2026-02-09, 19:24
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
På vilket sätt skulle ”tjänstemannaansvaret” påverka politikerna tänker du? Politiker är inte tjänstemän, det visste du kanske inte?
Politiken styr vad tjänstemän ska göra och de ska inte köra sina egna race efter egen agenda utan konsekvens.
Citera
2026-02-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Det där är bara hans vanliga gråtpunkter, skrik och skrän och gråt. Noll substans.

Du är välkommen att presentera fakta som bestrider punkterna. Just nu låter du mest som resterande Örebropolitiker vilka snart är ett minne blott.
Citera
2026-02-09, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Jag tänker att till och med du är intelligent nog för att kunna tänka dig en lag som gäller skatteslöseri och ej baserar sig på titel? Eller har jag fel?
Skillnaden mellan en politiker och en tjänsteman är inte titeln. Den ena väljs med en valsedel och den andra är anställd. Det kan väl inte vara så svårt att fatta? Om politiker slösar med skattemedel så får folket välja nya, om tjänstemän slösar med skattemedel så får politikerna anställa nya.
Citera
2026-02-09, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavaro
Politiken styr vad tjänstemän ska göra och de ska inte köra sina egna race efter egen agenda utan konsekvens.
Exakt, det är därför vi redan idag har ”tjänstemannaansvar”. Politiker kan avskeda tjänstemän som missköter sig, det sker dagligen i det här landet.
Citera
2026-02-09, 19:30
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan en politiker och en tjänsteman är inte titeln. Den ena väljs med en valsedel och den andra är anställd. Det kan väl inte vara så svårt att fatta? Om politiker slösar med skattemedel så får folket välja nya, om tjänstemän slösar med skattemedel så får politikerna anställa nya.

Bara för att man är vald gör det inte en individ friskriven lagboken. Det är ingalunda svårt att skriva en lag om oaktsam hantering av skattemedel vilket täcker alla som just hanterar skattefinanser.
Citera
2026-02-09, 19:31
Medlem
Allard gjorde sig bäst i sina videos på Riks youtube kanal när det begav sig. Första avsnitten av hans nya podd med glas innanför västen blir helt.. flummiga.

Nä, Slow down. andas. back to basic. för dessa utbrott med invektiv blir för mycket imho.
Citera
2026-02-09, 19:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
Kan den här barnungen aldrig bete sig?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vr5AG5/regionfullmaktige-avbrutet-javla-fegis

Eller är han modig för att lyfta ut korrupta kommunala psykopaternas brott? Det är utanför din förståelse och IQ.
Citera
2026-02-09, 19:36
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
De kanske kan få 12% i Örebro läns valkrets så kommer Allard in i riksdagen ändå. Låt oss hoppas på det! Föreställ er vilken djävla cirkus det skulle bli!

Självklart är det så, Jag kommer inte spänna en muskel för att förhindra, vad Svenska folket vill...
Citera
2026-02-09, 19:37
Medlem
Citat:
Politiker och tjänstemän kommer knappast att lyda under samma lag. Politikerna är tjänstemännens arbetsgivare.

Det beroe väl på hur lagen utformas?

Det kommer ju från politikerna att den ska gälla i flera led, sen har jag inte läst förslaget än. Jag tror att det är ordet ”tjänstemannaansvar” som du hakar upp dig på och det är inte vad de kallar den nya lagen för, det är nog mer för att folk ska fatta eftersom att just det ordet är vedertaget.
Citera
2026-02-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ok vore väl tråkigt om dessa grupper fick någonting att säga till om i vår demokrati.

Säger bara att Allard skulle kunna komma mycket mycket längre om han idiotförklarade sossar och moderater på ett lite smidigare sätt.
Citera
2026-02-09, 19:38
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Att vara "besvärlig" och komma med i nationell tv fungerar sålänge det inte är någon tvekan om vem som har den moraliska rätten på sin sida. BUP vs. Konst i hissar t.ex.

Problemet är ifall det rinner över på mindre och mer betydelselösa frågor.
Ja. Endera satsar Allard på lite "reklam" inför valet och kanske...vet vart lägga krutet eller så är han en skenande individ.
För mig så är sakfrågor det viktiga men en om det är så att en person som Allard som har mkt bra saker o pekar ut "klägget" är för okontrollerad så är det t skada o får mig tveka om ÖP. Men absolut inte ännu.
Citera
2026-02-09, 19:39
Medlem
Citat:
På vilket sätt skulle ”tjänstemannaansvaret” påverka politikerna tänker du? Politiker är inte tjänstemän, det visste du kanske inte?
Det som är aktuellt är ett införande av ett nytt brott - "missbruk av offentlig ställning", vilket skulle omfatta exempelvis politiker. Det är det som, lite oklart pga okunskap, avses när "tjänstemannaansvaret" tas upp, du kan läsa mer om det här:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/02/regeringen-foreslar-utokat-tjanstemannaansvar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in