2026-02-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Hon är upprörd och vägrar lämna ifrån sig sonen till personal som hon vet har befogenhet att ta hennes barn och aldrig lämna tillbaka det?
Hur är det konstigt?

Är det avvikande att ett nyfött barn sover oroligt? Tänk om barnet haft kolik, hade det också kunnat härledas till mammans bristande föräldraförmåga?

Jag är fortfarande väldigt intresserad av att veta varifrån du fått den här informationen, speciellt med tanke på att du nyss skrev att du inte visste anledningen till att placeringen avbröts, medans du nu vet att det berodde på att barnet blev stelt och visade tecken på begynnande hjärnskada. Länk?
Jag läste om domarna ännu en gång och såg då den informationen .
Hon vägrade lämna ifrån sig barnet under kraftfulla utbrott , lämna ifrån betyder ju bara att någon annan håller barnet under själva utbrottet och sedan när personen lugnat ned sig åter har barnet hos sig
Citera
2026-02-17, 20:55
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hon vägrade lämna ifrån sig barnet under kraftfulla utbrott , lämna ifrån betyder ju bara att någon annan håller barnet under själva utbrottet och sedan när personen lugnat ned sig åter har barnet hos sig
Hittar fortfarande inget om det du skriver här.

Du får citera.
Citera
2026-02-17, 20:59
Medlem
Gaupes avatar
Citat:

Eftersom du (nyligen) läst om domarna där informationen om att barnet började ”stänga ned” finns, så kanske du har en länk tillgänglig? Eller så kan du berätta vilken dom det gäller, och på vilken sida den här informationen finns?
Du kanske kan citera?

Om du inte kan komma med något som backar upp dina påståenden kan man få intrycket att du ljuger.

Citat:

Varför tror du själv att hon inte ville lämna ifrån sig barnet till personalen? Om du får spekulera fritt.
Citera
2026-02-17, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Hittar fortfarande inget om det du skriver här.

Du får citera.
"Under
placeringen iakttog personal att M inte kunde ge Avdet han var i
behov av. Hon kunde få kraftfulla utbrott och lämnade inte ifrån sig A vid
utbrotten. Hon bedömdes sätta sina egna behov före A och A var orolig
i sömnen samt uppfattades som stel. Personal bedömde att M brast
så pass mycket i sin föräldraförmåga att A for illa, varför hon behövde
lämna utredningshemmet."
Nu har jag lyckats kopiera från dom
Citera
2026-02-17, 21:33
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
"Under
placeringen iakttog personal att M inte kunde ge Avdet han var i
behov av. Hon kunde få kraftfulla utbrott och lämnade inte ifrån sig A vid
utbrotten. Hon bedömdes sätta sina egna behov före A och A var orolig
i sömnen samt uppfattades som stel. Personal bedömde att M brast
så pass mycket i sin föräldraförmåga att A for illa, varför hon behövde
lämna utredningshemmet."
Nu har jag lyckats kopiera från dom
Jag vet inte vilket dokument du läser ifrån men det som du har citerat här kan jag inte hitta. Varken från ctrl-f sökning eller lusläsning.

Ord som stel eller kraftfulla utbrott tycks inte finnas

Jag har både överklagandet och första domslutet, det var trots allt jag som länka dem.

Kan du isåfall ge mig sidan och ifall det är överklagan eller första domen det kommer ifrån.
Senast redigerad av Ajogen 2026-02-17 kl. 21:37.
Citera
2026-02-17, 22:27
Medlem
Citat:
Jag vet inte vilket dokument du läser ifrån men det som du har citerat här kan jag inte hitta. Varken från ctrl-f sökning eller lusläsning.

Ord som stel eller kraftfulla utbrott tycks inte finnas

Jag har både överklagandet och första domslutet, det var trots allt jag som länka dem.

Kan du isåfall ge mig sidan och ifall det är överklagan eller första domen det kommer ifrån.
Kommer från mål FR 3855-24 sidan 2 under bakgrund
Citera
2026-02-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarianneFaithful
Kanske, kanske inte. Bra inlägg i övrigt men tycker inte du ska beskriva hennes funktionalitet utefter Googleresultat om "autistiska drag" som du själv hittar på, nu gör du som barnmorskan, tittar på en människa och hittar på en 'diagnos' du googlar.

Många verkar fokusera på att Socialtjänstens uppdrag skulle vara en häxjakt på allt som är utanför Sveriges extremt smala norm om "normalitet" (social konstruktion).
Det är också exakt så som "folkhemmet" funkat.
Men ska man prata om "Barnets bästa" och Barnkonventionen hör sådan fascism inte hemma i uppdraget.

Ska Sverige ha nazism och social ingenjörskonst mot den för Tidöregeringen och Sossarna ideala Ariska rasen a'la Svensk medelklass, där alla som får bilda familj måste vara extremt neurotypa och slätstrukna, tråkiga, grå och ha så lite känslor och personlighet som möjligt?

Det är inte det som står i Barnkonventionen.
"Barnets bästa" = även barn är olika (och mår dåligt över samhällets fixering vid "normalitet", en box som långt från alla barn passar in i i skolan, vilket skapat kraftigt ökad psykisk ohälsa och hemmasittning)
"Barnets bästa" måste också tolkas utifrån övriga rättigheter i Barnkonventionen där rätten till sin biologiska familj, sina föräldrar osv. så långt det är möjligt ska prioriteras.
Och ihop med mänskliga rättigheter där ALLA människor är lika mycket värda och har samma rättigheter.
Och vad barnet vill. Det enda ett spädbarn vill ha är sin mamma. Så länge mamman inte är psykopat och fientlig mot bebisen, vill skada den osv. är det bästa för bebisen att vara med sin mamma. Separation är SKADLIGT och påverkar resten av hens liv, hälsa och utveckling negativt.
Även när mammor har så kallade förlossningsdepressioner och inte känner kärlek är det bästa att fortsätta vara tillsammans och få terapi tillsammans. Det gick ett fint program från Storbritannien för några år sen, där ett gäng nyblivna mammor bodde på ett center ihop och fick terapi för att bygga anknytning.
Det var alltså inte som Malins vidriga "utredningshem" a' la Irländskt nunnekloster, utan en varm och fin plats med KOMPETENT personal. Utbildade psykologer. Meningen personalen pratade om var just att forskning visat att det var mer skadligt för barn att separeras från sina mammor/föräldrar så att de därför jobbade med att hjälpa föräldrarna bearbeta trauman och knyta an till barnen.
Detta var typ 10 år sen så Nazi-Sverige ligger ju 100 år efter i utvecklingen.

Hursomhelst, även det "svåraste" fallet lyckades i dokumentären. Den mamman byggde också upp kärlek och anknytning till barnet med terapin och bearbetningen av det bakomliggande traumat som kommit upp i hennes fjärde graviditet.

I Malins fall hade hon ju inte ens dålig anknytning och bebisen låg i magen när sjukvården orosanmälde utefter 17 år gamla journalanteckningar.
Jävla skitland vi lever i.

Jag har inte googlat fram en diagnos och heller inte satt en diagnos på henne. Utan jag spekulerar lite av egen erfarenhet och pga den diagnos som sattes på henne som ung. Min son uppflyter inte kriterierna för autism men han har autistisk drag, detta är något utbildade läkare sagt så varför du blandar in Google och hittepå är en bra fråga. Jag har själv en ADHD diagnos och vet själv hur jag fungerade i oförutsägbara situationer där jag tappade kontrollen innan jag blev diagnostiserad och fick rätt hjälp och verktyg att hantera sånt.

I vilket fall tycker jag kommunen har gjort fel och gått för långt, utredningshem ska inte användas på detta sätt. Jag vet kommuner som lite fint erbjuder mammagrupper till de lite mer utsatta ihop med BVC och socialtjänsten där man träffas några gånger i veckan. Där kan man träffa andra mammor och få vara i en trygg avslappnad miljö utan men ens vet om eller tänker på att man också blir studerad. På så sätt kan man faktiskt se om brister finns, man kan se hur mamma och barn för sig i vardagen naturligt utan det ska bli konstigt.
Citera
2026-02-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Vet du vad en auroramottagning är?

Varför är det något negativt att hon går till en kurator? Är inte det precis vad man ska göra när man inte mår bra och behöver prata med någon?

Du missar poängen totalt! Det är ingen som säger att Malin inte ska gå till kurator, tvärtom, men det faktum att hon hade svår oro och ångest tiden runt förlossningen är något som visar på att hon var i behov av hjälp och ur balans - och hennes psykiska ohälsa är en faktor i bedömningen av henne som förälder till ett spädbarn som behöver 100% fokus på sina behov.
Citera
2026-02-18, 16:01
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Du missar poängen totalt! Det är ingen som säger att Malin inte ska gå till kurator, tvärtom, men det faktum att hon hade svår oro och ångest tiden runt förlossningen är något som visar på att hon var i behov av hjälp och ur balans - och hennes psykiska ohälsa är en faktor i bedömningen av henne som förälder till ett spädbarn som behöver 100% fokus på sina behov.
Hela uppståndelsen till det här var att de trodde Malin var IF. Det här andra du skriver om är efterkonstruktioner.
Citera
2026-02-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Att ha stor oro inför förlossning är inget skäl till oro med tanke på att tydligen numera är mycket vanligt känna stor oro.
I detta fall sägs det i domar att det tidigare trauma som gör att det finns behov av psykologisk hjälp alltså inget som har med graviditeten eller förlossningen eller det som sedan skedde
Citera
2026-02-19, 17:52
Medlem
Citat:
Hela uppståndelsen till det här var att de trodde Malin var IF. Det här andra du skriver om är efterkonstruktioner.

Det står i texten som visas i "granskningen" att Malin behandlats i Aurora och det har framgått att hennes IF-diagnos var ett misstag som inte påverkat något domslut eller någonting annat. Det är mammans beteende ihop med sitt barn som observerats under två och en halv månad som ligger till grund för att pappan till barnet nu har det på heltid.
Men ingenting någon skriver kommer ha effekt på dig eftersom du bestämt dig för att socialförvaltningen alltid gör fel och du vägrar fatta att man måste titta på varje fall individuellt och göra en bedömning.
Citera
2026-02-19, 17:53
Medlem
Citat:
Att ha stor oro inför förlossning är inget skäl till oro med tanke på att tydligen numera är mycket vanligt känna stor oro.
I detta fall sägs det i domar att det tidigare trauma som gör att det finns behov av psykologisk hjälp alltså inget som har med graviditeten eller förlossningen eller det som sedan skedde

Fattar ingenting av vad du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in