Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Så folk kan alltså ha julmat, julbelysning etc utan att faktiskt fira jul? Vad är skillnaden?
Då är det inte julmat, utan bara mat, och det är inte julbelysning, utan bara belysning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
När det gäller dig, så har jag sett dig debattera i några olika flashbacktrådar om julfirande. Visserligen gamla inlägg men ändå. Du har varit hårdast mot ateister som firar jul. Men även kritiserat troende som firar en falsk kristen/religiös högtid. Då det är avgudadyrkan, falsk religion och falska gudar.
Förstår då inte hur du kan anse att det är okej med ”julfirande”.
Jag har inte sagt att det är okej med julfirande. Det första jag sade var "Nyckelfrågan är "om man
firar jul eller inte"". Jehovas vittnen firar
inte jul, det vore att tillbe andra gudar. Men att äta mat som har "offrats" till ett julfirande är okej, så länge man inte sårar andras samvete.
Det var det som Paulus förklarade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Har organisationen en snarlik syn så blir det också svårt att förstå. Försöker liksom se skillnaderna mellan eventuella vittnens julfirande med andras julfirande (oavsett om de är ateister eller troende). Men det kanske inte är så stor skillnad egentligen, och väldigt individuellt.
Organisationen har samma syn som jag, som är samma syn som i bibeln, kristna ska inte fira jul. Men det är
inte att fira jul att köpa en julskinka under den säsong då skinka blir billigt, eller att man helt enkelt vill köpa en skinka för att man tycker det är gott.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Jehovas vittnen ska ju inte fira jul, midsommar och andra högtider. Att säga att det är en samvetsfråga tycker jag inte är ett tillräckligt bra svar.
Det sade jag inte, jag firar inte jul, midsommar och andra högtider som har kopplingar till avgudar.
Det jag sade var att köpa en skinka där det står "julskinka" är
inte att fira jul, det är en samvetsfråga, på samma sätt som att Paulus inte tillbad avgudar trots att han åt kött som hade offrats till avgudar i avgudatempel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Och du nämner avhoppare. Jag har aldrig trott att det har varit likadant för alla. Vad jag har läst och hört av avhoppare så har det varit väldigt varierande. En del har varit i några olika församlingar, och de har varit annorlunda. Tex hur strikta/liberala andra medlemmar och äldste har varit. Folk har olika uppväxter och familjebakgrund. Etc. Det har inte bara varit dåliga erfarenheter om strikta föräldrar och äldste.
Ok, men avhoppare målar upp den bilden att alla Jehovas vittnen är tvingade av äldste och organisationen, när det i själva verket är självvalt på grund av bibeln. Varje enskilt Jehovas vittne har själv valt, av fri vilja att följa bibeln, och därmed följa Gud, inte människor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Men detta med högtider beror väl mer på vad organisationen anser om högtider? Att man ska undvika högtider som tex har sin grund i en obiblisk lära, har sin grund i tron på eller tillbedjan av andra gudar. det vidskepliga, det okulta eller som har grund i uppfattningen att själen är odödlig. Övriga högtider är en samvetsfråga. Men jul, påsk, midsommar, thanksgiving, första maj, Alla själars dag (de dödas dag) och en del andra högtider är inte okej enligt Jehovas vittnen. Ändå nämner du att man kan ha julbelysning, äta julmat etc som ett vittne?
https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/jv-firar-högtider/#link0
Som sagt, jag brukar köpa skinka, även om det står "julskinka", och jag har belysning på vintern, men det är inte "julbelysning".