Citat:
Ursprungligen postat av
needAlife
Plugga fem år på komvux? Ja lycka till att göra det idag. De kommer skicka ut dig efter ett halvår max. Det är exakt de förutsättningarna som inte finns idag alls. Samma sak med arbetsförmedlingen. Den är helt nedlagd, du får en telefonintervju om två veckor om du har tur. Vi unga vill jobba, vi vill men det finns inget eller så finns inga möjligheter annat än om du kan finansiera saker på egen hand.
90% hade lösts om det fanns ett bra grundfundament att stå på. Vi tror att vi är ett välfärdssamhälle men det ser inte ut så i praktiken. Även om man är arbetssökande måste man utan att det ska vara jobbigt kunna få ett ok uppehälle, annars kommer för mycket ork och energi läggas på det istället för på jobbsöket. De minsta kostnader, även att ta sig till en arbetsintervju exempelvis är pengar man kunde lagt på mat osv. Otroligt många lever med den pressen samtidigt som boomers vältrar sig i sin lyx baserad på att de köpte villa på 90-talet som nu är värd 10x mer. Klart man kan sitta lugnt då.
Nej, häng med nu.
2 år på Komvux för att få komplett avgångsbetyg samt träning inför högskola.
Den gamla gymnasieutbildningen gick inte komplettera då det saknades en hel del inför att genomföra högskoleutbildning.
3 år på högskola till teknisk examen.
Ja jag var slarvig när jag var yngre och borde pluggat bättre då.
Ja det gick jättebra men rätt tufft att studera i vuxen ålder och dessutom med vetskapen att halvbra betyg inte räcker om man ska få jobb efter utbildningen.
Jag hade nytt jobb 4 månader före jag tog examen.
De vill jag skulle börja omgående men jag hade studier kvar vilket blev 2 dagar arbete + 5 dagar för studier, alltså inklusive lördagar och söndagar.
Med familj och behov av att blir klar på de 3 åren som högskolan var så håller man inte på och slarvar med omtenta mm.
Därefter karriär till de jobben jag drömde om.
Hänger du med nu?