2026-02-10, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Aktier.
Helt jävla sinnessjukt att jag först ska skatta på min lön, sen när jag sätter in min lön i aktier och aktierna går upp så ska jag skatta på samma pengar igen.

Jag har svårt att tänka mig att rika människor inte trixar så de lagligt slipper denna typ av skatt, men hur?
Citera
2026-02-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Jag har aldrig varit med om att någon har varit så uppjagad över det. Man säljer, får in en swish på sitt konto och sen går livet vidare. Varken mer eller mindre.

Kan tänka mig att folks fifflande som förr gick obemärkt förbi nu enkelt kan upptäckas via AI-driven övervakning.
Citera
2026-02-10, 12:04
Medlem
Ja det var bättre förr, en bekant sålde en bil för 30 år sedan. Fick då cirka 100 000kr i kontanter, han traskade då in på närmsta bankkontor och satte in sina 100 000kr på bankkontot. No questions asked, nån skatt på det var det inte heller.
Citera
2026-02-10, 12:05
Medlem
Fick ett arv på en lägenhet för ett antal år sedan. Lägenheten såldes för en miljon, fick betala typ en tredjedel av det i vinstskatt.

Kändes ju surt som fan att Stefan Löfven (som då var statsminister) skulle hatyp 300 000 av mina pengar som jag absolut hade behövt. Det var jag som ärvde lägenheten, inte staten, ändå ska staten ta en tredjedel. Tycker det är så jävla sjukt! Det där borde plockas bort. Det man ärver borde man bara ärva själv och inte dela med staten.
Citera
2026-02-10, 12:06
Medlem
Citat:
Aktier.
Helt jävla sinnessjukt att jag först ska skatta på min lön, sen när jag sätter in min lön i aktier och aktierna går upp så ska jag skatta på samma pengar igen.

Är det isk aktier? Om det ej var detta kanske du ska handla så det är på isk nästa gång? Eller är det jag som är tappad
Citera
2026-02-10, 13:14
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mayiy31000
Är det isk aktier? Om det ej var detta kanske du ska handla så det är på isk nästa gång? Eller är det jag som är tappad
Fast ISK har ju en förmögenhetsskatt. Även om den inte kallas det.
Citera
2026-02-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Kan tänka mig att folks fifflande som förr gick obemärkt förbi nu enkelt kan upptäckas via AI-driven övervakning.

Knappast att det kommer övervakas, det är inget som kommer ändras. Det är ingen som bryr sig om värdet på gammalt skräp.
Citera
2026-02-10, 14:45
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Aktier.
Och sen får du inte ens välja ett dugg vilka områden det ska gå till i samhället, eller vart, eller ens om det ska till vårt samhälle eller något mystiskt bistånd i långtbortistan utan krav på dokumentation osv, utan det får slösas bort hur som helst utan bry, ansvar eller lojalitet mot landet och folket. Ibland är det svårt att se stor skillnad på staten och maffia.

Men de har iaf ett "kontrakt" för att skydda oss mot brott... men nä, istället har man massimporterat någon miljon eller två människor varav nästan hälften om inte mer lever på bidrag från skatterna, samt lett till en massa gäng som utpressar som blir ytterligare "skatt" för "beskydd" för många företagare i landet.... lägg där till islamsk skatt mot otrogna som inte underkastar sig som man massimporterat med som lär försöka påtvingas på sikt... om inte det redan pågår en del.

Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Är det rimligt att sälja saker av värde i Sverige när man betalar 30 procent skatt på det?

Hur undviker man denna kostnad och vart och hur kan man sälja saker av värde utan att betala denna enorma skatt?
Det tycker jag inte.. inte alls.
När man som sagt inte ens får välja vad skatten som Tas från folk, en själv ska gå till alls och inget att säga till om... tycker jag det mer är maffiabeteende.

Men folk i överlag vill ju ha digital valuta så att transaktioner, köp & sälj kan spåras och kontrolleras in i minsta detalj för framtida banker/makthavare. (Det är vad man röstar för med kortköp nämligen)
Senast redigerad av Room531 2026-02-10 kl. 14:54.
Citera
2026-02-10, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Men folk i överlag vill ju ha digital valuta så att transaktioner, köp & sälj kan spåras och kontrolleras in i minsta detalj för framtida banker/makthavare. (Det är vad man röstar för med kortköp nämligen)

Det har jag inte några problem med. Det är knappast så att bankanställda sitter hela dagarna och kollar folks kortköp utan det är automatiserade system som larmar om något sticker ut och då kanske det granskas manuellt.

Oavsett skiter jag i om bankanställda ser att jag varit på Ica på tisdagen och Willys på onsdagen eller systembolaget på fredagen.

Har man inget att dölja så finns inget att oroa sig för.
Hade jag därmot gått på socialbidrag och fått visa kontoutdrag varje månad så hade man ju hellre tagit ut kontanter och handlat för eller om någon lag funnits där arbetsgivare får ta del av kontoutdrag.
Citera
2026-02-10, 17:30
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Om du säljer en tavla för en miljon till en privatperson så rapporteras det inte till Skatteverket. Om du säljer via Bukowskis rapporteras det. (Och som tack för hjälpen får du betala 25 procent av försäljningslikviden i provision till Bukowskis).

Om man säljer via blocket och andra sidor så har de rapporterings skyldighet vill jag minnas så den biten kommer man inte ifrån.

Skatteverket är ens jävla blodiglar för övrigt.
Kan tacka Tidö för det. Borgarna som bara ville ha mer och mer av då väl levande som avlidna.
Citera
2026-02-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Fick ett arv på en lägenhet för ett antal år sedan. Lägenheten såldes för en miljon, fick betala typ en tredjedel av det i vinstskatt.

Kändes ju surt som fan att Stefan Löfven (som då var statsminister) skulle hatyp 300 000 av mina pengar som jag absolut hade behövt. Det var jag som ärvde lägenheten, inte staten, ändå ska staten ta en tredjedel. Tycker det är så jävla sjukt! Det där borde plockas bort. Det man ärver borde man bara ärva själv och inte dela med staten.
Vinstskatt på lägenhet är normalt 22 procent av den faktiska vinsten vid försäljning.

Förklara gärna hur du lyckas betala 333 333:- i skatt på en lägenhet för 1 miljon.
Citera
2026-02-10, 18:32
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Om man säljer via blocket och andra sidor så har de rapporterings skyldighet vill jag minnas så den biten kommer man inte ifrån.

Skatteverket är ens jävla blodiglar för övrigt.
Kan tacka Tidö för det. Borgarna som bara ville ha mer och mer av då väl levande som avlidna.
Det har dom inte. Redan av den anledningen att de inte vet om det blir någon försäljning eller till vilket pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in