Hade de inte tillstånd att sälja när NN inte klarade av att producera? Då som diabetesläkemedel.
Ja alltså så här var det (utifrån min skalle en Lördag), hims sålde något "ersättnings skit" när Novo inte klarade av att tillgodose marknaden, det är lite gråzon i USA att "man" får göra så.
Men det gäller inte längre OM läkemedelsbolaget som äger patent KAN tillgodose marknaden, då blir det aja baja.
Usel rubriksättning av Affärsvärlden.
Förhoppningsvis var det bara slarv alternativt dålig språkkänsla, inte clickbait för redan hårt prövade Novo-aktieägare.
För sanningen var ju att...
Citat:
Danska läkemedelsbolaget Novo Nordisk har lämnat in en stämningsansökan i USA mot telehälsobolaget Hims & Hers för patentintrång, enligt ett pressmeddelande. Hims rasar 18% i förhandeln.
Enligt Novo Nordisk gör Hims intrång i ett USA-patent genom sina sammansatta semaglutidprodukter för den amerikanska marknaden.
Novo Nordisk anklagar Hims för vilseledande marknadsföring av icke godkända läkemedel samt för att olagligt masstillverka injicerbara kopior med oäkta aktiv substans, vilket enligt bolaget innebär risker för patienters hälsa.
Enligt ett tidigare uttalande på X har Hims & Hers tagit bort sin kopia av Novo Nordisks pillerversion av Wegovy.
Bolaget lanserade ett piller med den aktiva substansens semaglutid, samma som i Wegovy, till ett pris av 49 dollar under första månaden. Som jämförelse kostar riktiga Wegovy från Novo Nordisk omkring 100 dollar mer.
Novo Nordisk hotade i förra veckan med rättsliga och regulatoriska åtgärder och anklagade Hims & Hers för “olaglig massproduktion”.
Novo Nordisks aktie stiger idag drygt 7 procent.
__________________
Senast redigerad av ingetbranick 2026-02-09 kl. 22:13.
Usel rubriksättning av Affärsvärlden.
Förhoppningsvis var det bara slarv alternativt dålig språkkänsla, inte clickbait för redan hårt prövade Novo-kunder.
Enligt Novo Nordisk gör Hims intrång i ett USA-patent genom sina sammansatta semaglutidprodukter för den amerikanska marknaden.
Novo Nordisk anklagar Hims för vilseledande marknadsföring av icke godkända läkemedel samt för att olagligt masstillverka injicerbara kopior med oäkta aktiv substans, vilket enligt bolaget innebär risker för patienters hälsa.
Enligt ett tidigare uttalande på X har Hims & Hers tagit bort sin kopia av Novo Nordisks pillerversion av Wegovy.
Bolaget lanserade ett piller med den aktiva substansens semaglutid, samma som i Wegovy, till ett pris av 49 dollar under första månaden. Som jämförelse kostar riktiga Wegovy från Novo Nordisk omkring 100 dollar mer.
Novo Nordisk hotade i förra veckan med rättsliga och regulatoriska åtgärder och anklagade Hims & Hers för “olaglig massproduktion”.
Novo Nordisks aktie stiger idag drygt 7 procent.
Det är lätt att hata något och sparka på något som gått ner extremt sedan toppen, om det sedan är läge för världens köptillfälle, det kommer medier inte säga utan snarare sparka lite till, för alla oss value investors så ser vi vad som händer, vi ser de globala möjligheterna (inte bara feta amerikaner) och vi köper tills vi är blå i ansiktet.
Att vi sedan ser dumma ut i processen det är så det är och that's life när man har rätt, till slut.
__________________
Senast redigerad av BamseVarBoeg 2026-02-09 kl. 22:19.
Det är lätt att hata något och sparka på något som gått ner extremt sedan toppen, om det sedan är läge för världens köptillfälle, det kommer medier inte säga utan snarare sparka lite till, för alla oss value investors så ser vi vad som händer, vi ser de globala möjligheterna (inte bara feta amerikaner) och vi köper tills vi är blå i ansiktet.
Att vi sedan ser dumma ut i processen det är så det är och that's life när man har rätt, till slut.
Jag vill bara rikta en liten notice för ni som inser vad Novo är här, ja jag har haussat Novo i tråden men den kan lika gärna gå 50% ner i morgon. Med det sagt så är aktien otroligt nedtryckt och vi siktar på 900 -1000 dkk fem år framåt (splittar kan ändra datan) då har vi bara nollat potentialen som fanns för något år sedan, det är ändå fair. tack för mig.
__________________
Senast redigerad av BamseVarBoeg 2026-02-11 kl. 02:05.
Jag vill bara rikta en liten notice för ni som inser vad Novo är här, ja jag har haussat Novo i tråden men den kan lika gärna gå 50% ner i morgon. Med det sagt så är aktien otroligt nedtryckt och vi siktar på 900 -1000 dkk fem år framåt (splittar kan ändra datan) då har vi bara nollat potentialen som fanns för något år sedan, det är ändå fair. tack för mig.
Det är nu ni ska komma med frågor som var är faktan, vad har du för data på påståenden , etc.