Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-27, 15:44
Medlem
goseigens avatar
Flera kommer nog läsa det som att det finns tekniska lösningar, men förstås också samtidigt med att vi är totalt oförmögna att påverka uppvärmningen.

Riktigt hur man lyckas hålla båda dessa bollar i luften är svårt att förstå.
Citera
2023-12-27, 17:55
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Flera kommer nog läsa det som att det finns tekniska lösningar, men förstås också samtidigt med att vi är totalt oförmögna att påverka uppvärmningen.

Sen finns det också den tredje kategorin som försöka mena att det här betyder att det är den atmosfäriska förändringens påverkan på solinstrålningen snarare än CO2 driver uppvärmningen.
Jag har inte hängt med vad de senaste argumenten är i foliehattskretsar så jag vet inte om det är en ny strategi från Heartland eller liknande desinformationsfabrik, eller om Totius kom med denna vinkel på helt eget bevåg.
Citera
2023-12-27, 18:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Sen finns det också den tredje kategorin som försöka mena att det här betyder att det är den atmosfäriska förändringens påverkan på solinstrålningen snarare än CO2 driver uppvärmningen.
Jag har inte hängt med vad de senaste argumenten är i foliehattskretsar så jag vet inte om det är en ny strategi från Heartland eller liknande desinformationsfabrik, eller om Totius kom med denna vinkel på helt eget bevåg.

Hen menar förmodligen att vi har varit snälla och tidigare motverkat en pågående naturlig uppvärmning.
Citera
2023-12-28, 12:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

Ett helt OT nonsensinlägg som tydligt visar hur du och dina gelikar systematiskt stör tråden med rena dumheter. Det är bara en halmgubbe om vad ”flera kommer” att göra som du sedan raljerar mot - det är bara nonsens och trams som inte har ett dugg med trådens ämne att göra.

För att återgå till tråden så är rubriken på artikeln i Aftonbladet ’”Klimatgudfadern” kan ha löst 40-årigt mysterium – alla hoppas han har fel’. Något som kallas ”40 år gammalt klimatmysterium” kan knappast handla om fakta med förklaringar som det råder vetenskaplig konsensus kring.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/bg02Le/klimatgudfadern-kan-ha-lost-40-ar-gammalt-mysterium
Citera
2023-12-28, 13:53
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ett helt OT nonsensinlägg som tydligt visar hur du och dina gelikar systematiskt stör tråden med rena dumheter. Det är bara en halmgubbe om vad ”flera kommer” att göra som du sedan raljerar mot - det är bara nonsens och trams som inte har ett dugg med trådens ämne att göra.

För att återgå till tråden så är rubriken på artikeln i Aftonbladet ’”Klimatgudfadern” kan ha löst 40-årigt mysterium – alla hoppas han har fel’. Något som kallas ”40 år gammalt klimatmysterium” kan knappast handla om fakta med förklaringar som det råder vetenskaplig konsensus kring.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/bg02Le/klimatgudfadern-kan-ha-lost-40-ar-gammalt-mysterium
Det är ju precis detta som rör solinstrålningen som du tidigare talat så tvärsäkert om (och blandat ihop med solaktivitet). Hur aerosoler påverkar klimatet. Kunskapen om detta har förbättrats avsevärt på senare år dels pga CERES, dels på våra variationer i utsläpp av dessa och dels har det varit intressant att forska på med tanke på SAI och dels med vulkanytbrott som skett efter CERES (inte minst Hunga Tonga) .

Så inlonsekvensen fångade goseigen galant. Även om du ursäktar uppmärksammande av detta som trams. Som du gör med alla argument som står mellan dig och en konsekvent uppfattning som ligger i linje med det vetenskapliga forskningsläget.
Senast redigerad av MrArtur 2023-12-28 kl. 13:56.
Citera
2023-12-28, 14:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är ju precis detta som rör solinstrålningen som du tidigare talat så tvärsäkert om (och blandat ihop med solaktivitet). Hur aerosoler påverkar klimatet. Kunskapen om detta har förbättrats avsevärt på senare år dels pga CERES, dels på våra variationer i utsläpp av dessa och dels har det varit intressant att forska på med tanke på SAI och dels med vulkanytbrott som skett efter CERES (inte minst Hunga Tonga) .

Så inlonsekvensen fångade goseigen galant. Även om du ursäktar uppmärksammande av detta som trams. Som du gör med alla argument som står mellan dig och en konsekvent uppfattning som ligger i linje med det vetenskapliga forskningsläget.
Jag har inte blandat ihop någonting. Tvärtom har jag tålmodigt och upprepat förklarat att solinstrålning och solaktivitet inte är samma sak, se t.ex. här: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Jag har också upprepat gett källor till allting jag tar upp. Du och dina gelikar gör er bara till åtlöje genom att visa att ni inte ens förstår de inlägg ni så efterblivet kommenterar.

Klarar inte goseigen att svara själv?
Citera
2023-12-28, 14:16
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag har inte blandat ihop någonting. Tvärtom har jag tålmodigt och upprepat förklarat att solinstrålning och solaktivitet inte är samma sak, se t.ex. här: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Jag har också upprepat gett källor till allting jag tar upp. Du och dina gelikar gör er bara till åtlöje genom att visa att ni inte ens förstår de inlägg ni så efterblivet kommenterar.

Klarar inte goseigen att svara själv?
Kanske du känner dig mogen att äntligen besvara detta inlägg då.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Vilket alternativ väljer du?
Citera
2023-12-28, 16:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Kanske du känner dig mogen att äntligen besvara detta inlägg då.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Vilket alternativ väljer du?
Du fortsätter att tramsa med dina nonsensfrågor. Jag kan bara upprepa: De svar du får hittar du i de källor jag länkat till.
Citera
2023-12-28, 23:53
Medlem
Jag har inte besökt tråden på några år. Men har vi nu äntligen landat i att fotosyntesen är verklig?

Från maj 2016:

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det vetenskapliga svaret är diddley!

https://www.youtube.com/watch?v=yeZHB3ozglQ

*
Jag väljer istället att lyfta fram frågan vad som är negativt med värme. Inte minst för människor så har det visat sig att civilisationer dragit fördelar av då klimatet blivit gynnsammare, dvs varmare.

Varmare, mer koldioxid och mer vatten i form av vätska och gas skulle alltså vara ett hot mot mängden liv på jorden?

Självklart kan det bli problem lokalt och för vissa arter. Men totalt skulle det uppenbart vara positivt.

Att man inte längre pratar om växthuseffekt är att alltfler undrade varför det var negativt för liv med växthus. Samma sak med klimatförändring så länge den rör sig i gynnsam riktning dvs varmare, mer koldioxid och mer vatten i form av vätska och gas.
Citera
2023-12-29, 02:27
Medlem
T.o.m. ”lösningarna” på ”global uppvärmning” är ett giftigt problem. En jätte-solcellsanläggning blir förstörd på minuter av en hagelstorm i Nebraska. På nolltid blir ”grön energi” förvandlat till giftigt avfall på ett fält.

https://www.renewableenergyworld.com/solar/solar-farm-pelted-by-giant-hail-as-severe-storm-ripped-through-nebraska/#gref

Uppvärmningssekten är såna jävla losers. Allt de gör är fel.
Citera
2023-12-30, 01:08
Medlem
goseigens avatar
Finns det några motverkande tröskeleffekter?

Jag tänker som hypotes bara att smältande isar kan få en effekt på världshaven ett antal år.
Citera
2023-12-30, 20:29
Medlem
blobben!!!s avatar
Det största hotet har alltid varit och kommer alltid att vara en global nedkylning. Det är alltid under dessa perioder som mänskligheten har varit nära att utplånas.

Vi får hoppas på att Kina m.fl. ökar takten på sina kolkraftverk ordentligt så att vi har en god buffert mot eventuella nedkylningsperioder.

Gärna fem grader varmare, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in