Torgny Mogren är ute och svingar igen och tycker SOK kan lämna åkare hemma lite likt han gjorde inför Planica när han sa att alla utöver Anger, Calle och Poromaa var utfyllnad.
Citat:
Radiosportens expert Torgny Mogren ser dock ingen anledning för Sverige att nyttja alla platserna.
– Jag hittar inte åtta stycken åkare som kan prestera på den nivån som krävs av SOK (Sveriges olympiska kommitté). Vad kan vi ha, tre-fyra stycken max, säger han.
– Vi kanske ska ha en åttonde man hemma. Eller två man till och med, för det är inte långt att åka för att komma till Val di Fiemme.
Föga förvånande så håller inte Gustaf Berglund, Anders Byström eller Lars Ljung med.
Citat:
– Man kan välja att se på saken positivt eller negativt. Det där är verkligen att välja negativt. Jag vet inte hur det var Mogrens tid, om de alltid fyllde platserna då, men hade han varit aktiv då så hade han nog velat ha åkt även om man inte mötte SOK:s kriterier fullt ut, säger han i Expressens podd Vallaboden.
Byström trycker på vikten av att ge åkare erfarenhet av att tävla på den största scenen – även om de inte är medaljkandidater.
– Vi kommer inte att ha en medaljchans i alla lopp på herrsidan, det kan vi vara ärliga med. Men vi behöver folk som tävlar där. Skulle alla länder tänka som Mogren gör, då blir det bara Norge och någon åkare till som tävlar och det tror jag inte att någon vill se.
...
Åkaren Gustaf Berglund, som kämpar om en plats i OS-laget, blir förbannad när han hör vad Mogren tycker.
– Jag har mycket respekt för Torgny och hans karriär, men de där uttalandena är hjärndöda, säger han.
– Med den inställningen kan vi lägga ner all längdskidåkning i Sverige. Det är bara att klappa igen alla anläggningar och allting.
...
Herrtränaren Lars Ljung känner precis som Berglund, men uttrycker sig lite försiktigare.
– Jag kan säga så här... Jag tror egentligen att både jag och Torgny vill samma sak. Vi saknar toppbredden i Sverige just nu och vi jobbar varje dag med att få den bättre. Men att som Torgny i samma andetag manifestera en linje att det bara är värt att satsa på de som är medaljkandidater, det tror jag inte på, säger han.
– Vi kan inte bara knäppa med fingrarna och ha åtta etablerade världsåkare. Det handlar om att göra bra saker över tid. Då har jag jävligt svårt för en sån tanke att ”nej, vi skickar bara de som är medaljkandidater och de andra får vara hemma”. Där är jag väldigt tydlig.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/torgny-mogrens-attack-pa-herrlandslaget/
Skönt att vissa saker är sig lika år efter år, lät väl exakt lika efter Blommans sågning av de svenska herrarna i januari 2019 - ge oss bara lite tid så löser det sig.