2025-12-31, 01:50
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Linn Svahn är anmäld till Smart Energy Cup i Falun nästa helg.

Det är där hon kanske hör hemma numera?
Tävlingar tillsammans med Jenny Solin Lisa Vinsa och Moa Majbäck…
Citera
2025-12-31, 10:23
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Det är där hon kanske hör hemma numera?
Tävlingar tillsammans med Jenny Solin Lisa Vinsa och Moa Majbäck…

Nu tänker vi positivt, LInns skada är alltså inte så illa som man kunde befara om hon är anmäld till tävlingar.

Mitt sprintlag på OS: Jonna, Maja, Johanna, Linn. Emma Rimjob håller tyvärr inte måttet.
Citera
2026-01-01, 23:26
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Linn Svahn är anmäld till Smart Energy Cup i Falun nästa helg.

Hon får sällskap av Jonna Sundling.
Citera
2026-01-02, 06:17
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Nu tänker vi positivt, LInns skada är alltså inte så illa som man kunde befara om hon är anmäld till tävlingar.

Mitt sprintlag på OS: Jonna, Maja, Johanna, Linn. Emma Rimjob håller tyvärr inte måttet.
Emma är nog topp 6 i världen i klassisk sprint, så att säga att hon inte håller måttet är rätt överdrivet
Citera
2026-01-02, 08:43
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Emma är nog topp 6 i världen i klassisk sprint, så att säga att hon inte håller måttet är rätt överdrivet
Kan sträcka mig till topp 7, för Skistad och Fähndrich är som jag ser det de enda utländska åkare som kan konkurrera med vår femte bästa i klassisk sprint
Citera
2026-01-02, 08:56
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Hon får sällskap av Jonna Sundling.
Men Jonna skippar fredagens lopp ser det ut som
Citera
2026-01-02, 10:03
Medlem
Skrev i eventtråden också men Anders Högberg och Lars Ljung måste väl ha gjort sitt som landslagets herrtränare nu? Det är dags att kolla utomlands (läs i Norge) efter nya tränare.

Vet att det går liknande tongångar i Finland efter lyftet som det finska skidskyttet fått sen man tog in sin norska ledare där och i Sverige har ju egentligen inget positivt hänt på herrsidan sen Arild Monsen slutade, man gick lite på ångorna ytterligare några år men sen har det varit rätt ner i källaren där resultaten snyggats till lite på senare år av Anger och Poromaa men bakom dem har det inte hänt någonting i det svenska A-landslaget.

Hur är det liksom möjligt att en åkare som Oskar Svensson som har två världscupsegrar som 25-åring sen dess bara blivit sämre och sämre?
Citera
2026-01-02, 13:45
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Den var för en gångs skull lätt.
Det finns ingen där som har sånt underskott på resultat i förhållande till sina möjligheter, sin kapacitet, som Linn.

Långt långt efter kommer svensk medalj långa herrstafetten, och övrigt därefter.

63:e och 66:e plats till Stepanova vore lite kul. Om hon skulle starta.

Tyvärr, det lär inte bli några medaljer till Linn Svahn i kommande OS…
Linn åker till OS26 som reserv i sprinten och reserv till stafetten, knappt - just nu känns Linn som nummer 7 på distans i landslaget.
Hon är ju nere på en nivå där hon knappt vinner nationella tävlingar längre.

Linn får ta nya tag till VM i Falun 2027.
Senast redigerad av GretaForPresident 2026-01-02 kl. 13:47.
Citera
2026-01-02, 15:23
Medlem
Torgny Mogren är ute och svingar igen och tycker SOK kan lämna åkare hemma lite likt han gjorde inför Planica när han sa att alla utöver Anger, Calle och Poromaa var utfyllnad.
Citat:
Radiosportens expert Torgny Mogren ser dock ingen anledning för Sverige att nyttja alla platserna.

– Jag hittar inte åtta stycken åkare som kan prestera på den nivån som krävs av SOK (Sveriges olympiska kommitté). Vad kan vi ha, tre-fyra stycken max, säger han.

– Vi kanske ska ha en åttonde man hemma. Eller två man till och med, för det är inte långt att åka för att komma till Val di Fiemme.
Föga förvånande så håller inte Gustaf Berglund, Anders Byström eller Lars Ljung med.

Citat:
– Man kan välja att se på saken positivt eller negativt. Det där är verkligen att välja negativt. Jag vet inte hur det var Mogrens tid, om de alltid fyllde platserna då, men hade han varit aktiv då så hade han nog velat ha åkt även om man inte mötte SOK:s kriterier fullt ut, säger han i Expressens podd Vallaboden.

Byström trycker på vikten av att ge åkare erfarenhet av att tävla på den största scenen – även om de inte är medaljkandidater.

– Vi kommer inte att ha en medaljchans i alla lopp på herrsidan, det kan vi vara ärliga med. Men vi behöver folk som tävlar där. Skulle alla länder tänka som Mogren gör, då blir det bara Norge och någon åkare till som tävlar och det tror jag inte att någon vill se.
...
Åkaren Gustaf Berglund, som kämpar om en plats i OS-laget, blir förbannad när han hör vad Mogren tycker.

– Jag har mycket respekt för Torgny och hans karriär, men de där uttalandena är hjärndöda, säger han.

– Med den inställningen kan vi lägga ner all längdskidåkning i Sverige. Det är bara att klappa igen alla anläggningar och allting.
...
Herrtränaren Lars Ljung känner precis som Berglund, men uttrycker sig lite försiktigare.

– Jag kan säga så här... Jag tror egentligen att både jag och Torgny vill samma sak. Vi saknar toppbredden i Sverige just nu och vi jobbar varje dag med att få den bättre. Men att som Torgny i samma andetag manifestera en linje att det bara är värt att satsa på de som är medaljkandidater, det tror jag inte på, säger han.

– Vi kan inte bara knäppa med fingrarna och ha åtta etablerade världsåkare. Det handlar om att göra bra saker över tid. Då har jag jävligt svårt för en sån tanke att ”nej, vi skickar bara de som är medaljkandidater och de andra får vara hemma”. Där är jag väldigt tydlig.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/torgny-mogrens-attack-pa-herrlandslaget/

Skönt att vissa saker är sig lika år efter år, lät väl exakt lika efter Blommans sågning av de svenska herrarna i januari 2019 - ge oss bara lite tid så löser det sig.
Citera
2026-01-02, 15:40
Medlem
FNLSs avatar
Alla som blev 34 i sitt sista OS kanske inte ska klaga på andra
Citera
2026-01-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Alla som blev 34 i sitt sista OS kanske inte ska klaga på andra
Mogren var sjuk i Nagano så inte helt rättvist. Sen blir det annars en rätt tom diskussion om man bara får kritisera åkare om man idel presterat toppresultat, inte många experter eller forumdeltagare som kvalar in då.

Det är ändå elitidrottare det handlar om så kritik får de tåla utan att gå i spinn. Är inga juniorer vi pratar om utan åkare som varit seniorer i många år nu så att prata om att det är viktigt att "se och lära" fortfarande blir lite konstigt.
Citera
2026-01-02, 17:13
Medlem
FNLSs avatar
Det skrev jag inte heller. Du har antagligen aldrig åkt till os och blivit 34. Så tycker du att åkare på den nivån inte ska köra os är jag okej med det. Men om Mogren inte tycker att man får åka OS om man blir 34 skulle han aldrig åkt till Japan. Att kommunicera nu och klaga är hyckleri
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Mogren var sjuk i Nagano så inte helt rättvist. Sen blir det annars en rätt tom diskussion om man bara får kritisera åkare om man idel presterat toppresultat, inte många experter eller forumdeltagare som kvalar in då.

Det är ändå elitidrottare det handlar om så kritik får de tåla utan att gå i spinn. Är inga juniorer vi pratar om utan åkare som varit seniorer i många år nu så att prata om att det är viktigt att "se och lära" fortfarande blir lite konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in