2026-01-05, 16:10
Medlem
I
" vita i väst'?
Det går inte att generalisera!
Historia och kultur skiljer sig alldeles för mycket. USA är sammanhållning bland " vita" stor, i vissa delar av landet. Den kristna tron förenar många i församlingarna. I skolan och även efter avslutad skolgång verkar de ha gemensam kontakt. De är även hjälpsamma mot grannar och behövande.
Flera länder i Europa dras med samvete och skuld från kolonialismens tider Tyvärr. Att än idag få skit för sånt som hände för mer än 200 år sedan är rätt horribelt. (Särskilt som flera av dessa utsatta länder återkommande dras med inbördeskrig mellan stammar och klaner och är länder utan fungerande statsapparat. )
Men det onda samvetet splittrar fortfarande europeiska länders befolkningar. Liksom Tysklands befolkning inte vågat stå enade efter vad Hitler gjorde- för 70 år sen. Vi ser vad som sker när USA kanske befrias från wokeismens skuldbeläggande och förlamande effekt; Om skuldtyngda befolkningar återigen blir kapabla att våga stå upp för sina existensberättiganden.
Citera
2026-01-05, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
I
" vita i väst'?
Det går inte att generalisera!
Historia och kultur skiljer sig alldeles för mycket. USA är sammanhållning bland " vita" stor, i vissa delar av landet. Den kristna tron förenar många i församlingarna. I skolan och även efter avslutad skolgång verkar de ha gemensam kontakt. De är även hjälpsamma mot grannar och behövande.
Flera länder i Europa dras med samvete och skuld från kolonialismens tider Tyvärr. Att än idag få skit för sånt som hände för mer än 200 år sedan är rätt horribelt. (Särskilt som flera av dessa utsatta länder återkommande dras med inbördeskrig mellan stammar och klaner och är länder utan fungerande statsapparat. )
Men det onda samvetet splittrar fortfarande europeiska länders befolkningar. Liksom Tysklands befolkning inte vågat stå enade efter vad Hitler gjorde- för 70 år sen. Vi ser vad som sker när USA kanske befrias från wokeismens skuldbeläggande och förlamande effekt; Om skuldtyngda befolkningar återigen blir kapabla att våga stå upp för sina existensberättiganden.

Jo det går att generalisera även om det finns skillnader. En kultur, ras, folk osv. kommer inte existera långsiktigt om människor som utgör kulturen, rasen, folket m.m. är atomistiska individualister som har priset på sin villa eller sin bil som hörsta värde i livet.
Citera
2026-01-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Du låter som ett lyckat exempel på att hjärntvätt kan fungera. Du är inte stolt över ditt ursprung och dina förfäder. Du är historielös och otacksam. Ett deprimerande tillstånd, jag förstår att folk tar livet av sig om man inte känner att man är en del av något större som kommer fortsätta långt efter din egen död. Är det inte bättre att svenskar känner stolthet och tacksamhet gentemot sina förfäder och sina rötter och att de ska känna sig som hemma här och att kommande generationer ska ha det minst lika bra som vi har haft det? Eller är du så hjärntvättad så du omöjligen kan förstå hur man kan bry sig om svenskar?

Man kan väl vara stolr över ditt ursprung och förfäder utan att känna samhörighet med alla svenskar?
Citera
2026-01-11, 21:17
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetanBallongen
Svenskar tycker att det är okej att ge bort Sverige till negrer och annat skit?
Det är inte ens en fråga, det är ett underförstått påstående där du lägger in en egen värdering.

Nej, jag är inte det minsta stolt över vad andra som levde tidigare har gjort, eftersom jag inte kan ta åt mig någon ära för det.

Eller är du så hjärntvättad så du omöjligen kan förstå hur man kan bry sig om svenskar?

Det är lite svårt att ta dina utspel seriöst när du vänder på det jag har skrivit.

Det är du som inte har empati med svenskar eftersom du inte ens tycker att vi ska ha ett eget land utan kan ge bort det till sandapor och liknande. Du bryr dig inte heller särskilt om en svensk blir mördad av en utlänning.

Vad det gäller identitet så är jag svensk. Sen fyller alla förhoppningsvis livet med fler åtaganden och intressen etc. Bara för att du spelar hockey så är inte identiteten hockeyspelare, det är kanske ditt yrke men anledningen till att jag hejar på dig är för att du är svensk och representerar Sverige och svenskarna. Givetvis är jag stolt över Tre Kronor - även om jag inte kan ta åt mig någon ära. Tror de flesta som följde på OS-hockeyn kände både glädje och stolthet när Foppa gjorde sin "Kenta"-dragning och Tre Kronor tog hem guldet.

Ditt snack om att nordeuropéer skulle ha mindre sammanhållning än t.ex. negrer och sandnegrer tror jag inte på eftersom dom folken slår ihjäl varandra i en takt vi inte är i närheten av.
När Sverige beboddes av svenskar så var våldsbrott betydligt ovanligare trots att var och varannan kille som legat inkallade under kriget hade en bössa eller två hemma i garderoben. Hur förklarar du det? Var det inte så att det var fler skjutningar under 6 månader 2019 i Stockholm än vad det var totalt mellan 1970-1986?

Vad jag har hört var det inte lika brutalt under andra världskriget när du krigade mot broderfolk (läs amerikanare mot tyskar) som när du krigade mot andra raser. Kan t.ex. tänka mig att atombomber inte var ett alternativ att fälla över Tyskland men det gick bra i bortre Asien.
Citera
2026-01-11, 21:22
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Man kan väl vara stolr över ditt ursprung och förfäder utan att känna samhörighet med alla svenskar?
Om du befinner dig på andra sidan jordklotet och så plötsligt hör du att personerna bakom pratar svenska, tror du inte att ni kommer växla några ord då och kanske ge något tips/varning?
Citera
2026-01-11, 21:38
Medlem
Citat:
Om du befinner dig på andra sidan jordklotet och så plötsligt hör du att personerna bakom pratar svenska, tror du inte att ni kommer växla några ord då och kanske ge något tips/varning?

Jo men om jag är på andra sidan planeten så gör jag det om jag hör norska, finska, danska eller tyska också. Det säger inte så mycket.
Citera
2026-01-11, 21:47
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jo men om jag är på andra sidan planeten så gör jag det om jag hör norska, finska, danska eller tyska också. Det säger inte så mycket.
De du nämner är broderfolk så det säger en del skulle jag vilja påstå.
Citera
2026-01-11, 21:50
Medlem
Citat:
De du nämner är broderfolk så det säger en del skulle jag vilja påstå.

Möjligt men det var du som pratade om Sverige och inte om norra Europa.
Citera
2026-01-12, 20:54
Medlem
Citat:
Det är lite svårt att ta dina utspel seriöst när du vänder på det jag har skrivit.

Det är du som inte har empati med svenskar eftersom du inte ens tycker att vi ska ha ett eget land utan kan ge bort det till sandapor och liknande. Du bryr dig inte heller särskilt om en svensk blir mördad av en utlänning.

Vad det gäller identitet så är jag svensk. Sen fyller alla förhoppningsvis livet med fler åtaganden och intressen etc. Bara för att du spelar hockey så är inte identiteten hockeyspelare, det är kanske ditt yrke men anledningen till att jag hejar på dig är för att du är svensk och representerar Sverige och svenskarna. Givetvis är jag stolt över Tre Kronor - även om jag inte kan ta åt mig någon ära. Tror de flesta som följde på OS-hockeyn kände både glädje och stolthet när Foppa gjorde sin "Kenta"-dragning och Tre Kronor tog hem guldet.

Ditt snack om att nordeuropéer skulle ha mindre sammanhållning än t.ex. negrer och sandnegrer tror jag inte på eftersom dom folken slår ihjäl varandra i en takt vi inte är i närheten av.
När Sverige beboddes av svenskar så var våldsbrott betydligt ovanligare trots att var och varannan kille som legat inkallade under kriget hade en bössa eller två hemma i garderoben. Hur förklarar du det? Var det inte så att det var fler skjutningar under 6 månader 2019 i Stockholm än vad det var totalt mellan 1970-1986?

Vad jag har hört var det inte lika brutalt under andra världskriget när du krigade mot broderfolk (läs amerikanare mot tyskar) som när du krigade mot andra raser. Kan t.ex. tänka mig att atombomber inte var ett alternativ att fälla över Tyskland men det gick bra i bortre Asien.

Du lyckades inte heller denna gång att svara på en enkel fråga utan att köra dina talepunkter som en repad vinylskiva, där du hela tiden pratar om landet, sverige, svenskhet alldeles oavsett vad man frågar dig om. För du in samtalet på detta även i mataffären när personen i kassan frågar om det skall vara något annat?

Det är inte Mitt snack om att nordeuropeer har mindre sammanhållning, har du ens läst ämnet på tråden?

Din kommentar att din enda identitet är Svensk säger väl allt, och med det finns inte mycket att tillägga.
Det var precis det som var min fråga, om du har någon Egen identitet som beskriver Dig, utanför ett kollektiv, utan att blanda in nation och det har du då uppenbarligen inte, och det är precis det jag har menat hela tiden med att vara identitetslös och spegla sig i andra.

Om hela din identitet är att vara som "Andra i gruppen svensk, där jag själv har definierat vad det begreppet betyder, och jag bryr mig inte om vilka som ingår så länge som de är svenskar", då om någonsin är man väl själlös, som du har kallat mig, utan själ och empati. Då blir man ju bara en namnlös kugge i ett maskineri utan större betydelse för någon.

Jag ser ju hellre att man finner sig själv och sin egen identitet, definierar vem man är, först därefter kan man söka sig till en grupp där den identiteten blir en naturlig del av en homogen enhet, gör man tvärtom och ansluter sig till en grupp först innan man har en egen identitet så försvinner man ju i mängden och har ingen naturlig plats, då är det ju bara ett substitut för att finna trygghet.

Sedan så måste jag ju fråga ...
Du skrev

Visa mig ett citat där jag har skrivit Något av detta, var har jag skrivit att vi inte skall ha ett eget land, var har jag skrivit att vi skall ge bort det, och var har jag skrivit att jag inte bryr mig om om en svensk blir mördad av en utlänning, visa det, pretty please.

Du verkar helt ha fastnat i ett tankemönster som bara snurrar runt, där allt handlar om detta, har du inget Annat att tänka på än detta, utan att allt måste ramla tillbaka till att försöka få in sådana kommentarer och tolkningar i allt?

/M
Senast redigerad av MetanBallongen 2026-01-12 kl. 20:57.
Citera
2026-02-07, 00:00
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Sedan så måste jag ju fråga ...
Du skrev

Visa mig ett citat där jag har skrivit Något av detta, var har jag skrivit att vi inte skall ha ett eget land, var har jag skrivit att vi skall ge bort det, och var har jag skrivit att jag inte bryr mig om om en svensk blir mördad av en utlänning, visa det, pretty please.
/M

I din värld får apfolken stanna i Sverige och då har vi inte ett eget land längre.
Citat:
Svensk för mig har inget att göra med arv, utan enbart med vilket pass du har. Har du svenskt pass så är du per definition Svensk.

Att svenskar utsätts för våld av negrer här hemma i vårat land är naturligtvis helt oacceptabelt. Du tycker att det rent allmänt är illa när folk mördas vilket med all tydlighet visar att du har en helt annan vinkel på det hela där du inte prioriterar svenskarna.
Citat:
spelar det ingen roll vem som mördat

Jag har ställt flertalet frågor som du inte besvarar och istället yrar du som om du går på psykedelika.
Du krånglar till det mer än nödvändigt och jag tror att du gör det bara för att tramsa. Tröttsamt.
Citera
2026-02-07, 12:15
Medlem
Citat:
I din värld får apfolken stanna i Sverige och då har vi inte ett eget land längre.

Att svenskar utsätts för våld av negrer här hemma i vårat land är naturligtvis helt oacceptabelt. Du tycker att det rent allmänt är illa när folk mördas vilket med all tydlighet visar att du har en helt annan vinkel på det hela där du inte prioriterar svenskarna.

Jag har ställt flertalet frågor som du inte besvarar och istället yrar du som om du går på psykedelika.
Du krånglar till det mer än nödvändigt och jag tror att du gör det bara för att tramsa. Tröttsamt.

Mitt stora problem med denna konversation är att du endast pratar om andra folkslag, och varför de inte hör hemma i sverige, och varför du vill priotera svenskar, trots att det inte har med ämnet för tråden att göra.

Det känns mest som att du vill ta alla tillfällen i akt att diskutera och prata om dina hjärtefrågor, alldeles oavsett vad ämnet för tråden är, eller vad den du samtalar med pratar om.

Det är lika meningslöst att fortsätta denna diskussion när du alltid hamnar i att prata om andra folkslag istället för det saken gäller, som när journalister försöker få svar från en politiker som bara maler på med sina inövade talepunkter.

Hej och tack för mig, lev väl i din egna lilla värld av ensamhet.

/M
Citera
2026-02-07, 21:31
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Mitt stora problem med denna konversation är att du endast pratar om andra folkslag, och varför de inte hör hemma i sverige, och varför du vill priotera svenskar, trots att det inte har med ämnet för tråden att göra.
TS skrev att det VERKAR som att blattar negrer m.m. har mer sammanhållning än vita. I väst (Europa/USA) ses det snarare som något konstigt eller fult att känna så.

Jag har sagt att det är nonsens. Du behöver bara titta var senaste årens konflikter ägt rum för att se att vi européer ligger i lä när det gäller att döda varandra. Listar några av dom nedan.

1. Sudan
2. Sydsudan
3. Etiopien
4. Mali
5. Jemen
6. Kongo
7. Iran
8. Turkar/Kurder
9. Syrien
10. Nigeria
11. Israel/Gazaremsan
12. Ryssland/Ukraina (illa nog naturligtvis)

Att det sedan finns idioter som vill straffa svenskar som inte vill ge bort Sverige har TS däremot helt rätt i.
Trump är definitivt ett resultat av sammanhållning mellan vita.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in