2026-02-10, 19:08
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Jag har svårt att tänka mig att rika människor inte trixar så de lagligt slipper denna typ av skatt, men hur?
En metod har tydligen varit att skaffa en lantbruksfastighet som man rustat upp för att bygga ett schysst hem sen kvittat all skatt mot underskottet i "jordbruket". Har ju typ funnits noll kontroll på den och krösus har byggt mindre palats på vischan.

Skatt på försäljning har jag inga problem med när man beaktar hur mycket pengar som dras i förvärvsskatt. Medelklassen är för fattiga för att utnyttja skattehålen och för rika för att nyttja bidragen. All framtida skatteupplägg måste gå mot att förhindra att medelklassen blir splitroastad av Muhammed och von Anka. Vi måste värna om det mest produktiva samhällsskiktet.
Senast redigerad av Teu 2026-02-10 kl. 19:13.
Citera
2026-02-10, 19:48
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Om du säljer en tavla för en miljon till en privatperson så rapporteras det inte till Skatteverket. Om du säljer via Bukowskis rapporteras det. (Och som tack för hjälpen får du betala 25 procent av försäljningslikviden i provision till Bukowskis).
Perfekt exempel på detta med att det inte var guldgrävarna utan de som sålde spadarna som tjänade på guldrushen.
Citera
2026-02-10, 20:10
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Är det rimligt att sälja saker av värde i Sverige när man betalar 30 procent skatt på det?

Hur undviker man denna kostnad och vart och hur kan man sälja saker av värde utan att betala denna enorma skatt?

Det är väl i princip bara bostäder som man måste betala vinstskatt på. Men man kan göra pengaraffären under bordet och resten på avtalet och sköta allt med kontant betalning. Än så länge så är det väl inte förbjudet att betala med kontanter.
Citera
2026-02-10, 20:49
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Om du ska sälja av ett arv av värde på 100 tusentals kronor eller miljon belopp och du exempelvis inte har kvitto, då blir det 30 procent skatt?

Nej, du får dra av 25% av försäljningspriset ifall kvitto saknas. Och första 50 000 är skattefria.

Så 21,38% skatt på en försäljning på en miljon.

Mycket skatt det också såklart.

Och justerat för inflationen så har det ofta inte varit någon vinst om grejerna ägts några årtionden.

LL
Citera
2026-02-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Det är väl i princip bara bostäder som man måste betala vinstskatt på. Men man kan göra pengaraffären under bordet och resten på avtalet och sköta allt med kontant betalning. Än så länge så är det väl inte förbjudet att betala med kontanter.
Nä det är vinstskatt på aktier och vid försäljning av lös egendom t.ex. bilar, konst.
Citera
2026-02-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Nej, du får dra av 25% av försäljningspriset ifall kvitto saknas. Och första 50 000 är skattefria.

Och justerat för inflationen så har det ofta inte varit någon vinst om grejerna ägts några årtionden.

LL

Äntligen.någon som har koll!

Det som LL skriver stämmer.

Det man kan tillägga är att det är vinsten man skattar. Så kan man visa ett inköpspris som överstiger 25% av försäljningssuman drar man av den från denna.
Citera
2026-02-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

LL

21 procent och 30 procent är väll i princip samma, så om du ärver något på miljonbelopp och måste sälja ska staten då ha 21 procent ? Hur undkommer man denna summan lagligt ?

Jag pratar tex om antika privata ägodelar med högt värde.

Hur lätt är det att göra affärer idag under bordet med miljoner eller 100.000 tals kronor ?
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-02-10 kl. 23:21.
Citera
2026-02-10, 23:28
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
21 procent och 30 procent är väll i princip samma, så om du ärver något på miljonbelopp och måste sälja ska staten då ha 21 procent ? Hur undkommer man denna summan lagligt ?

Jag pratar tex om antika privata ägodelar med högt värde.

Hur lätt är det att göra affärer idag under bordet med miljoner eller 100.000 tals kronor ?

Du får gärna skicka de 90 000 som är skilnaden till mig! (Om du inte tycker skilnaden är så stor...)

Skämt åtsido, även 21% är väldigt mycket skatt, så jag förstår vad du menar

Lagligt vet jag inte om det går att göra något, har en bekant som smugglade ett föremål utomlands och sålde det, naturligtvis olagligt, men generellt har allt blivit svårare i takt med att kontanter anses i stort sett kriminellt av myndigheterna.

LL
Citera
2026-02-10, 23:31
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Nä det är vinstskatt på aktier och vid försäljning av lös egendom t.ex. bilar, konst.

Jojo. Men den kan man skippa. Det är bara idioter som tar upp en vinst på tex en bil eller båt 😁
Citera
2026-02-11, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Jojo. Men den kan man skippa. Det är bara idioter som tar upp en vinst på tex en bil eller båt 😁

Mm, problemet är att det kanske inte bara är den “svarta” delen som räknas om staten fångar dig.
Om du gör en felaktig bilaffär kan staten nämligen ifrågasätta hela din ekonomi med den nya lagen om självständigt förverkande utan brottsmisstanke, allt du äger måste kunna styrkas som vitt.
För många är det givetvis praktiskt omöjligt, och i värsta fall kan man bli ruinerad, även om det bara var en enskild svart bilaffär som triggade systemet.

Välkommen till det nya Sverige, med lagar som lagen om självständigt förverkande utan brottsmisstanke kombinerat med AI-driven övervakningsteknologi. Svarta affärer är knappast värda risken under ett sådant (o)rättsläge. Det finns i alla fall inget som hindrar att man använder lagen så… Vad jag förstår, den är ju nämligen stiftad av enfaldiga pragmatiker som inte kan dra saker till sin logiska slutpunkt.
Citera
2026-02-11, 18:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Vad menar du med att sälja privat ?

Annons på Blocket?
Och kontant betalning som man sedan gör slut på medans lönen får stå kvar på kontot?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in