2026-02-11, 12:10
Medlem
Det är ju lagom frustrerande att vi aldrig kommer få höra hela sanningen. Självklart är det något som felar rejält, annars hade mamman inte haft så pass liten umgängesrätt.
Citera
2026-02-11, 12:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det är ju uppgifter som kommit från den personal som varit på plats under umgängen , det är personal som observerar och för anteckningar över både det som är positivt och det som är negativt om det inte finns problem och om det behövts ingripande och även över hur barnet reagerat

Det var ju precis det jag skrev. Det är berättelser och personliga upplevelser. Ej fakta! Det är just detta du inte begriper dig på. DU tror att bara för att soc eller någon person på ett utredningshem skrivit något så är det per definition fakta. Så är det inte och är det en viss yrkeskår som har extremt svårt att hålla sig till fakta så är det just socionomer
Citera
2026-02-11, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Ja det ska bli spännande att följa, visar det sig att socialtjänsten gjort fel så ska hon självklart få hjälp att bygga en relation till sin son och få delad vårdnad.

Men som det ser ut just nu verkar det finnas lite problemområden, 2år in och ”bara” lyckas få 3h umgänge är lite knepigt om du frågar mig. Om jag förstod det rätt verkar hon ha regelbundna samtal med någon form av psykolog också.

Tråkigt om hon hoppat på tåget med övriga trotsiga föräldrar. Slippery slope som snarare resulterar i mer begränsningar.
Har de inte gemensam vårdnad redan? Bara det att soc tagit över pappans beslutandemandat.
Citera
2026-02-11, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarmerca
Har de inte gemensam vårdnad redan? Bara det att soc tagit över pappans beslutandemandat.

Mig veterligen finns det inget tingsrättsbeslut på att fadern har tilldelats enskild vårdnad. Båda föräldrarna är således fortfarande vårdnadshavare, bara det att kommunens socialnämnd har genom lag gått in och "tagit över" vårdnaden av den unge och delegerat ansvaret till pappan. Sverige har en liten avighet när det kommer till det här med att föräldrarna fortfarande har vårdnaden, men får inte nyttja den vårdnaden enligt LVU.
Citera
2026-02-11, 13:44
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarmerca

Nej min poäng är att för stunden tar biopappan hand om barnet själv. Malin har 3h/v.

I och med att rätten inte vill använda LVU för att reglera vårdnad verkar det som att det kommer leda till en vårdnadstvist i domstol efter att LVU upphör. Om dom nu inte kan komma överens.
Citera
2026-02-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Mig veterligen finns det inget tingsrättsbeslut på att fadern har tilldelats enskild vårdnad. Båda föräldrarna är således fortfarande vårdnadshavare, bara det att kommunens socialnämnd har genom lag gått in och "tagit över" vårdnaden av den unge och delegerat ansvaret till pappan. Sverige har en liten avighet när det kommer till det här med att föräldrarna fortfarande har vårdnaden, men får inte nyttja den vårdnaden enligt LVU.

Jo. Jag är nog tjatig men detta har enligt mig varit i fel domstol och det borde inte vara två olika domstolsväsenden för samma typ av frågor. Nu får politikerna vakna till!
Citera
2026-02-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det var ju precis det jag skrev. Det är berättelser och personliga upplevelser. Ej fakta! Det är just detta du inte begriper dig på. DU tror att bara för att soc eller någon person på ett utredningshem skrivit något så är det per definition fakta. Så är det inte och är det en viss yrkeskår som har extremt svårt att hålla sig till fakta så är det just socionomer
Samma sak skulle ske med din ide om bevakning i hemmet personal skulle föra anteckningar över hur det går och dessa skulle ligga till grund för mycket och länge det skulle vara personal i hemmet .
Citera
2026-02-11, 14:52
Medlem
Citat:
Så då är inte vad föräldrar säger eller vad deras vittnen heller inte något av vikt eftersom det också är berättelser och personliga upplevelser och inte fakta , inte ens vad barn säger är fakta utan bara berättelser och upplevelser
Citera
2026-02-11, 15:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så då är inte vad föräldrar säger eller vad deras vittnen heller inte något av vikt eftersom det också är berättelser och personliga upplevelser och inte fakta , inte ens vad barn säger är fakta utan bara berättelser och upplevelser

Jo exakt allt är berättelser och det är precis det som är problemet. Berättelser är inte fakta, varken åt det ena eller det andra hållet. Det är just det du inte verkar förstå och bortser ifrån.
Citera
2026-02-11, 15:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Samma sak skulle ske med din ide om bevakning i hemmet personal skulle föra anteckningar över hur det går och dessa skulle ligga till grund för mycket och länge det skulle vara personal i hemmet .

VI ska inte ha socionomer som ska föra anteckningar och ägna sig åt sagoförfattande om föräldrar och deras barn. Jag föreslog monitorering i det egna hemmet där riktiga experter monitorerar föräldrarna på distans i det egna hemmet och det ska även vara flera av varandra oberoende experter som fattar avgörande beslut.

Dagens system är inte rättssäkert, vilket den senaste utredningen kom fram till så tydligt. var på tv senast igår.
Citera
2026-02-11, 15:12
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Jo exakt allt är berättelser och det är precis det som är problemet. Berättelser är inte fakta, varken åt det ena eller det andra hållet. Det är just det du inte verkar förstå och bortser ifrån.

Vilket jävla nonsens Kurt. Den logiken kan man i så fall applicera på precis allt..
Citera
2026-02-11, 16:03
Medlem
Citat:
VI ska inte ha socionomer som ska föra anteckningar och ägna sig åt sagoförfattande om föräldrar och deras barn. Jag föreslog monitorering i det egna hemmet där riktiga experter monitorerar föräldrarna på distans i det egna hemmet och det ska även vara flera av varandra oberoende experter som fattar avgörande beslut.

Dagens system är inte rättssäkert, vilket den senaste utredningen kom fram till så tydligt. var på tv senast igår.
Du vet att det du kallar riktiga experter också skulle berätta vad de ser och hör i sina monitorer och sedan ge tolkningar precis som tex psykologer gör vid patientbesök
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in