2026-02-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
I dagens Ur Spår hade man med två tv-bönder (?) som också är stora skidnördar och de hade åsikter om att de svenska herrarna tränar på fel sätt. För mycket träning i gymmet (särskilt med skivstång) och istället så borde de kolla in hur typ Kläbo och Hedegart tränar.

Nej, man ska göra som Calle. Störst biceps vinner.
Citera
2026-02-05, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
När det kommer till kost så är det alldeles för mycket bro-science kring det hela på olika forum. Vad som funkar för en kanske inte fungerar för en annan.
Men vid längre påfrestningar så spelar förstås mängden kolhydrater in. 3-4 smörgåsar i Poromaas fall låter en aning för lite. Vad som händer under hans träningspass är väl sannolikt att han inte håller samma hastighet/nivå på stakning efter några mils åkning.

Dom säger ofta i intervjuer efteråt att energin fanns inte där och att tanken va tom på det sista varvet. Hmmm. Vad kan det bero på?
Sen är det förstås annat som spelar in, men en god kosthållning är ju en av grundkomponenterna inom träning.
Det finns också studier på att ett högt proteinintag istället för snabba kolhydrater ger längre uthållighet då det finns dom som förespråkar smågodis som uppladdning.
Ja, det funkar för enstaka tillfällen, men att glida omkring och va helt sockerstinn varje gång är knappast bra i längden.
Tror inte heller på att hinka i sig flera kannor kaffe är så bra i längden, men om det funkar för Grahn så säger jag inte emot.

Förra säsongen försökte Viaplay göra en sak av att chips och pizza var framgångsreceptet till pallplatserna på herrsidan, efter att åkarna tyckte att hotellmaten var för dålig.
Jag skulle nog ändå rekommendera samma uppladdning igen för herrarna, dagen innan en OS-tävling. Som en engångsgrej. Efter en pizza följt av en matkoma på ett par timmar kan en ibland få värsta energipåslaget. När det är som mest optimalt att äta den före tävling vet jag inte.

Jag tror för övrigt att åkare generellt presterar bättre om tävlingen inte är tidigt på morgonen. Bättre möjligheter till fler timmar sömn och att äta en ordentlig lunch slår en tallrik gröt alla dagar. Det är bara åkare som Myhlback som går och lägger sig kl. 21.
En annan sak är att dom flesta delar rum och det kan säkert påverka sömnkvalitet och att inte somna i tid. Kasta ut mobilen i korridoren.

En får väl utgå ifrån att landslaget har tillgång till en kostrådgivare och att dom inte enbart äter i samlad trupp ur buffélådor, utan att dom faktiskt har anpassade mål efter individbehov.
Det är ju så vi andra utanför elitsatsning lagt upp en fungerande kostplan som ska ge resultat. Med en bra app och köksvåg kommer en långt. I vissa fall som med Calle är det väl också viktigt att äta sånt som fungerar för magen.

Om dom saknar disciplin så kan dom lära sig av Duplantis. Inför VM i Japan senast sa han att han längtade efter junkfood och var ganska trött på att va strikt med dieten. Men det är ju tydligt att det ger resultat att va hård emot sig själv. Skräpmat smakar också bättre om en äter det sällan.
Jag rekommenderar att åkarna sätter upp några bilder av sina idoler framför rullbandet. Joensuu har tydligen Sundling framför sig när hon tränar. Även om anledningen till varför är något vag.

Och om en frågar sig varför damerna är så mycket bättre så är det ju egentligen bara i sprint förutom några få distansåkare och jag tror det kan bero på skillnad i träning. Det finns en anledning till memes som "bro skipped leg-day". Tjejer lägger mer vikt på träning av underdelen av kroppen på gymmet än dom flesta killar. Åtminstone mängden. Dom flesta män verkar mest va inne på bänkpress och armträning. Men alla vet ju att i dom flesta fall är du inte starkare än dina ben och bålstyrka.
Jag tror också att det är en anledning till varför Ilar är så bra denna säsong för hon verkar ha en balanserad helkroppsträning då jag tycker en kan se en förändring med blotta ögat.
Vi ska inte glömma att när det gäller Duplantis så är en stor del av hans kosthållning utformad för att vara lätt i kroppen. Jag minns att Kajsa Bergqvist började röka (jodå) för att gå ner i vikt.
Vad gäller Ilar så kan man ju bara se på henne för att förstå varför hon inte hängde med i Final Climb. Hon är alldeles för tung.
Citera
2026-02-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Vi ska inte glömma att när det gäller Duplantis så är en stor del av hans kosthållning utformad för att vara lätt i kroppen. Jag minns att Kajsa Bergqvist började röka (jodå) för att gå ner i vikt.
Vad gäller Ilar så kan man ju bara se på henne för att förstå varför hon inte hängde med i Final Climb. Hon är alldeles för tung.

Inte tänkt att gå off topic för mycket men Duplantis hoppar ju högre nu när han byggt på sig mer muskler. Vad jag menar är att strikt kost sannolikt ger bättre resultat. Det går säkert bra att äta en kebabtallrik i veckan och fortfarande se likadan ut i kroppen eller få resultat, men det riskerar att bli en kedjereaktion, då det skapar ett sug efter sötsaker. Det är få där ute som klarar av att bara ta ett par chips ur påsen. Motivationen att träna efter en skräpmatsmåltid är väl inte alltid skyhög. Men innan herrarna får bättre koll på kosten så tycker jag fortfarande att en pizza kan fungera som uppladdning, tex nu under OS. Dom är ju trots allt i kebabpizzans hemland för tillfället.

Landslaget firar väl med tårta bla när nån vinner. Och det händer ju hela tiden, typ. Och jag anser det lite oseriöst, liksom Poromaas frukost eller Burmans messmörskost som han visat upp i flera vloggar. Och jag tror båda två kan förbättra sina resultat något, om dom optimerar näringsintaget.

Anger fixade final climb bra förra året fast det kan väl också ha att göra med hans syreupptag. Ilar är inte i närheten så tung i damklassen som Anger är i herrklassen jämfört med samma kön. Final climb är väl en av få tävlingar/etapper som lagkörning borde va första prio. Den här gången drog Maja upp ett högt tempo endast för att ro hem poängen och 60.000kr. Nu upprepar jag mig från tdstråden men Moa sa ju efteråt att hon va slut redan vid start, och jag antar att hon menar ifrån backens början. Hade hon haft mer krafter om tempot fram till backen var lägre? Det får vi aldrig veta.

Sen som sagt när det kommer till kost och träning så tycker alla olika och det är ganska meningslöst att diskutera. Jag skriver bara hur jag hade resonerat som elitidrottare utifrån egna erfarenheter som vardagsmotionär.
Citera
2026-02-07, 13:07
Medlem
Nu kör vi!
Citera
2026-02-07, 15:40
Medlem
Citat:
Dom är ju trots allt i kebabpizzans hemland för tillfället.
Går OS i Sverige?
Citera
2026-02-09, 14:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är fullt tillåtet att tycka och tro. Jag påstår att det blir Sundling, Dahlqvist, Ribom och Svahn som startar i sprinten på OS om inte skada eller sjukdom sätter stopp för någon. Att påstå är mycket starkare än att tycka eller tro. Det är inte länge kvar innan vi får veta om jag har rätt.

Om jag har fel så är det inget som jag är rädd för att ha. Den som inte vågar är feg.

Precis som jag skrev för en månad sedan (9 januari) är jag inte rädd för att ha fel. Därför erkänner jag villigt att jag hade fel och att det blev Hagström och inte Ribom.
Citera
2026-02-10, 15:22
Medlem
Linn Svahn är anmäld till Smart Energy Cup i Falun nästa helg.

Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Citat:
Det är där hon kanske hör hemma numera?
Tävlingar tillsammans med Jenny Solin Lisa Vinsa och Moa Majbäck…

You posted this 41 days ago.
Citera
2026-02-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-marais
Linn Svahn är anmäld till Smart Energy Cup i Falun nästa helg.

You posted this 41 days ago.

Bry dig inte om Greta, hen har noll koll på längskidor verkar det som...
Citera
2026-02-11, 01:06
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Är det sämre sprinters nu än förut?
Känns som kläbo inte hade kunnat få 50m försprång på några sekunder om anger,amundsen, valnes varit i form.
Citera
2026-02-11, 01:09
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Inte tänkt att gå off topic för mycket men Duplantis hoppar ju högre nu när han byggt på sig mer muskler. Vad jag menar är att strikt kost sannolikt ger bättre resultat. Det går säkert bra att äta en kebabtallrik i veckan och fortfarande se likadan ut i kroppen eller få resultat, men det riskerar att bli en kedjereaktion, då det skapar ett sug efter sötsaker. Det är få där ute som klarar av att bara ta ett par chips ur påsen. Motivationen att träna efter en skräpmatsmåltid är väl inte alltid skyhög. Men innan herrarna får bättre koll på kosten så tycker jag fortfarande att en pizza kan fungera som uppladdning, tex nu under OS. Dom är ju trots allt i kebabpizzans hemland för tillfället.

Landslaget firar väl med tårta bla när nån vinner. Och det händer ju hela tiden, typ. Och jag anser det lite oseriöst, liksom Poromaas frukost eller Burmans messmörskost som han visat upp i flera vloggar. Och jag tror båda två kan förbättra sina resultat något, om dom optimerar näringsintaget.

Anger fixade final climb bra förra året fast det kan väl också ha att göra med hans syreupptag. Ilar är inte i närheten så tung i damklassen som Anger är i herrklassen jämfört med samma kön. Final climb är väl en av få tävlingar/etapper som lagkörning borde va första prio. Den här gången drog Maja upp ett högt tempo endast för att ro hem poängen och 60.000kr. Nu upprepar jag mig från tdstråden men Moa sa ju efteråt att hon va slut redan vid start, och jag antar att hon menar ifrån backens början. Hade hon haft mer krafter om tempot fram till backen var lägre? Det får vi aldrig veta.

Sen som sagt när det kommer till kost och träning så tycker alla olika och det är ganska meningslöst att diskutera. Jag skriver bara hur jag hade resonerat som elitidrottare utifrån egna erfarenheter som vardagsmotionär.

Landslaget har egna dietister, det vet du va?
Hur man ska äta lär man sig för fan i skidgymnasiet så att en svensk elitskidåkare inte skulle veta det ser jag som helt osannolikt.
Citera
2026-02-11, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Känns som kläbo inte hade kunnat få 50m försprång på några sekunder om anger,amundsen, valnes varit i form.
Han är ju tidernas överlägset bästa skidåkare så jag tror inte de andra är sämre utan mer att han är ett unikum. Lite som Duplantis.
Citera
2026-02-11, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Konkurrensen inom längdskidåkningen är sämre än förr. Inga ryssar, balter eller österrikare. Dessutom snor skidskytte åkare från längdåkningen i Centraleuropa. Förr var ju skidskytte lillebrodern som man log lite överseende åt - nu är det skidskytte som är den större sporten på kontinenten.
Därmed inte sagt att Kläbo inte är en fantastisk skidåkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in