2015-04-02, 06:41
Medlem
Netflixs avatar
Hej,

Jag hittade ingen diskussionstrd om Novo Nordisk B. Har spanat in den ett tag och sg nu att den gjorde ett rejlt lyft nyss i slutet av mars.

Hur tror ni framtiden ser ut fr detta bolag om det visar sig att det skulle g lite smre fr brsen ver lag framver?
Citera
2015-04-02, 09:40
Medlem
HanMedHornens avatar
Detta bolag r s jvla enormt att det r svrt att sga vad som str bakom nsta hrn. Handlas idag till p/e 37, vilket r hgt generellt sett men inte inom lkemedelsbranschen.

Lkemedelsbolag brukar vara rtt stabila nr marknaden i sig r volatil, men en bubbla har bildats dr de senaste ren; s det finns risk att ven de dras med om brsen gr smre framver.
Citera
2015-04-02, 22:07
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Det stmmer att lkemedelsbolagen generellt har gtt upp rejlt senaste ren, men om det r en bubbla r svrare att sga. Jag kan personligen se faktorer som motiverar tminstone en del av deras uppgng och fortsatta vrdering: att hlsovrd r en tmligen stabil bransch, att fler mnniskor i vrlden fr tillgng till bttre vrd och lkemedel, att vi lever allt lngre, att den totala sjukdomsbrdan i vrlden skiftar frn akuta sjukdomar till kroniska sjukdomar (vilket kar kostnaderna fr sjukvrdssystemen). Dessutom har mnga bolag ndrat R&D-strategi frn att ha s gott som all forskning in-house (vilket r dyrt och anses ineffektivt inom branschen) till att lgga ut till universiteten och mindre bolag. Drefter s kper de istllet lkemedelskandidaterna eller bolagen som ger dem, nr lkemedelskandidaterna tminstone tagit sig till eller frbi fas 2 (oftast).
Men visst r en kning p 200+ % p tre r fr branschen som helhet rtt mycket.

I fallet Novo Nordisk r det ett av mina favoritbolag inom branschen. Det jag frmst gillar r att de har bra lkemedel p omrdet diabetes och r p vg att lansera p omrdet fetma. Dessa sjukdomar kan vi frvnta oss kommer att ka vldigt mycket i framtiden, om inget ovntat sker. Det r ofta kroniska sjukdomar och drabbar inte sllan mnniskor som har rd att betala fr sina lkemedel (s.k. vlfrdssjukdomar, strsta marknaden r USA). Frra ret kade vinsten per aktie (diluted) med 8 %, frmodligen hamnar vi minsta p samma kning i r. Sammantaget har Novo Nordisk en ljus framtid fr sig, riskerna, som jag ser det, ligger framfr allt i en generell nedgng fr branschen dr Novo Nordisk kan dras med.
Citera
2016-08-21, 15:35
Medlem
Hittade aktien tack vare placera-podden, bra lge just nu
Citera
2016-08-21, 15:56
Medlem
Colossos avatar
Sjnk med nstan en femtedel (17.33%) denna mnad. Vad hnde? Lge att kpa p sig lite nu? Hur funkar dessa? Den har 0% i avkastning?
Citera
2016-08-21, 16:01
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Sjnk med nstan en femtedel (17.33%) denna mnad. Vad hnde? Lge att kpa p sig lite nu? Hur funkar dessa? Den har 0% i avkastning?
Sjnk p en rapport som ogillades. Anledningen till att det inte visas ngon direktavkastning p Avanza r att det r en dansk aktie och det inte funkar p utlndska aktier av ngon anledning.
Citera
2016-08-21, 16:05
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Sjnk p en rapport som ogillades. Anledningen till att det inte visas ngon direktavkastning p Avanza r att det r en dansk aktie och det inte funkar p utlndska aktier av ngon anledning.
Jaha okej, kanske lge att kpa p sig lite fr en lngsiktig portflj?
Citera
2016-08-21, 16:10
Medlem
Citat:
Om du kollar lngre ned ser du utdelningarna.
Citera
2016-08-21, 16:10
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Jaha okej, kanske lge att kpa p sig lite fr en lngsiktig portflj?
Om man tror att det hr bara var ett dligt kvartal och att bolaget kommer leverera bra resultat i framtiden r det ju lge att kpa, ja.
Citera
2016-08-22, 17:11
Medlem
Jag gissar att det var prognossnkningen fr tillvxten som drog ner aktien mer n kvartalsresultatet.
Citera
2016-09-27, 22:33
Medlem
Spaders avatar
-23,85% sedan frsta Augusti - kplge? Jag uppfattar det som en verreaktion p senaste rapporten men d r jag inte s insatt heller. sikter?
Citera
2016-09-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
-23,85% sedan frsta Augusti - kplge? Jag uppfattar det som en verreaktion p senaste rapporten men d r jag inte s insatt heller. sikter?
Ett vldigt bra bolag tror jag, kan va vrt att ha som krydda i kapitalfrskringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in