2026-02-12, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Hade jag gjort om jag inte var sjuk.

När jag var ung ville jag också utbilda mig men min mor hade slängt ut mig om jag gjorde det.

Vi bodde exakt sju minuters promenad från en högskola jag tänkte läsa upp mina betyg i men det ville inte min mamma för det var hennes hus och hon ville inte ha mig i hennes hus längre.
Är du sjuk och arbetsoförmögen så är det en annan sak.

Vadå "morsan hade slängt ut mig", herregud.

Jag själv är född i ett fattigt arbetarhem När jag blev runt 20 år fick jag en rejäl kris, jag vill inte leva det här slitlivet längre. Jag hade jobbat några år i byggsvängen. Att jobba till pensionen med slavjobbet gav mig en rejäl ångest, slösa bort sitt liv som slav.
Litteraturen och alla författares tröst gav mig mod att ändra riktning i livet.
Nu slängde inte "morsan ut mej" inte farsan heller men var ett avgörande moment där jag sökte okända stigar vidare. Otroligt befriande, äntligen fri! Som det står på den grekiska författaren Nikos Kazantzakis gravsten,
Jag hoppas ingenting
Jag fruktar ingeting
Jag är fri

Vet inte varför jag skrev allt detta.
Citera
2026-02-12, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Gratis i teorin men det kostar att ens åka till där de utbildar. Man ska kunna överleva och äta sig mätt under tiden.
Haha, med sådana problem förstår jag varför dagens ungdomar är curlade.
Citera
2026-02-12, 23:55
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Ok, under mitt första år hade jag en lön 30 kr i timmen, det var ungefär vad ett paket cigaretter kostade då.
Ja fick lön under utbildningen men den var skit jämfört med vad gubbarna fick. Och jag fick jobba för den lönen inte så att jag satt på skolbänken en endaste minut.

Läste för en tid sedan när det var brist på lokförare, betald utbildning under 9 månader, lönen efter utbildning 33k i månaden, vet inget om OB -tillägg osv kan tänka mig att nykläckta fick göra sina hundår med godståg på nätterna.
Men ändå, tror det här var ett par år sen när jag snubblade över artikeln, det var samma gapande då "finns inga jobb", tänkte va fan varför tar ni inte ett lokförarjobb. Bra deg direkt.

Vilka är det som anklagar boomers och jämt skyller ifrån sig? Alltid andras fel.
Jag är övertygad om att det finns en hel del jobb men det gäller att utbilda, förkovra sig istället för att sitta i mammas källare och spela tv-spel.

För 30 år sedan eller vilken tid du nu refererar till i din farbror joakim-historia så fanns en grundläggande framtidstro inbyggd i systemet: om du tog ett jobb, slet, höll dig skötsam och "gjorde rätt", så fanns en realistisk väg till bostad, trygghet och ett bättre liv för en stor del av de som växte upp, därför blev (och är) boomers "slavar i systemet" självmant eftersom systemet faktiskt gav någonting, med andra ord - det fungerade. idag är det många som inte ens ser den vägen, det är inte bara 'kenta och stoffe' på plattan vi pratar om här utan det är en ansenlig andel av en hel generation som förstår att de inte kommer göra 'sina hundår' utan att hela livet är ett enda hundår.
Citera
2026-02-13, 00:13
Medlem
Addhocs avatar
Unga söker efter att livet ska vara meningsfullt, utvecklande och leda till självförverkligande. De tänker att de ska resa och upptäcka världen, att de inte ska vara beroende av att knega och sedan bara steka falukorv efter de kommit hem från jobbet.
De ska ha roligt tänker de.

När livet inte erbjuder så mycket mer än att arbeta och sedan äta makaroner och korv till kvällsmat så får de ångest och tycker att deras liv är kasst.
De jämför sig med influencers och andra kändisar som de upplever har meningsfulla och utvecklande liv. Kontrasten är enorm..

Äldre människor reflekterade inte över sånt när de var yngre. De började jobba, skaffade sig ett radhus och familj och så fortsatte de så. De sparade och åkte till Kanarieöarna varje år och var nöjda med det.
”Självförverkligande” fanns inte på kartan och en strävan efter mer var inte särskilt aktuellt.
Klart att de mådde och mår bättre tänker jag.
Citera
2026-02-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
För 30 år sedan eller vilken tid du nu refererar till i din farbror joakim-historia så fanns en grundläggande framtidstro inbyggd i systemet: om du tog ett jobb, slet, höll dig skötsam och "gjorde rätt", så fanns en realistisk väg till bostad, trygghet och ett bättre liv för en stor del av de som växte upp, därför blev (och är) boomers "slavar i systemet" självmant eftersom systemet faktiskt gav någonting, med andra ord - det fungerade. idag är det många som inte ens ser den vägen, det är inte bara 'kenta och stoffe' på plattan vi pratar om här utan det är en ansenlig andel av en hel generation som förstår att de inte kommer göra 'sina hundår' utan att hela livet är ett enda hundår.
Jo jag kan förstå det att för ungdomar idag är det annorlunda.
Men jag reagerade på att så många skyller sina egna liv på oss äldre som om det fanns en kista full med guldmynt färdig för oss och vi bara tog för oss och lämnade inget över till nästa generation.
Varje generation måste fylla sin egen kista. Vi hade turen att det var Sveriges gyllene år men det var definitivt inga stekta sparvar som flög i munnen på oss. Min egen erfarenhet var tungt slit.
Sen dessa konstiga beskyllningar att boomers köpte billigt sin kåk som nu är tiodubbelt värda. Är väl inte boomers som har trissat upp dessa priser utan det är efterkommande generationers "fel".
Citera
2026-02-13, 00:20
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Haha, med sådana problem förstår jag varför dagens ungdomar är curlade.
Skojar du? Då har du aldrig själv levt med 20 spänn och inte ha råd att ens åka med bussen. Hur ska jag då ta mig till arbetsförmedlingen? Detta är det inga som nästan fattar men det är EXAKT där problemet ligger. Det är svårt att ens ta de chanser som finns för att man inte har råd. Jag har varit där, jag vet exakt vilka svårigheter det innebär.
Citera
2026-02-13, 00:23
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Bra beskrivet.
Jag skulle vara glad om jag ens fick äta en pizza mer än en gång per år för att jag faktiskt hade råd och inte behövde låna från min mamma. Jag äter inte flera dagar i veckan för att spara. Ni tror att vi lever lyxliv men en random i somalia har det bättre än jag.
Citera
2026-02-13, 00:33
Medlem
cerns avatar
Mobilberoende med sociala-medier, AI-slops och TikTok formar dagens generation.
De blir självklart Anti och mera låsta på att jaga dopamin än att faktiskt jobba mera. Allt blir dyrare också så det blir mere inbjudande att lägga locket på bara.

Självklart levde de äldre bättre eftersom allt var mera BASIC på deras tid. Nu har alla hela världen i bakfickan för att konstant fly ifrån en verklighet där priser ökar kraftigt och räkningarna blir saftigare.
Citera
2026-02-13, 01:17
Medlem
Citat:
Är du sjuk och arbetsoförmögen så är det en annan sak.

Vadå "morsan hade slängt ut mig", herregud.

Jag själv är född i ett fattigt arbetarhem När jag blev runt 20 år fick jag en rejäl kris, jag vill inte leva det här slitlivet längre. Jag hade jobbat några år i byggsvängen. Att jobba till pensionen med slavjobbet gav mig en rejäl ångest, slösa bort sitt liv som slav.
Litteraturen och alla författares tröst gav mig mod att ändra riktning i livet.
Nu slängde inte "morsan ut mej" inte farsan heller men var ett avgörande moment där jag sökte okända stigar vidare. Otroligt befriande, äntligen fri! Som det står på den grekiska författaren Nikos Kazantzakis gravsten,
Jag hoppas ingenting
Jag fruktar ingeting
Jag är fri

Vet inte varför jag skrev allt detta.

Jag ville inte leva skitlivet jag levde när jag var 11 och övervägde att ta mitt liv vid 13.
Men som de flesta gör förr eller senare flyttade jag hemifrån och det var otroligt befriande.

Den lyckligaste tiden i mitt liv var när jag hade en fast anställning. Jag såg och vågade hoppas att jag hade en framtid och kunna försörja en familj. Den tiden varade dock bara i 2 år. 2 år var tiden jag fick lova att inte skaffa barn för att få anställningen.

Men till ontopic så förstår jag inte vad min utbildning har med situationen som landet är i att göra? Typ, bara jag utbildade mig till lokförare skulle skjutningarna och sprängningarna sluta? Framtiden för unga ljusna?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-02-13 kl. 01:25.
Citera
2026-02-13, 01:19
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
2024 var det 19,3% av invandrare som var arbetslösa. Knappast majoriteten som du påstår.
Var har du hittat att 70% inte har skäl för att uppehålla sig i Sverige? Fakta?
Du ska inte gå på allt som skrivs på sidor som försöker hitta på saker.

Nej jag gillar inte att det finns folk oavsett var de kommer ifrån som kan arbeta men inte gör det.
Och jag gillar heller inte att det finns invandrare som begår brott. Det är för jävligt. Skicka hem dem omgående.
Det finns gott om invandrare som är bra.

Att läsa sådant skit som inte stämmer gör enbart att folk mår sämre och det kanske är en av orsakerna att yngre mår dåligt och vi äldre är kritiska till vad vi matas med för påhittad fakta.
Är andragenerationens och tredjegenerationens invandrare också med i denna statistk?? Kan du visa mig källa är du snäll på detta jag efterfrågar??
Citera
2026-02-13, 04:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Men nu pratar du ju 1800-tal, i dag behöver man inget arv för att skapa sig ett bra liv. Man utbildar sig, skaffar ett jobb och sen rullar det på.
Låter tragiskt och desperat att ständigt behöva jaga välstånd om man redan har allt man behöver ifrån grunden, en manual till psykisk ohälsa,
Citera
2026-02-13, 06:13
Medlem
colibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Skojar du? Då har du aldrig själv levt med 20 spänn och inte ha råd att ens åka med bussen. Hur ska jag då ta mig till arbetsförmedlingen? Detta är det inga som nästan fattar men det är EXAKT där problemet ligger. Det är svårt att ens ta de chanser som finns för att man inte har råd. Jag har varit där, jag vet exakt vilka svårigheter det innebär.

Dagens bästa ursäkt för att vara lat. Jag har inte råd åka på Arbetsförmedlingen 😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in