2026-02-10, 09:19
Medlem
Är det rimligt att sälja saker av värde i Sverige när man betalar 30 procent skatt på det?

Hur undviker man denna kostnad och vart och hur kan man sälja saker av värde utan att betala denna enorma skatt?
Citera
2026-02-10, 09:25
Medlem
Vad är det du säljer som du betalar skatt på?
Citera
2026-02-10, 09:26
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Är det rimligt att sälja saker av värde i Sverige när man betalar 30 procent skatt på det?

Hur undviker man denna kostnad och vart och hur kan man sälja saker av värde utan att betala denna enorma skatt?
Vad tänker du på? Det kan bli skatt på saker om du säljer dem med vinst men bara själva köpeskillingen är naturligtvis inte skattepliktig.

Det är en extremt liten upptäcksrisk att sälja saker med vinst så länge du inte blandar in en rapporteringsskyldig mellanhand, t.ex. en auktionsfirma.
Citera
2026-02-10, 10:03
Medlem
Citat:

Ja det känns orimligt.
Jag lät auktionsverk sälja av ca 300k från mina föräldrars bohag.
Flera saker minns jag såldes för under inköpspris. Men eftersom man inte sparar kvitton i 50-60 år så kommer jag åka på att betala 100k i skatt. Tycker det borde finnas någon form av gräns så att inte 100% räknas som vinst som ska skattas om inköpspris inte kan styrkas med kvitto.
Citera
2026-02-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Ja det känns orimligt.
Flera saker minns jag såldes för under inköpspris. Men eftersom man inte sparar kvitton i 50-60 år så kommer jag åka på att betala 100k i skatt. Tycker det borde finnas någon form av gräns så att inte 100% räknas som vinst som ska skattas om inköpspris inte kan styrkas med kvitto.
Du är ju ändå en del av problemet.

Du har blivit hjärntvättad i att betala skatt på allt du gör så du försvarar fortfarande skattesystemet och tycker det är normalt att skatteverket ska ha skatt på allt folk gör.

Istället för att bara skriva att det är sinnessjukt att de vill ha skatt på gamla skattade varor så skriver du att de borde ha en gräns så att inte allt räknas som vinst.
Citera
2026-02-10, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du är ju ändå en del av problemet.

Du har blivit hjärntvättad i att betala skatt på allt du gör så du försvarar fortfarande skattesystemet och tycker det är normalt att skatteverket ska ha skatt på allt folk gör.

Istället för att bara skriva att det är sinnessjukt att de vill ha skatt på gamla skattade varor så skriver du att de borde ha en gräns så att inte allt räknas som vinst.

Menar du att man kan smussla med värdesaker som 50.000-100.000 och åt miljoner på värdesaker som tex antika saker, tavlor, och annat av högt värde?

Men att betala 30 procent på en miljon är ju extremt mycket om man säljer tex arv?
Citera
2026-02-10, 10:34
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Menar du att man kan smussla med värdesaker som 50.000-100.000 och åt miljoner på värdesaker som tex antika saker, tavlor, och annat av högt värde?

Men att betala 30 procent på en miljon är ju extremt mycket om man säljer tex arv?
Det är bara att sälja privat.
Citera
2026-02-10, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Det är bara att sälja privat.

Vad menar du med att sälja privat ?
Citera
2026-02-10, 10:36
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Vad menar du med att sälja privat ?
Om du säljer en tavla för en miljon till en privatperson så rapporteras det inte till Skatteverket. Om du säljer via Bukowskis rapporteras det. (Och som tack för hjälpen får du betala 25 procent av försäljningslikviden i provision till Bukowskis).
Senast redigerad av Anklagaren 2026-02-10 kl. 10:42.
Citera
2026-02-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Ja det känns orimligt.

Aldrig varit med om att man har behövt betala skatt för sånt. Och jag har rensat flera dödsbon.
Citera
2026-02-10, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Aldrig varit med om att man har behövt betala skatt för sånt. Och jag har rensat flera dödsbon.

Kanske dödsbon för under 50.000 ? Isåfall är det skattefritt
Citera
2026-02-10, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Kanske dödsbon för under 50.000 ? Isåfall är det skattefritt

Nej nej varit mycket mer än så. Har varit bilar och liknande inblandat också. Säkert 500 000 som mest.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in