Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
En mycket lång artikel av Andreas Cervenka i dagens Aftonbladet, tyvärr bakom betalvägg,
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dRVgJJ/ozempic-och-novo-nordisk-kraschen-som-skakar-danmark
Vad kallar man ett företag som på ett år säljer för 440 miljarder kronor med en vinst på nästan 200 miljarder?
Ett krisbolag förstås.
Det låter lite snurrigt, och det är det också, men i finansvärlden är begreppet kris i allra högsta grad ett relativt begrepp.
I USA har nu Lillys läkemedel gått om Novo Nordisk i antalet utskrivna recept per vecka, enligt Financial Times.
...Det ledde till att det amerikanska läkemedelsverket FDA tillät produktion av kopior för att undvika brist på läkemedel. Tillståndet löpte ut i maj i år men kopiorna har fortsatt att skölja över marknaden, vilket är vad Novo Nordisk pekade ut som orsaken till de sänkta prognoserna för resten av 2025.
Bolaget har inlett över 100 rättstvister för att få bort piratkopiorna men det kan ta tid.
I utländsk finanspress jämförs Novo Nordisk med Nokia, ett bolag från ett litet land i norr som blev världsetta på mobiltelefoner bara för att sedan gå bort sig och försvinna.
Not: Eli Lilly som nämns har delårsrapport i dag, konstigt att Cervenka inte nämner det. I år har den aktien gått minus 0.78%, men det är med svenska kronor. I dollar har den troligen gått lite plus.
Jag har småinnehav i både Lilly och Novo, ungefär lika mycket i båda.
Intressant. Tack för det inlägget. Att jag själv nämnt Nokia var bara ett exempel från vårt närområde och i hyfsad närtid som många av oss kommer ihåg och kan relatera till. Kul att även andra gör det.
100+ rättstvister... problemet är när folk har vant sig vid ett pris kommer de sällan att vilja betala mer eller mycket mer. Det kommer att bli ett ramaskri, särskilt i det feta USA såvida det inte finns tydliga bevis för att kopiorna är betydligt sämre eller skadliga.
Vad gäller kursen. Det spelar ingen roll om Novo gör stor vinst idag då börsen är framåtriktad. De ser inte vad Novo gör idag utan i morgon. Frågan man bör ställa sig vid köp av aktien är således om framtiden är ljus, grå eller mörk för Novo.
Tittar jag ändå lite bakåt och ser hur kursen har gått ser jag ett mycket tydligt lambdamönster och det är för mig likvärdigt med hög risk. Jag ser hellre en uppåtgående kurva även om den har en massa hack i sig. Men det är jag med min investeringsstrategi.
//
CC