2026-02-07, 10:00
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Det säger att det alarmisterna påstod leder till uppvärmningen inte stämmer. Deras grova fel tyder på att förändringarna har de skäl som alltid åstadkommit temperaturfluktuationer.

Nej, det säger det inte. Det säger bara två saker:

1. En del av de tidiga uträkningarna av hur det komplicerade planetära klimatsystemet fungerar var fel.

2. En del människor gick "all-in" på att snedtolka de resultat som påvisar att det snabbt blir "katastrof".

Det är allt.

Att en del modeller och uträkningar gick snett är dessutom helt normalt, det sker inom forskning och vetenskap hela tiden och speciellt när nya rön och resultat ska produceras under tidspress. Men vetenskapen är per definition självkorrigerande över tid, och man framstår därför som extremt okunnig och obildad om man försöker hävda att ett tidigare "fel" skulle vara nåt bevis på att de nuvarande rönen också är "fel". Det är i själva verket precis tvärtom, det är så den vetenskapliga processen fungerar, det blir mer och mer "rätt" över tid.

Nu har vi dessutom 2-3 decennier av rätt noggranna mätningar bakom oss, så man behöver inga som helst teorier för att bevisa/visa på att det pågår en global uppvärmning/klimatförändring. Det är ett faktum. Vill man göra prognoser för framtiden behövs förstås fortsättningsvis teorier och modeller, och det innebär att de alltid innehåller osäkerheter. Och en inbyggd skalproblematik, att det ska regna i Västra Götaland betyder inte nödvändigtvis att det regnar just i Göteborg (också om det oftast gör det ). Så klimatprognoser är egentligen precis som SMHI:s väderprognos för "i morgon", bara extremt mycket mer komplicerade och med faktorer som är så nya att man inte kan basera modeller på mätdata (tex. permafrostuppvärmningen och frigörandet av metan, eller ökad molnbildning och var den vattentransport landar som nederbörd).
Citera
2026-02-07, 10:07
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nej, det säger det inte. Det säger bara två saker:

1. En del av de tidiga uträkningarna av hur det komplicerade planetära klimatsystemet fungerar var fel.

2. En del människor gick "all-in" på att snedtolka de resultat som påvisar att det snabbt blir "katastrof".

Det är allt.

Att en del modeller och uträkningar gick snett är dessutom helt normalt, det sker inom forskning och vetenskap hela tiden och speciellt när nya rön och resultat ska produceras under tidspress. Men vetenskapen är per definition självkorrigerande över tid, och man framstår därför som extremt okunnig och obildad om man försöker hävda att ett tidigare "fel" skulle vara nåt bevis på att de nuvarande rönen också är "fel". Det är i själva verket precis tvärtom, det är så den vetenskapliga processen fungerar, det blir mer och mer "rätt" över tid.

Nu har vi dessutom 2-3 decennier av rätt noggranna mätningar bakom oss, så man behöver inga som helst teorier för att bevisa/visa på att det pågår en global uppvärmning/klimatförändring. Det är ett faktum. Vill man göra prognoser för framtiden behövs förstås fortsättningsvis teorier och modeller, och det innebär att de alltid innehåller osäkerheter. Och en inbyggd skalproblematik, att det ska regna i Västra Götaland betyder inte nödvändigtvis att det regnar just i Göteborg (också om det oftast gör det ). Så klimatprognoser är egentligen precis som SMHI:s väderprognos för "i morgon", bara extremt mycket mer komplicerade och med faktorer som är så nya att man inte kan basera modeller på mätdata (tex. permafrostuppvärmningen och frigörandet av metan, eller ökad molnbildning och var den vattentransport landar som nederbörd).
”En del människor” - det får betraktas som dagens eufemism.
Citera
2026-02-07, 10:28
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du gör det klassiska misstaget att se atmosfären som en tunn skiva som antingen absorberar eller släpper igenom fotoner och det ger helt fel svar. Atmosfären är tjock, och IR-fotoner absorberas och återutsänds många gånger på väg ut i rymden. Det handlar mer om från vilken höjd atmosfären slutligen blivit så genomskinlig att de kan stråla ut i rymden.

Effekten är logaritmisk för relevanta koncentrationer. Det är helt enkelt något du får lära dig leva med.

Nej, och nej.

Det borde ha framgått rätt tydligt att jag inte ser atmosfären som "en tunn skiva" (också om den är mycket tunnare än vad de flesta tror).

Och om du kollar upp radiative forcing så inser du säkert snabbt (eller du kanske redan vet) att den till stor del beror på att koldioxidmolekylernas absorption blir mättad av de mest effektiva väglängderna (de som absorberas bäst av molekylen) och att det är den logaritmiska minskningen av absorbtionseffektivitet ju längre man kommer från den centrala väglängden som ligger bakom. Det är alltså faktiskt fråga om en "mättad absorption" och förhållandet mellan koldioxidmolekylernas mängd och vilken strålning (vilka våglängder) som finns kvar "att dela på".

I praktiken är det förstås mer komplicerat eftersom det finns fler "växthusgaser" (också vatten/vattenånga fungerar som växthusgas), i själva verket är alla gaser som består av fler än två atomer en "växthusgas" (dvs. absorberar strålning som annars skulle ha åkt ut i världsrymden och skjuter ut den igen i en slumpartad riktning).

Nu är jag inte fysiker, så du får ursäkta om jag är litet klumpig när det gäller användningen av terminologin. Du har helt rätt i att uppvärmningen av gaslagren i atmosfären också har en (komplicerad effekt), dels pga. volymökningen ("tjockleken"), dels pga. att det blir kallare och kallare ju längre man kommer ut mot världsrymden. Och jag håller med om att min FB-förklaring var ett steg för enkel. Men det ÄR en mättnadsfunktion som ligger bakom den "logaritmiska kurvan".
Citera
2026-02-07, 10:35
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
”En del människor” - det får betraktas som dagens eufemism.

"En del människor" försöker nu hävda att det inte finns någon global uppvärmning...
Citera
2026-02-07, 14:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nej, det du skriver stämmer helt inte. Det finns ingen sådan "marginaleffekt" för koldioxidhalten i atmosfären som du påstår (rent vetenskapligt är det "hitte på"-vansinne) och dina underliga matematiska uträkningar om att effekten av koldioxidhalten på uppvärmningen skulle vara exponentiellt avtagande är också "hitte på"-vansinne. Om det kommer från dig själv eller om du köpt galenskaperna från nån idiot på nätet har jag ingen aning om.

- - -

Det jag absolut inte förstår är vad man har att vinna på att ljuga om hur den globala uppvärmningen fungerar.

Om man är övertygad om att nåt i vetenskapen inte stämmer så behöver det ju bevisas så att det kan rättas till, nåt som är omöjligt att göra med "hitte på"-argument.

Och om man själv råkar ha förstått nånting fel så är det väl skitbra att man förstår hur det egentligen funkar, så att kan man kan stå på stadiga ben i den riktigt verkliga verkligheten.

Och om man ljuger för att framstå som mer "anti-woke" så gör det ju bara ens hela "anti-woke"-grej till en lögn.

- - -

Vad gäller växterna behöver du bara publicera en kort video på hur dina nedfrusna, minusgradiga växter växer så det knakar när du slår på ljuset för fullt.

Koldioxids växthuseffekt är avtagande på marginalen. Det betyder att varje tillskott ger mindre effekt än det tidigare och det kallas avtagande marginaleffekt. Det är en logaritmisk kurva. Att du fortsätter med ditt alarmistiska trams är precis det jag pekade på. Ni fattar inte ett smack och tycker tvärtemot hur det förhåller sig.

Sluta nu med ditt substanslösa vänstertrams.
Citera
2026-02-07, 23:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det säger att det alarmisterna påstod leder till uppvärmningen inte stämmer. Deras grova fel tyder på att förändringarna har de skäl som alltid åstadkommit temperaturfluktuationer.

Det här var lite märkligt, och ditt tidigare inlägg också, om man jämför med Apollo, där du verkar vara av uppfattningen att det hände.

Hur avgör du sådana här saker? För du vet, det finns inget tvivel om att klimat förändras och att vi har tryckt upp co2 med 50%, och säkert också ökar andra växthusgaser.
Senast redigerad av goseigen 2026-02-07 kl. 23:59.
Citera
2026-02-07, 23:57
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det här var lite märkligt, och ditt tidigare inlägg också, om man jämför med Apollo, där du verkar vara av uppfattningen att det inte hände.

Hur avgör du sådana här saker? För du vet, det finns inget tvivel om att klimat förändras och att vi har tryckt upp co2 med 50%, och säkert också ökar andra växthusgaser.
Apollo?
Citera
2026-02-08, 00:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Apollo?

Ja, jag ber om ursäkt som satte ett inte i texten om Apollo.
Citera
2026-02-08, 00:02
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ja, jag ber om ursäkt som satte ett inte i texten om Apollo.
Jaha, även utan ditt "inte" begriper jag inte ett ord av det du pratar om.
Citera
2026-02-08, 00:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jaha, även utan ditt "inte" begriper jag inte ett ord av det du pratar om.

Att liksom de som inte tror på att vi har varit på månen, finns det de som inte tror att vi förändrar klimatet.

Det tror jag nog du förstod.

En bunt tokiga konspirationsteoretiker, alla.
Citera
2026-02-08, 00:07
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Att liksom de som inte tror på att vi har varit på månen, finns det de som inte tror att vi förändrar klimatet.

Det tror jag nog du förstod.

En bunt tokiga konspirationsteoretiker, alla.
Släpp flaskan så kan vi höras på måndag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in