Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Tror du på det där själv? Svenskar tycker att det är okej att ge bort Sverige till negrer och annat skit?
Det är inte min uppfattning. Finns inte på kartan att någon skulle komma dragandes med en halvapa.
Men om jag ska ge mig på amatörmässiga spekulationer på samma sätt som dig så tror jag att folk blir hjärntvättade från barndomen på följande sätt:
-Nationalist/rasist ges en negativ klang så att vara lojal mot sina egna blir då något som är dåligt (frågan är på vilket sätt?)
-Att "Demokrati" är bra (utan att det tydligt ska framgå vad vi vill uppnå med demokrati och hur det ska gynna oss)
Du låter som ett lyckat exempel på att hjärntvätt kan fungera. Du är inte stolt över ditt ursprung och dina förfäder. Du är historielös och otacksam. Ett deprimerande tillstånd, jag förstår att folk tar livet av sig om man inte känner att man är en del av något större som kommer fortsätta långt efter din egen död. Är det inte bättre att svenskar känner stolthet och tacksamhet gentemot sina förfäder och sina rötter och att de ska känna sig som hemma här och att kommande generationer ska ha det minst lika bra som vi har haft det? Eller är du så hjärntvättad så du omöjligen kan förstå hur man kan bry sig om svenskar?
Kan du verkligen inte hålla två saker i huvudet samtidigt?
Det du pratar om precis hela tiden är ju inte vad ämnet handlar om, utan vad du hela tiden vill göra det till.
Det ämnet handlar om är varför vi i västvärlden i mycket mindre utsträckning än andra delar känner någon samhörighet med varandra, läs ämnet på tråden.
Vi i västvärlden är i stor utsträckning individualister, snarare än flockdjur, och frågeställningen tråden handlar om är varför det är så, för Att det är så kan knappast någon förneka.
Jag kan gärna svara på dina frågor, om du lovar att svara på en enda av mina på slutet.
Svenskar tycker att det är okej att ge bort Sverige till negrer och annat skit?
Det är inte ens en fråga, det är ett underförstått påstående där du lägger in en egen värdering.
Du är inte stolt över ditt ursprung och dina förfäder
Nej, jag är inte det minsta stolt över vad andra som levde tidigare har gjort, eftersom jag inte kan ta åt mig någon ära för det. Däremot är jag Tacksam för vad de har gjort under sin levnad.
Du är historielös och otacksam.
Sannerligen inte på något sätt, som sagt, tacksam och stolt är inte samma sak, läs ovan.
Jag förstår att folk tar livet av sig om man inte känner att man är en del av något större som kommer fortsätta långt efter din egen död.
Absolut kan jag ge dig delvis rätt i att man kan känna en viss prestationsångest över livet, men du är inte en del av något större bara för att Andra innan din levnad, eller andra under din levnad agerar, det kan knappast Du räkna in på ditt plusskonto, annat än i din egen fantasi, som sagt, du skapar ett sammanhang som inte finns i något slags anfall av trygghetsnarkomani.
Däremot om man skapar sig ett eget sammanhang utifrån sin egen levnad, genom sina ageranden och de människor man möter så blir man en del av något som finns på riktigt och som inte är på låtsas.
Man kan i vissa fall föra vidare traditioner, men det gör ju inte dig till "en del av något", det är ju bara för ens eget välbefinnandes skull, med tanke på att de flesta som åtminstone Jag har pratat med är i sak helt historielösa, de har inte ens koll på Varför traditionerna ens finns, de går bara planlöst på och "Gör likadant, för så har vi alltid gjort", då är man historielös på riktigt, och då även som sagt, trygghetsnarkoman.
Är det inte bättre att svenskar känner stolthet och tacksamhet gentemot sina förfäder och sina rötter och att de ska känna sig som hemma här och att kommande generationer ska ha det minst lika bra som vi har haft det?
Jag har egentligen inget att säga om det, ungefär så, förutom då att stolthet inte är samma sak som tacksamhet.
Det har bara väldigt lite med att göra övrig diskussion, även om du vill göra ursprung till Hela diskussionen.
Eller är du så hjärntvättad så du omöjligen kan förstå hur man kan bry sig om svenskar?
Jag bryr mig också om Svenskar, många svenskar, men inte i något avseende med anledning av Att de är Svenskar, utan för att de är bra människor.
Jag förstår nog precis vad du menar, jag bara gör allt jag kan i mitt liv för att Inte leva i den flockmentaliteten.
Så till min fråga till dig då.
Vad har du för egen identitet om du skulle skala bort allt speglande och jämförande med andra?
Om du inte får använda orden Svensk, Vit, Europe, German, eller något som beskriver även andra, vad är Din identitet? Finns den eller måste du ha en grupp som referens för att veta vem du är?
/M