer mellan att spendera de 20 kronorna på mat eller att ta sig till arbetsförmedlingen. Jag har gjort det valet själv och det är inte kul, du kan skratta åt det hur mycket du vill men du ska fan aldrig komma och säga hur vi ska leva. Vi försöker minst lika mycket, att du är privilegiad är kul för dig men du är inte mer värd för att du har er pengar.

Du känner säkert inte till det naturligtvis då du bara vill håna men AF betalar inte ut en krona, det är försäkringskassan som betalar men då måste du först jobba i arbetsförmedlingens regi och sedan rapportera de dagarna månaden efter. Hur ska man överleva första månaden? Du kanske ser det som en liten grej men vi som inte har pengar ser det som ett enormt steg,
Senast redigerad av needAlife 2026-02-13 kl. 06:28.
Citera
2026-02-13, 06:31
Medlem
Germanofils avatar
Jag tror att en stor del av problemet är att många ungdomars belöningssystem är helt uppfuckat. Som barn fick de ofta beröm av sina föräldrar för minsta lilla de gjorde, typ att ställa sin smutsiga tallrik i diskmaskinen. Sen blev det sociala medier och datorspel där man når "framgång" genom att klicka och posta lite bilder.

När denna generation sedan i vuxenlivet ska knega 40 timmar i veckan och knappt få ett tack av sin förman känner de sig deprimerade, speciellt när lönen inte räcker till att finansiera ett liv såsom det levs av influencers.
Citera
2026-02-13, 06:33
Medlem
colibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
du kan skratta, det är mindre kul med 20 spänn i plånboken och man väljer mellan att spendera de 20 kronorna på mat eller att ta sig till arbetsförmedlingen. Jag har gjort det valet själv och det är inte kul, du kan skratta åt det hur mycket du vill men du ska fan aldrig komma och säga hur vi ska leva. Vi försöker minst lika mycket, att du är privilegiad är kul för dig men du är inte mer värd för att du har er pengar.

Du känner säkert inte till det naturligtvis då du bara vill håna men AF betalar inte ut en krona, det är försäkringskassan som betalar men då måste du först jobba i arbetsförmedlingens regi och sedan rapportera de dagarna månaden efter. Hur ska man överleva första månaden? Du kanske ser det som en liten grej men vi som inte har pengar ser det som ett enormt steg,

Det är ju ett lätt problem att lösa. Skaffa dig ett jobb ☝️
Citera
2026-02-13, 06:38
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Det är ju ett lätt problem att lösa. Skaffa dig ett jobb ☝️
Hoppas att du en gång själv får det problemet. Handlar inte om vilja alls. Men är sjukt kul att raljera. Om in vilja hade hjälpt hade jag varit statsminister i morgon men så funkar det inte. Men du kan väl erbjuda mig ett jobb då? mitt PM är öppet om det nu e så enkelt,
Citera
2026-02-13, 07:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Plugga fem år på komvux? Ja lycka till att göra det idag. De kommer skicka ut dig efter ett halvår max. Det är exakt de förutsättningarna som inte finns idag alls. Samma sak med arbetsförmedlingen. Den är helt nedlagd, du får en telefonintervju om två veckor om du har tur. Vi unga vill jobba, vi vill men det finns inget eller så finns inga möjligheter annat än om du kan finansiera saker på egen hand.

90% hade lösts om det fanns ett bra grundfundament att stå på. Vi tror att vi är ett välfärdssamhälle men det ser inte ut så i praktiken. Även om man är arbetssökande måste man utan att det ska vara jobbigt kunna få ett ok uppehälle, annars kommer för mycket ork och energi läggas på det istället för på jobbsöket. De minsta kostnader, även att ta sig till en arbetsintervju exempelvis är pengar man kunde lagt på mat osv. Otroligt många lever med den pressen samtidigt som boomers vältrar sig i sin lyx baserad på att de köpte villa på 90-talet som nu är värd 10x mer. Klart man kan sitta lugnt då.
Nej, häng med nu.
2 år på Komvux för att få komplett avgångsbetyg samt träning inför högskola.
Den gamla gymnasieutbildningen gick inte komplettera då det saknades en hel del inför att genomföra högskoleutbildning.
3 år på högskola till teknisk examen.
Ja jag var slarvig när jag var yngre och borde pluggat bättre då.
Ja det gick jättebra men rätt tufft att studera i vuxen ålder och dessutom med vetskapen att halvbra betyg inte räcker om man ska få jobb efter utbildningen.
Jag hade nytt jobb 4 månader före jag tog examen.
De vill jag skulle börja omgående men jag hade studier kvar vilket blev 2 dagar arbete + 5 dagar för studier, alltså inklusive lördagar och söndagar.
Med familj och behov av att blir klar på de 3 åren som högskolan var så håller man inte på och slarvar med omtenta mm.
Därefter karriär till de jobben jag drömde om.

Hänger du med nu?
Citera
2026-02-13, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jag tror att en stor del av problemet är att många ungdomars belöningssystem är helt uppfuckat. Som barn fick de ofta beröm av sina föräldrar för minsta lilla de gjorde, typ att ställa sin smutsiga tallrik i diskmaskinen. Sen blev det sociala medier och datorspel där man når "framgång" genom att klicka och posta lite bilder.

När denna generation sedan i vuxenlivet ska knega 40 timmar i veckan och knappt få ett tack av sin förman känner de sig deprimerade, speciellt när lönen inte räcker till att finansiera ett liv såsom det levs av influencers.

Ja, det är ytterligare ett av alla misstag (?) som makthavarna gjort under de senaste årtiondena.

Man hör ju skräckhistorier om fotbollsklubbar som inte räknar hur många mål som görs och där alla matcher bedöms som oavgjorda.
Eller lärare som inte rättar stavfel.

Det är som om man medvetet går in för att skapa svaga och inkompetenta samhällsmedborgare.
Eller snarare: Man vill inte att de blir samhällsmedborgare. Man vill forma dem till en "dum massa" i stället.

Som tur är så är de flesta människor bättre än så. Och därav den så kallade "högervågen" bland unga som slår tillbaka mot detta.
Citera
2026-02-13, 07:28
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej, häng med nu.
2 år på Komvux för att få komplett avgångsbetyg samt träning inför högskola.
Den gamla gymnasieutbildningen gick inte komplettera då det saknades en hel del inför att genomföra högskoleutbildning.
3 år på högskola till teknisk examen.
Ja jag var slarvig när jag var yngre och borde pluggat bättre då.
Ja det gick jättebra men rätt tufft att studera i vuxen ålder och dessutom med vetskapen att halvbra betyg inte räcker om man ska få jobb efter utbildningen.
Jag hade nytt jobb 4 månader före jag tog examen.
De vill jag skulle börja omgående men jag hade studier kvar vilket blev 2 dagar arbete + 5 dagar för studier, alltså inklusive lördagar och söndagar.
Med familj och behov av att blir klar på de 3 åren som högskolan var så håller man inte på och slarvar med omtenta mm.
Därefter karriär till de jobben jag drömde om.

Hänger du med nu?
Ja det jag utläser är att du hade sjukt flyt som vi idag inte kan göra. Du snackar om att läsa in gymnasiet. Haha, va? Idag måste du ha det och många många fler timmar. Problemet är att alla boomers tror att arbetsmarknaden ser ut som 1990 där man bara kunde slappa. Så ser det inte ut alls och nästan alla av oss vill ha ett jobb, Du kan väl skicka ett jobberbjudande då om det är så lätt att fixa?
Citera
2026-02-13, 07:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Är andragenerationens och tredjegenerationens invandrare också med i denna statistk?? Kan du visa mig källa är du snäll på detta jag efterfrågar??
Det finns i dokument från SCB
Sök i dokumentet efter utrikes. Källa längre ned .

"Bland utrikes födda kvinnor uppgick arbetslöshetstalet till 15,6 procent och bland utrikes födda män var andelen arbetslösa 13,1 procent. "

Påstår man att majoriteten av invandrare är arbetslösa så ljuger man.
Det var det jag kommenterade. Alltså invandrare.
Gå inte på källor som är fientliga till invandrare.
Det finns många bra invandrare men även en hel del dålig vilka de dåliga borde utvisas. (min åsikt)

Är man född i Sverige kallas man inte invandrare.
Vad anser du om alla svenskar, ja alltså de som sedan fler generationer kommer från Sverige men inte kan eller vill skaffa sig ett arbete och klagar på att bidragen är för små?

Källan
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/utbud-av-arbetskraft/arbetskraftsundersokningarna-aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-fjarde-kvartalet-2024/
Citera
2026-02-13, 07:29
Medlem
colibris avatar
Citat:
Hoppas att du en gång själv får det problemet. Handlar inte om vilja alls. Men är sjukt kul att raljera. Om in vilja hade hjälpt hade jag varit statsminister i morgon men så funkar det inte. Men du kan väl erbjuda mig ett jobb då? mitt PM är öppet om det nu e så enkelt,

Om det inte handlar om vilja. Vad handlar det då om. Är det något annat fel på dig?

PS!
Man blir inte bjuden på jobb. Man tar jobb.
Citera
2026-02-13, 07:34
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Om det inte handlar om vilja. Vad handlar det då om. Är det något annat fel på dig?

PS!
Man blir inte bjuden på jobb. Man tar jobb.
Läser du inte vad jag skriver? Jag tar ett jobb i morgon om du erbjuder. Det är inte så enkelt tyvärr. Lätt att säga att man "tar jobb". Jo säkert enkelt för vissa men vi andra då? Då kan ni ju inte gnälla om ni inte ger oss chansen ens.

Nej det är det som är grejen, mig är det inget fel på. Har 1,7 på högskoleprovet men har en lucka nu i mitt CV, men skicka ett jobb åt mig. Är inte så att jag inte vill jobba, tvärtom.
Senast redigerad av needAlife 2026-02-13 kl. 07:37.
Citera
2026-02-13, 07:37
Medlem
Kosmos.s avatar
Vi har ju rätt så snällt pensionssystem(relativt sett) i Sverige. Kombinerat med att dessa boomers kunnat spara mer under sin livstid och även många av dem göra bostadskarriär. Då har man det rätt bra. Få unga har samma möjlighet idag.

Lägg till att boomers inte befinner sig på sociala medier(på samma sätt) eller är kroniskt online som ungdomar idag.
Citera
2026-02-13, 07:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ja det jag utläser är att du hade sjukt flyt som vi idag inte kan göra. Du snackar om att läsa in gymnasiet. Haha, va? Idag måste du ha det och många många fler timmar. Problemet är att alla boomers tror att arbetsmarknaden ser ut som 1990 där man bara kunde slappa. Så ser det inte ut alls och nästan alla av oss vill ha ett jobb, Du kan väl skicka ett jobberbjudande då om det är så lätt att fixa?
Nej, redan då jag gjorde det så hade de ändrat till vansinnigt många timmar för att få avgångsbetyg.
Jag fick plocka ämnen från både naturvetenskaplig och tekniska inriktning.
Du kan stoppa upp dit tjat om Boomers där solen aldrig lyser.

Tiden på Komvux var ett helvete och hela veckan gick åt för plugga. 7-8 ämnen parallellt. När jag började på högskolan blev det så lugnt att jag kunde extraknäcka vid sidan av studierna.

Jo jag har anställt en hel del men har nu slutat jobba så jag kan inte hjälpa dig med något jobb.
Jag tyckte 69 år fick räcka och är nu lycklig pensionär.

Att jag började plugga i vuxen ålder var just för att inte hamna i den situation du verkar vara.
Det gäller att göra sig attraktiv på arbetsmarknaden annars blir det tufft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in