2015-04-02, 06:41
Medlem
Netflixs avatar
Hej,

Jag hittade ingen diskussionstråd om Novo Nordisk B. Har spanat in den ett tag och såg nu att den gjorde ett rejält lyft nyss i slutet av mars.

Hur tror ni framtiden ser ut för detta bolag om det visar sig att det skulle gå lite sämre för börsen över lag framöver?
Citera
2015-04-02, 09:40
Medlem
HanMedHornens avatar
Detta bolag är så jävla enormt att det är svårt att säga vad som står bakom nästa hörn. Handlas idag till p/e 37, vilket är högt generellt sett men inte inom läkemedelsbranschen.

Läkemedelsbolag brukar vara rätt stabila när marknaden i sig är volatil, men en bubbla har bildats där de senaste åren; så det finns risk att även de dras med om börsen går sämre framöver.
Citera
2015-04-02, 22:07
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Det stämmer att läkemedelsbolagen generellt har gått upp rejält senaste åren, men om det är en bubbla är svårare att säga. Jag kan personligen se faktorer som motiverar åtminstone en del av deras uppgång och fortsatta värdering: att hälsovård är en tämligen stabil bransch, att fler människor i världen får tillgång till bättre vård och läkemedel, att vi lever allt längre, att den totala sjukdomsbördan i världen skiftar från akuta sjukdomar till kroniska sjukdomar (vilket ökar kostnaderna för sjukvårdssystemen). Dessutom har många bolag ändrat R&D-strategi från att ha så gott som all forskning in-house (vilket är dyrt och anses ineffektivt inom branschen) till att lägga ut till universiteten och mindre bolag. Därefter så köper de istället läkemedelskandidaterna eller bolagen som äger dem, när läkemedelskandidaterna åtminstone tagit sig till eller förbi fas 2 (oftast).
Men visst är en ökning på 200+ % på tre år för branschen som helhet rätt mycket.

I fallet Novo Nordisk är det ett av mina favoritbolag inom branschen. Det jag främst gillar är att de har bra läkemedel på området diabetes och är på väg att lansera på området fetma. Dessa sjukdomar kan vi förvänta oss kommer att öka väldigt mycket i framtiden, om inget oväntat sker. Det är ofta kroniska sjukdomar och drabbar inte sällan människor som har råd att betala för sina läkemedel (s.k. välfärdssjukdomar, största marknaden är USA). Förra året ökade vinsten per aktie (diluted) med 8 %, förmodligen hamnar vi minsta på samma ökning i år. Sammantaget har Novo Nordisk en ljus framtid för sig, riskerna, som jag ser det, ligger framför allt i en generell nedgång för branschen där Novo Nordisk kan dras med.
Citera
2016-08-21, 15:35
Medlem
Hittade aktien tack vare placera-podden, bra läge just nu
Citera
2016-08-21, 15:56
Medlem
Colossos avatar
Sjönk med nästan en femtedel (17.33%) denna månad. Vad hände? Läge att köpa på sig lite nu? Hur funkar dessa? Den har 0% i avkastning?
Citera
2016-08-21, 16:01
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Sjönk med nästan en femtedel (17.33%) denna månad. Vad hände? Läge att köpa på sig lite nu? Hur funkar dessa? Den har 0% i avkastning?
Sjönk på en rapport som ogillades. Anledningen till att det inte visas någon direktavkastning på Avanza är att det är en dansk aktie och det inte funkar på utländska aktier av någon anledning.
Citera
2016-08-21, 16:05
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Sjönk på en rapport som ogillades. Anledningen till att det inte visas någon direktavkastning på Avanza är att det är en dansk aktie och det inte funkar på utländska aktier av någon anledning.
Jaha okej, kanske läge att köpa på sig lite för en långsiktig portfölj?
Citera
2016-08-21, 16:10
Medlem
Citat:
Om du kollar längre ned ser du utdelningarna.
Citera
2016-08-21, 16:10
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Jaha okej, kanske läge att köpa på sig lite för en långsiktig portfölj?
Om man tror att det här bara var ett dåligt kvartal och att bolaget kommer leverera bra resultat i framtiden är det ju läge att köpa, ja.
Citera
2016-08-22, 17:11
Medlem
Jag gissar att det var prognossänkningen för tillväxten som drog ner aktien mer än kvartalsresultatet.
Citera
2016-09-27, 22:33
Medlem
Spaders avatar
-23,85% sedan första Augusti - köpläge? Jag uppfattar det som en överreaktion på senaste rapporten men då är jag inte så insatt heller. Åsikter?
Citera
2016-09-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
-23,85% sedan första Augusti - köpläge? Jag uppfattar det som en överreaktion på senaste rapporten men då är jag inte så insatt heller. Åsikter?
Ett väldigt bra bolag tror jag, kan va värt att ha som krydda i kapitalförsäkringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in