2026-01-30, 17:39
Medlem
Landslaget borde ha tillgång till nutritionist? Inte helt tydligt kring det. Men det borde väl vara praxis kan man tycka på den nivån, även på nivåerna under och de som kör egen satsning etc.
Citera
2026-01-30, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Du behöver vitaminer och mineraler för att tillgodogöra dig energin i maten du äter.
Det där är ju rent trams. Glykolys och citronsyracykel påverkas inte ett dugg av mikronutrienter. Varken blodsockernivå eller glykogenlagring påverkas av om du har ätit vitaminer till frukost. Ultratriatleten Jonas Colting brukade vräka i sig smågodis innan lopp.
Citera
2026-01-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Det där är ju rent trams. Glykolys och citronsyracykel påverkas inte ett dugg av mikronutrienter. Varken blodsockernivå eller glykogenlagring påverkas av om du har ätit vitaminer till frukost. Ultratriatleten Jonas Colting brukade vräka i sig smågodis innan lopp.

Många av enzymerna i dessa cykler kräver co-faktorer, ofta B-vitaminer och mineraler, för att fungera optimalt på lång sikt. Utan blir energiomvandlingen sämre.

Colting verkar inte ha mycket till övers för tomma kolhydrater:

Citat:
För om energi till musklerna är det primära så kan vi lika effektivt göra det på närmaste bensinmack med ett halvt kilo lösgodis och en liter läsk som med en kastrull sönderkokta makaroner.

Våra hälsodepåer kräver dock långt mer omsorgsfullt ätande än så! De kräver ett ätande baserat på oraffinerade livsmedel utan näringsfattiga kolhydrater.
Citera
2026-01-30, 18:40
Medlem
Låg nivå. Det är för helvete inte kosten eller näringsintaget som gör att det svenska herrlandslaget underpresterar.
Citera
2026-01-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Fast Charlotte Kalla hör väl lika mycket till Marcus Hellners och Johan Olssons generation som till Calle Halfvarssons. Jag tror mer att det handlar om slumpen och att vissa kullar råkar vara bättre än andra. Plus att Norge inte har konkurrens från någon annan vintersport som hockeyn på herrsidan.
Absolut! Jag syftade mest till att tids-/epokmässigt, så har nog Kalla påverkat damerna i samma fas som Calle påverkat herrarna.
Citera
2026-01-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totentanz
Låg nivå. Det är för helvete inte kosten eller näringsintaget som gör att det svenska herrlandslaget underpresterar.

Tycker fan dom gnäller på dålig energi i vartannat lopp så jag utesluter inte att det är en faktor...
https://www.svt.se/sport/langdskidor/edvin-anger-om-mat-nagot-jag-hade-behovt-veta-for-flera-ar-sedan här är ju bara ett exempel på att Anger inte hade koll på sin kost och det är inte så himla längesen vi snackar om.
Citera
2026-01-30, 21:40
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totentanz
Sukp tror på allvar att Poromaa underpresterar för att han äter mackor till frukost istället för gröt med frukt, mjölk och nötter 👍
Citera
2026-01-30, 22:20
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Oavsett hur det går med Alvar Myhlback i hans framtida karriär, så kommer inte att bli en ny Anders Södergren iaf, vilket är skönt på något sätt.
Citera
2026-01-31, 02:38
Moderator
Schlesiens avatar
Några kommer säkert ihåg sekvensen i tevedokumentärserien för fyra (?) år sedan när männen i längdlandslaget satt i en stor matsal och åt tillsammans.
Någon av dem ansåg då:
- Varför ska jag ta en tallrik [gröt?] när jag ändå måste komplettera den med mackor? Bättre att bara äta mackor ju.
Citera
2026-01-31, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4870X2
Landslaget borde ha tillgång till nutritionist? Inte helt tydligt kring det. Men det borde väl vara praxis kan man tycka på den nivån, även på nivåerna under och de som kör egen satsning etc.
I TV4s program De sista procenten får man följa hur Öbergs fått mycket hjälp av SOKs nutritionist men sen vilka som får ta del av den hjälpen är oklar, om det erbjuds aktivt av SOK eller kräver att idrottaren själv söker upp hjälpen
Citera
2026-01-31, 08:25
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gultomte7
Tycker fan dom gnäller på dålig energi i vartannat lopp så jag utesluter inte att det är en faktor...
https://www.svt.se/sport/langdskidor/edvin-anger-om-mat-nagot-jag-hade-behovt-veta-for-flera-ar-sedan här är ju bara ett exempel på att Anger inte hade koll på sin kost och det är inte så himla längesen vi snackar om.

Hanna Öberg är ett annat exempel och även Frida Karlsson.

Enligt artikeln är det vanligt bland idrottare:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/ta-relativ-energibrist-hos-idrottare-pa-allvar-rehabiliteringen-tar-lang-tid/
Citera
2026-01-31, 15:32
Medlem
När det kommer till kost så är det alldeles för mycket bro-science kring det hela på olika forum. Vad som funkar för en kanske inte fungerar för en annan.
Men vid längre påfrestningar så spelar förstås mängden kolhydrater in. 3-4 smörgåsar i Poromaas fall låter en aning för lite. Vad som händer under hans träningspass är väl sannolikt att han inte håller samma hastighet/nivå på stakning efter några mils åkning.

Dom säger ofta i intervjuer efteråt att energin fanns inte där och att tanken va tom på det sista varvet. Hmmm. Vad kan det bero på?
Sen är det förstås annat som spelar in, men en god kosthållning är ju en av grundkomponenterna inom träning.
Det finns också studier på att ett högt proteinintag istället för snabba kolhydrater ger längre uthållighet då det finns dom som förespråkar smågodis som uppladdning.
Ja, det funkar för enstaka tillfällen, men att glida omkring och va helt sockerstinn varje gång är knappast bra i längden.
Tror inte heller på att hinka i sig flera kannor kaffe är så bra i längden, men om det funkar för Grahn så säger jag inte emot.

Förra säsongen försökte Viaplay göra en sak av att chips och pizza var framgångsreceptet till pallplatserna på herrsidan, efter att åkarna tyckte att hotellmaten var för dålig.
Jag skulle nog ändå rekommendera samma uppladdning igen för herrarna, dagen innan en OS-tävling. Som en engångsgrej. Efter en pizza följt av en matkoma på ett par timmar kan en ibland få värsta energipåslaget. När det är som mest optimalt att äta den före tävling vet jag inte.

Jag tror för övrigt att åkare generellt presterar bättre om tävlingen inte är tidigt på morgonen. Bättre möjligheter till fler timmar sömn och att äta en ordentlig lunch slår en tallrik gröt alla dagar. Det är bara åkare som Myhlback som går och lägger sig kl. 21.
En annan sak är att dom flesta delar rum och det kan säkert påverka sömnkvalitet och att inte somna i tid. Kasta ut mobilen i korridoren.

En får väl utgå ifrån att landslaget har tillgång till en kostrådgivare och att dom inte enbart äter i samlad trupp ur buffélådor, utan att dom faktiskt har anpassade mål efter individbehov.
Det är ju så vi andra utanför elitsatsning lagt upp en fungerande kostplan som ska ge resultat. Med en bra app och köksvåg kommer en långt. I vissa fall som med Calle är det väl också viktigt att äta sånt som fungerar för magen.

Om dom saknar disciplin så kan dom lära sig av Duplantis. Inför VM i Japan senast sa han att han längtade efter junkfood och var ganska trött på att va strikt med dieten. Men det är ju tydligt att det ger resultat att va hård emot sig själv. Skräpmat smakar också bättre om en äter det sällan.
Jag rekommenderar att åkarna sätter upp några bilder av sina idoler framför rullbandet. Joensuu har tydligen Sundling framför sig när hon tränar. Även om anledningen till varför är något vag.

Och om en frågar sig varför damerna är så mycket bättre så är det ju egentligen bara i sprint förutom några få distansåkare och jag tror det kan bero på skillnad i träning. Det finns en anledning till memes som "bro skipped leg-day". Tjejer lägger mer vikt på träning av underdelen av kroppen på gymmet än dom flesta killar. Åtminstone mängden. Dom flesta män verkar mest va inne på bänkpress och armträning. Men alla vet ju att i dom flesta fall är du inte starkare än dina ben och bålstyrka.
Jag tror också att det är en anledning till varför Ilar är så bra denna säsong för hon verkar ha en balanserad helkroppsträning då jag tycker en kan se en förändring med blotta ögat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in