2026-02-07, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pwbotha
Håller med , bidragssystemet är en skam. Om inte fanskapet har lust att arbeta för sin försörjning kan han svälta. Systemet är till för att hjälpa människor under en kortare period tills de kommit på fötter. Inte en permanent lösning för arbetsskygga

Ok, då får jag satsa på fängelse eller gruppboende då.
Citera
2026-02-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ok det är din sak. Du tycker detta är bra. En massa du är 28 men högst troligen ändå yngre ena som dominerar över dig. Nu ska ska du käka! Nu ska ska du sova! Är det ett bra liv det?

Allt för att slippa jobba. Du kommer ju liksom inte ha skäl att ens komma till ett sådant boende pga att du bara är lat. Sedan japp om du nu bara är lat så frågeställningen nix ingen svält trots ens det. Nu gissar jag bara. Men en kusin blev det i förtid. Du kommer bli klassad som sjukpensionär i förtid. Få bidrag för att just hålla dig flytande. Sedan ingen koll alls. Det är från samhällets sida liksom Game Over.

Han hade inte jobbat en dag sedan han var 27. Levt på Soc därefter. Alltid dock med egen bostad. Sedan sjukpension vid lite drygt 40. Det gäller liksom att kunna reglerna. Inte att bo hemma hos morsan... Du ska ju inte bemöda henne med din skit.

"Nu ska ska du käka! Nu ska ska du sova!" Det är ungefär exakt så i arbetslivet också lol. Ingen större skillnad. Men jag får nog större konsekvenser på ett arbete än ett gruppboende om man tänjer lite på gränserna.
Jag är fortfarande inte lat, jag är annorlunda och vill inte ha det andra vill ha. Du lär vara helt såld på matrixet för att vilja delta frivilligt.

Får man sjukpension har man fan Aceat Livet, då kan man andas ut på riktigt. Avundas dem som lyckas med det som sagt... men jag har förmodligen inte sådan tur.
Citera
2026-02-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic
Eftersom jag hade några säsongsarbeten för 6 år sedan så är tydligen min arbetsförmåga inte alls nedsatt, inte ens med 25%, därför avslag.

Jag har prövat ADHD-mediciner men det gör inte att jag söker mig till arbete. metylfenidat utlöste oxå paniksyndrom.
Enligt Försäkringskassan då antar jag.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med "men det gör inte att jag söker mig till arbete". Jag fattar ju att medicinen i sig inte kommer göra att du magiskt söker jobb. Det jag undrade mest var om du hittat någon medicin som fungerat för dig så att du fungerar bättre i vardagen? I så fall kan ju bedömningen om din arbetsförmåga kan ha ändrats på senare tid.
Citera
2026-02-07, 20:23
Medlem
pwbothas avatar
Citat:
Felpost
Citera
2026-02-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Enligt Försäkringskassan då antar jag.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med "men det gör inte att jag söker mig till arbete". Jag fattar ju att medicinen i sig inte kommer göra att du magiskt söker jobb. Det jag undrade mest var om du hittat någon medicin som fungerat för dig så att du fungerar bättre i vardagen? I så fall kan ju bedömningen om din arbetsförmåga kan ha ändrats på senare tid.

ja, enligt FK.

Asså, klart man mår bättre utav att ta amfetamin. Men om mina "ADHD-tendenser" dämpas så blir jag ännu mera autistisk och då drar jag undan mig ännu mera, vill bara isolera mig ännu mera, mindre social, avskyr människokontakt mera. Försvinner rastlösheten och oron så tappar jag bara den lilla drivkraft jag har. Så tror det bara gör större skada än nytta. Sen lär jag skada kroppen och förkorta livet väsentligt om jag ska ta CS varenda dag mer eller mindre.

Lite kul hur man blev straffad för att tagit knark förrut och nu har man lagligt knark på recept dock och får tillochmed köra bil drogpåverkad
Senast redigerad av Pazmatic 2026-02-07 kl. 20:27.
Citera
2026-02-07, 20:34
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
"om man vill". Jag vill inte, kan inte, kommer inte, tänker inte. Frågan var fortfarande angående ifall jag kommer få ersättning eller inte.

Med de premisserna är svaret enkelt; nej, du kommer inte att få någon ersättning för att du inte vill arbeta.

/AI
Citera
2026-02-07, 20:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
"Nu ska ska du käka! Nu ska ska du sova!" Det är ungefär exakt så i arbetslivet också lol. Ingen större skillnad. Men jag får nog större konsekvenser på ett arbete än ett gruppboende om man tänjer lite på gränserna.
Jag är fortfarande inte lat, jag är annorlunda och vill inte ha det andra vill ha. Du lär vara helt såld på matrixet för att vilja delta frivilligt.

Får man sjukpension har man fan Aceat Livet, då kan man andas ut på riktigt. Avundas dem som lyckas med det som sagt... men jag har förmodligen inte sådan tur.

Ok det är ditt liv. Jag känner mig stolt över bara fått bidrag från staten 2 ggr. Första var 10k från jag gjorde värnplikt, andra var 15k från jag genomförde naturvetenskapligt basår. Annars absolut noll i bidrag. Även om jag nu räknat. Drabbades av cancer vid 19. Notan för det med alla röntgen, mediciner och plats på sjukhus det var minst 2 mille... Fan en enda operation man fick genomföra kostade 500k..
Senast redigerad av Zaedrews 2026-02-07 kl. 20:47.
Citera
2026-02-07, 20:47
Avslutad
Citat:

Tror du får bättre vård och mat i fängelset, efter 50 får man ju inte CSN lån längre vad jag förstår.
Så då är det ju kört att utbilda sig.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-02-07 kl. 20:49.
Citera
2026-02-07, 20:49
Medlem
Citat:
ja, enligt FK.

Asså, klart man mår bättre utav att ta amfetamin. Men om mina "ADHD-tendenser" dämpas så blir jag ännu mera autistisk och då drar jag undan mig ännu mera, vill bara isolera mig ännu mera, mindre social, avskyr människokontakt mera. Försvinner rastlösheten och oron så tappar jag bara den lilla drivkraft jag har. Så tror det bara gör större skada än nytta. Sen lär jag skada kroppen och förkorta livet väsentligt om jag ska ta CS varenda dag mer eller mindre.

Lite kul hur man blev straffad för att tagit knark förrut och nu har man lagligt knark på recept dock och får tillochmed köra bil drogpåverkad
Jo, jag har förstått att det är ganska vanligt att personer med ADHD tycker att mycket av deras drivkraft och kreativitet försvinner när de tar medicin, samtidigt som de ändå tycker de fungerar bättre i vardagen med medicinen. Så för dig kanske det gäller att hitta balansen som ger mest fördelar med minst nackdelar.

Men rent krasst tror jag det ser ut såhär för din del:
Först behöver du få ett färskt utlåtande från en läkare angående din arbetsförmåga. Om läkaren anser att du inte är eller kommer kunna bli arbetsför så kan du söka sjukersättning. Den är det upp till försäkringskassan.
Om FK nekar dig, eller om läkaren anser att du bör kunna jobba så får du nog fundera på vilket typ av jobb du skulle kunna klara av och stå ut med.

Du kommer inte kunna få något långsiktigt bidrag bara för att du inte vill jobba. Det du kan göra är att leva på din mor så länge hon kan och accepterar det. Men det kommer inte hålla hela ditt liv heller. Och med tanke på att din mor troligtvis börjar tänka på pensionen snart så kan jag tänka mig att hon inte planerar att försörja dig tills hon dör.
Citera
2026-02-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Med de premisserna är svaret enkelt; nej, du kommer inte att få någon ersättning för att du inte vill arbeta.

/AI

Okej, ska ansöka i veckan och ta reda på det. Låt oss säga att jag inte får det, som så många här i tråden inte vill att jag ska få. Tyvärr så är jag ju rädd för att dö så jag kmr ju få lov att överleva på något sätt. Kriminalitet kanske? Hade helst sluppit det...MEN låt oss säga att jag hamnar i fängelse eller på ett gruppboende. Det kostar väl er skattebetalare mycket mera rent tekniskt? Förstå lönerna som ska betalas ut till fängelsepersonal/boendepersonalen? det blir ju bara en större kostnad för samhället allt som allt
Citera
2026-02-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Jo, jag har förstått att det är ganska vanligt att personer med ADHD tycker att mycket av deras drivkraft och kreativitet försvinner när de tar medicin, samtidigt som de ändå tycker de fungerar bättre i vardagen med medicinen. Så för dig kanske det gäller att hitta balansen som ger mest fördelar med minst nackdelar.

Men rent krasst tror jag det ser ut såhär för din del:
Först behöver du få ett färskt utlåtande från en läkare angående din arbetsförmåga. Om läkaren anser att du inte är eller kommer kunna bli arbetsför så kan du söka sjukersättning. Den är det upp till försäkringskassan.
Om FK nekar dig, eller om läkaren anser att du bör kunna jobba så får du nog fundera på vilket typ av jobb du skulle kunna klara av och stå ut med.

Du kommer inte kunna få något långsiktigt bidrag bara för att du inte vill jobba. Det du kan göra är att leva på din mor så länge hon kan och accepterar det. Men det kommer inte hålla hela ditt liv heller. Och med tanke på att din mor troligtvis börjar tänka på pensionen snart så kan jag tänka mig att hon inte planerar att försörja dig tills hon dör.

Jag har lagt fram och förklarat allt så bra jag har kunnat med FK under senaste åren och det har inte räckt. Så jag tänker inte göra något mer med FK nu. Det är ekonomiskt bistånd jag har tankarna på nu. Jag kommer inte stå ut med något arbete.
Citera
2026-02-07, 21:04
Medlem
En väg som jag läste om är att få ett intyg från en arbetsterapeut. Intyget heter MOHOST och då gör arbetsterapeuten en utredning av din arbetsförmåga tror jag. Jag tänker om du kanske inte klarar ett arbete, annars skulle du väl försöka med det igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in