2026-02-07, 18:26
Medlem
biljardballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakelikrankel
Låter som att du är arbetsskygg. Du kan ju inte leva på morsan för alltid.
Har sett att det råder stor brist på bussförare, så det kanske kunde vara en karrirär.
Du kommer vara enda svensken bland alla Somalierna, men det är ju så det är i dagens sverige.

Jag jobbar själv på distans. Det jag hatar mest är att åka in till kontoret och umgås med människor.
Men jag kan sitta hemma i princip varje dag, och göra det där kneget och casha hem.
Så klart ligger chefen på mig i röven om "självskattning", "kompetensutveckling", "uppdatera min profil" och massa annat skit man tyvärr måste göra. Allting är till för att de ska samla ihop bevis för att jag inte når upp till målen för att få extra löneökning bara.

Men det kanske kunde funka bättre för dig om du kunde jobba helt hemmifrån.

Vad jobbar du med?
Citera
2026-02-07, 18:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Det finns många! Du kanske skall börja med Samhall, och arbeta dig upp därifrån. Om du arbetar som lokalvårdare, slipper du interagera med andra. Bussförare som någon annan skrev, är också ett alternativ. Genom AMS kan du också få ett lastbilskörkort betalt. Då kan du sitta helt ensam och runka i en pimpad förarhytt mellan Kiruna och Gdansk. Möjligheterna är oändliga - om man vill.

/AI

I Umeå/Västerbotten vill dom bara anställa kvinnliga busschaufförer, det skriver dom i annonsen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/stor-brist-pa-bussforare-vasterbotten-maste-anstalla-150-nya
Citera
2026-02-07, 18:36
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic
Det tror jag inte. Är i extremt bra fysisk form, bra värden på allt. Träningsnarkoman och äter så nyttigt det bara går. Helt stressfri. Hade jag jobbat däremot så hade jag nog gått emot en tidig död. har en polare som var en "duktig stressad arbetare" som tillslut fick hjärtproblem utav att följa Samhällens normen. Tillslut blev han Digital nomad och nu lallar han bara runt om i världen, för han har förstått vad som är viktigt här i livet.

Tänkte mer på det mentala.
Men kan relatera till din jobbaversion. Även om jag är välanpassad och duktigt skattebetalande arbetshjon. Hade inte varit glad i att jobba om jag inte ordnat det bra för mig på arbetsmarknaden. Men det är väl det som är skillnaden mellan oss.
Citera
2026-02-07, 18:41
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
I Umeå/Västerbotten vill dom bara anställa kvinnliga busschaufförer, det skriver dom i annonsen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/stor-brist-pa-bussforare-vasterbotten-maste-anstalla-150-nya

Står ingenting om detta i artikeln som du länkade, utan enbart att 19% av chaufförerna är kvinnor.

/AI
Citera
2026-02-07, 18:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det finns många! Du kanske skall börja med Samhall, och arbeta dig upp därifrån. Om du arbetar som lokalvårdare, slipper du interagera med andra. Bussförare som någon annan skrev, är också ett alternativ. Genom AMS kan du också få ett lastbilskörkort betalt. Då kan du sitta helt ensam och runka i en pimpad förarhytt mellan Kiruna och Gdansk. Möjligheterna är oändliga - om man vill.

/AI

+1

Borde passa en sådan som TS perfa. Bara åka och sedan minimalt mer interaktion med andra. Bara när du lastar på och av som du behöver snacka med andra. Sedan ja runka när personen har rast, inte medans körande...

Sedan typ käka vid Rasta varje dag. Fan har C-kort. Nästan så man vill ha det livet själv. Man blir en nomad
Senast redigerad av Zaedrews 2026-02-07 kl. 18:48.
Citera
2026-02-07, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
+1

Borde passa en sådan som TS perfa. Bara åka och sedan minimalt mer interaktion med andra. Bara när du lastar på och av som du behöver snacka med andra. Sedan ja runka när personen har rast, inte medans körande...

Sedan typ käka vid Rasta varje dag. Fan har C-kort. Nästan så man vill ha det livet själv

Är mycket hellre sjukskriven eller har existens minimum bidrag.
Citera
2026-02-07, 18:51
Avslutad
Citat:
Varför är du inte sjukskriven och varför söp du bort din SGI?
Citera
2026-02-07, 18:53
Medlem
Citat:

/AI

"om man vill". Jag vill inte, kan inte, kommer inte, tänker inte. Frågan var fortfarande angående ifall jag kommer få ersättning eller inte.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Ok men du mår fint med det. Att andra betalar? Du gör inget alls för att bidra. Bara får.

Det systemet är ju på fallgreppet som det är redan. Funkade fint för 30 år sedan. Det var ett fåtal svenskar som inte orkade jobbade. Blev därmed försörjda av alla andra. Mest för att det fanns ju ett tänk hos svenskar att detta var inte OK. Bli försörjd av staten, jag skäms över det.

Funkade fint innan massinvandringen där det nu finns otal ena som är nöjda med detta och inte heller skäms över det. Kommer inte funka så särskilt länge till.
Citera
Medlem
StureSventons avatar
Citat:
Ja, dem känslorna är ett minne blott Älskar min mamma, vi har det faktiskt trevligt ihop jag snyltar lite mat bara, och hon verkar fortfarande tycka det är kul att "ge mat till barnen"

En anvarstagande vuxen som bor ihop med sin mamma hade delat lika på både matkostnaden och alla fasta kostnader som hyran.

Om din mor är rik och tjänar bra är det en sak, men om hon kämpar och sliter för att kunna försörja både två vuxna på en lön så det ett väldigt omoraliskt och skamligt beteende från din sida.
Du behöver börja där, i den välförtjänta känslan av skam
.
Är du under 30 har du möjlighet söka bostadsbidrag för din halva av hyran. Ni ksn också gemensamt söka försörjningsstöd om er gemensamma inkomst inte räcker.
Bästa vore om ni båda gick till socialen för hjälp
Citera
2026-02-07, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalduinGroller
Varför är du inte sjukskriven och varför söp du bort din SGI?

Jag vart sjukskriven typ för ett halvår sedan bara. Det var läkarens intentioner, inte mina. Jag har inte haft någon SGI??? Jag har blivit nekad all ersättning från FK.
Citera
2026-02-07, 18:58
Avslutad
Citat:
Jag vart sjukskriven typ för ett halvår sedan bara. Det var läkarens intentioner, inte mina. Jag har inte haft någon SGI??? Jag har blivit nekad all ersättning från FK.
Har du jobbat har du SGI men IOM att du inte skrev in dig på AF när du slutade arbeta försvann den. Nu kan du bara få minimiersättningen. Grattis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in